Ειδήσεις
Πανελλαδικές: Μηχανογραφικά σε δύο φάσεις και ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ
Η βάση εισαγωγής θα καθορίζεται από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων που αντιστοιχούν στο τμήμα – Τι θα περιλαμβάνει η πρώτη και η δεύτερη φάση κατάθεσης του μηχανογραφικού
Διπλή κατάθεση μηχανογραφικού δελτίου και θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα περιλαμβάνει η πρόταση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως που ανακοίνωσε την Τρίτη σε έκτακτη διαδικτυακή Σύνοδο των πρυτάνεων. Οι αλλαγές αυτές που κρίθηκαν ως θετικές από τους πρυτάνεις που θα τις συζητήσουν στην τακτική τους Σύνοδο που ξεκινά την Τετάρτη τις εργασίες της, μπορούν να εφαρμοσθούν από τις φετινές Πανελλαδικές, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση, η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστήμιο θα καθορίζεται από το κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Το υπουργείο Παιδείας δεν προκρίνει μία οριζόντια βάση του 10 επί παραδείγματι, καθώς στο παρελθόν προκλήθηκαν στρεβλώσεις είτε από επιεικείς βαθμολογίες προκειμένου οι υποψήφιοι να «πιάσουν» το 10, είτε γιατί με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μεγαλύτερη αυτονομία των Πανεπιστημίων να θέσουν τη βάση που θέλουν. Άλλη βάση θα προκρίνει μία Ιατρική σχολή και άλλη κάποιο «πανεπιστημιοποιημένο» ΤΕΙ.
Σε ότι αφορά στις δύο φάσεις κατάθεσης μηχανογραφικού, η πρώτη θα αφορά μία ομάδα σχολών που επιθυμούν και στη δεύτερη φάση όσε θέσεις μένουν κενές θα μπορούν να διεκδικήσουν όσοι υποψήφιοι δεν μπήκαν στην Α ομάδα σπουδών που επέλεξαν. Στόχος είναι οι υποψήφιοι να επιλέγουν τις σχολές που επιθυμούν να πηγαίνουν σε αυτές και να μην στερούν απλά μία θέση από κάποιον που πραγματικά θέλει να σπουδάσει αυτό το γνωστικό αντικείμενο και να περιορισθούν οι μετεγγραφές.
Η κυρία Κεραμέως παρουσίασε τις προτάσεις του Υπουργείου, με στόχο την ανταλλαγή απόψεων και την ενσωμάτωση σχολίων των Πρυτάνεων στις σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις, καθώς και την προετοιμασία περαιτέρω συζήτησης στη Σύνοδο.
Συνοπτικά:
1. Προτάσεις για αλλαγές στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
• Ενίσχυση ακαδημαϊκών προϋποθέσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων – Θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
Στόχοι:
– Διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών,
– ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει το ακαδημαϊκό του προφίλ – για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών,
– θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών,
– θωράκιση της βάσης εισαγωγής από την ευκολία ή δυσκολία των θεμάτων,
– μείωση του ποσοστού μη ολοκλήρωσης των σπουδών, που σήμερα πλησιάζει το 30% του συνόλου.
• Διαδικασία εισαγωγής σε δύο φάσεις – για μεγαλύτερη έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων σε Πανεπιστημιακό Τμήμα εισαγωγής. Φάση Α: συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου με περιορισμένο αριθμό επιλογών (σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα). Φάση Β: ακολουθεί την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Φάσης Α, συμμετέχουν μόνον οι μη εισαχθέντες κατά την Φάση Α και οι επιλογές τους περιορίζονται σε όσα Τμήματα απέμειναν κενές θέσεις από την Φάση Α.
Στόχος είναι η ενθάρρυνση των συνειδητών επιλογών στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, η μείωση του αριθμού επιτυχόντων σε σχολή «τυχαίας» επιλογής, η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών με συμμετοχή φοιτητών που επιλέγουν στοχευμένα τα εν λόγω τμήματα, η μείωση της ανάγκης μετεγγραφών.
Να σημειωθεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις. Ανάμεσα στους στόχους είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που παρατηρείται πολλά τελευταία χρόνια, με περιπτώσεις εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων.
Οι εν λόγω προτάσεις του Υπουργείου στηρίχθηκαν ομόφωνα από τους Πρυτάνεις και θα συζητηθούν περαιτέρω στη Σύνοδο.
2. Προτάσεις σχετικά με την ασφάλεια στα ΑΕΙ
Σε συνέχεια της ψήφισης στη Βουλή, τον Αύγουστο 2019, της αποκατάστασης του ασύλου στην πραγματική του έννοια, προτάθηκε η περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των Πανεπιστημίων μας με τα ακόλουθα μέτρα:
• Σύσταση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, η οποία θα αποτελείται από αξιωματικούς και ειδικούς φρουρούς της Ελληνικής Αστυνομίας,
• σύσταση δομών και διεύρυνση μέτρων ασφαλείας στον χώρο του Πανεπιστημίου, όπως συστήματα ελεγχόμενης εισόδου,
• ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού και ποινικού δικαίου, και θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Στόχος:
• Η βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ενός χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας.
Επί του θέματος συμφωνήθηκε ότι πρέπει να ληφθούν επιπλέον μέτρα και ακούστηκαν ποικίλες απόψεις για πρακτικά ζητήματα, οι οποίες συμφωνήθηκε να συζητηθούν εκ νέου στη Σύνοδο Πρυτάνεων την Παρασκευή.
Τον διάλογο με τους Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων της χώρας, για ρυθμίσεις σχετικά με αλλαγές στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ενίσχυση ασφάλειας στα ΑΕΙ, πραγματοποίησαν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης και ο Γενικός Γραμματέας Αποστόλης Δημητρόπουλος, ενόψει της 95ης Συνόδου Πρυτάνεων. Πηγή: protothema.gr