Ελάτε στην παρέα μας

Αθλητισμός

Μαραθώνιος Δρόμος: Η ιστορία της “μάχης των μαχών” [Αφιέρωμα]

Δημοσιεύθηκε

στις

Μία αναφορά στο πολυπληθέστερο αθλητικό αγώνισμα από τον ΑΓΣ “Ανατολή”

Ο Μαραθώνιος Αθήνας, ή με τα τόσα άλλα ονόματα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς για το Διεθνή Μαραθώνιο, θα διεξαχθεί αύριο Κυριακή, 12 Νοεμβρίου, στην Κλασική, Αρχέγονη, Αυθεντική διαδρομή. Ο Α.Γ.Σ. Ανατολή έχει συλλέξει μερικά στοιχεία, τα οποία θα βοηθήσουν τους χιλιάδες φιλάθλους να μπουν στο πνεύμα του Μαραθωνίου, και η εφημερίδα μας σας παρουσιάζει τα κυριότερα από αυτά σε ένα μοναδικό αφιέρωμα.

 

Το διεθνές σύμβολο “Γρηγόρης Λαμπράκης”

Ο Μαραθώνιος Δρόμος ξεκίνησε το 1983 με την επωνυμία: 1ΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ «ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ» και στη συνέχεια είχαμε διαφορετικές επωνυμίες: ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΘΗΝΩΝ «ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ», ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΒΑΛΚΑΝΙΟΝΙΚΗ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ και τώρα έχει την επωνυμία ΑΥΘΕΝΤΙΚΌΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΑΘΗΝΑΣ. Τελεί υπό την αιγίδα της AIMS, της IAAF και της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας (από το 2006).

Ο Γρηγόρης Λαμπράκης με τη ζωή του και τη δολοφονία του έχει αποτελέσει διεθνές σύμβολο αγωνιστή της ΕΙΡΗΝΗΣ. Πραγματοποίησε μόνος του (στις 21 Απριλίου 1963) την Πρώτη Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης, την οποία δεν περάτωσε γιατί προπηλακίστηκε από τους παρακρατικούς φασίστες της εποχής εκείνης, που τον ανάγκασαν να διακόψει. Είναι γνωστή η δολοφονική απόπειρα στη Θεσσαλονίκη (22 Μαΐου) και ο θανάσιμος τραυματισμός του, που κατέληξε στο θάνατό του (27 Μαΐου 1963). Άφησε αιώνια παρακαταθήκη τα λόγια του: «Είναι τόσο όμορφο να ζεις για την ειρήνη, είναι τόσο μεγάλο να πεθαίνεις για την ειρήνη»

 

Γιατί ξεχωρίζει

Ο Μαραθώνιος της Αθήνας είναι ο μοναδικός σε όλο τον κόσμο, για την εύλογη αιτία ότι εδώ, στην πατρίδα μας, είναι ο Μαραθώνας, εδώ έγινε η Μάχη του Μαραθώνα. Γι’ αυτό έχει την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα και διεθνή φήμη. Συγκινεί τους ανά τον κόσμο Μαραθωνοδρόμους, γιατί οι δρομείς καλούνται, με υπερβατικό τρόπο, να ξεπεράσουν, σε αρκετά σημεία, τα όρια της σωματικής και ψυχικής τους αντοχής. Ο Μαραθώνιος της Αθήνας, είναι γνωστό ότι είναι ο πιο δύσκολος, γιατί έχει μεγάλες υψομετρικές διακυμάνσεις. Για το λόγο αυτό οι επιδόσεις στο δικό μας Μαραθώνιο δεν είναι σαν τις επιδόσεις άλλων διαδρομών (πχ. Βερολίνου, Λονδίνου κλπ.)

Στην αυθεντική διαδρομή πραγματοποιήθηκαν οι 1οι Ολυμπιακοί Αγώνες το 1896, η Μεσολυμπιάδα του 1906 και οι 26οι Ολυμπιακοί Αγώνες το 2004 για το αγώνισμα του Μαραθωνίου. Επίσης, τα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα του 1969 και του 1982, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 1997 και το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1995.

Ακόμη, ο Μαραθώνιος έχει ιδιαιτερότητες που τονίζουν την ξεχωριστή μοναδικότητά του. Γίνεται τελετή έναρξης κάθε χρόνο, την παραμονή του αγώνα, στο ιερό χώρο του Τύμβου του Μαραθώνα, όπου ανάβει η Φλόγα του Μαραθωνίου, η οποία μεταφέρεται στην αφετηρία και εκεί ανάβει ο βωμός της φλόγας. Πριν την εκκίνηση απαγγέλλεται η «ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΟΔΡΟΜΟΥ» στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα, από τον πρώτο Έλληνα και πρώτη Ελληνίδα του Μαραθωνίου της προηγούμενης χρονιάς.

 

 

Το συλλεκτικό μετάλλιο του 40ού Αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας

 

 

Μεταβολές στη διοργάνωση

1) Μέχρι και το 2006 χρησιμοποιείτο η Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου για το τελευταίο τμήμα του αγώνα, πριν την είσοδο στο Καλλιμάρμαρο, ενώ από το 2007 οι δρομείς διατρέχουν στο τελευταίο τμήμα την οδό Ηρώδου Αττικού. Μερικές χρονιές, πριν τη χρήση της Ηρώδου Αττικού, οι δρομείς πήγαιναν αρκετά μέτρα πιο κάτω, επί της Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου (κοντά στο γυμναστήριο του Εθνικού Γ.Σ.), έκαναν επί τόπου αναστροφή (δύσκολη στροφή και επικίνδυνη) και μετά εισήρχοντο στο Στάδιο για να τερματίσουν.

2) Εκτός της γνωστής διαδρομής Μαραθώνας – Παναθηναϊκό Στάδιο, είχαν διεξαχθεί Μαραθώνιοι του Πανελλήνιου πρωταθλήματος: Στάδιο – Πικέρμι – Στάδιο (10 φορές), Μαραθώνας – Πικέρμι – Μαραθώνας (μία φορά), Στάδιο – Βούλα – Στάδιο (δύο φορές). Επίσης σε άλλες πόλεις της Ελλάδας: Θεσσαλονίκη, Δράμα, Πάτρα, Θήβα, Λαμία, Ιωάννινα, Ρόδο, Σέρρες, Αγρίνιο, Βόλο, Καστοριά..

3) Ο τερματισμός μέσα στο Στάδιο γινόταν στη δεξιά πλευρά, όπως εισήρχοντο οι δρομείς. Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 οι αθλητές έκαναν μιάμιση στροφή μέσα στο Στάδιο πριν να τερματίσουν στη δεξιά πλευρά. Τώρα τερματίζουν στην αριστερή πλευρά.

4) Τα τελευταία χρόνια (περισσότερο από 15) η χρονομέτρηση γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο, ενώ τα παλαιότερα χρόνια γινόταν με τα χρονόμετρα χειρός. Σήμερα οι κριτές του ΣΕΓΑΣ παίζουν το ρόλο επικύρωσης των στοιχείων της διοργάνωσης (πχ. ρεκόρ, παραβάσεις, καταγραφής αποτελεσμάτων, στατιστικά στοιχεία κλπ.).

5) Η εκκίνηση του αγώνα γίνεται αρκετά μέτρα μπροστά από την παλαιά γραμμή εκκίνησης (προπύλαια αφετηρίας), λόγω του μεγάλου όγκου των συμμετοχών και γίνεται «κατά κύματα». Οι δρομείς κατατάσσονται σε μεγάλες ομάδες, ανάλογα με την επίδοση που έχουν δηλώσει, και ξεκινούν με διαφορά ορισμένων λεπτών η κάθε μία από την προηγούμενη εκκίνηση. Η πρώτη εκκίνηση από την τελευταία απέχει μέχρι και 25 λεπτά. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η εκκίνηση του Πρώτου Μαραθωνίου των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 δόθηκε από την Πλατεία του (τότε χωριού) Μαραθώνα, όπως αναφέρει η μαρμάρινη πλάκα που βρίσκεται, ακριβώς, στο σημείο εκκίνησης του 1896 και περιέγραφε τακτικά ο παλαιός πρωταθλητής του Μαραθωνίου Χρήστος Βαρτζάκης (1911 – 2009).

 

Ρεκόρ συμμετοχών στη φετινή διοργάνωση

Φέτος ο Μαραθώνιος κάνει νέο ρεκόρ συμμετοχών από 140 χώρες του πλανήτη και αθλητές που θα γράψουν το όνομά τους στην ιστορία του Μαραθωνίου. Όπως στο βιβλίο της ιστορίας γράφουν το όνομά τους οι χιλιάδες εθελοντές, οι κριτές και οι δεκάδες χιλιάδες φίλαθλοι, που θα «παραταχθούν» σε όλο το μήκος της Μαραθώνιας διαδρομής και στον τερματισμό, μέσα στο μοναδικό Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο.

Από τον Α.Γ.Σ. Ανατολή θα συμμετάσχουν οι: Καρβουνιάρης Αθανάσιος, Αντωνιάδη Μαρίνα, Αρχοντάκης Στυλιανός, Βασιλείου Ευάγγελος, Γεωργούλιας Αλέξης, Γούσιας Βασίλειος, Ζηκίδης Αριστείδης, Ζώτος Παναγιώτης, Καλτσά Χριστίνα, Καραμπάσης Μιχάλης, Λιόφαγος Δαμιανός, Μανιάς Γεώργιος, Μαρκάκης Ευάγγελος, Μούργκας Χρήστος, Μπάλσης Νικόλαος, Πρίντζιος Παναγιώτης, Τσαγκαράκης Κων/νος, Τσουτσουδάκη Αγγελική, Φουστέρης Βασίλειος, Χαχλάκη Μελίνα, Ψαρράς Βασίλης.

Ο Σύλλογος μετέχει και αυτή τη χρονιά με ένα μεγάλο αριθμό (πλέον των 35) εθελοντών, στο σταθμό τροφοδοσίας του 40ού χιλιομέτρου, μπροστά στο Μέγαρο Μουσικής. Μια παράδοση που κρατάει περισσότερο από 23 χρόνια.

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ