Ειδήσεις
“Πάρε το Μετρό για… Πειραιά”: Εντυπωσιακά τα εγκαίνια των νέων σταθμών της Γραμμής 3 [Εικόνες]
Στον Πειραιά φτάνει από σήμερα, το μετρό, καθώς στο δίκτυό του παραδόθηκαν τρεις νέοι σταθμοί, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο».
Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη εγκαινιάστηκαν στο σταθμό «Δημοτικό Θέατρο» οι νέοι σταθμοί. Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του αφού ευχαρίστησε όσους εργάστηκαν για το Μετρό στον Πειραιά τόνισε πως «το έργο είναι μία μόνο απόδειξη της μεγάλης έμφασης που δίνουμε στα μεγάλα έργα υποδομής». Παράλληλα επεσήμανε πως είναι μία απόδειξη ότι Μετρό και Αρχαία μπορούν να συνυπάρξουν κάτι που θα το διαπιστώσει ο κόσμος και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα παραδοθεί στο τέλος του 2023, ή το αργότερο στις αρχές του 2024.
Όπως είπε αξιοποιούνται πόροι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ στάθηκε και στη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με την Αττικό Μετρό για την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Σε λίγους μήνες σημείωσε «θα εγκαινιάσουμε και το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου πέντε σταθμοί, με κυριότερο αυτόν της Βενιζέλου, είναι και μουσεία: Και μετρό και αρχαία. Και στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη».
Στην ομιλία του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής επεσήμανε 3 σημαντικά σημεία ως εξής: “Το πρώτο είναι ότι με το έργο αυτό ο Πειραιάς γίνεται πραγματικά μια σύγχρονη, μια πιο ανθρώπινη πόλη. Γιατί το Μετρό είναι το πλέον βιώσιμο και «καθαρό», φιλοπεριβαλλοντικό αν θέλετε, μέσο αστικής μετακίνησης. Ένα μέσο που βελτιώνει άμεσα και θεαματικά την καθημερινότητα των πολιτών. Το δεύτερο σημείο στο οποίο θέλω να σταθώ, είναι ότι με την ολοκλήρωση και αυτού του έργου, αναδεικνύεται πλέον ο Πειραιάς σε ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό hub, ένας κόμβος υποδομών και μεταφορών της ευρύτερης περιοχής.
Εδώ εφαρμόζουμε στην πράξη, τις αρχές των Συνδυασμένων Μεταφορών. Γιατί στον Πειραιά συναντιούνται πλέον όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που έχουμε στην Αττική. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι μέσω του σταθμού Μετρό του Πειραιά ενώνονται πλέον οι χερσαίες μεταφορές, Με τις θαλάσσιες μεταφορές και τις αεροπορικές μεταφορές. Μετά από δεκαετίες, ενώνουμε επιτέλους απευθείας το μεγαλύτερο λιμάνι με το κέντρο της Αθήνας και βέβαια με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Μιλάμε για μια τεράστια αλλαγή με άμεση επίδραση στις μεταφορές επιβατών, αλλά και προϊόντων, και ιδίως φυσικά στον τουρισμό μας. Και το τρίτο σημείο στο οποίο θέλω να σταθώ, είναι ο σεβασμός με τον οποίο αναδεικνύονται τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα.”
Το έργο αναλυτικά
Το συνολικό έργο αφορά σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ. με έξι νέους σταθμούς «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», συνολικού προϋπολογισμού 730 εκατομμυρίων ευρώ, με συγχρηματοδότηση ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και ΕΣΠΑ 2014 – 2020, περιλαμβανομένων όλων των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και της προμήθειας συρμών.
Σήμερα (10/10) δίνεται σε λειτουργία η Β’ Φάση του έργου «Μανιάτικα» «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» μήκους περίπου 3,5χλμ.
- Οφέλη
Με την λειτουργία των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του Μετρό αυξάνεται σε 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 70 τόνους ημερησίως.
Ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε μόλις 55 λεπτά και από το Λιμάνι στο Σύνταγμα σε μόλις 20 λεπτά.
Επιπλέον, η απευθείας σύνδεση μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του Μετρό, θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά, όσο και στην Εθνική Οικονομία γενικότερα.
- Σταθμοί
Σταθμός «Μανιάτικα»: Βρίσκεται στην οδό Αιτωλικού, μεταξύ των οδών Π. Μαυρομιχάλη και Γυθείου, στα Μανιάτικα του Πειραιά.
Στην επιφάνεια διαμορφώθηκε μια νέα πλατεία, επί της οποίας βρίσκεται η μία πρόσβαση του σταθμού.
Σταθμός «Πειραιάς»: Βρίσκεται εμπρός από τον τερματικό σταθμό «Πειραιάς» της Γραμμής 1 του Μετρό, υπόγεια της Λεωφόρου Ακτής Καλιμασσιώτη μεταξύ του διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ και του λιμένα του ΟΛΠ.
Η κατασκευή αυτού του σταθμού απαίτησε ιδιαίτερη κατασκευαστική μέθοδο εξασφαλίζοντας τη μη εισροή θαλασσίων υδάτων και τη στατική επάρκεια και σταθερότητα του παρακείμενού του διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ.
Έχει μια πρόσβαση στην πλατεία Οδησσού, ακριβώς δίπλα στις προσβάσεις του σταθμού της Γραμμής 1 και άλλη μια στην πλευρά του λιμένα του ΟΛΠ.
Σε αυτόν τον σταθμό δημιουργείται ένα ιδιαίτερα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δυο γραμμές Μετρό (Γραμμές 1 και 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, το Τραμ και το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς. Το πρώτο επίπεδο του σταθμού θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν υπόγεια διάβαση, για πρόσβαση προς το Λιμάνι κάτω από τη Λεωφόρο Ακτής Καλιμασσιώτη, χωρίς επικύρωση εισιτηρίου.
Σταθμός «Δημοτικό Θέατρο»: Κατασκευάστηκε σε περίοπτη θέση, έμπροσθεν του Δημοτικού Θεάτρου στον Πειραιά, στην ιστορική πλατεία «Δημοτικού Θεάτρου».
Έχει τρεις προσβάσεις: εντός της πλατείας Δημοτικού Θεάτρου, στην πλατεία Κοραή και στην πλατεία Μπακογιάννη, όλες με δυο κυλιόμενες και μια σταθερή κλίμακα.
Η ιστορική πλατεία Δημοτικού Θεάτρου αποκαταστάθηκε με προσοχή στην προϋπάρχουσα κατάστασή της και με τα ίδια αρχικά της αυθεντικά υλικά που είχαν διαφυλαχθεί.
Επανατοποθετήθηκαν τα προϋπάρχοντα σιντριβάνια και το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου στην αρχική τους θέση και υλοποιήθηκε νέα φύτευση.
- Αρχαιολογικά ευρήματα
Εντός του σταθμού διαμορφώθηκε, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιά & Νήσων, η μουσειογραφική έκθεση «Το Αθέατο Νερό», με αντίγραφα των αρχαιολογικών ευρημάτων και εποπτικά μέσα αναπαράστασης του υδρευτικού συστήματος του αρχαίου Πειραιά.
Επίσης, σε εσοχή στο δάπεδο έχει τοποθετηθεί το αποκαλυφθέν στην αρχαιολογική ανασκαφή αυθεντικό βοτσαλωτό δάπεδο οικίας του αρχαίου Πειραιά. Η αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή αυτή αποκάλυψε ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα.
- Α’ ΦΑΣΗ – «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια»
Υπενθυμίζεται ότι, στις 6 Ιουλίου 2020 είχαν τεθεί σε λειτουργία οι 3 πρώτοι Σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», με αποτέλεσμα περίπου 80.000 ημερησίως πρόσθετες επιβιβάσεις συνολικά στο δίκτυο του Μετρό, μείωση της κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων συνολικά στην πόλη κατά περίπου 14.000 ημερησίως και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 40 τόνους ημερησίως.
Προχωράει η γραμμή 4
Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Γ. Καραγιάννης στην τοποθέτησή του έκανε λόγο για την εξέλιξη των έργων στη Γραμμή 4 αναφέροντας: “Την ίδια ακριβώς ώρα, σε μία άλλη περιοχή της Αττικής προχωράει η Γραμμή 4 που επί της ουσίας εξυπηρετεί τις πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπέδιου και επιτρέπει σε κάποιον να πάει από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδί σε λιγότερο από 18’, στην Πανεπιστημιούπολη σε λιγότερο από 15’ και στα Δικαστήρια σε μόλις 5’.
Την ίδια, επίσης, ακριβώς ώρα, προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση του έργου της επέκτασης της Γραμμής 2 με τρεις νέους σταθμούς προς το Ίλιον και προετοιμάζεται και η περαιτέρω επέκταση της Γραμμής προς το Μενίδι.
Με την ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής ΙΙΙ προς Πειραιά ο συνολικός αριθμός επιβατών των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο ημερησίως.
Συγκεκριμένα κάθε ημέρα 1,1 εκατομμύρια άνθρωποι θα χρησιμοποιούν το Μετρό για να διασφαλίσουν άνετη, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση.”
Εικόνες από τους νέους σταθμούς
Δημοτικό Θέατρο
Πειραιάς
Μανιάτικα