Ελεύθερο Βήμα
“Κυκλοφοριακό χάος στο κέντρο της Νέας Φιλαδέλφειας: πτυχές και διαχείριση του προβλήματος”, της Ε. Παπαλουκά
Άρθρο της Ευτυχίας Παπαλουκά, αρχαιολόγος-ιστορικός τέχνης – ανεξάρτητη Δημοτική Σύμβουλος Ν.Φιλαδέλφειας-Ν.Χαλκηδόνας
Βρισκόμαστε λίγες μέρες μετά την τελετή των εγκαινίων του νέου γηπέδου της ΑΕΚ, που σηματοδότησε και επίσημα την επιστροφή της ομάδας της πόλης μας στα «πάτρια» εδάφη. Το γήπεδο, σε συνδυασμό με την ήδη υπάρχουσα ανάπτυξη της εστίασης, διαμορφώνει πλέον ένα τοπίο που δικαιολογημένα θα είναι πόλος έλξης για επισκέπτες από όλη την Αττική και όχι μόνο.
Πέρα από τα όσο αυτονόητα θετικά συνεπάγεται αυτό, ευλόγως προκύπτει και το ερώτημα ποια μέτρα θα λάβει η διοίκηση Βούρου, έστω και «κατόπιν εορτής», καθώς στην πόλη μας παρατηρείται έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, που μαζί με την έλλειψη χώρων στάθμευσης, κάνουν τη ζωή κατοίκων και επισκεπτών δύσκολη, όχι μόνο σε μέρες και ώρες αιχμής, αλλά και στην καθημερινότητα.
Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι αφενός ελέγχου και αποτροπής της στάθμευσης, αφετέρου προτροπής των επισκεπτών να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, των οποίων φυσικά τα δρομολόγια θα πρέπει να ενισχυθούν.
Επίσης επειγόντως και πριν προχωρήσουμε σε γενικό και ριζικό επανασχεδιασμό του κυκλοφοριακού χάρτη της περιοχής να ρυθμιστούν σωστά οι υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδότες.
Υπάρχουν σηματοδότες, όπου ανάβει το πράσινο ταυτόχρονα για οχήματα και πεζούς!
Τα ζητήματα αυτά θέσαμε στον δημόσιο διάλογο, ο Αλέκος Γούλας και εγώ ως ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι, με ανοιχτή επιστολή μας προς τον Δήμαρχο και λοιπούς «αρμοδίους» στις 10/10/22.
Επιτρέψτε μου τον χαρακτηρισμό των όποιων παρεμβάσεων γίνουν στο εξής ως «κατόπιν εορτής», καθώς δεν υπάρχει κάτι που δεν γνωρίζαμε και που δεν λέχθηκε πριν και κατά την υλοποίηση των έργων που λειτουργούν επιβαρυντικά για την λειτουργία της πόλης.
Επειδή υποστηρίζεται από ορισμένους το αντίθετο, να θυμίσουμε πως υπήρξαν δύο μελέτες για τις κυκλοφοριακές συνέπειες του γηπέδου, η μία από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και η άλλη από ανεξάρτητη ομάδα επιστημόνων, οι οποίες προέβλεπαν το κυκλοφοριακό χάος, χωρίς, όμως, να ληφθούν ποτέ υπόψιν.
Επίσης υπάρχει και η ώριμη μελέτη της εταιρείας ΝΑΜΑ (2013), η οποία έχει «παγώσει» και είναι προγενέστερη της απόφασης να κατασκευαστεί το γήπεδο.
Προφανώς χρειάζεται νέα συνολική επικαιροποιημένη μελέτη.
Τα προβλήματα που υφίστανται οι κάτοικοι του συνοικισμού, πέριξ του νέου γηπέδου επί της ουσίας δεν μπορούμε να τα λύσουμε. Μπορούμε, βέβαια, ως Δήμος να εγκύψουμε πάνω σ’ αυτά και να προσπαθήσουμε να τα διαχειριστούμε, αξιοποιώντας τις σύγχρονες κατευθυντήριες γραμμές των ειδημόνων και κυρίως αποδεχόμενοι το γεγονός ότι έχουμε ξεπεράσει το σημείο κορεσμού των κυκλοφοριακών φόρτων της περιοχής.
Αυτό συνεπάγεται πως δεν έχει νόημα να συζητάμε πλέον για μέτρα και υποδομές «εξυπηρέτησης» της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, κάτι που θα φέρει απλά επιπλέον αυτοκίνητα, αλλά για εργαλεία και μέτρα αποτροπής και απώθησης της στάθμευσης και της κυκλοφορίας ΙΧ έξω από το κέντρο, περιφερειακά του συνοικισμού, σε σημεία όπου διέρχονται οδοί που μπορούν να εξυπηρετήσουν υψηλές ροές.
Αυτό, σε συνδυασμό με έναν επανασχεδιασμό του δικτύου, έτσι ώστε να αποτρέπονται οι διαμπερείς ροές που ακόμα και σήμερα διασχίζουν το κέντρο της Νέας Φιλαδέλφειας, θα μπορούσε να λειτουργήσει βοηθητικά.
Στην άκρως αντίθετη κατεύθυνση, η διοίκηση Βούρου μέχρι και στο περσινό τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου είχε εγγράψει δαπάνη για μελέτη κατασκευής υπόγειου πάρκιν κάτω από το πάρκο Μμημείου Μικρασιατών!
Το πάρκιν στο κέντρο της πόλης είναι μια ιδέα που όποιος την φαντασιώθηκε και την πρότεινε και επιδίωξε να την υλοποιήσει απλά δεν έχει ιδέα από πολεοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό.
Ευτυχώς και για καλή μας τύχη (!), το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε στον προγραμματισμό της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ τη δημιουργία νέου σταθμού Μετρό στο συγκεκριμένο σημείο (Τρίγωνο), μέσω της επέκτασης του έργου της Γραμμής 4 προς τις βορειοδυτικές συνοικίες του Λεκανοπεδίου. Μάλιστα η εταιρεία ήδη δημοπράτησε τη μελέτη τοπογραφικής αποτύπωσης για την επιλεγείσα αυτή χάραξη της επέκτασης. Αυτή η μελέτη ξεκίνησε να υλοποιείται και ολοκληρώνεται λίαν προσεχώς. Θα ακολουθήσουν οι γεωτεχνικές μελέτες, οι γεωλογικές έρευνες και μετά η μελέτη δημοπράτησης του έργου (Αρχιτεκτονική, στατική και Η/Μ μελέτη). Να και μια πολύ καλή είδηση!