Connect with us

Κεντρικό Θέμα

Γκαράζ ή γκάφα: Το έργο που δίχασε τη Νέα Ιωνία

Published

on

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το έργο της κατασκευής του υπόγειου γκαράζ στο κέντρο της Νέας Ιωνίας, ένα σχέδιο που μετρά δεκαετίες καθυστερήσεων, αλλαγών και πολιτικών αντιπαραθέσεων. Από την πρώτη στιγμή που τέθηκε στο τραπέζι, το έργο αντιμετώπισε αλλεπάλληλα εμπόδια, με τρεις διαφορετικές δημοτικές αρχές να αναλαμβάνουν την προσπάθεια ολοκλήρωσής του.

Η πρόσφατη έγκριση της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Νέα Μητροπολιτική ΑΕ» σηματοδοτεί ένα κρίσιμο βήμα προς την υλοποίηση, όμως σοβαρές είναι οι ενστάσεις και οι καταγγελίες περί αδιαφάνειας. Με την αντιπολίτευση να κάνει λόγο για «μέγα σκάνδαλο», οι επόμενοι μήνες προμηνύονται καθοριστικοί για την τύχη του έργου και τις επιπτώσεις που θα έχει αυτό στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.

Καταγγελίες της Αντιπολίτευσης για “Μέγα Σκάνδαλο”

Επιστολή προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Ιωνίας, κ. Αναμουρλόγλου, με θέμα: “Μέγα σκάνδαλο στο υπόγειο γκαράζ Ο.Τ 150” απέστειλε η παράταξη “Δύναμη Προοπτικής”, με επικεφαλής την πρώην δήμαρχο Δέσποινα Θωμαΐδου.

Οι βασικές καταγγελίες περιλαμβάνουν:

  1. Απευθείας ανάθεση σε Αναπτυξιακή Α.Ε. χωρίς διαγωνισμό

H Αντιπολίτευση κατηγορεί τη δημοτική αρχή ότι για πρώτη φορά υιοθετείται αυτός ο τρόπος ανάθεσης, καταγγέλλοντας ότι η “Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.” δεν υπόκειται σε ΔΙΑΥΓΕΙΑ και λειτουργεί εκτός ελέγχου δημοσίων διαδικασιών. Επίσης, υποστήριξαν ότι η διαδικασία υλοποίησης δεν διασφαλίζει τον δημόσιο έλεγχο.

  1. Αύξηση προϋπολογισμού στα 17,9 εκατ. ευρώ

Το αρχικό κόστος το 2017 ήταν 11,5 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα, με τη νέα διαδικασία, το κόστος εκτοξεύεται. «Το κονδύλι είναι τεράστιο, πλησιάζει τα 20 εκατομμύρια, όταν επί κυρίας Δούρου ήταν 11,5 εκατομμύρια έγινε διεθνής διαγωνισμός και τότε αναρτήθηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.»

  1. Παραίτηση του αρμόδιου Αντιδημάρχου πριν από τη συζήτηση

«Όλα τα μεθόδευσε ο Δήμαρχος κ. Μανούρης για να εξυπηρετηθούν ξένα συμφέροντα προς το Δήμο μας. Η παραίτηση του αρμόδιου Αντιδημάρχου κ. Χατζηκωσταντίνου, ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ την συζήτηση συνδέεται κατά την γνώμη μας με τούτο το θέμα» αναφέρει η παράταξη υποστηρίζοντας ότι η παραίτηση ισοδυναμεί με σκάνδαλο.

  1. Ο Δήμος επιβαρύνεται οικονομικά για πρώτη φορά

Η σύμβαση δίνει τη διαχείριση του σταθμού στην Αναπτυξιακή Α.Ε. για 10 χρόνια και για πρώτη φορά, ο Δήμος αναλαμβάνει επιπλέον κόστος 296.865,07 € για τις διαχειριστικές δαπάνες της Αναπτυξιακής. Συγκεκριμένα, η Αντιπολίτευση κάνει λόγο για «Εκχώρηση αποικιακού τύπου ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ μας στην Αναπτυξιακή του Χαρδαλιά, όπως και τον ΕΥΔΗΜΟ, για την λειτουργία και διαχείριση του σταθμού για χρονικό διάστημα εκατόν είκοσι (120) μηνών (10 χρόνια) και την είσπραξη, ανάληψη και διαχείριση του 100% των εσόδων ως ανταποδοτικά έσοδα. Επιλογή που ισοδυναμεί με ΣΔΙΤ που αποφάσισε η Δημοτική Αρχή Χαραλάμπους και ανέτρεψε η Δημοτική Αρχή Γκότση».

“Σκάνδαλο ή Αναγκαία Δαπάνη; Η πολιτική αντιπαράθεση για το κόστος του έργου”

Με τη Δημοτική Αρχή και την Αντιπολίτευση να εξαπολύουν μύδρους μεταξύ τους, το ζήτημα που έχει ανακύψει αποκαλύπτει σημαντικές παραλείψεις των εμπλεκόμενων διοικήσεων και έχει μετατραπεί σε ανοιχτή πολιτική αντιπαράθεση.
Εύλογα ερωτήματα προβάλει η «Δύναμη Προοπτικής» σχετικά με το γεγονός ότι το κόστος του έργου έχει εκτοξευθεί στα 17,9 εκατ. ευρώ. Παρά τους παράγοντες του πληθωρισμού και της αναπροσαρμογής τιμών λόγω νέων μελετών και υλικών, η μεγάλη απόκλιση από τον αρχικό προϋπολογισμό εγείρει υποψίες για πιθανή υπερκοστολόγηση.
Επιπλέον, η απόφαση να ανατεθεί το έργο στην «Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.» έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με την αντιπολίτευση να κατηγορεί τη διοίκηση για παράκαμψη των κλασικών διαγωνιστικών διαδικασιών μέσω μιας αμφιλεγόμενης ανάθεσης. Παρόλα αυτά, οι αποφάσεις των Αναπτυξιακών Εταιρειών αναρτώνται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, και μένει να φανεί αν ο επερχόμενος διεθνής διαγωνισμός θα διεξαχθεί με διαφάνεια και ανοιχτό ανταγωνισμό.
Ο Δήμαρχος, Παναγιώτης Μανούρης απέρριψε τους ισχυρισμούς περί αδιαφάνειας και συνδέσεων με παραιτήσεις, τονίζοντας ότι η διαδικασία τηρεί όλες τις νόμιμες προδιαγραφές και ότι το έργο είναι αναγκαίο για την πόλη. Για την παραίτηση του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Σάββα Χαντζηκωνσταντίνου, ο Δήμαρχος απάντησε: «Καλύτερα αντί να ερμηνεύετε και να δημιουργείτε σενάρια, όπως συνηθίζετε, να ρωτήσετε τον ίδιο και να σέβεστε την ιστορία και την πορεία του καθενός».
Υπενθυμίζεται, ότι ο Σάββας Χαντζηκωνσταντίνου, με επιστολή του είχε εξηγήσει πως «η διοίκηση του δήμου ακολουθεί ένα συγκεντρωτικό μοντέλο, με τον δήμαρχο να ελέγχει άμεσα ή έμμεσα την αντιδημαρχία», γεγονός που, όπως υποστήριξε, «δυσχεραίνει την αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων του».
Όσον αφορά στη χρηματοδότηση, στο παρελθόν, η Περιφέρεια κάλυπτε εξ ολοκλήρου το κόστος, ενώ αυτή τη φορά ο Δήμος επιβαρύνεται με διαχειριστικά κόστη, γεγονός που αυξάνει τη δαπάνη σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.
Η εκχώρηση, παράλληλα, της διαχείρισης και των εσόδων του πάρκινγκ για 10 χρόνια στην Αναπτυξιακή θυμίζει μοντέλο ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα), κάτι που η Αντιπολίτευση θεωρεί προβληματικό, καθώς σημαίνει ότι ο Δήμος δεν θα έχει οικονομικό όφελος από τη λειτουργία του πάρκινγκ για 10 χρόνια.
Η Δημοτική Αρχή υποστηρίζει ότι το κόστος είναι προσαρμοσμένο στα δεδομένα του 2025 και πως η εμπλοκή της Αναπτυξιακής είναι απαραίτητη ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου, καθώς μέρος των εσόδων της επιστρέφεται στους Δήμους μέσω χρηματοδοτικών πακέτων.
Ακόμη, βάση έχει ο ισχυρισμός της Αρχής ότι η προηγούμενη διοίκηση (Θωμαΐδου) δεν έδωσε λύση στο αδιέξοδο και πως δεν κατάφερε να προχωρήσει το έργο, ενώ, τελικά, η αρχική σύμβαση διαλύθηκε.
Το υπερβολικό κόστος δεν αποτελεί από μόνο του απόδειξη ύπαρξης σκανδάλου. Εντούτοις, αν δεν υπάρξει πλήρης διαφάνεια, όσον αφορά τόσο στις αιτίες του υψηλού κόστους όσο και στη διαδικασία του διαγωνισμού που θα προκηρυχτεί, η υποψία σκανδάλου θα παραμείνει και η Δημοτική Αρχή ενδέχεται να βρει μπροστά της μεγαλύτερες αντιστάσεις.

«Αλλαγή για τη Νέα Ιωνία»: «Σχεδόν 10 εκατομμύρια χαρίζει στην Περιφέρεια Χαρδαλιά η Δημοτική Αρχή Μανούρη»

Η παράταξη “Αλλαγή για τη Νέα Ιωνία”, με επικεφαλής τον Βασίλη Χριστοδούλου τοποθετήθηκε σε σχετική συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή καταγγέλλοντας τη Δημοτική Αρχή του Παναγιώτη Μανούρη για εξαπάτηση σχετικά με την εκμετάλλευση του υπόγειου πάρκινγκ
Σύμφωνα με την καταγγελία, η Δημοτική Αρχή προχωρά σε παραχώρηση των εσόδων από τη διαχείριση του παρκινγκ στην Περιφέρεια Αττικής για 10 χρόνια, γεγονός που εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρει έως και 10 εκατομμύρια ευρώ. «Στην ελάχιστη δυνατή πρόβλεψη εσόδων, με μέσο όρο φιλοξενίας 100 αυτοκίνητα την ημέρα, με μόλις 3 ευρώ το δίωρο, μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 10 εκατομμύρια ευρώ τη 10ετία», δήλωσαν με ανακοίνωσή τους.
Η παράταξη θεωρεί τη συμφωνία ως «ξεπούλημα της δημοτικής περιουσίας» και την καταψηφίζει, εκφράζοντας έντονη διαμαρτυρία, καθώς, σύμφωνα με την παράταξη, το έργο είχε παρουσιαστεί ως πλήρως χρηματοδοτούμενο από την Περιφέρεια, ωστόσο, όπως αποκαλύφθηκε, ο Δήμος επιβαρύνεται με 296.865,07 ευρώ για τη διαδικασία του διαγωνισμού και της υλοποίησης.
Ο επικεφαλής της παράταξης, Βασίλης Χριστοδούλου, είχε αρχικά τοποθετηθεί υπέρ του έργου, εφόσον ανήκε στην Περιφέρεια, αλλά είχε διατηρήσει επιφυλάξεις για την υλοποίησή του. Με τις τελευταίες εξελίξεις, η παράταξη θεωρεί ότι το έργο έχει «σκοντάψει» και δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για το αν το παρκινγκ θα ανήκει τελικά στον Δήμο ή θα λειτουργήσει ως ιδιωτική επιχείρηση.

 «Εκτός Σχεδίου»: «Ο πραγματικός εχθρός ενάντια στις ανάγκες των κατοίκων είναι ο Δήμαρχος»

Η «Εκτός Σχεδίου-Αριστερή Ριζοσπαστική Κίνηση στη Νέα Ιωνία» σε ανακοίνωσή της, κατηγορώντας για ιδιωτικοποιήσεις ανέφερε :

«Η δημοτική αρχή Μανούρη, πίστη στις επιταγές της κυβέρνησης της ΝΔ, προηγουμένων κυβερνήσεων και της ΕΕ, θέλει να αποφασίζει και να διατάζει. Θέλει να μπορέσει τάχιστα να προχωρήσει στις ιδιωτικοποιήσεις των υπηρεσιών του Δήμου. Να προχωρήσει στις συμπράξεις με ιδιωτικά συμφέροντα (βλ. parking στο ΟΤ150). Θέλει στην ουσία να μετατρέψει το Δήμο σε επιχείρηση και τους κατοίκους σε πελάτες. Στην ουσία στηρίζει και θέλει να εφαρμόσει την ίδια πολιτική ξεπουλήματος (ιδιωτικοποίηση, κατακερματισμός, ελλιπές προσωπικό), όπως αυτή που εφαρμόστηκε και στον σιδηρόδρομο, την πολιτική που ευθύνεται για το έγκλημα των Τεμπών. Τα υπόλοιπα είναι απλά για τα μάτια του κόσμου. Ο πραγματικός εχθρός ενάντια στις ανάγκες των κατοίκων είναι ο Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή με την πολιτική που στηρίζουν και εφαρμόζουν.

Από την μεριά μας στηρίζουμε τις αποφάσεις τις συνελεύσεις του σωματείου εργαζομένων του Δήμου και καταγγέλλουμε τις προσπάθειες τρομοκράτησης των εργαζομένων από την Δημοτική Αρχή και τον Δήμαρχο προσωπικά.»

Ένα παρκινγκ – 45 χρόνια

Οι πρώτες σκέψεις για την κατασκευή του πάρκινγκ εντοπίζονται από το 1980, καθώς το έργο του υπόγειου γκαράζ στο Ο.Τ. 150 σχεδιάζεται ως λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Νέας Ιωνίας. Το σημείο είναι κομβικό, κοντά στο εμπορικό κέντρο και τον σταθμό του ηλεκτρικού, και θεωρείται βασικός παράγοντας αναβάθμισης της πόλης. Ωστόσο, για πολλά χρόνια παραμένει σε στάδιο θεωρητικών συζητήσεων.
Επί δημαρχίας Γιάννη Χαραλάμπους (2003-2010) εκπονούνται οι πρώτες σοβαρές μελέτες, όμως, το έργο δεν προχωρά σε κατασκευαστικό επίπεδο. Το 2017, επί δημαρχίας Ηρακλή Γκότση, ο Δήμος και η Περιφέρεια Αττικής (Ρένα Δούρου) υπογράφουν προγραμματική σύμβαση, με τον αρχικό προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 11.500.000 € (με ΦΠΑ), εξ ολοκλήρου χρηματοδοτούμενος από την Περιφέρεια.
Δύο χρόνια αργότερα, με τη Δέσποινα Θωμαΐδου στο τιμόνι, στις 20/05/2019, η Περιφέρεια δημοπρατεί το έργο μέσω διεθνούς διαγωνισμού, ανάδοχος προκύπτει η ΑΕΤΕΘ Α.Ε. (τελική εργολαβική σύμβαση 5.461.334,65 €) και οι εργασίες ξεκινούν. Το 2019, λοιπόν, πραγματοποιούνται εργασίες όπως εκσκαφές, αντιστηρίξεις, άντληση υδάτων και δαπανώνται ήδη 1.245.105,83 €.
Το 2020, όμως, ξαφνικά ανακαλύπτονται σοβαρά προβλήματα στη μελέτη. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας εντοπίζει σοβαρές παραλείψεις μεταξύ των οποίων: Λάθη στη στατική μελέτη, Εμπλοκή με εγκαταστάσεις φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ) και Υψηλή στάθμη υδροφόρου ορίζοντα, που δυσκολεύει τις εργασίες θεμελίωσης.
Τα λάθη αυτά απαιτούν εκ νέου σύνταξη των μελετών και αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας, κάτι που ισοδυναμεί και με μεγαλύτερο κόστος για νέες μελέτες, ενώ το έργο δεν πραγματοποιείται για ακόμη μια χρονιά.
Αποκορύφωμα αποτελεί το γεγονός πως στις 10/11/2022, η ΑΕΤΕΘ Α.Ε. ζητά διάλυση της σύμβασης, επικαλούμενη καθυστερήσεις και τεχνικά προβλήματα, ενώ στις 14/11/2022, η Περιφέρεια αποδέχεται το αίτημα και το έργο σταματά οριστικά. Τελικώς, το σημείο παραμένει μια περιφραγμένη τρύπα στο κέντρο της πόλης προκαλώντας αντιδράσεις.

Μια νέα αμφιλεγόμενη προσπάθεια

Η περίοδος δημαρχίας Παναγιώτη Μανούρη, από το 2024, σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια για ανάθεση του έργου, καθώς ο Δήμος το επαναφέρει και καταλήγει σε νέα προγραμματική σύμβαση.
«Είχαμε βάλει στόχο να παραδώσουμε το συγκεκριμένο έργο στους πολίτες της Νέας Ιωνίας μέσα στην πρώτη θητεία μας και όλα δείχνουν ότι θα τα καταφέρουμε», δήλωσε ο Δήμαρχος Παναγιώτης Μανούρης και συνέχισε λέγοντας: «Ευχαριστώ όλους τους συνεργάτες μου για την άψογη προετοιμασία και ιδιαίτερα είμαι ευγνώμων στον Περιφερειάρχη Ν. Χαρδαλιά για το ενδιαφέρον του καθώς συνέβαλε τα μέγιστα για να ξεκινήσει πάλι ένα έργο που είχε απενταχθεί με ευθύνη του Δήμου κατά την θητεία της κυρίας Θωμαΐδου.»
Στις 25/11/2024, η Περιφέρεια εγκρίνει νέα χρηματοδότηση ύψους 17.608.000 € για: Υπόγειο πάρκινγκ 340 θέσεων και Ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, ενώ το έργο ανατίθεται στον Αναπτυξιακό Οργανισμό “Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.”.
Στις 18 Φεβρουαρίου 2025, η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε τη νέα σύμβαση ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, η δημοπράτηση προγραμματίζεται για το β’ εξάμηνο του 2025 και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ