Ελλάδα
Δράμα: Mαθητές λυκείου στέλνουν στα αγγλικά το δικό τους μήνυμα κατά της βίας και της κακοποίησης
Στο 3ο Γενικό Λύκειο Δράμας, το μάθημα των αγγλικών αποτελεί ένα εφαλτήριο για τα παιδιά να κατανοήσουν βασικές αξίες και αρχές των ανθρώπινων σχέσεων, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα συμπαράστασης και αλληλεγγύης προς όλους εκείνους που έπεσαν θύματα βίας και κάθε είδους κακοποίησης.
Χάρη στη δραστήρια καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας Νατάσσα Γεωργιάδου, που υπηρετεί στο σχολείο τα τελευταία δέκα χρόνια, τα παιδιά, με αφορμή το μάθημα των αγγλικών, βιώνουν μια διαφορετική εκπαιδευτική διαδικασία, που στόχο έχει όχι μόνο να τους διδάξει αλλά να τους εμπνεύσει και να τους προβληματίσει μέσα από σειρά δράσεων που υλοποιούν.
Αυτή τη φορά, οι μαθητές της τρίτης τάξης του 3ου ΓΕΛ Δράμας, έχοντας την προτροπή και τη βοήθεια της καθηγήτριάς τους, δημιούργησαν ένα ενδιαφέρον βίντεο με θέμα τη βία και την κακοποίηση κατά των γυναικών. Τα τελευταία χρόνια, η κ. Γεωργιάδου στο πλαίσιο του μαθήματος που διδάσκει δημιούργησε με τη συμμετοχή των παιδιών άλλα τέσσερα βίντεο, με στόχο την κατανόηση θεμάτων σύγχρονου προβληματισμού, όπως είναι το μπούλινγκ και οι σχέσεις των εφήβων.
Το διάρκειας περίπου πέντε λεπτών βίντεο έχει τίτλο «Be a survivor not a victim» (Ζήσε, μη γίνεσαι θύμα) και ανέβηκε τις παραμονές των γιορτών των Χριστουγέννων στο κανάλι του σχολείου στο YouTube και την ιστοσελίδα του. Στο βίντεο παρουσιάζονται τρεις διαφορετικές ιστορίες, σε κάθε μία από τις οποίες μια νεαρή κοπέλα πέφτει θύμα βίας ή σεξουαλικής κακοποίησης από ένα ή περισσότερα αγόρια. Τα μηνύματα που υπάρχουν ανάμεσα στις σκηνές είναι στην αγγλική γλώσσα.
Η προετοιμασία του βίντεο ξεκίνησε το καλοκαίρι από την καθηγήτρια και τα γυρίσματα έγιναν τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο, με τη συμμετοχή συνολικά είκοσι παιδιών του τμήματος. Τόσο οι λήψεις των σκηνών όσο και το μοντάζ έγιναν από μαθητές του σχολείου, ενώ σημαντική ήταν η βοήθεια και από ορισμένους γονείς των παιδιών.
«Κάθε χρόνο, με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας της Γυναίκας ή την Ημέρα κατά της βίας των γυναικών και στο πλαίσιο μιας ενότητας του βιβλίου αγγλικών της Γ’ Λυκείου για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αφιερώνω χρόνο για να μιλήσω στα παιδιά για τα ζητήματα που αφορούν τις σχέσεις των ανθρώπων και κυρίως για τις σχέσεις τους με το άλλο φύλο», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Γεωργιάδου και προσθέτει: «Μάλιστα, προβάλουμε στη τάξη και κάποια βίντεο και στη συνέχεια κάνουμε συζήτηση. Προσωπικά, θεωρώ πολύ σημαντικό εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία τα οπτικοακουστικά μέσα».
«Το βίντεο αυτό», συνεχίζει η κ. Γεωργιάδου, «στόχο είχε να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές να καταλάβουν πόσο σημαντικός είναι ο σεβασμός προς τον άλλον. Τα παιδιά συμμετείχαν με πολλή όρεξη αλλά και υπευθυνότητα. Δεν σας κρύβω πως είχα αγωνία και προβληματισμό γιατί το θέμα που κλήθηκαν να διαχειριστούν είναι ευαίσθητο. Ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Μάλιστα, κάποια παιδιά συγκινήθηκαν πολύ, όταν το είδαν ολοκληρωμένο. Αγόρια και κορίτσια επέδειξαν μεγάλη ωριμότητα κι αυτό είναι το πιο σημαντικό γιατί είδα ότι και οι γονείς των παιδιών έμεινα ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα».
Τρία είναι τα μηνύματα που θέλησαν να στείλουν οι μαθητές μέσα από τη δημιουργική δουλειάς τους: το πρώτο, ότι ο καθένας μπορεί να πέσει θύμα κακοποίησης, το δεύτερο, ότι μετά από ένα τέτοιο περιστατικό κανείς δεν πρέπει να νιώθει μόνος, πρέπει να παραμείνει δυνατός και να σταθεί πάλι στα πόδια του και το τρίτο, να μην διστάζει να μιλήσει, να ζητήσει βοήθεια και να καταγγείλει το γεγονός της κακοποίησης. Οι τρεις ιστορίες αντιπροσωπεύουν ισάριθμες περιπτώσεις κακοποίησης που μπορεί να βιώσει μια νεαρή κοπέλα στη ζωή της είτε από κάποιον που τη γνωρίζει, είτε από κάποιον που την έχει στοχοποιήσει, είτε από κάποιον που συνάντησε τυχαία.
«Η άριστη συνεργασία και υποστήριξη που είχαμε», τονίζει με έμφαση η κ. Γεωργιάδου, «τόσο από τη διευθύντρια του σχολείου Χαρά Μαρκογιαννάκη όσο και από τη συντονίστρια του εκπαιδευτικού έργου Αναστασία Παναγιωτίδου έφεραν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Μαθητές και εκπαιδευτικοί είμαστε ικανοποιημένοι και περήφανοι γι’ αυτή τη συλλογική δουλειά. Όλοι βγήκαμε ωφελημένοι και περισσότερο τα παιδιά, που έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους και κατάφεραν να στείλουν προς τους συμμαθητές τους και την κοινωνία μας επίκαιρα μηνύματα».