Ειδήσεις
Κόκκινα δάνεια: Ποιες είναι οι αιτίες που οι οφειλέτες αγνοούν τις πλατφόρμες ενημέρωσης
Το ενδιαφέρον για την εγγραφή στην online πλατφόρμα που παρέχει ενημέρωση σχετικά με την πορεία και τα στοιχεία ενός «κόκκινου» δανείου αποδεικνύεται ότι είναι ελάχιστο. Από μια βάση 2,4 εκατομμυρίων δυνητικά ενδιαφερόμενων δανειοληπτών, των οποίων τα ληξιπρόθεσμα δάνεια διαχειρίζονται από servicers (δηλαδή έχουν αγοραστεί από ξένα funds), μόλις 18.000 οφειλέτες έχουν επιλέξει να εγγραφούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης.
Θυμίζουμε ότι πριν από την καθιέρωση της πλατφόρμας, η οποία έγινε υποχρεωτική με νόμο την άνοιξη του τρέχοντος έτους, οι φωνές στην αγορά είχαν ενταθεί από ένα ευρύ φάσμα δανειοληπτών που ζητούσαν -και δικαίως- μια σαφή εικόνα και ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους. Μέχρι τότε, μόλις μία από τις μεγάλες εταιρείες διαχείρισης προσέφερε κάτι παρόμοιο, αλλά από τον Απρίλιο και έπειτα, όλες οι εταιρείες υποχρεώθηκαν να δημιουργήσουν διαδικτυακή πλατφόρμα, με ποινές που περιλαμβάνουν ακόμη και την αφαίρεση της άδειας λειτουργίας σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Ήταν ένα επιπλέον εργαλείο διαθέσιμο στους πολίτες που αντιμετώπιζαν «κόκκινα» δάνεια, το οποίο ήταν αρκετά εύχρηστο. Με τη χρήση κωδικών τύπου web banking, οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να δουν στην οθόνη τους όλη την εικόνα της οφειλής τους (όπως το ύψος της δόσης, την ημερομηνία της επόμενης δόσης, το υπόλοιπο χρέους, το επιτόκιο και το ποσό που έχει καταβληθεί). Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι αυτή η δυνατότητα δεν έτυχε της αναμενόμενης ανταπόκρισης. Μια αρχική εξήγηση μπορεί να δοθεί από την παρατήρηση των αρμόδιων φορέων, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι, αν και το αρχικό ενδιαφέρον είναι υψηλό, πολλοί δεν προχωρούν στο επόμενο βήμα της διαδικασίας εγγραφής, το οποίο απαιτεί την παροχή στοιχείων επικοινωνίας, όπως τηλέφωνο και e-mail.
Μήπως ορισμένοι οφειλέτες αποφεύγουν να εμφανιστούν; Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, φαίνεται ότι κάποιοι δεν επιθυμούν καν να… εντοπιστούν! Προφανώς, επιλέγουν την ανωνυμία, υιοθετώντας μια γενικότερη στάση που υποδηλώνει απροθυμία να ρυθμίσουν και να τακτοποιήσουν τα χρέη τους.
Είναι γνωστό ότι μια ομάδα οφειλετών δεν αξιοποιεί τον Εξωδικαστικό μηχανισμό ή άλλα προγράμματα ρύθμισης, καθώς αυτό απαιτεί την άρση του φορολογικού ή τραπεζικού απορρήτου. Σήμερα, προκύπτει μια επιπλέον πληροφορία σχετικά με συγκεκριμένες συμπεριφορές, μέσω της «καταγραφής» μιας έντονης τάσης απροθυμίας να δημοσιοποιήσουν τα τηλέφωνα και τις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις…
Δήλωση της Θεώνης Αλαμπάση
Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις στο powergame.gr, η Θεώνη Αλαμπάση, γενική γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφέρεται στο περιορισμένο ενδιαφέρον που παρατηρείται, καθώς μόλις 18.000 άτομα από τα 2,4 εκατομμύρια οφειλέτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Τονίζει: «Υπάρχει ένα συγκεκριμένο εργαλείο ενημέρωσης που έχει θεσπιστεί για την παρακολούθηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ήδη αποφέρει θετικά αποτελέσματα. Ωστόσο, είναι απαραίτητο οι οφειλέτες να το αξιοποιήσουν, προκειμένου να επωφεληθούν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις. Παρά τη λειτουργία των πλατφορμών προσωπικής ενημέρωσης (καθεμία από τις εταιρείες διαχείρισης διαθέτει τη δική της), οι οφειλέτες δεν δείχνουν διάθεση να εγγραφούν και να ενημερωθούν για τις οφειλές τους. Γι’ αυτόν τον λόγο, μόλις 18.000 έχουν εγγραφεί μέχρι σήμερα από το σύνολο των 2,4 εκατομμυρίων οφειλετών».
Για την ιστορία, αξίζει να σημειωθεί ότι η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας ενημέρωσης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ν 5072/2023, με σκοπό να προσφέρει προσωποποιημένη και λεπτομερή ενημέρωση σχετικά με την πορεία μιας ληξιπρόθεσμης οφειλής. Πρόκειται για ένα εργαλείο άμεσης πρόσβασης, φιλικό προς τον χρήστη και απόλυτα διαφανές, που επιλύει το πρόβλημα της επικοινωνίας μεταξύ οφειλετών και εταιρειών διαχείρισης, οι οποίες συχνά δεν μπορούν να εντοπίσουν η μία την άλλη.
Μέσω αυτής της πλατφόρμας, οι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή και από οποιαδήποτε τοποθεσία, χρησιμοποιώντας την οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή τους, για τα εξής:
Αναφορικά με τα ποσά: το συνολικό χρέος, το κεφάλαιο, οι τόκοι, οι προμήθειες, το ισχύον επιτόκιο και τυχόν επιπλέον χρεώσεις.
Αναφορικά με τις δόσεις: την περιοδικότητα, το ύψος των δόσεων, τις ημερομηνίες πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.