Ειδήσεις
Ανοιχτή επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τη διάσωση του Ιντεάλ και του Άστορ
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) στηρίζει το αίτημα όλων των φορέων, κινηματογραφικών και μη, οι οποίοι διεκδικούν τη διάσωση του Ιντεάλ και του Αστορ που ανανεώθηκε μετά τις νέες απειλές για τη μη διατήρηση της χρήσης των ιστορικών κινηματογράφων.
«Οι κινηματογράφοι είναι ο κατεξοχήν χώρος πολιτισμού της μητρόπολης. Μια σύγχρονη πόλη χωρίς κινηματογράφους στον αστικό ιστό της είναι μια πόλη σε κρίση» τονίζει η ΕΑΚ στην επιστολή της και υπογραμμίζει την άμεση ανάγκη για «θέσπιση νομικού πλαισίου προστασίας των χειμερινών αιθουσών τόσο για την Αθήνα όσο και για τα υπόλοιπα αστικά κέντρα της χώρας, κατ’ αντιστοιχία με το ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997 που προστατεύει τη χρήση των θερινών κινηματογράφων της πρωτεύουσας».
Ακολουθεί ολόκληρη η ανοιχτή επιστολή της ΕΑΚ προς τα αρμόδια Υπουργεία:
«Προς:
Κ. Σκρέκα Κώστα,
Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη,
Γεν. Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος
Κοινοποίηση προς:
Κ. Μενδώνη Λίνα,
Υπουργό Πολιτισμού
Κ. Γιατρομανωλάκη Νικόλα,
Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού
ΔΑΟΚΑ, Τμήμα Διατηρητέων Κτιρίων, Υ.Π.ΕΝ.
Γεν. Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Υ.Π.ΕΝ.
Αθήνα, 20.03.2023
Αξιότιμοι κύριοι,
η Αθήνα, μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα 5.000.000 κατοίκων, διαθέτει αυτή τη στιγμή μόνο πέντε χειμερινές κινηματογραφικές αίθουσες στο κέντρο της και συνολικά δεκαοχτώ εντός των ορίων του δήμου. Ο αριθμός αυτός, τραγικά μικρός συγκριτικά με άλλες πόλεις της Ευρώπης, κινδυνεύει να γίνει ακόμη μικρότερος εφόσον το Υ.Π.ΕΝ. δεν αποφασίσει υπέρ του χαρακτηρισμού ως διατηρητέας της χρήσης του κινηματογράφου για τα ακίνητα του Ε.Φ.Κ.Α. τα οποία στεγάζουν τις ιστορικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ. Το ενδεχόμενο να εκλείψουν πλήρως οι χειμερινές αίθουσες από το κέντρο της Αθήνας είναι πλέον ένα απολύτως ρεαλιστικό σενάριο το οποίο, δυστυχώς, αποτελεί ήδη πραγματικότητα για πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Οι αιτιάσεις του ΕΦΚΑ ως προς τον μη χαρακτηρισμό των αιθουσών ως διατηρητέες είναι αίολες και σε πλήρη αναντιστοιχία με προηγούμενες δημόσιες διαβεβαιώσεις του για διασφάλιση της χρήσης. Το ζήτημα πλέον αφορά την ελληνική πρωτεύουσα στο σύνολό της. Τι όραμα έχει η πολιτεία για αυτή την πόλη; Ποια θέλουμε να είναι η Αθήνα δέκα χρόνια από σήμερα; Αυτή τη στιγμή η Αθήνα κινδυνεύει να μετατραπεί από μια πολυπρόσωπη, ευρωπαϊκή πόλη με μόνιμους κατοίκους και μόνιμους χώρους πολιτισμού, σε ένα εστέτ τουριστικό πάρκο το οποίο θα προσφέρει κατ’ αποκλειστικότητα μπουτίκ υπηρεσίες διαμονής και εστίασης σε ξένους ταξιδιώτες.
Οι συνημμένες πρόσφατες αιτιολογικές εκθέσεις της αρμόδιου μηχανικού του Υ.ΠΕ.Ν. για το ΑΣΤΟΡ και το ΙΝΤΕΑΛ συντάσσονται εμπεριστατωμένα υπέρ του χαρακτηρισμού ως διατηρητέας της χρήσης της κινηματογραφικής αίθουσας. Το ίδιο έκανε και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων σε ομόφωνο ψήφισμά του. Η απόφαση πλέον είναι στα χέρια σας. Η επερχόμενη γνωμοδότησή του Υ.Π.ΕΝ επί του θέματος θα κρίνει αν οι πέντε τελευταίες αίθουσες του κέντρου στο μέλλον μπορεί να γίνουν μόνο τρεις.
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου συντάσσεται στο πλευρό όλων των φορέων, κινηματογραφικών και μη, οι οποίοι διεκδικούν την διάσωση του ΙΝΤΕΑΛ και του ΑΣΤΟΡ. Στο πλαίσιο των τεράστιων αλλαγών που συντελούνται στον οικιστικό ιστό της πρωτεύουσας τα τελευταία χρόνια με επίκεντρο την ραγδαία τουριστικοποίησή της, θεωρούμε άμεση ανάγκη τη θέσπιση νομικού πλαισίου προστασίας των χειμερινών αιθουσών τόσο για την Αθήνα όσο και για τα υπόλοιπα αστικά κέντρα της χώρας, κατ’ αντιστοιχία με το ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997 που προστατεύει τη χρήση των θερινών κινηματογράφων της πρωτεύουσας.
Οι κινηματογράφοι είναι ο κατεξοχήν χώρος πολιτισμού της μητρόπολης. Μια σύγχρονη πόλη χωρίς κινηματογράφους στον αστικό ιστό της είναι μια πόλη σε κρίση.
Με τιμή,
Το Δ.Σ. της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,
Λευτέρης Χαρίτος, Πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, Αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, Γεν. Γραμματέας
Βίκυ Μίχα, Ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, Μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, Μέλος».