Εκλογές 2012
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για οικονομία και ανάπτυξη
“Κανείς Έλληνας δεν πρέπει να φοβάται
τα μέτρα του Ιουνίου”
Τις προγραμματικές δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ παρουσίασε το Σάββατο ο Πρόεδρος του κόμματος. κ. Ευάγγελος Βενιζέλος. “Έχω παρουσιάσει πολλές φορές τις δεσμεύσεις μας και τις εγγυήσεις μας για τα μέτρα του Ιουνίου. Καμιά Ελληνίδα, κανένας Έλληνας δεν πρέπει να ζει με το φόβο των μέτρων του Ιουνίου. Δεσμευόμαστε και εγγυόμαστε γνωρίζοντας τι λέμε¨τόνισε ο κ. Βενιζέλος για να συνεχίσει:
“Πρώτον, ότι δεν πρόκειται να επιβληθούν νέοι φόροι. Αντιθέτως, θα πάμε στη σταδιακή αφαίρεση εκτάκτων φόρων, εισφορών και τελών με τον τρόπο και τη σειρά που θα παρουσιάσω.
Δεύτερον. Δεν θα θιγούν χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι.
Τρίτο. Δεν θα γίνουν οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Αντίθετα, τέταρτο, η έμφαση θα δοθεί στις διαρθρωτικές αλλαγές για μικρότερο και λιγότερο δαπανηρό κράτος, για άνοιγμα επαγγελμάτων και αγορών, για ελεύθερη πρόσβαση όλων στην οικονομική και παραγωγική δραστηριότητα.
Οι βασικές προϋποθέσεις της ανάπτυξης, γιατί η ανάπτυξη δεν είναι μια λέξη, δεν είναι μια ευχή, δεν είναι μια ρητορεία, είναι όλα όσα έγιναν ως τώρα στο δημοσιονομικό και χρηματοοικονομικό επίπεδο. Αυτή είναι η πρώτη δέσμη , η θεμελιώδης συνεισφορά μας στην ανάπτυξη.
Πρώτο στοιχείο. Μείωση του δημοσίου χρέους, βιωσιμότητα του χρέους, δημοσιονομική σταθερότητα.
Δεύτερο στοιχείο. Μικρότεροι τόκοι κάθε χρόνο, μικρότερο ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.
Τρίτο στοιχείο. Χρηματοοικονομική σταθερότητα, σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, όχι χάρη των μεγαλομετόχων των Τραπεζών ή των Διοικήσεων των Τραπεζών αλλά προς όφελος των καταθετών, προς όφελος των επιχειρήσεων, προς όφελος των νοικοκυριών. Άλλωστε οι Τράπεζες περιέρχονται στο χαρτοφυλάκιο και τον στρατηγικό έλεγχο του δημοσίου. Δεν μετατρέπονται σε ΔΕΚΟ της 10ετίας του ’80, αλλά υπογράφουν σύμφωνα ρευστότητας και ανάπτυξης με το ελληνικό δημόσιο, που είναι υποχρεωμένες να εφαρμόσουν.
Τέταρτο στοιχείο, η ίδια η νέα δανειακή σύμβαση και το πρόγραμμα στήριξης που δίνει την άνεση στην Ελλάδα να νιώθει ασφαλής μέχρι την επάνοδό της στις αγορές, όποτε και αν επιτευχθεί η επάνοδος αυτή. Πιστεύουμε ότι θα επιτευχθεί νωρίτερα από ότι προβλέπουν.
Και βέβαια, τελευταία κρίσιμη προϋπόθεση αυτή που ήδη ανέφερα, η ρευστότητα”
Το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα
Όλα αυτά, όπως είπα, προϋποθέτουν ένα νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα. Η Ελλάδα δεν έχει αποκτήσει, δυστυχώς ποτέ ώς τώρα, κατά τη διάρκεια του βίου του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, ένα ολοκληρωμένο, σταθερό, εύληπτο, απλό, λειτουργικό φορολογικό σύστημα με σαφή αναπτυξιακό και κοινωνικό προσανατολισμό.
Δεν μας πιστεύει ο κόσμος όταν ακούει πως μπορούμε να πάμε σε ένα τέτοιο φορολογικό σύστημα. Χρειάζεται να σπάσουμε αυτή τη δυσπιστία και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ευρύτατη πολιτική συναίνεση και συμφωνία. Είναι κρίμα, που αποχώρησε από το διάλογο τελευταία στιγμή, λίγες μέρες πριν την έναρξη της προεκλογικής περιόδου η Νέα Δημοκρατία. Φοβούμαι ότι το έκανε γιατί ήθελε να αξιοποιήσει την προεκλογική δημαγωγία ανεξέλεγκτα. Τέλος πάντων.
Κατ’ αρχάς έχουν τεράστια σημασία οι αλλαγές που ήδη έγιναν και πρέπει να προωθηθούν στην φορολογική Διοίκηση. Ακούει ο κόσμος για σύλληψη της φοροδιαφυγής, για μείωση της παραοικονομίας, πάταξη του λαθρεμπορίου, πλήρη αξιοποίηση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και των πολλαπλών διασταυρώσεων και πάλι δυσπιστεί.
Πρέπει όμως να καταλάβει ότι έχει συντελεστεί από τον Ιούλιο του ’11 μια σημαντική αλλαγή: η άρση του τραπεζικού απορρήτου. Είναι το αυγό του Κολόμβου. Και έχουμε ήδη πολλά προγεφυρώματα προς το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα.
– Άλλαξε ο τρόπος Διοίκησης και λειτουργίας των 30 μεγάλων ΔΟΥ που καλύπτουν το 90% της φορολογητέας ύλης,
– Δημιουργήθηκε η μονάδα μεγάλων φορολογουμένων, η ηλεκτρονική ΔΟΥ, άρχισε η επιλογή ελεγκτών με αξιοκρατικά κριτήρια και συμβόλαιο αποδοτικότητας.
– Λειτουργεί η Επιτροπή διοικητικής επίλυσης φορολογικών διαφορών.
– Οργανώνεται μηχανισμός φορολογικής διαιτησίας
– Επιταχύνθηκαν από το Υπουργείο Δικαιοσύνης οι φορολογικές δίκες
– Προβλέπεται πλέον το φορολογικό πιστοποιητικό από ιδιώτες Ορκωτούς Ελεγκτές και αυτό επεκτείνεται και στις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, χωρίς κόστος.
Φίλες και φίλοι, είναι πραγματικά ανιστόρητο να διολισθήσει κανείς σε μικροκομματικές προεκλογικές υποσχέσεις για μειώσεις φόρων και συντελεστών.
Αυτό που εμείς υποσχόμαστε και είναι έτοιμο, είναι η άμεση κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και η αντικατάστασή του από απλούς κανόνες απεικόνισης συναλλαγών, εντεταγμένους στον κορμό του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος. Έτσι αποφεύγονται παράλογα και εξοντωτικά πρόστιμα.
Εμείς προβλέπουμε κίνητρα συμμόρφωσης ώστε να εμπεδωθεί η αντίληψη στον κόσμο ότι το νόμιμο συμφέρει.
Η αλήθεια όμως είναι ότι ο κόσμος πιέζεται από αυτό που έγινε στη φορολογική νομοθεσία τα τρία τελευταία χρόνια. Κάτι, που ήταν αναμφίβολα σκληρό, σε πολλά σημεία άδικο, αλλά δυστυχώς αναγκαίο για λόγους ταμειακούς ,για λόγους ταμειακής επιβίωσης της χώρας.
Άρα, αυτό που προέχει, είναι να δούμε πώς μπορεί ο Έλληνας πολίτης να απαλλαγεί σταδιακά από αυτές τις έκτακτες φορολογικές επιβαρύνσεις, που προκύπτουν από την κρίση. Τώρα που η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί κατά περισσότερο από τα 2/3, τώρα που μειώθηκε το χρέος και διασφαλίστηκε η βιωσιμότητά του, τώρα που εγκρίθηκε το νέο πρόγραμμα, δημιουργούνται οι νέες συνθήκες στις οποίες ήδη αναφέρθηκα: στην αύξηση της ρευστότητας, στη μείωση της αβεβαιότητας, στις διαρθρωτικές αλλαγές.
Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν πράγματι την οικονομία σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και άρα σε αύξηση των φορολογικών εσόδων, επειδή οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά θα αρχίσουν να αποκτούν σταδιακά την άνεση να εκπληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Θα αυξηθεί επίσης η ζήτηση και αυτό θα αλλάξει τον κύκλο εργασιών και τα έσοδα από τους έμμεσους φόρους.
Αυτές οι εξελίξεις μας επιτρέπουν να προχωρήσουμε σε σταδιακές -το επαναλαμβάνω για να είμαι ακριβής και υπεύθυνος- μειώσεις της φορολογίας και επιπλέον σε σταδιακή μείωση -γιατί αυτό πονάει τις επιχειρήσεις και άρα την απασχόληση- του μη μισθολογικού κόστους εργασίας, δηλαδή των ασφαλιστικών εισφορών. Αυτό με τη σειρά του θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης και στη δυνατότητα φορολογικής συμμόρφωσης.
Χρησιμοποιούμε δυο κριτήρια ως οδηγούς για να καθορίσουμε τις προτεραιότητές μας ως προς την σταδιακή μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών:
Πρώτο κριτήριο το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα που έχει για την οικονομία κάθε κίνηση. Το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα που έχει για την ανάπτυξη κάθε κίνηση, σε σχέση με τη φορολογία. Το κριτήριό μας είναι οι πολλαπλασιαστές που χρησιμοποιεί στις αναλύσεις του ο ΟΟΣΑ. Από τους πολλαπλασιαστές των εσόδων μεγαλύτερο θετικό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη έχει αυτός του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ακολουθεί αυτός των εισφορών στην κοινωνική ασφάλιση και έπεται στην τρίτη θέση αυτός των έμμεσων φόρων.
Το δεύτερο κριτήριό μας είναι η φορολογική δικαιοσύνη και η αποφυγή φορολογικών στρεβλώσεων.
Με βάση τα παραπάνω κριτήρια μπορούμε να προχωρήσουμε παράλληλα με τη σταδιακή επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και άρα τη βελτίωση των ρυθμών ανάπτυξης, στη σταδιακή μείωση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών με την εξής σειρά:
Σταδιακή ανάκληση της εισφοράς αλληλεγγύης ύψους 1 έως 4% επί του συνόλου του δηλωθέντος εισοδήματος. Η εισφορά αυτή που αποτελεί ουσιαστικά ένα σοβαρό πρόσθετο φόρο εισοδήματος, με το που αφαιρείται μπορεί να έχει μεγάλο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, γιατί αυξάνει το διαθέσιμο εισόδημα.
Μείωση του μη μισθολογικού κόστους ,για το οποίο μίλησα, των ασφαλιστικών εισφορών, κατά 5 μονάδες, δηλαδή περίπου κατά 10% του συνολικού ύψους. Η μείωση αυτή με δεδομένο ότι το μη μισθολογικό κόστος είναι ήδη πολύ υψηλό στην Ελλάδα, θα δώσει σημαντικά κίνητρα για αύξηση της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας. Θα επιτρέψει να ενταχθούν στο σύστημα επιχειρήσεις που εισφοροδιαφεύγουν. Ο ενιαίος μηχανισμός είσπραξης φόρων και τελών θα βοηθήσει καταλυτικά. Έτσι, μέσα από την ίδια την ομαλή λειτουργία του συστήματος, διασφαλίζουμε τα έσοδα των Ταμείων και ταυτόχρονα απαλλάσσουμε τις επιχειρήσεις και μάλιστα τις συμμορφούμενες επιχειρήσεις από ένα πολύ σημαντικό βάρος.
Η μετάβαση από το Ειδικό Τέλος Ακινήτων που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ -και για το οποίο τέλος δεν κόπηκε το ηλεκτρικό ρεύμα σε κανένα σπίτι που έχει αδυναμία και πραγματική ανάγκη- σε έναν ενιαίο προοδευτικό φόρο ακίνητης περιουσίας. Η θεσμοθέτηση του Ειδικού Τέλους μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, έγινε όπως θυμάστε το Σεπτέμβριο αναγκαστικά, ως μέτρο άμεσης απόδοσης, λόγω των εκτάκτων συνθηκών που επικρατούσαν.
Η μείωση των έμμεσων φόρων και κυρίως των συντελεστών του ΦΠΑ. Αλλά αυτό θα γίνει και πάλι σταδιακά ,μετά λόγου γνώσεως. Ήδη μειώθηκαν με δραστικό τρόπο οι συντελεστές στον τουρισμό, έχουμε δεσμευτεί για μειωμένους συντελεστές, τους κατώτερους δυνατούς ,στο σύνολο των αγροτικών εφοδίων (λιπάσματα, ζωοτροφές και τα λοιπά), ενώ δεδηλωμένη επιδίωξή μας είναι να επανέλθει ο συντελεστής του ΦΠΑ στην εστίαση στα προηγούμενα επίπεδά του.
Θυμίζω εδώ ότι η φορολογία επιχειρήσεων που ήταν το 2009 στο 25%, μειώθηκε το 2011 στο 20%. Υπολογίζουμε ότι οι επιχειρήσεις ωφελούνται σημαντικότερα από τις μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών κατά 10% από ότι αν μειώναμε το συντελεστή φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων, ενώ το επόμενο βήμα θα γίνει ανάλογα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και σε συνδυασμό βέβαια με τους συντελεστές φορολογίας φυσικών προσώπων. Στη χώρα μας μόνο 25.000 πρόσωπα δηλώνουν δυστυχώς έως σήμερα φόρο εισοδήματος άνω των 100.000.
Το συνολικό κόστος αυτών των μέτρων ,όπως το έχουμε υπολογίσει, δεν ξεπερνά το 1% του ΑΕΠ και μπορεί να απορροφηθεί εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που αναφέραμε ,δηλαδή βελτίωση ρυθμών ανάπτυξη
Ανάπτυξη-Ρευστότητα
Η καρδιά όμως του προβλήματος της ανάπτυξης είναι η ρευστότητα. Το χρήμα είναι το αίμα της αγοράς. Ανάπτυξη λοιπόν σημαίνει χρήμα στην αγορά. Υπενθυμίζω πολύ συνοπτικά τα εννέα μέτρα στα οποία έχω δεσμευθεί για τη διοχέτευση ρευστότητας.
Αυτά τα μέτρα όταν τα αθροίζουμε, βλέπουμε ότι μπορούν να δώσουν στην αγορά τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια τα επόμενα τρία χρόνια, 25% του ΑΕΠ και είναι μετρημένα αυτά με πολύ αυστηρό τρόπο και σε συνεργασία με την τρόικα. Η πρώτη ενότητα αφορά το τραπεζικό σύστημα:
1. Από τα περίπου 50 δις που θα διατεθούν για την ανακεφαλοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, ένα σοβαρό τμήμα, ας υπολογίσουμε το λιγότερο 20 δις, θα διοχετευθεί στην αγορά μέσα από τα σύμφωνα ρευστότητας που υπογράφουν οι τράπεζες με το ελληνικό δημόσιο το οποίο είναι ο βασικός μέτοχός τους και ασκεί το στρατηγικό έλεγχο.
2. Η σταθεροποίηση του συστήματος επιτρέπει να γίνει πραγματικότητα το κίνημα της επιστροφής του καταθέσεων που αποσύρθηκαν από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Αυτές υπολογίζονται σε 70 δις ευρώ, η επιστροφή ενός σημαντικού ποσοστού αλλάζει τα επίπεδα ρευστότητας και πιστωτικής επέκτασης. Υπολογίζω με μεγάλη μετριοπάθεια ότι άλλα 10 δισεκατομμύρια θα διοχετευθούν στην αγορά μέσα από την επιστροφή των καταθέσεων.
3. Στόχος είναι άλλωστε η αποκλιμάκωση των επιτοκίων χορηγήσεων και η διατήρηση του πλαφόν στις επιχειρήσεις που διευθετούν και εξυπηρετούν τα δάνειά τους.
4.Έχω μιλήσει για την ανάγκη άμεσης αλλαγής των κανόνων του Τειρεσία ώστε να προσαρμοστούμε στην κρίση, να μην μπαίνει στη black list ένας επιχειρηματίας επειδή είχε μια άτυχη στιγμή. Για παράδειγμα μια μικρή ακάλυπτη επιταγή.
Δεύτερη ενότητα είναι:
5. Το Ενιαίο Ταμείο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης στο οποίο αποκτούν πλέον πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις παλιές και καινούργιες. Μικρές και μεσαίες. Εδώ ενώνονται όλα τα επιμέρους προγράμματα, απλοποιούνται, λειτουργούν με βασικό στόχο ένα, την παροχή κεφαλαίου κίνησης. Εκεί πονάει η επιχείρηση.
Τρίτη ενότητα είναι το ίδιο το κράτος:
6. Μπορούμε τώρα να καταβάλουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους στην αγορά που ξεπερνούν τα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ και αυτό θα επιτευχθεί μέσα από την ταχύτερη ανάληψη των δόσεων του νέου δανείου, άρα 6,5 δις στην αγορά.
7.Αυτοματοποιημένη επιστροφή ΦΠΑ. Τώρα αυτό υπολογίζεται σε περίπου 900 εκατομμύρια. Με την απόφαση που εξέδωσε το Υπουργείο Οικονομικών και εφόσον το κράτος διατηρεί αυτή την ταμειακή ευχέρεια, μέσα από την ομαλή λειτουργία της δανειακής σύμβασης, η επιστροφή αυτή θα αφορά όλες τις επιχειρήσεις, όχι μόνο τις εξαγωγικές και θα είναι μια πολύ σημαντική πηγή ρευστότητας, ας υπολογίσουμε μετριοπαθώς ένα δις.
8. Προσέξτε. Με το νέο πρόγραμμα απαλλάσσονται οι τράπεζες από υποχρέωση δανεισμού 10 δις ευρώ στο ελληνικό δημόσιο μέσω εντόκων γραμματίων. Αυτά τα δέκα δις μπορούν και πρέπει να πάνε τώρα από τις τράπεζες όχι στο δημόσιο, αλλά στην αγορά. Άλλα δέκα δις.
9. Απελευθερώνονται τα μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ σύμφωνα και μ’ όσα έγραψα στην επιστολή μου στον κ. Μπαρόζο. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για την πραγματική οικονομία, την απασχόληση, τις υπεργολαβικές και δορυφορικές επιχειρήσεις
Στήριξη της επιχειρηματικότητας και της Καινοτομίας
Πριν από λίγες μέρες είχα την ευκαιρία να μιλήσω στα γραφεία μας, με μια δυναμική ομάδα νέων καινοτόμων επιχειρηματιών.
Η στήριξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας είναι μοχλός ισοδύναμος με την νέα αγροτική πολιτική. Έτσι επιτυγχάνεται η αναβάθμιση της σημασίας και της αξίας της επιχειρηματικότητας.
Η αξιοποίηση και η ενίσχυση σημαντικών φοροαπαλλαγών που υπάρχουν για τις ευρεσιτεχνίες και τις καινοτομίες, είναι ένας σημαντικός μοχλός Για να παραχθεί η καινοτομία, ή για προϊόντα που προκύπτουν από την αξιοποίηση ευρεσιτεχνίας.
Ενίσχυση της εξωστρέφειας, μέσα από τη συντονισμένη δράση του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, των πρεσβειών και των προξενείων μας και μέσα από την απλούστευση και την ψηφιοποίηση όλων των τελωνειακών διαδικασιών. Κάτι που βγάζει ένα πολύ μεγάλο βραχνά από εξαγωγείς και εισαγωγείς.
Νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία προκύπτουν μέσα από τη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ευρωπαϊκό Fund Επενδύσεων, το European Investment Fund, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η έκδοση εγγυητικών επιστολών ,όπως είπα, και να γίνονται αποδεκτές οι εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών. Η κατάσταση αλλάζει με την ανακεφαλαιοποίηση.
Ενεργοποίηση του μηχανισμού του Venture Capital μέσα από επενδύσεις σποράς, για να ενισχυθούν επενδύσεις καινοτομικού χαρακτήρα.
Πλήρης αξιοποίηση του προγράμματος «Start Up Greece» για νέες καινοτόμες επιχειρήσεις.
Πλήρης αξιοποίηση της νομοθεσίας και των κινήτρων για τα clusters επιχειρήσεων.
Πλήρης αξιοποίηση των προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, όπως το Θαλής, Αρχιμήδης, Ηράκλειτος για να ανακοπεί η φυγή ερευνητών, διδακτόρων, εγκεφάλων στο εξωτερικό.
Αξιοποίηση των νέων εταιρικών μορφών – μίλησα ήδη για την ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρία – και το επαναλαμβάνω το κρισιμότερο:
Aντιστροφή τεκμηρίου στις σχέσεις του επιχειρηματία με την δημόσια διοίκηση ώστε η άδεια να χορηγείται με την υποβολή του φακέλου και να ακολουθεί ο έλεγχος με ισχυρή την υπογραφή των ιδιωτών μηχανικών ή άλλων τεχνικών συμβούλων της επιχείρησης.
Μηχανισμοί Κοινωνικής Προστασίας
Το νέο Εθνικό Παραγωγικό Μοντέλο όμως, φίλες και φίλοι, δεν μπορεί να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει, αν δεν υπάρχουν σαφείς μηχανισμοί κοινωνικής προστασίας, διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης.
Άκουσα προτάσεις που αφορούν την αποκατάσταση των απωλειών στις πολύ χαμηλές συντάξεις και στα πολυτεκνικά επιδόματα. Έχουμε ζήσει την διδακτική ιστορία όταν αναζητούσαμε 325 εκατομμύρια, λίγο πριν εγκριθεί από το Eurogroup το πρόγραμμα για το 2012. Τα λόγια είναι εύκολα, η πράξη είναι δύσκολη, η διαπραγμάτευση ακόμα δυσκολότερη.
Δεν μπορούν να βρεθούν ισοδύναμα 18,5 δισεκατομμυρίων,όπως προτεινει οκ. Σαμαράς. Πρέπει να είμαστε σοβαροί, υπεύθυνοι, ακριβείς. Δεν μπορεί να λύσουμε το πρόβλημα από την φορολογία των παιχνιδιών του ΟΠΑΠ. Μακάρι να μπορούσαμε. Αυτά είναι έσοδα που έχουν υπολογιστεί ως κέρδη του δημοσίου ώς μετόχου, ή ως αξία πώλησης των μετοχών.
Εμείς λέμε ότι υπάρχουν τραγικές αδικίες και μεγάλα προβλήματα, πολύ μεγαλύτερα απ’ αυτά που σημείωσα τώρα, αντικρούοντας μια αδιέξοδη – κατά την γνώμη μου – πρόταση.
Τα επιδόματα ανεργίας είναι ανεπαρκέστατα. Η εισφορά αλληλεγγύης που θέλουμε να την αφαιρέσουμε μειώνει σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα. Η αποκατάσταση των αδικιών, η άρση των απωλειών μπορεί να γίνει σταδιακά και θα γίνει, δεσμευόμαστε, το εγγυόμαστε αυτό, ξέρουμε πώς μπορεί να γίνει ,αν εφαρμοστεί συνολικά το πρόγραμμα αυτό με τις ισορροπίες του και τα αντίβαρά του.
Για την ανεργία των νέων, λοιπόν ,που είναι η μεγάλη πληγή, έχουμε ήδη επιδιώξει την ολοκλήρωση των σχετικών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ έως το τέλος του 2013 εμπροσθοβαρώς. Ήδη έχουμε διασφαλίσει 250 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ και ζητούμε άλλα 150 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για προγράμματα κατάρτισης και νεανικής επιχειρηματικότητας.
Αλλά προσέξτε, έχουμε θεσμοθετήσει και οργανώσει τα προγράμματα αυτεπιστασίας στους Δήμους. Αυτά μόνα τους οδηγούν τα επόμενα τρία χρόνια στη δημιουργία 120.000 νέων θέσεων εργασίας, κυρίως για νέους ανθρώπους. Το ίδιο συμβαίνει με τα προγράμματα κοινωνικής εργασίας και επιχειρηματικότητας.
Έχω δεσμευθεί εδώ και πολλές μέρες για την καθολική υγειονομική προστασία ανέργων, αλλά και όλων γενικά των πολιτών χωρίς προϋποθέσεις ελαχίστου αριθμού ενσήμων ή μεγίστου χρόνου ασφάλισης ανεργίας.
Έχουμε μιλήσει για το νέο δίκτυο κοινωνικής προστασίας ως πρώτο βήμα προς το εγγυημένο επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το νέο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» που καλύπτει 130.000 άτομα και δημιουργεί 5.000 νέες θέσεις εργασίας και το Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης με 300 νέες δομές και 1500 νέες θέσεις εργασίας, 6.500 θέσεις μόνο απ’ αυτό.
Επαναλαμβάνω τις δεσμεύσεις μας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Επιτάχυνση και διευκόλυνση των διαδικασιών υπαγωγής στο νόμο, ακατάσχετος λογαριασμός 1500€ για κάθε άτομο, 2.000€ για κάθε ζευγάρι.
Υπαγωγή στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, των επαγγελματιών που λειτουργούν με τη μορφή ατομικής επιχείρησης και έχουν οφειλές έως 25.000.
Έχει θεσμοθετηθεί η ρύθμιση των δανείων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με μεγίστη μηνιαία δόση το 30% του μισθού, δραστική παράταση και άλλες διευκολύνσεις.
Ανάλογο πλαίσιο ρυθμίσεων έχουμε συμφωνήσει με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών. Έχουν ήδη διευθετηθεί 800.000 δάνεια και οι τράπεζες που έχουν αυτή τη νέα σχέση με το δημόσιο είναι έτοιμες να διαμορφώσουν ένα μηχανισμό κυλιόμενης διευθέτησης δανείων, όπου χρειάζεται και με μια περίοδο κατά την οποία θα καταβάλλονται μόνο τόκοι και όχι κεφάλαιο.
Τιμές -Ακρίβεια
“Κατά την ίδια λογική προτεραιότητα που συνδέεται με την αγορά και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ,με την ζήτηση, τον τζίρο, είναι η δέσμη μέτρων για τις τιμές και την ακρίβεια.
Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει – με καθυστέρηση είναι αλήθεια αδικαιολόγητη – ν’ αντιμετωπίσουμε την σκανδαλωδώς διαφορετική τιμή τυποποιημένων προϊόντων που πωλούνται στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Πρέπει να επιδιώξουμε και θα πετύχουμε την πλήρη εφαρμογή της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας για το πώς προωθούνται τα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Αυτό έχει μεγάλη σημασία για τα ελληνικά προϊόντα.
Αναβαθμίζεται το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς στο οποίο προσέρχονται ανά δίμηνο και παρέχουν εξηγήσεις όλες οι Ρυθμιστικές Αρχές της αγορές -Επιτροπή Ανταγωνισμού, Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων-
Ολοκληρώνουμε την σάρωση της αγοράς για ν’ αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις που θα θεραπευθούν. Ενεργοποιείται η αποζημίωση επιχειρήσεων και καταναλωτών που πέφτουν θύματα παραβίασης του δικαίου του ανταγωνισμού.
Νομοθετική ρύθμιση του καθεστώτος των ανοιχτών εμπορικών κέντρων, κάτι που δίνει ζωή στα κέντρα των πόλεων αλλά και στις αγορές που βρίσκονται στους περιφερειακούς δήμους των μεγάλων αστικών κέντρων.
Και βέβαια σημασία έχει ποιος είναι ο δείκτης που χρησιμοποιείται. Εμείς θέλουμε να χρησιμοποιούμε τον πραγματικό δείκτη του «πληθωρισμού του φτωχού», δηλαδή τον δείκτη που προκύπτει από το πραγματικό καλάθι του χαμηλού και μεσαίου νοικοκυριού.
Προωθούμε τοπικά σύμφωνα μικροπαραγωγών και λιανεμπόρων, για απευθείας συναλλαγή μεταξύ τους.
Aναφέρθηκα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα απευθείας πωλήσεων από παραγωγούς σε λιανέμπορους και καταναλωτές ώστε να αξιοποιηθεί η θετική εμπειρία του κινήματος της πατάτας.
Στρατηγικός στόχος, η ενίσχυση της εσωτερικής παραγωγής, γιατί μόνο αν υποκαταστήσουμε εισαγωγές, μπορούμε να καταστήσουμε θετικό σταδιακά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών”.
Ένα άλλο κράτος
“Βεβαίως υπάρχει μια μεγάλη προϋπόθεση πίσω από όλα αυτά. Εάν δεν αλλάξει το κράτος, δεν αλλάζει τίποτε. Δεν θα αναφερθώ εδώ στα όσα έχω πει για την ανάγκη αλλαγής του πολιτικού συστήματος, για τη νέα Πολιτεία, για τη βαθιά ολική αναθεώρηση του Συντάγματος που πρέπει να ξεκινήσει τώρα, για τη μετάβαση από τη δημοκρατία της πλειοψηφίας στη δημοκρατία της συναίνεσης, για τη νέα φυσιογνωμία των κομμάτων, για τις αλλαγές στο εκλογικό σύστημα, για τις αλλαγές στη Βουλή και το καθεστώς του βουλευτή, για την ασυλία, την ευθύνη των Υπουργών. Έχουμε διατυπώσει ριζοσπαστικές θέσεις, τις επαναλαμβάνω, τις υπογράφω.
Έχει μεγάλη σημασία εδώ να εστιάσω μόνο στον τρόπο συγκρότησης της κυβέρνησης. Όχι με βάση το «πρωθυπουργοκεντρικό» κλειστό μοντέλο, αλλά ένα συλλογικό και ταυτόχρονα συντονισμένο μοντέλο. Αυτό άλλωστε εναρμονίζεται με την ανάγκη να υπάρξει μια μεγάλη συνεργασία δυνάμεων υπευθυνότητας, αλληλεγγύης και μεταρρυθμίσεων.
Αυτό το συλλογικό και συντονισμένο μοντέλο περιλαμβάνει 14 το πολύ Υπουργεία, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, 10 το πολύ Υφυπουργούς, μόνιμους Γενικούς Γραμματείς σε κρίσιμους τομείς ,όπως η φορολογία.
Μειώνονται δραστικά οι συναρμοδιότητες που είναι πηγή τριβών και καθυστερήσεων. Μεταφέρονται όλες οι συναφείς αρμοδιότητες σε ένα Υπουργείο. Ο δε Υπουργός που ασκεί την κύρια αρμοδιότητα, είναι αρμόδιος οριζόντια για το συντονισμό όλων των σχετικών δράσεων. Ένας για τις επενδύσεις, ένας για το περιβάλλον, ένας για τη δημόσια διοίκηση.
Παύουν τα Υπουργεία να λειτουργούν με υπουργικό πατριωτισμό ως «φέουδα». Το σημαντικότερο όμως είναι η δημόσια διοίκηση να εναρμονιστεί με την αντίληψη αυτή, στην οποία ήδη εφαρμόζεται ένα ριζοσπαστικό πρόγραμμα αλλαγών, αξιολόγησης φορέων Υπηρεσιών και προσώπων, αναδιάταξης του υπαλληλικού δυναμικού”.
Να αλλάξει η νοοτροπία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Δικαιοσύνης.
“Μια φιλοαναπτυξιακή δημόσια διοίκηση που σέβεται τον πολίτη και τον επενδυτή, που δεσμεύεται από την υποχρεωτική αυτόματη αδειοδότηση.
Μια Τοπική Αυτοδιοίκηση που προωθεί τοπικά μοντέλα ανάπτυξης και προγράμματα αυτεπιστασίας και κοινωνικής εργασίας.
Μια Δικαιοσύνη που λειτουργεί αντιγραφειοκρατικά και δεν παρεμποδίζει τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες χωρίς να θίγεται το περιβάλλον, είναι τρεις βασικές θεσμικές προϋποθέσεις της ανάπτυξης, της φιλοεπενδυτικής λειτουργίας του κράτους. Φιλοεπενδυτική σημαίνει και φιλεργατική, γιατί ανάπτυξη σημαίνει απασχόληση”.