Ελάτε στην παρέα μας

Επιχειρήσεις

Fitch: Τα κέρδη των ναυτιλιακών υπερβαίνουν τα κόστη από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα

Δημοσιεύθηκε

στις

Η βραχυπρόθεσμη κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιρειών θα επωφεληθεί από την αύξηση των ναύλων μεταφοράς, που υπερβαίνουν το κόστος της αλλαγής δρομολογίου μετά από τις επίμονες επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνει ο οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings, ενώ προσθέτει πως δεν αναμένει διαρθρωτικές αλλαγές στον ναυτιλιακό τομέα ως αποτέλεσμα αυτών των διαταραχών.

Σχεδόν τα μισά από όλα τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια έχουν εκτραπεί από τη Διώρυγα του Σουέζ σε εναλλακτικές διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μετά από επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb, επισημαίνει ο οίκος. Ως αποτέλεσμα, οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν, με τον Παγκόσμιο Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνεται κατά 151% από τις αρχές Οκτωβρίου 2023. Οι ναύλοι στα δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης έχουν αυξηθεί κατά 284% και υπερδιπλασιάστηκαν σε άλλες κύριες λωρίδες Ανατολής – Δύσης.

Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίστηκαν πέρα από τις αρχικές μας προσδοκίες τον Δεκέμβριο του 2023, χωρίς σημάδια μείωσης. Η εκ νέου δρομολόγηση γύρω από την Αφρική έχει αυξήσει τον χρόνο διέλευσης για τη μετακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή Ασίας – Ευρώπης κατά περίπου 50%, “χτυπώντας” τον τομέα της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων.

Ενώ οι φορείς εκμετάλλευσης έχουν κάποια ευελιξία να αντισταθμίσουν τις μεγαλύτερες διαδρομές αυξάνοντας την ταχύτητα πλεύσης του πλοίου, η χαμηλή πλεονάζουσα χωρητικότητα σημαίνει ότι άλλα μέτρα, όπως η χρήση αδρανούς στόλου ή η καθυστέρηση του προγραμματισμένου scrapping πλοίων, έχουν περιορισμένο αντίκτυπο στην απορρόφηση της χωρητικότητας. Ωστόσο, οι προγραμματισμένες παραδόσεις νέων πλοίων το 2024 θα αποκαταστήσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα, σύμφωνα με τη Maersk. Η αυξημένη ζήτηση ναύλωσης πλοίων θα βοηθήσει επίσης στη διατήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Η Fitch τονίζει πως δεν πιστεύει ότι οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα ή αυτές στη Διώρυγα του Παναμά λόγω ξηρασίας δείχνουν προς μια διαρθρωτική αλλαγή στον τομέα, αν και θα μπορούσαν να διατηρήσουν τους ναύλους μεταφοράς υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Επιπλέον, ο πληθωρισμός του λειτουργικού κόστους, τα υψηλότερα λιμενικά τέλη και το αυξανόμενο κόστος της συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς θα στηρίξουν ελαφρώς τους ναύλους μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Σταθερός ο αντίκτυπος των διαταραχών στη ναυτιλία, τις τιμές & τις αλυσίδες εφοδιασμού

Ο αντίκτυπος των διαταραχών στη ναυτιλία, τις τιμές και τις αλυσίδες εφοδιασμού φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί προς το παρόν. Ο οίκος διατηρεί την άποψη ότι η φύση και οι επιπτώσεις αυτών των διαταραχών διαφέρουν σημαντικά από εκείνες της περιόδου του 2021–2022, οι οποίες σχετίζονταν με ευρύτερα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένων των συμφορήσεων των λιμανιών, της μείωσης της απόδοσης των λιμανιών που σχετίζεται με την πανδημία και της εξάρθρωσης εμπορευματοκιβωτίων.

Οι πρόσφατες αυξήσεις των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων υπερβαίνουν το πρόσθετο κόστος της επαναδρομολόγησης και θα ενισχύσουν τη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία για τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τους εκμισθωτές πλοίων, επισημαίνει ο οίκος.

Εκτιμά ότι το λειτουργικό κόστος των ναυτιλιακών εταιρειών στα επηρεαζόμενα δρομολόγια έχει αυξηθεί κατά περίπου 50%, το οποίο είναι σημαντικά χαμηλότερο από τις πραγματικές αυξήσεις των ναύλων μεταφοράς.

Οι τιμές spot θα επηρεάσουν τις τιμές των συμβολαίων

Οι τρέχουσες τιμές spot θα επηρεάσουν επίσης τις τιμές των συμβολαίων, οδηγώντας σε υψηλότερες μέσες τιμές για το έτος και παρέχοντας προσωρινή ανακούφιση στις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια ενός έτους (2024) το οποίο αναμενόταν να είναι ένα αδύναμο λόγω της χαμηλότερης ζήτησης για αγαθά και της χαλάρωσης των προβλημάτων της βιομηχανικής αλυσίδας εφοδιασμού.

Η επίλυση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή και η ανάκαμψη των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ σε επίπεδα πριν από τη σύγκρουση θα μπορούσαν να μειώσουν τους ναύλους και άρα τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών.

Όπως καταλήγει η Fitch, οι αναταραχές στη ναυτιλία υπογραμμίζουν την ευπάθεια του παγκόσμιου εμπορίου σε ό,τι αφορά τη διέλευση σε θαλάσσια choke points (μέσα από ακρωτήρια και ρηχά και στενά περάσματα) οποία θα μπορούσαν να περιορίσουν την ορατότητα του κόστους μεταφοράς και να υπονομεύσουν την αξιοπιστία των χρονοδιαγραμμάτων αποστολής. Ενώ οι ηγέτες του κλάδου, όπως η Maersk, προσπαθούν να ενσωματώσουν την αξιοπιστία στην προσφορά υπηρεσιών τους, ορισμένοι παράγοντες παραμένουν εκτός ελέγχου.

 

Πηγή: Capital.gr

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ