Περιφέρεια Αττικής
Η Μαρία Κουρή στο Χ-τύπο: “Ψηφιακή εποχή για τους πολίτες της Περιφέρειας Αττικής”
Από την πρώτη στιγμή, κατανοήσαμε ότι ο Ψηφιακός εκσυγχρονισμός των Υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής ήταν μονόδρομος και αποτελούσε αναγκαιότητα, με πολλαπλά οφέλη, τόσο για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, όσο και για την ίδια την Περιφέρεια και το προσωπικό της”, ανέφερε στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε η Αντιπεριφερειάρχης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κα Μαρία Κουρή.
Επίσης, η κα Κουρή αφού περιέγραψε την φιλοσοφία διοίκησής της απαρίθμησε τις επόμενες προτεραιότητες της και στάθηκε στη μεγάλη βαρύτητα που δίνεται από τον Περιφερειάρχη, κ. Πατούλη, στην ανάληψη δράσεων για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό των υπηρεσιών της Περιφέρειας.
Ακολουθεί η συνέντευξη της Αντιπεριφερειάρχη Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Αττικής:
Κυρία Κουρή, ξεκινώντας τη συνέντευξή μας από το μείζον θέμα της πανδημίας. Θα ήθελα να ρωτήσω κατά πόσο πιστεύετε ότι “βοήθησε” στην ταχύτερη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών;
Αναμφισβήτητα, η πανδημία επέδρασε σημαντικά στην ταχύτατη διάδοση και αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών. Στην Περιφέρεια Αττικής, πριν ακόμη εμφανιστεί η πανδημία, είχαμε προχωρήσει σε σημαντικές συνεργασίες, όπως αυτή με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο τον συντονισμό ενεργειών για τη διεύρυνση της εφαρμογής της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε κρίσιμες Υπηρεσίες της Περιφέρειας.
Βασική προτεραιότητα του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη, ήταν να ενταθούν οι προσπάθειες για την επέκταση της ψηφιακής εξυπηρέτησης, σε όλες τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας. Οι πολίτες θα έπρεπε να μπορούν να εξυπηρετηθούν ψηφιακά, προκειμένου να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους με τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας, χωρίς να συνωστίζονται ή να διατρέχουν κινδύνους λόγω της πανδημίας.
Η πανδημία μάς βρήκε «ένα «βήμα μπροστά», σε σχέση με την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών, καθώς η Περιφέρεια Αττικής παρείχε ήδη 165 Ψηφιακές Υπηρεσίες στους Πολίτες και στις Επιχειρήσεις. Υπήρχε ένας γενικότερος σχεδιασμός για νέες Ψηφιακές υπηρεσίες, πολλές από τις οποίες ενεργοποιήθηκαν στον ΟΔΗΓΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ – http://pattikis.gr, εντός της πανδημίας.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας το κεντρικό site της Περιφέρειας Αττικής – http://patt.gov.gr, αποτέλεσε ένα πολύ σημαντικό εργαλείο βοήθειας, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας των πολιτών. Προστέθηκαν νέες λειτουργικότητες και εγχειρίδια όπως: εφαρμογή chatbot για τον έλεγχο του κορωνοϊού, εγχειρίδια παρακολούθησης υγείας, ψηφιακός βοηθός, εφαρμογή για δήλωση εθελοντών φορέων, προβολή θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων κτλ. Κατά το έτος 2020, το site της Περιφέρειας Αττικής είχε σχεδόν 2 εκατομμύρια επισκέπτες και ανοίχτηκαν περισσότερες από 11 εκατομμύρια σελίδες.
Η Περιφέρεια Αττικής αξιοποίησε άμεσα τις πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων και ειδικά του epresence.gov.gr, με εξαιρετικά αποτελέσματα: Διοργάνωσε τη 2η τηλεδιάσκεψη Πανελλαδικά στην πλατφόρμα epresence.gov.gr. Με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη δημιουργήθηκε από την πρώτη εβδομάδα καραντίνας, ένα εβδομαδιαίο βήμα συνεργασίας ανάμεσα στους Δημάρχους της Αττικής, την Περιφέρεια και φορείς του επιτελικού κράτους. Με την αξιοποίηση της πλατφόρμας, τέθηκαν σε άμεση λειτουργία τα Επιτελικά Όργανα του Φορέα (Περιφερειακό Συμβούλιο, Οικονομική Επιτροπή, Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας, κλπ.), με κατάλληλο εξοπλισμό και υποστήριξη.
Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην παροχή δυνατότητας τηλεργασίας των υπαλλήλων της Περιφέρειας. Πραγματοποιήθηκαν άμεσες και στοχευμένες αναβαθμίσεις του δικτυακού εξοπλισμού. Δημιουργήθηκαν κατάλληλες υποδομές για την παροχή τηλεργασίας από το σύνολο των υπαλλήλων του Φορέα.
Με την εμφάνιση της πανδημίας, οι νέες συνθήκες ουσιαστικά επέβαλαν την άμεση χρήση της τεχνολογίας, για τη συνέχιση βασικών δραστηριοτήτων τής καθημερινότητάς μας. Κατά συνέπεια, υπήρξε ταχύτατη ανάπτυξη, διάδοση, αξιοποίηση και εξοικείωση σε μεγάλο βαθμό όλων μας, με τις ψηφιακές τεχνολογίες.
Όσον αφορά στο αντικείμενό της Αντιπεριφέρειας σας, ποια είναι η φιλοσοφία που ακολουθείτε;
Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών της Περιφέρειας αποτέλεσε ζήτημα άμεσης προτεραιότητας για τη Διοίκηση μας και τον ίδιο τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη. Χωρίς καθυστέρηση κινηθήκαμε άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση, με την ανάληψη των καθηκόντων μας.
Από την πρώτη στιγμή, κατανοήσαμε ότι ο Ψηφιακός εκσυγχρονισμός των Υπηρεσιών της Περιφέρειας ήταν μονόδρομος και αποτελούσε αναγκαιότητα, με πολλαπλά οφέλη, τόσο για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, όσο και για την ίδια την Περιφέρεια και το προσωπικό της.
Η γενικότερη φιλοσοφία μας είναι η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προς όφελος και διευκόλυνση των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύουμε διαρκώς την εξωστρέφεια των υπηρεσιών του Φορέα και μάλιστα μέσω ειδικής διεύθυνσης, η οποία ασχολείται με τα θέματα ψηφιακής εξωστρέφειας και μετασχηματισμού. Παράλληλα, εφόσον οι τελικοί αποδέκτες των αιτημάτων των πολιτών είναι οι υπάλληλοι των υπηρεσιών μας, προχωράμε σε στοχευμένες αναβαθμίσεις των εσωτερικών τεχνολογικών υποδομών μας, για την κάλυψη των εσωτερικών λειτουργικών αναγκών του Φορέα.
Εργαζόμαστε συστηματικά προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας καταφέρει μέχρι τώρα να παρέχουμε περισσότερες από 200 ψηφιακές υπηρεσίες, καθιστώντας την Περιφέρεια Αττικής πρωτοπόρο την παροχή Ψηφιακών Υπηρεσιών, προς του πολίτες και τις Επιχειρήσεις. Ειδικά αυτή τη περίοδο η Περιφέρεια υπήρξε πρωτοπόρος σε θέματα τηλεργασίας και τηλεδιασκέψεων, αξιοποιώντας από την πρώτη στιγμή όλα τα ψηφιακά εργαλεία για την αδιάλειπτη λειτουργία του Φορέα.
Παράλληλα προωθούμε και πολλές άλλες δράσεις, που αφορούν σε εξειδικευμένες εφαρμογές ψηφιακής εξυπηρέτησης, αναβάθμισης των εσωτερικών υποδομών και του εξοπλισμού, ψηφιοποιήσεις αρχείων, ψηφιακής ενημέρωσης, θεματικών sites, ψηφιακού εγγραμματισμού, ψηφιακών ραντεβού με τις υπηρεσίες κ.τ.λ.
Με την έγκαιρη λοιπόν, και δυναμική αξιοποίηση της τεχνολογίας, η Περιφέρεια Αττικής, χωρίς περιορισμούς, συνεχίζει και κινείται με συνεχή αλληλεπίδραση, συνεργατικότητα και ταχύτητα.
Σε ποιους τομείς σχεδιάζετε να ρίξετε το βάρος σας στο επόμενο διάστημα;
Ο εμπλουτισμός του Ψηφιακού μας οπλοστασίου, με νέες Ψηφιακές Υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις αποτελεί έναν τομέα για τον οποίο εργαζόμαστε συστηματικά, στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αποτελεί μια δυναμική και σε εξέλιξη διαδικασία, που αποβλέπει σταδιακά στην Ψηφιακή παροχή τού συνόλου των υπηρεσιών της Περιφέρειας.
Η ανάληψη δράσεων που σχετίζονται με την εγκατάσταση και λειτουργία εφαρμογών και πληροφοριακών συστημάτων εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων είναι ένας άλλος πολύ σημαντικός τομέας.
Ήδη ολοκληρώνεται και πρόκειται να λειτουργήσει πιλοτικά, το Αυτοματοποιημένο Σύστημα Προτεραιότητας Πολιτών και Επιχειρήσεων στη Διεύθυνση Μεταφορών Δυτικού Τομέα. Το σύστημα μεταξύ άλλων θα παρέχει τη δυνατότητα έκδοσης απομακρυσμένου εισιτηρίου μέσω διαδικτύου και ενημέρωση του πολίτη τόσο για τον προβλεπόμενο χρόνο αναμονής, όσο και για τoν προσδιορισμένο χρόνο πριν φτάσει η σειρά του (π.χ. 5 λεπτά πριν εξυπηρετηθεί).
Στο πλαίσιο του συμφώνου συνεργασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πρόκειται να λειτουργήσει σύντομα ειδική εφαρμογή για την Ψηφιακή κατάθεση των δικαιολογητικών των υποψηφίων οδηγών και τον Ψηφιακό προγραμματισμό των εξετάσεων, χωρίς να απαιτείται η προσέλευση των υποψηφίων στις Υπηρεσίες.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση προγράμματος ψηφιακού εγγραμματισμού 100 χιλιάδων πολιτών, που προβλέπει τη δημιουργία 100 σταθερών σημείων (hotspots) σε ολόκληρη την Αττική. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ψηφιακά αναλφάβητους, με έμφαση στις κοινωνικές ομάδες που εμφανίζουν σοβαρή υστέρηση στις ψηφιακές δεξιότητες.
Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης, το πολύ σημαντικό έργο της Μελέτης Ψηφιοποίησης των Αρχείων της Περιφέρειας. Με το έργο αυτό, που αποτελεί ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα επιδιώκουμε να δώσουμε λύση σε χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Υπηρεσίες τις Περιφέρειας Αττικής.
Έχουμε ήδη δρομολογήσει τη λειτουργία ειδικής εφαρμογής για την Οργάνωση και Διαχείριση της εξυπηρέτησης μέσω ραντεβού. Η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη μέσω διαδικτύου, καθώς και απ’ όλες τις έξυπνες φορητές συσκευές. Θα δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να μπορεί να κλείσει το ραντεβού του και να οργανώσει το χρόνο του, παρέχοντας το ίδιο δικαίωμα και στο προσωπικό της Περιφέρειας.
Από τον σχεδιασμό μας δεν θα μπορούσε να λείπει η παροχή ειδικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, με δυνατότητες γενικής ενημέρωσης (σημαντικές ειδήσεις, δελτία τύπου, ανακοινώσεις κ.τ.λ.) και εξατομικευμένης ενημέρωσης των πολιτών, για θέματα που τους ενδιαφέρουν. Η εφαρμογή θα ενσωματώνει τις υπηρεσίες του «ΟΔΗΓΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ» και θα παρέχει δυνατότητα υποβολής αιτημάτων μέσω κινητού τηλεφώνου.
Η Περιφέρεια Αττικής, επί διοίκησης του κ. Πατούλη, ξεχώρισε στην απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων αν και είχε μείνει αρκετά πίσω. Θα δοθούν κάποια επιπλέον χρήματα για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση;
Η μεγάλη βαρύτητα που δίνεται από τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη, στην ανάληψη δράσεων για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό των υπηρεσιών της Περιφέρειας, παράλληλα με τα σημαντικά οφέλη για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις αλλά και για την ίδια την Περιφέρεια, αναδεικνύουν ως ζήτημα προτεραιότητας, τη χρηματοδότηση δράσεων στον τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Πράγματι, η Περιφέρεια Αττικής επί διοίκησης του κ. Πατούλη εκμεταλλεύτηκε τη δυνατότητα αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων, ξεχωρίζοντας ως προς την απορροφητικότητα.
Η αξιοποίηση της ψηφιακής εργαλειοθήκης και τεχνολογίας, αποτελεί προτεραιότητα την επερχόμενη περίοδο. Η μετάβαση από την ψηφιοποίηση των υποδομών στη χρήση των ψηφιακών μέσων για συλλογή και αξιοποίηση των ψηφιακών δεδομένων (crowd sourcing) αποτελεί μια βασική καινοτομία της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής.
Στην κατεύθυνση αυτή, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων και τη διάθεση πόρων, για την υλοποίηση έργων του τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Έχετε εμπειρία και από τον πρώτο βαθμό της αυτοδιοίκησης. Ήταν καλό “σχολείο” για την ανάληψη των τωρινών σας καθηκόντων; Και υπάρχει πεδίο συνεργασίας με τους δήμους στον τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης;
Η θητεία μου στο Δήμο Ηλιούπολης αποτέλεσε όντως για εμένα, ένα μεγάλο «σχολείο». Αγωνιστήκαμε και προσπαθήσαμε να προσφέρουμε στους συμπολίτες και στην πόλη μας, με όλες μας τις δυνάμεις. Ως Αντιδήμαρχος Παιδείας, αποκόμισα σημαντική Διοικητική εμπειρία, η οποία με βοήθησε να ανταπεξέλθω στις υποχρεώσεις της τωρινής μου θέσης, ως Αντιπεριφερειάρχης.
Υπάρχει σημαντικό πεδίο συνεργασίας με τους Δήμους της Αττικής, για την υλοποίηση κοινών δράσεων, στον τομέα της ψηφιακής εξυπηρέτησης, των ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά και γενικότερα στην ανάληψη πρωτοβουλιών στον τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Ένα παράδειγμα στο πλαίσιο αυτό, είναι η υλοποίηση και του προγράμματος ψηφιακού εγγραμματισμού 100 χιλιάδων πολιτών, που προβλέπει τη δημιουργία 100 σταθερών σημείων (hotspots) σε ολόκληρη την Αττική.
Αποτελεί βασική και συνεχή μας επιδίωξη, η ανάπτυξη τέτοιων συνεργασιών και η εξέταση προτάσεων, που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από κοινού, ώστε να βελτιώνεται η καθημερινότητα των πολιτών.
Προέρχεστε από τον Δήμο Ηλιούπολης. Παρακολουθείτε την πολιτική επικαιρότητα της περιοχής και αν ναι πως την σχολιάζετε;
Η Ηλιούπολη είναι η πόλη που μεγάλωσα και στην οποία ζω. Ενδιαφέρομαι, συμμετέχω και προσπαθώ να προσφέρω, όπου κι αν βρίσκομαι. Ενημερώνομαι για τα δρώμενα και φυσικά παρακολουθώ μεταξύ άλλων, και την πολιτική επικαιρότητα της πόλης μου.
Υπάρχουν κάποια σημαντικά ζητήματα που απασχολούν την πολιτική ζωή της περιοχής αυτό το διάστημα, όμως θεωρώ ότι με τη συνεργασία όλων των πολιτικών δυνάμεων, θα επιτευχθούν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Κλείνοντας, θα πρέπει να τονιστεί ότι η Περιφερειακή Αρχή και ο Περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης, έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος στη μελέτη και τη χρηματοδότηση έργων, που βελτιώνουν αισθητά την ποιότητα ζωής, την ασφάλεια και την καθημερινότητα του πολίτη, σε κάθε Δήμο της Αττικής.