Ειδήσεις
Απαγόρευση σε όσους μετακινούνται μόνοι τους με το αυτοκίνητο – Η πρόταση που έχει προκαλέσει αντιδράσεις
Με τις μεγάλες πόλεις να υποφέρουν από την υπερβολική κυκλοφορία των αυτοκινήτων, οι αρμόδιοι φορείς προτείνουν μια ριζική λύση για την αποσυμφόρηση των οδών.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα μεγάλα αστικά κέντρα έχει μετατρέψει τη μετακίνηση σε μια καθημερινή δοκιμασία, με τους οδηγούς να χάνουν πολλές ώρες της ζωής τους κολλημένοι στην κίνηση πίσω από το τιμόνι.
Αν και αυτό το φαινόμενο δεν περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα, καθώς σχεδόν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα, οι Έλληνες οδηγοί είναι οι πρωταθλητές στη σπατάλη χρόνου. Συγκεκριμένα, χάνουν συνολικά 13 ώρες την εβδομάδα στο δρόμο, που ισοδυναμεί με σχεδόν 23 ημέρες το χρόνο, προκαλώντας σαφώς αυξημένα επίπεδα άγχους.
Οι συγκοινωνιολόγοι καταβάλλουν προσπάθειες να βρουν λύσεις στο πρόβλημα, προτείνοντας την περαιτέρω ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς και του carpooling (συνεπιβατισμού), με το δεύτερο να φαίνεται ως η μόνη άμεση λύση σύμφωνα με την ισπανική Τροχαία.
Ειδικότερα, ο γενικός διευθυντής της Τροχαίας, Pere Navarro, απευθύνοντας ένα ισχυρό μήνυμα προς όλους τους οδηγούς, επισήμανε ότι οι μεγάλες πόλεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κυκλοφορίας και ότι η λύση μπορεί να βρίσκεται στο να επιβαίνουν τουλάχιστον δύο άτομα σε κάθε όχημα.
Η συγκεκριμένη προειδοποίηση διατυπώθηκε κατά τη διάρκεια ημερίδας αφιερωμένης στην οδική ασφάλεια, όπου ο γενικός διευθυντής τόνισε ότι η κατάσταση στους δρόμους της Ισπανίας έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο. Οι ώρες αιχμής το πρωί και το απόγευμα έχουν μετατραπεί σε εφιάλτη για τους οδηγούς, ενώ μελέτες δείχνουν ότι το 80% των οχημάτων στις μεγάλες πόλεις μεταφέρει μόνο έναν επιβάτη.
Ως εκ τούτου, ο γενικός διευθυντής της Τροχαίας προτείνει την άμεση εφαρμογή ενός μέτρου που θα αυξήσει τον αριθμό των επιβατών στα αυτοκίνητα, απαιτώντας τουλάχιστον δύο άτομα σε κάθε όχημα. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή η λύση “δεν θα έπρεπε να είναι αδύνατη στη σημερινή εποχή του 21ου αιώνα”.
Επιπλέον, υπογράμμισε τα πολλαπλά οφέλη που θα προκύψουν από μια τέτοια πρακτική, καθώς η μείωση του αριθμού των οχημάτων στους δρόμους θα οδηγήσει σε λιγότερα ατυχήματα, ενώ οι οδηγοί θα επωφεληθούν από χαμηλότερα έξοδα καυσίμου και μειωμένες εκπομπές ρύπων.
Ο Navarro προέτρεψε σε έναν ανοιχτό διάλογο σχετικά με το ζήτημα, προτείνοντας ταυτόχρονα την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών ως έναν από τους κύριους πυλώνες της αστικής κινητικότητας. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, η πιο σημαντική λύση έγκειται στην αύξηση της πληρότητας των οχημάτων.
Για να προωθηθεί η κοινή χρήση οχημάτων, η ισπανική Τροχαία προτείνει ότι το “μοίρασμα του αυτοκινήτου” θα πρέπει να επιδοτείται από τις τοπικές αρχές. Επιπλέον, αναφέρθηκαν παραδείγματα επιτυχημένων πρακτικών από το εξωτερικό, όπως η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Kinto της Toyota, η οποία απευθύνεται σε εργαζόμενους βιομηχανικών περιοχών και μεγάλων εταιρειών.
“Η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι να αυξήσουμε την πληρότητα των οχημάτων, αντί να επιδιώκουμε την αύξηση του αριθμού τους, καθώς έχουμε φτάσει στο όριο χωρητικότητας των δρόμων. Δεν μπορούμε να συζητάμε για κλιματική αλλαγή και εκπομπές ρύπων, όταν τα αυτοκίνητα δεν έχουν πλέον χώρο στις πόλεις”, τόνισε ο Navarro.
Αν και αυτή η δήλωση αναφέρεται στην Ισπανία, η κατάσταση εκεί σχετικά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι καλύτερη από αυτή της Ελλάδας, γεγονός που υποδεικνύει ότι η συγκεκριμένη πρόταση θα μπορούσε να προσφέρει ανακούφιση και στους δρόμους της χώρας μας.
Ενώ μπορεί να φαίνεται ριζοσπαστική και κάπως “ξένη” για πολλούς Έλληνες, αποτελεί μια λύση που θα επιτρέψει στους οδηγούς να αξιοποιούν πιο δημιουργικά τις 23 ημέρες που περνούν πίσω από το τιμόνι.