Connect with us

Ειδήσεις

Νέος ΚΟΚ: Αλλαγές στα όρια ταχύτητας, πρόστιμα για πεζούς, σοβαρές ποινές

Published

on

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση έως τις 24 Ιανουαρίου, με στόχο να βελτιώσει την οδική ασφάλεια και να προσαρμοστεί στις σύγχρονες ανάγκες του οδικού δικτύου και της τεχνολογίας. Ο ΚΟΚ αναμένεται να ψηφιστεί και να τεθεί σε ισχύ το καλοκαίρι του 2025, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές, όπως νέα όρια ταχύτητας και αυστηρότερα πρόστιμα για πεζούς και οδηγούς.

Μεταξύ των σημαντικών αλλαγών είναι η επιβολή προστίμων και ποινών αποκλειστικά στον οδηγό, ενώ δεν αφαιρούνται πλέον οι πινακίδες και άδειες κυκλοφορίας. Προβλέπεται επίσης η επιβολή προστίμων σε πεζούς που παραβιάζουν τα σήματα, όπως για παράδειγμα η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, η οποία μπορεί να επιφέρει πρόστιμο 30 ευρώ.

Πιο αυστηρές ποινές για παραβάσεις

Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές αφορά την επιβολή ποινών στον οδηγό και όχι στο όχημα, σηματοδοτώντας την απόφαση να επικεντρωθεί η ευθύνη στη συμπεριφορά του οδηγού. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα αφαιρούνται πλέον οι πινακίδες κυκλοφορίας ή οι άδειες οδήγησης, κάτι που πολλές φορές δυσχέραινε τη ζωή άλλων χρηστών του οδικού δικτύου που δεν είχαν σχέση με την παράβαση.

Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ επεκτείνει τα πρόστιμα και στους πεζούς. Στο πλαίσιο αυτό, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη από πεζό θα επιφέρει πρόστιμο 30 ευρώ, ενώ η παραβίαση από οχήματα θα συνοδεύεται από πρόστιμο έως και 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.

Κλιμάκωση προστίμων και ποινών

Η κλιμάκωση των ποινών αποτελεί ένα από τα κεντρικά σημεία του νέου ΚΟΚ. Για παράδειγμα, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά 20 χλμ./ώρα επιφέρει πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ αν η υπέρβαση φτάσει τα 50 χλμ./ώρα, το πρόστιμο εκτοξεύεται στα 700 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.

Η επιτροπή που εργάστηκε για τη διαμόρφωση του νέου ΚΟΚ επεσήμανε ότι η τακτική της κλιμάκωσης είναι κρίσιμη για την αποφυγή υπερβολικών προστίμων που ενδεχομένως να γίνουν απλώς μια διαδικασία είσπραξης, ενώ παράλληλα θέτει στόχο να προσαρμόσει τα όρια ταχύτητας σε πιο ρεαλιστικές συνθήκες, προκειμένου να αποφευχθούν εξωφρενικές υπερβολές, όπως το όριο των 80 ή 60 χλμ./ώρα σε σημεία αυτοκινητόδρομων.

Το νέο αστικό όριο των 30 χλμ./ώρα

Εξίσου σημαντική είναι η θεσμοθέτηση του νέου αστικού ορίου ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα, το οποίο εφαρμόζεται κυρίως σε περιοχές με μεγάλη κίνηση πεζών και μικρών οχημάτων. Στόχος είναι να μειωθούν τα ατυχήματα και η σοβαρότητά τους, ενώ παράλληλα αναμένεται να διευκολυνθεί η χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ποδήλατα.

Ο περιορισμός ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα μπορεί να φαίνεται αμφιλεγόμενος, ωστόσο αναμένεται να βελτιώσει την κυκλοφορία και να περιορίσει τα τροχαία ατυχήματα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές.

Σοβαρές ποινές για χρήση κινητού και κράνους

Στο νέο ΚΟΚ, σημαντικές ποινές προβλέπονται και για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, αλλά και για τη μη χρήση κράνους από οδηγούς μοτοσυκλετών και ηλεκτρικών πατινιών. Αυτές οι πρακτικές, που θεωρούνται επικίνδυνες και αναγκαίες για τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας, θα τιμωρούνται αυστηρά με χρηματικά πρόστιμα και ποινές αφαίρεσης διπλώματος.

Αναμένονται οι αντιδράσεις

Το σχέδιο για τον νέο ΚΟΚ είναι έτοιμο να περάσει από τη διαβούλευση και να ψηφιστεί στη Βουλή το επόμενο διάστημα. Οι αλλαγές που προτείνονται, αν και είναι προσαρμοσμένες στις σύγχρονες ανάγκες, ενδέχεται να προκαλέσουν αντιδράσεις, κυρίως για τη νέα κλίμακα προστίμων και τις περιοριστικές ταχύτητες. Ωστόσο, η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι φορείς τονίζουν ότι στόχος είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και η δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και οργανωμένου οδικού δικτύου.

Αναμένεται να δούμε την εφαρμογή αυτών των νέων κανόνων το επόμενο διάστημα, ενώ η επαναξιολόγηση του ΚΟΚ θα είναι απαραίτητη, καθώς η οδική συμπεριφορά και οι ανάγκες του αστικού χώρου εξελίσσονται συνεχώς.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ