Ειδήσεις
Η ΔΕΗ προτείνει πορτοκαλί τιμολόγια ρεύματος για τα νοικοκυριά
Σύμφωνα με τη ΔΕΗ, το προτεινόμενο από τη ΡΑΑΕΥ πλαίσιο θεωρείται περιοριστικό, καθώς μειώνει την ευελιξία τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους προμηθευτές, αυξάνοντας παράλληλα τη ρυθμιστική ένταση.
«Το πεδίο εφαρμογής του πλαισίου για τη δυναμική τιμολόγηση θα πρέπει να περιοριστεί στους Πελάτες ΧΤ», αναφέρει η ΔΕΗ στη δημόσια διαβούλευση για την πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής σχετικά με τα δυναμικά τιμολόγια. Όπως υπογραμμίζει, οι πελάτες ΜΤ έχουν τη δυνατότητα να συνάπτουν συμβάσεις με εξατομικευμένες προσφορές, βάσει των καταναλωτικών χαρακτηριστικών τους, μέσω διαπραγματεύσεων με τους προμηθευτές, όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η ΔΕΗ, όπως αναφέρει το ienergeia.gr, τονίζει ότι η εφαρμογή του προτεινόμενου πλαισίου για τη Μέση Τάση περιορίζει την ευελιξία και τις επιλογές των καταναλωτών στις διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές, επηρεάζοντας αρνητικά τη διαδικασία διαμόρφωσης τελικών συμφωνιών.
Επιπλέον, σημειώνει ότι οι κανόνες τιμολόγησης και η χρήση του πορτοκαλί χρώματος για τα τιμολόγια στερούνται πρακτικής αξίας για τους πελάτες ΜΤ. Αντίθετα, η εφαρμογή τέτοιων τιμολογίων δικαιολογείται για τα νοικοκυριά ΧΤ, όπως ισχύει ήδη για τα χρωματιστά τιμολόγια στη λιανική αγορά.
Παράλληλα, η ΔΕΗ προτείνει αλλαγές και σε ορισμένα σημεία του πλαισίου, όπως :
Πρώτον: Η δυνατότητα τροποποίησης συνιστωσών του δυναμικού τιμολογίου και η εφαρμογή εκπτώσεων.
Όπως επισημαίνει η αναγνώριση της ευχέρειας του Προμηθευτή να χορηγεί εκπτώσεις είναι προς στη σωστή κατεύθυνση, καθώς εναρμονίζεται με την εμπορική ελευθερία των Προμηθευτών, υπό τον όρο της διαφάνειας των σχετικών όρων των Συμβάσεων Προμήθειας.
Ωστόσο, οι Προμηθευτές θα πρέπει να μπορούν να τροποποιούν τον σταθερό συντελεστή Β του δυναμικού σκέλους της Τελικής Τιμής Προμήθειας, στην περίπτωση που συντρέχει σπουδαίος λόγος, ο οποίος θα εξειδικεύεται στην Σύμβαση Προμήθειας και υπό την προϋπόθεση της προγνωστοποίησης στον πελάτη.
Η πρόβλεψη αυτής της δυνατότητας θα επιτρέψει την προσαρμογή των τιμολογίων στα συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα των ενεργειακών αγορών και θα παράσχει την αναγκαία για την κατάρτιση επωφελών για τον καταναλωτή προσφορών ευελιξίας, δίχως να θέτει σε κίνδυνο τα δικαιώματα των Πελατών.
Δεύτερον: Ως προς τα παρεχόμενα από το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) στοιχεία για την Τιμή Αναφοράς:
Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και να αποτυπωθεί στο άρθρο 5 του νέου ρυθμιστικού πλαισίου ότι τα δεδομένα που παρέχει στους Προμηθευτές και δημοσιεύει το ΕΧΕ για τον υπολογισμό της Τιμής Αναφοράς ανά ώρα και ανά 15λεπτο θα είναι συμβατά με τη ζώνη ώρας κατανάλωσης, προκειμένου κατ’ επέκταση να διασφαλιστεί η συμβατότητα και με τα δεδομένα του ΔΕΔΔΗΕ.
Τρίτον: Διατυπώνει ενστάσεις στη ρύθμιση περί προστασίας των καταναλωτών από τιμές αιχμής (price spikes) και κατά βάση με τη δυνατότητα ορισμού με απόφαση του ΥΠΕΝ ανώτατου ορίου τιμής στην Τελική Τιμή Προμήθειας, προκειμένου να περιοριστεί το δυναμικό στοιχείο των τιμών στις Συμβάσεις Δυναμικής Τιμολόγησης.
Όπως τονίζει η εταιρία μία τέτοια δυνατότητα «ελέγχεται ως προς το επιτρεπτό αλλά και το ορισμένο των όρων της παρεχόμενης υπεξουσιοδότησης».
Αναφέρει ότι οι δημόσιες παρεμβάσεις στον καθορισμό των τιμών για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνιστούν μέτρο που στρεβλώνει την αγορά, σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ και ότι σε περίπτωση που υιοθετηθεί αυτή η δυνατότητα, τότε η όποια παρέμβαση θα πρέπει να πραγματοποιείται μόνο κατά περίπτωση και να υπόκειται σε ειδικούς όρους.
Σε κάθε περίπτωση η υπό διαβούλευση διάταξη θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η άσκηση της σχετικής αρμοδιότητας είναι σαφώς καθορισμένη, διαφανής, αμερόληπτη, επαληθεύσιμη, και διασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση των προμηθευτών στους καταναλωτές, μόνο καθόσον απαιτείται για την πραγματοποίηση του σκοπού γενικού οικονομικού συμφέροντος και, κατά συνέπεια, κατά τη διάρκεια μιας οπωσδήποτε περιορισμένης χρονικής περιόδου.