Ελάτε στην παρέα μας

Ειδήσεις

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – Οι διάφοροι τύποι ερωτημάτων γλωσσικού συλλογισμού

Δημοσιεύθηκε

στις


2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Παραδείγματα ερωτημάτων γλωσσικού συλλογισμού

Μεταξύ των παραδειγμάτων που είχαν δημοσιευθεί από το ίδιο το ΑΣΕΠ για τα ερωτήματα των συλλογισμών του 1ου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού είχαν ξεχωρίσει οι ερωτήσεις λεκτικού συλλογισμού, οι οποίες έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στους γραπτούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ με την παρακάτω διαδικασία.

Βασικά, ο λεκτικός συλλογισμός ήθελε να αξιολογήσει την ικανότητα να προβαίνει κανείς σε λογικούς συλλογισμούς κατανοώντας τη σχέση μεταξύ λέξεων και εννοιών.

Σε κάθε ερώτηση οι υποψήφιοι καλούνταν αρχικά, να εντοπίσουν την εννοιολογική σχέση μεταξύ των δύο λέξεων που εμφανίζονταν στην πρώτη γραμμή του πίνακα, προκειμένου, στη συνέχεια, να συμπληρώσουν τη λέξη ή το ζεύγος λέξεων που αντιστοιχεί στο κενό/ά που συμβολίζεται/ονται ως (; ), με μια από τις επιλογές (A, B, C, D), που εμφανίζονταν στις δύο τελευταίες γραμμές του πίνακα.

Στη συνέχεια είχε δοθεί το ακόλουθο παράδειγμα έτσι ώστε να καταστεί κατανοητή η λογική των ερωτήσεων αυτών:

Screenshot_1_0018f.png

Στο παράδειγμα αυτό, η σωστή απάντηση ήταν η Α (Όπλο – Σφαίρα). Ο εξεταζόμενος είχε να αξιολογήσει τη σχέση (Καμινάδα – Καπνός) από όπου ο καπνός έβγαινε από την καμινάδα και έπρεπε από τις τέσσερις επιλογές (A, B, C, D) να εντοπίσει μια απάντηση που έδινε την ίδια σχέση όπου ο καπνός πράγματι βγαίνει από την καμινάδα.

Ωστόσο, μέσα σε ενάμισι χρόνο, το ΑΣΕΠ στον Γραπτό Διαγωνισμό για τις προσλήψεις των Δασοπόνων, το καλοκαίρι του 2024, ζήτησε από τους υποψηφίους να απαντήσουν σε ένα διαφορετικό είδος ερωτημάτων γλωσσικού συλλογισμού (όπως το ονόμασε στην συνέχεια), τα οποία αποτελούνταν από ένα κείμενο ακολουθούμενο από μία πρόταση ή ερώτηση. Οι υποψήφιοι καλούνταν να διαβάσουν το κείμενο και να επιλέξουν την απάντηση που θεωρούσαν ότι συμπληρώνει την πρόταση ή απαντούσε στην ερώτηση από τις πέντε εναλλακτικές απαντήσεις που τους παρέχονταν.

Και είχε δοθεί για την κατανόηση των παραπάνω οδηγιών το παρακάτω παράδειγμα και συγκεκριμένα:

Διαβάστε στο παρακάτω κείμενο και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί, επιλέγοντας τη σωστή απάντηση από τις πέντε εναλλακτικές δηλώσεις που δίνονται στη δεξιά πλευρά της οθόνης

Screenshot_1_1f34d.png

Στο παραπάνω παράδειγμα, η σωστή απάντηση ήταν το «Χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονίας».

Η επεξήγηση που είχε δοθεί ήταν: «Διαβάζοντας το σύντομο κείμενο που δίνεται στην αριστερή πλευρά της οθόνης, παρατηρούμε ότι η τελευταία πρόταση αναγράφει «Μελέτες έχουν, επίσης, συνδέσει την τακτική ποδηλασία με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονίας». Επομένως, η επιλογή ‘Κανένα από αυτά’ δεν μπορεί να είναι σωστή. Αναφορικά με τις υπόλοιπες εναλλακτικές απαντήσεις, αυτές δεν αφορούν σε οφέλη στην ψυχική υγεία. Επιπλέον, δεν γίνεται αναφορά στο κείμενο σε «Αυξημένο μεταβολισμό», ούτε και σε «Λεπτή μέση». Επομένως, οι απαντήσεις αυτές δεν είναι σωστές, βάσει των πληροφοριών που παρέχονται στο κείμενο».

Παρακάτω, θα σας δοθούν ορισμένοι τύποι λεκτικού/γλωσσικού συλλογισμού (άλλως δεξιότητες) που έχει χρησιμοποιήσει είτε θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το ΑΣΕΠ στο μέλλον για τις εξετάσεις αυτές έτσι ώστε να είστε κατάλληλα προετοιμασμένοι και να μην σας εκπλήσσει τίποτα πλέον.

Τα ερωτήματα γλωσσικού συλλογισμού προσπαθούν να ανακαλύψουν πόσο καλά μπορείτε να αναλύσετε γραπτές πληροφορίες, να σκέφτεστε εποικοδομητικά και να καταλήγετε σε ασφαλή συμπεράσματα. Επομένως, μόλις μάθετε ότι θα υποβληθείτε μεταξύ άλλων και σε τεστ γλωσσικού συλλογισμού το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να αναζητήσετε είναι ένα δείγμα των ερωτήσεων από το ίδιο το ΑΣΕΠ και μόνο. Συνήθως, τα αναρτά στο ίδιο μέρος με την προκήρυξη. Ο λόγος που θα πρέπει να το γνωρίζετε αυτό είναι γιατί τα τεστ γλωσσικού συλλογισμού δεν είναι όλα ίδια. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:

1ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Επιλέξτε τον καταλληλότερο συνδυασμό λέξεων για να συμπληρώσετε τα κενά:

Έχω ………..με την κατάσταση, νοιώθω ότι …………..τα δικαιώματά μου.

Α. απαυδήσει – καταπατούνται

Β. απηυδήσει – αποσπώνται

C. απαυδήσει – αναπέμπονται

D. απηυδήσει – διασύρονται

Η σωστή απάντηση είναι η Α.

2ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Διαβάστε το απόσπασμα και προσπαθήστε να απαντήσετε στις παρακάτω δηλώσεις:

Παρόλο που το κατώτατο όριο ηλικίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, η σημαντική αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά τα αντίστοιχα έτη είχε ως αποτέλεσμα την εντυπωσιακή αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία, τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα μεταξύ των νέων οδηγών που έχουν λιγότερα από πέντε χρόνια εμπειρίας στην οδήγηση. Τον περασμένο χειμώνα το 50% όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων αφορούσε οδηγούς με εμπειρία οδήγησης έως πέντε ετών και ένα επιπλέον 15% ήταν οδηγοί που είχαν εμπειρία από έξι έως οκτώ έτη. Τα ενδιάμεσα στοιχεία του τρέχοντος έτους δείχνουν ότι η μαζική διαφημιστική εκστρατεία «καταπολέμηση των ατυχημάτων» έχει οδηγήσει σε κάποιες βελτιώσεις, αλλά η αλήθεια είναι ότι ο αριθμός των νεότερων οδηγών που εμπλέκονται σε θανατηφόρα ατυχήματα είναι αφόρητα υψηλός.

1η δήλωση

Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα είναι συχνότερα μεταξύ των νέων οδηγών με εμπειρία έξι έως οκτώ ετών από ό,τι μεταξύ των μεγαλύτερων οδηγών με παρόμοια εμπειρία.

Α. Αληθές

Β. Ψευδές

C. Δεν μπορώ να πω

Η σωστή απάντηση είναι η C. Αν και η κύρια ιδέα του αποσπάσματος είναι ότι οι νεότεροι οδηγοί είναι γενικά πιο πιθανό να εμπλακούν σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, δεν μπορούν να υποθέσουμε ότι όλοι οι σχετικά άπειροι οδηγοί είναι νέοι. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πόσοι από αυτούς που ανήκουν στο 15% με έξι έως οκτώ χρόνια εμπειρίας είναι νεότεροι οδηγοί και πόσοι είναι μεγαλύτεροι.

2η δήλωση

Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων είναι η αιτία για την κατακόρυφη αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.

Α. Αληθές

Β. Ψευδές

C. Δεν μπορώ να πω

Η σωστή απάντηση είναι η Α. Το κείμενο αναφέρει σαφώς ότι «η σημαντική αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά την ίδια περίοδο είχε ως αποτέλεσμα την εντυπωσιακή αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων».

3η δήλωση

Η διαφημιστική καμπάνια με την ονομασία «καταπολέμηση των ατυχημάτων» απέτυχε να μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Α. Αληθές

Β. Ψευδές

C. Δεν μπορώ να πω

Η σωστή απάντηση είναι η Β. Σύμφωνα με το απόσπασμα, η διαφημιστική εκστρατεία «καταπολέμηση των ατυχημάτων» είχε ως αποτέλεσμα κάποια βελτίωση. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιο βαθμό κατάφερε να μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.

3ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Διαβάστε στο παρακάτω κείμενο και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί, επιλέγοντας τη σωστή απάντηση από τις τέσσερις εναλλακτικές δηλώσεις που δίνονται στη δεξιά πλευρά

Screenshot_3_ad2f6.png

Screenshot_4_84353.png

Η σωστή απάντηση είναι η D. Η απάντηση βρίσκεται στην πρώτη πρόταση της παραγράφου: «Η HIFU δεν απαιτεί να γίνουν τομές και πολλές επεμβάσεις δεν χρειάζονται καν αναισθησία, ώστε ο ασθενής να μπορεί να μπει και να βγει από το νοσοκομείο μέσα σε μία ημέρα». Οι απαντήσεις (Α) και (Β) αναφέρονται στο απόσπασμα, αλλά όχι στο ότι η HIFU επιτρέπει στον ασθενή να πάρει εξιτήριο νωρίτερα. Η απάντηση C είναι λανθασμένη, καθώς στο απόσπασμα σημειώνεται ότι «τα κύματα είναι ακίνδυνα μέχρι να συγκλίνουν στο εστιακό σημείο» που σημαίνει ότι δεν είναι πάντα ακίνδυνα.

4ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Επιλέξτε από τις απαντήσεις τη λέξη που μπορεί να αντικαταστήσει καλύτερα την υπογραμμισμένη λέξη στην πρόταση

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος δεσμεύτηκε να ασχοληθεί με τα περιβαλλοντικά ζητήματα της εταιρείας

Α. υπονόησε

Β. ακύρωσε

C. διαβεβαίωσε

D. ενδιαφέρθηκε

Η σωστή απάντηση είναι η C.

5ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Παρακαλώ επιλέξτε ένα ζευγάρι λέξεων που έχουν παρόμοια σχέση

Screenshot_2_d2475.png

Η σωστή απάντηση είναι η Β. Η «άμμος» με τεχνική επεξεργασία μετατρέπεται σε «γυαλί» όπως ακριβώς τα «δέντρα» με τεχνική επεξεργασία μετατρέπονται σε «χαρτί». Ένα «λουλούδι» αναπτύσσεται από έναν «σπόρο», αλλά δεν υπάρχει καμία τεχνητή επεξεργασία.

6ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

ΥΠΕΡΟΠΤΗΣ είναι το αντίθετο του…….

Α. Αλαζόνας

Β. Κακοδιάθετος

C. Υποτακτικός

D. Ήσυχος

Ε. Θυελλώδης

Η σωστή απάντηση είναι η C. Αλαζόνας είναι παρόμοια λέξη. Ο ήσυχος και ο θυελλώδης δεν σχετίζονται. Ο υποτακτικός είναι εκείνος που είναι έτοιμος να υπακούσει τους άλλους χωρίς αμφισβήτηση ενώ ο υπερόπτης είναι εκείνος που αναλαμβάνει εξουσία και υποτιμά τους άλλους.

7ος τύπος γλωσσικού συλλογισμού

Παρακαλώ επιλέξτε τη λέξη που έχει παρόμοια σχέση με το ζευγάρι

Screenshot_5_965e2.png

Η σωστή απάντηση είναι η Α. Όπως η «κάμπια» μετατρέπεται σε «πεταλούδα» έτσι και ο «γυρίνος» μετατρέπεται σε «βάτραχο».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ