Ελάτε στην παρέα μας

Επιχειρήσεις

Ρεπορτάζ: Χαμηλές πτήσεις για τις καλοκαιρινές εκπτώσεις – Τι λένε οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων Ν. Ιωνίας και Κηφισίας 

Δημοσιεύθηκε

στις

Η κίνηση στην αγορά την περίοδο των εκπτώσεων παρέμεινε υποτονική τον Ιούλιο ενώ τον Αύγουστο παρουσίασε ελεύθερη πτώση, ειδικά το πρώτο 15ημερο, με τους εμπόρους να εκφράζουν  την έντονη ανησυχία τους για το επόμενο διάστημα που αναμένεται ιδιαίτερα δύσκολο. Τι δήλωσαν στον Χ-Τύπο οι πρόεδροι των Εμπορικών Συλλόγων Ν. Ιωνίας και Κηφισίας.

Οι καταναλωτές εμφανίστηκαν διστακτικοί στις αγορές τους, σαφώς επηρεασμένοι από τη γενικότερη ανησυχία λόγω της πανδημίας αλλά και της μείωσης των εισοδημάτων που είχαν όσοι βρέθηκαν σε αναστολή της εργασίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο δεκαπενθήμερο των θερινών εκπτώσεων, δηλαδή από τα μέσα έως τα τέλη Ιουλίου, το οποίο χαρακτηρίζεται παραδοσιακά ως η καλύτερη περίοδος από άποψης αγοραστικής κίνησης, σχεδόν επτά στις δέκα επιχειρήσεις (68%) κατέγραψαν πτώση των πωλήσεων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.

Μόλις το 8% κατέγραψε αύξηση και οι υπόλοιπες παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Συγκεκριμένα στην ένδυση-υπόδηση οι περισσότερες επιχειρήσεις (72%) σημείωσαν υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος περιορίζεται στις μισές (48%) στα είδη ψυχαγωγίας/ επιμορφωτικά είδη.

Από την πλευρά τους οι έμποροι ζητούν περαιτέρω μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων τους και κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου ότι τους επόμενους μήνες θα έρθουν «λουκέτα» και απώλειες θέσεων εργασίας.

Σύνοψη αποτελεσμάτων της έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

  1. Σε σύγκριση με το αντίστοιχη περίοδο του των θερινών εκπτώσεων του 2019, σχεδόν επτά στις δέκα επιχειρήσεις (68%) κατέγραψαν πτώση των πωλήσεων και μόλις το 8% αύξηση (Πίνακας 1, Διάγραμμα 1). Στην ένδυση-υπόδηση οι περισσότερες επιχειρήσεις (72%) σημείωσαν υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος περιορίζεται στις μισές (48%) στα είδη ψυχαγωγίας/ επιμορφωτικά είδη.
  2. Σχεδόν οκτώ στις δέκα (77%) επιχειρήσεις προχώρησαν σε ειδικές προσφορές από την επανέναρξη λειτουργίας τους μετά το “lockdown” έως τις θερινές εκπτώσεις. Πιο επιθετικά μάλιστα κινήθηκαν οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης καθώς οκτώ στις δέκα υιοθέτησαν πολιτική προσφορών με την άρση του “lockdown”  (Πίνακας 2, Διαγράμματα 2 και 3).
  3. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται να επλήγησαν σε ισχυρότερο βαθμό. Ειδικότερα, σχεδόν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών κάτω των 45.000 ευρώ εμφάνισαν πτώση πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο δεκαπενθήμερο του 2019, έναντι σχεδόν έξι στις δέκα με τζίρο άνω των 45.000 ευρώ (Διάγραμμα 4).
  4. Για το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων (72%), το ποσοστό έκπτωσης επί των αρχικών τιμών δεν ξεπέρασε το 40%, με τον κύριο όγκο, βάσει δραστηριότητας, να καθορίζει το ποσοστό έκπτωσης στο εύρος 21%-40% (Πίνακας 3, Διαγράμματα 5 και 6).
  5. Σχεδόν έξι στις δέκα (58%) θεωρούν πως οι πωλήσεις τους κατά το πρώτο 15θήμερο των εκπτώσεων ήταν χειρότερες από ότι ανέμειναν, παρά το γεγονός ότι είχαν συνυπολογίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας (Πίνακας 4 και Διάγραμμα 7).
  6. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και από τη χαμηλότερη σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα επισκεψιμότητα για τρεις στις τέσσερις (74%) επιχειρήσεις (Πίνακας 5 και Διάγραμμα 8). Το εύρημα αυτό μπορεί να συνδέεται και με τη ραγδαία άνοδο των ηλεκτρονικών αναζητήσεων/ πωλήσεων, καθώς εξαιρετικά μεγάλη πτώση της επισκεψιμότητας σημειώθηκε σε οκτώ στις δέκα (81%) επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού και σε τρεις στις τέσσερις (75%) στην ένδυση-υπόδηση.
  7. Περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (84%) θεωρούν ότι οι καταναλωτές είναι συγκρατημένοι στις αγορές τους, εξέλιξη που αποδίδεται στη γενικευμένη αβεβαιότητα που προκάλεσε η πανδημία (Πίνακας 6, Διάγραμμα 9).
  8. Σχεδόν τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις (72%) δήλωσαν πως επηρεάστηκαν σε πολύ μεγάλο και μεγάλο βαθμό από την πανδημία ενώ σε μικρό βαθμό ή καθόλου μόνο το 6% (Πίνακας 7, Διάγραμμα 10).
  9. Ωστόσο, μόλις το 22% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι τα μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας τους έχουν δυσκολέψει σε μεγάλο ή πολύ μεγάλο βαθμό. Αντίθετα, το 41% σε μικρό ή καθόλου βαθμό (Πίνακας 8, Διάγραμμα 11).
  10. Το παραπάνω εύρημα επιβεβαιώνεται και από τις απαντήσεις για το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης στο νέο πλαίσιο λειτουργίας λόγω Covid-19 αφού το 42% δήλωσε ότι το κόστος ήταν μικρό ή μηδαμινό και μόλις το 19% ότι ήταν  υψηλό και πολύ υψηλό (Πίνακας 9, Διάγραμμα 12). Οι επιχειρήσεις μάλιστα με τζίρο έως 45.000 ευρώ ήταν πιο ευαίσθητες στο εν λόγω κόστος προσαρμογής, καθώς το 27% και το 39% αυτών χαρακτήρισαν το κόστος μεγάλο/ πολύ μεγάλο και μέτριο αντίστοιχα (τα μεγέθη για τις επιχειρήσεις άνω των 45.000 διαμορφώθηκαν σε 13% και 30%). Εντούτοις, η αυστηροποίηση των μέτρων από τις 29 Ιουλίου (υποχρεωτική χρήση μάσκας στα καταστήματα λιανικής) ενδέχεται να πιέσει ανοδικά το σχετικό κόστος για το σύνολο των επιχειρήσεων λιανικής.
  11. Οι επιχειρήσεις διατηρούν σταθερά αρνητική θέση απέναντι στη λειτουργία τις Κυριακές. Η λειτουργία την Κυριακή, 19 Ιουλίου για περισσότερες από τις μισές (53%) επιχειρήσεις δεν επηρέασε τον τζίρο της εκπτωτικής περιόδου, ενώ τέσσερις στις δέκα υποστήριξαν ότι τον επηρεάζει αρνητικά (Πίνακας 10, Διάγραμμα 13).

Μάρκος Πανέττας: “Τεράστια πτώση της τάξεως του 50% σε όλες τις κατηγορίες της αγοράς”

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κηφισιάς κ. Πανέττας μίλησε στον Χ-Τύπο για την περίοδο των καλοκαιρινών εκπτώσεων, κάνοντας λόγο για κατακόρυφη πτώση της τάξεως του 50% σε σχέση με την περσινή χρονιά και παράλληλα δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για τον Χειμώνα που έρχεται και αναμένεται ιδιαίτερα δύσκολος, στέλνοντας ταυτόχρονα μήνυμα στους επιχειρηματίες να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και να προσαρμόζονται εύκολα και γρήγορα στα νέα δεδομένα ώστε να ξεπεράσουν αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία με τις μικρότερες δυνατές απώλειες.

“Υπήρξε φοβερά μεγάλη πτώση φέτος της τάξεως του 50% σε όλα τα επίπεδα και σε όλες τις κατηγορίες της αγοράς. Ειδικά τον Αύγουστο οι τζίροι ήταν μηδενικοί. Φυσικά κύρια αιτία ήταν η πανδημία και οι οικονομικές επιπτώσεις της, καθώς η οικονομική κατάσταση της χώρας μέχρι τις αρχές Μαρτίου πήγαινε εξαιρετικά καλά αλλά από το lockdown και μετά μέχρι σήμερα υπάρχει φορερή πτώση σε όλα τα επίπεδα. Δεν αναφέρομαι μόνο στις εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα αλλά και στην εστίαση, όπου ένα στα τέσσερα καταστήματα δεν άνοιξε μετά το lockdown και οι τζίροι σε αυτά που άνοιξαν είναι τουλάχιστον 50% κάτω. Ο κόσμος είναι πολύ φοβισμένος δεν έχει χρήματα και ένα μεγάλο κομμάτι έχει να κάνει με τους χιλιάδες εργαζόμενους που θα απασχολούνταν στο κομμάτι του τουρισμού, το οποίο δεν υπήρξε ουσιαστικά φέτος. Κάτι που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που δούλευαν αυτούς τους μήνες για να έχουν να ζήσουν και να καταναλώσουν τον Χειμώνα δεν είχαν καθόλου εισοδήματα. Ο φετινός Χειμώνας αναμένεται να είναι από τους χειρότερους από οικονομικής άποψης που έχουν υπάρξει μέχρι τώρα.”

Παράλληλα ο κ. Πανέττας εξέφρασε την ικανοποίηση του για την ευρύτερη χρήση της προστατευτικής μάσκας που παρατηρείται στην αγορά, λέγοντας ότι “διαπιστώνουμε ότι για τους επιχειρηματίες, τους υπαλλήλους και τους καταναλωτές αρχίζει και γίνεται βίωμα τους η χρήση της μάσκας κατά του κορωνοϊού. Δεν υπάρχει κόσμος που μπαίνει σε κατάστημα χωρίς μάσκα. Όλες οι επιχειρήσεις προσπαθούν και τηρούν τα μέτρα, αφενός να υπάρχει ένα αίσθημα ασφάλειας και από αφετέρου κανένας επιχειρηματίας δεν θέλει να δεχθεί πρόστιμο”. 

Ευστάθιος Νουβέλογλου: “Η αγορά έχει σίγουρα πτωτικές τάσεις είναι νωρίς όμως να μιλήσουμε με νούμερα”

Ο κ. Νουβέλογλου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Νέας Ιωνίας, μιλώντας στον Χ-Τύπο ενημέρωσε για την αγοραστική κίνηση στην Ν. Ιωνία την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ενώ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις φορολογικές υποχρεώσεις οι οποίες έχουν μεταφερθεί όλες για τις 31/8.

“Ο Ιούλιος πάντα ξεκινάει πιο δυναμικά, βέβαια δεν βοηθάει η μη ύπαρξη χρήματος στην αγορά που είναι και το βασικό πρόβλημα, ενώ πάντα τον Αύγουστο υπάρχει μία σχετική πτώση, καθώς υπήρξαν πολλές μέρες που ήταν “νεκρές” για τις επιχειρήσεις. Οι φετινές εκπτώσεις στην Ν. Ιωνία δείχνουν να είναι λίγο χαμηλότερα από πέρσι, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να ξαφνιάσει την αγορά, καθώς όλοι περιμέναμε ότι με τον κορωνοϊό και την δυσκολία που υπάρχει με την λειτουργία των καταστημάτων θα υπάρξει μια σχετική κάμψη. Υπήρξε ένας τζίρος, πτωτικός βέβαια, ωστόσο είναι νωρίς να μιλήσουμε ακόμα με νούμερα.”

Παράλληλα ο κ. Νουβέλογλου αναφέρθηκε και στην αγωνία που υπάρχει στους επιχειρηματίες σχετικά με τις φορολογικές υποχρεώσεις του επαγγελματικού χώρου οι οποίες έχουν συσσωρευτεί όλες για 31/8, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει ένα απότομο φρένο στην αγορά.

Τέλος, για την χρήση των προστατευτικών μασκών κατά του κορωνοϊού ανέφερε ότι παρατηρείται στην αγορά της Ν. Ιωνίας απόλυτη συμμόρφωση με το συγκεκριμένο μέτρο, σημειώνοντας ότι είναι ελάχιστοι εκείνοι που αντιδρούν, καταλήγοντας στο ότι η μάσκα έχει μπει πλέον για τα καλά στη ζωή όλων των πολιτών.

Πηγή πληροφοριών και αναλυτικοί πίνακες της έρευνας στο ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ