Ελάτε στην παρέα μας

Δημοσιεύθηκε

στις

Εκδρομή στην όμορφη Τιθορέα

Ο Σύλλογος Ρουμελιωτών  “ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ Ν. ΙΩΝΙΑΣ”, πραγματοποίησε την προγραμματισμένη ημερήσια εκδρομή την Κυριακή 13 Μαΐου στην όμορφη ΤΙΘΟΡΕΑ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ. Στο σημείο που είχε ορισθεί η συγκέντρωση το πούλμαν άρχισε σιγά- σιγά να γεμίζει από Ρουμελιώτες και φίλους του Συλλόγου μας. Η Κυριακή ήταν λίγο συννεφιασμένη με λίγες σταγόνες βροχή, αλλά κατά τη διαδρομή μας αποζημίωσε ο καιρός, βγήκε ο ήλιος και έτσι όλη η μέρα έγινε πιο χαρούμενη.

Ανηφορίζοντας για την Τιθορέα, περάσαμε από τον Ορχομενό και σταματήσαμε για λίγο στην Χαιρώνεια να θαυμάσουμε το λεοντάρι της Χαιρώνειας. Η Ιστορία λέει ότι η μάχη της Χαιρώνειας διεξήχθη το 338 π.Χ. μεταξύ του Μακεδονικού βασιλείου και των συνασπισμένων στρατευμάτων της Αθήνας, της Κορίνθου, της Θήβας και της Αχαΐας. Σκοτώθηκαν περισσότεροι από 1000 Αθηναίοι και παραδόθηκαν τουλάχιστον 2000. Μεγάλες ήταν και οι απώλειες των Βοιωτών και των Αχαιών. Ο Φίλιππος επέτρεψε την ομαδική ταφή των νεκρών ιερολοχιτών.
Έτσι οι Θηβαίοι για να σημαδέψουν που είναι θαμμένοι οι ιερολοχίτες έστησαν ένα μνημείο, ένα μαρμάρινο λιοντάρι που η έκφρασή του είναι θλιμμένη, σαν ένδειξη της θλίψης για τον αποδεκατισμό της επίλεκτης μονάδας των Θηβαίων  του Ιερού Λόχου.
Συνεχίζοντας την ωραία διαδρομή φτάσαμε στην όμορφη ΤΙΘΟΡΕΑ, η οποία ανήκει στο Δήμο Αμφίκλειας – Ελάτειας με έδρα την Κάτω Τιθορέα. Εκεί μας περίμενε η κυρία Ρόδη Φωτούλα που είναι στο Δ.Σ. του Συλλόγου μας και πρόεδρος της Άνω Τιθορέας, για να μας ξεναγήσει. Όπως μας είπε η κυρία Ρόδη, η Τιθορέα είναι  χτισμένη στις ανατολικές πλαγιές του Παρνασσού, σε υψόμετρο 440 μέτρων. ΤΙΘΟΡΕΑ ονομαζόταν η κορυφή του Παρνασσού όπου οι Φωκείς, που ήταν κάτοικοι της περιοχής, για να σωθούν από τις επιδρομές του Ξέρξη κατέφευγαν εκεί. Τότε η περιοχή ονομαζόταν Νεών.
Όταν πέρασε ο κίνδυνος από τις επιδρομές των Περσών, οι κάτοικοι έδωσαν στην πόλη τους το όνομα ΤΙΘΟΡΕΑ.
Μετά έφτιαξαν ένα πολύ γερό οχυρό φρούριο για να προστατευτούν από τις διάφορες επιδρομές. Η Τιθορέα υπήρξε η αρχαία μητρόπολη των Φωκαίων. Εκεί εγκαταστάθηκε ο βασιλιάς Φώκος με τη σύζυγό του, όπου υπάρχουν και οι τάφοι τους, σύμφωνα με τον Παυσανία.
Κατά την επανάσταση του 1821 είχε αξιόλογη συμμετοχή στον αγώνα. Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος είχε εκεί το ορμητήριό του, σε μια σπηλιά στη νοτιοανατολική πλευρά του χωριού. Επίσης και ο Γεώργιος Καραϊσκάκης είχε το ορμητήριο του εκεί και επίσης ο  ήρωας Αθανάσιος Διάκος κατά τη μάχη της Λειβαδιάς. Στις 24 Απριλίου 1943, οι Ιταλοί κατακτητές έκαψαν σχεδόν όλα τα σπίτια του χωριού και οι κάτοικοι κατέφυγαν στις σπηλιές και τα ξωκλήσια για να σωθούν. Ανατολικά του χωριού υπάρχει το φαράγγι ΚΑΧΑΛΑ, με πολλές σπηλιές που ικανοποιεί και τον πιο απαιτητικό φυσιολάτρη. Επίσης πάνω από την Τιθορέα ξεκινάει το αισθητικό δάσος. Είναι μοναδικό στην περιοχή και η έκτασή του είναι 2000 στρέμματα.
Η Τιθορέα υπήρξε γενέτειρα του φιλοποίμενος Φίνου, θεμελιωτή του ελληνικού κινηματογράφου και ιδρυτή της Φίνος Φίλμ. Όταν φτάσαμε στο χωριό, πήγαμε κατευθείαν στο Μοναστήρι της Παναγιάς της Οδηγήτριας. Όταν τελείωσε η Θεία Λειτουργία, μας πρόσφεραν καφέ και κουλούρια. Το Μοναστήρι είναι πεντακάθαρο, πολύ προσεγμένο, έχει πολύ πράσινο, όμορφα λουλούδια και οτιδήποτε υπάρχει εκεί είναι φτιαγμένο από τους 27 μοναχούς. Ασχολούνται με Αγιογραφία εικόνων, εργόχειρα, φτιάχνουν διάφορα τυριά, μέλι και διαθέτουν εργαστήριο υποδημάτων. Ο ηγούμενος πατήρ Νεκτάριος, αφού συγκεντρωθήκαμε μέσα στην αίθουσα υποδοχής μας μίλησε για το μοναστήρι, που ιδρύθηκε πριν από 16 χρόνια και ο κόσμος το επισκέπτεται πολύ συχνά. Ήταν πολύ αξιόλογη η ομιλία του.
 Όταν φύγαμε από εκεί, πήγαμε στην αίθουσα που στεγάζεται ο τοπικός Σύλλογος Γυναικών Τιθορέας. Θαυμάσαμε την αρμονία που έχουν μεταξύ τους τα έργα τους και μας πρόσφεραν καρυδόπιτα, φτιαγμένη από τις ίδια.
Στην πλατεία του χωριού υπάρχει ένας αιωνόβιος πλάτανος από το 1887. Εκεί, καθίσαμε, φάγαμε, ήπιαμε ντόπιο κόκκινο κρασάκι και τραγουδήσαμε . Το καφεδάκι μας το ήπιαμε στην πλατεία της Κάτω Τιθορέας.
Γεμάτοι ικανοποίηση και ευχαρίστηση από την όλη εκδρομή μας, γυρίσαμε το βραδάκι, με την ευχή να ξαναβρεθούμε λίαν συντόμως.
Ο Σύλλογός μας, “Ρουμελιώτικη Εστία Ν. Ιωνίας”, δέχεται όλους τους Ρουμελιώτες και φίλους, στις εκδηλώσεις και τις εκδρομές που διοργανώνει.  Email: roumeliotikiestia@yahoο.gr

Continue Reading
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε