Κεντρικό Θέμα
Πρεμιέρα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 στην Πειραιώς 260
Στις 5 Ιουνίου ανοίγει φέτος τις πόρτες της η Πειραιώς 260, για να υποδεχθεί το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και να γιορτάσει την έναρξη της καλλιτεχνικής σεζόν με ένα μεγάλο πάρτι.
Ο βιομηχανικός χώρος της Πειραιώς μεταμορφώνεται ξανά σε δημοφιλή προορισμό για τους φίλους του Φεστιβάλ. Ένα σημείο συνάντησης όχι μόνο για να γνωρίσουμε την αιχμή της διεθνούς σκηνής θεάτρου και χορού και τη νέα ελληνική δημιουργία, αλλά και για να συζητήσουμε, να απολαύσουμε μουσική στην πλατεία και να επεκτείνουμε τη φεστιβαλική εμπειρία και έξω από τις αίθουσες.
Στην ανανεωμένη Πλατεία της Πειραιώς 260 συναυλίες και πάρτι θα μας συντροφεύσουν από τις 5 Ιουνίου έως και τις 25 Ιουλίου, ενώ στον προαύλιο χώρο του συγκροτήματος θα φιλοξενείται μπαρ και food truck για όσους θέλουν να περάσουν μερικές ώρες με παρέα και χαλαρό ποτό στον πιο ατμοσφαιρικό χώρο της Αθήνας.
Δυναμική έναρξη
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στην Πειραιώς 260 είναι και φέτος πλούσιο, πολυσυλλεκτικό, με παραστάσεις από καταξιωμένους και ανερχόμενους Έλληνες και ξένους δημιουργούς και με θεματολογία που αγγίζει τα ζητήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο.
Οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στους τέσσερις χώρους της Πειραιώς, επιχειρούν να απαντήσουν στο διπλό ερώτημα «Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;». Στο επίκεντρο της θεματολογίας τους βρίσκονται ζητήματα ταυτότητας, αλλά και κοινότητας, η επίδραση της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή, η απομόνωση του σύγχρονου ανθρώπου όπως και το αίτημα για δημοκρατία και συνύπαρξη.
Το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά στις 5 Ιουνίου με τη νέα παράσταση του σπουδαίου Κριστόφ Βαρλικόφσκι, «Elizabeth Costello / J. M. Coetzee: Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές» στον χώρο Δ, την οποία φιλοξενεί το Φεστιβάλ αμέσως μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Nowy Theatr στην Πολωνία.
Στους άλλους χώρους της Πειραιώς 260, ο διεθνής Έλληνας χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης παρουσιάζει το «À la Carte» στις 5 και 6 Ιουνίου και η Αναστασία Βαλσαμάκη μια πρωτότυπη χορογραφία με τίτλο «The Verso». Τα φεστιβαλικά βράδια θα κλείνουν ιδανικά οι αγαπημένοι Mode Plagal με τρεις ξεχωριστές συναυλίες, στην Πλατεία.
Elizabeth Costello / J. M. Coetzee: Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές
«Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο; Ή μήπως η επιθυμία των καλλιτεχνών να αφήσουν το στίγμα τους μέσα από την τέχνη είναι ουτοπική;». Αυτό είναι το ερώτημα που προτάσσει ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι στη νέα του παράσταση, «Επτά Μαθήματα και πέντε παραβολές» (5-7/6), με αφετηρία βιβλία του νομπελίστα συγγραφέα Τζ. Μ. Κουτσί.
Ο διάσημος Πολωνός σκηνοθέτης επιστρέφει στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε ο Νοτιοαφρικανός νομπελίστας συγγραφέας. Το έργο βασίζεται σε τρία βιβλία του Κουτσί («Ελίζαμπεθ Κοστέλο», «Ένας αργός άνθρωπος», «Moral tales»).
Η Ελίζαμπεθ Κοστέλο δεν είναι απλώς ένας επινοημένος λογοτεχνικός χαρακτήρας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το καλλιτεχνικό alter ego του Κουτσί: μιλάει εξ ονόματός του και υφίσταται την κριτική και την οργή των αναγνωστών και των επικριτών του. Σύμφωνα με τον Κουτσί, η Ελίζαμπεθ Κοστέλο εισβάλλει στη φαντασία του και τα γραπτά του, και στη συνέχεια χρησιμοποιεί τη δική του φωνή για να μιλήσει για τη φιλοσοφία, το περιβάλλον, για κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα, ή να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για την κακοποίηση των ζώων, την κοινωνική αδικία και των αποκλεισμό των ηλικιωμένων και των αναπήρων. Είναι κάτι σαν φάντασμα, που επιστρέφει διαρκώς για να στοιχειώσει τον δημιουργό της.
Ο παγκοσμίου φήμης, πολυβραβευμένος σκηνοθέτης του Θεάτρου και της Όπερας Κριστόφ Βαρλικόφσκι έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 40 παραστάσεις στην Πολωνία και σε άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ολλανδία, το Ισραήλ και η Ελλάδα. Το 2008 ίδρυσε το Nowy Teatr της Βαρσοβίας, το οποίο, υπό τη διεύθυνσή του, έχει αναδειχθεί ως ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαϊκούς θιάσους.
À la Carte
Με το À la Carte, που παρουσιάζεται στον Χώρο Η της Πειραιώς 260 στις 5 και 6 Ιουνίου, ο. Γιάννης Μανταφούνης μάς συστήνεται ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Dresden Frankfurt Dance Company. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης κλίμακας, που έχει λάβει ενθουσιώδεις κριτικές.
Η δομή του, όπως συμβαίνει με το μενού ενός εστιατορίου, είναι ορισμένη από πριν. Ό,τι παρουσιάζεται ωστόσο στη σκηνή διαμορφώνεται από τους χορευτές και τις χορεύτριες σε ζωντανό χρόνο, κατά την αναγνωρίσιμη χορογραφική μέθοδο του Μανταφούνη, πάντα με αφετηρία τη συνομιλία μεταξύ της ομάδας και του κοινού, σαν να ετοιμάζουν μαζί ένα πολύχρωμο μενού.
The Verso
Πώς μπορούν το χορευτικό σώμα και η χορογραφία να αντισταθούν στην κλασική μετωπική απεύθυνση και να δημιουργήσουν κινούμενα τοπία;
Στις αρχές του 1800, ο Γερμανός ζωγράφος Caspar David Friedrich επέστρεφε στο ίδιο θέμα ξανά και ξανά: φιγούρες που κοιτούσαν υπέροχα τοπία, με την πλάτη προς τον θεατή τους.
Στο «The Verso» της Αναστασίας Βαλσαμάκη τέσσερις χορευτές/τριες εκθέτουν την πλάτη τους στο κοινό, δημιουργώντας έτσι μια σειρά από ατμοσφαιρικές εικόνες που εναλλάσσονται μεταξύ κινούμενων και στατικών τοπίων. Ένα έργο «διαβατήριο» για νέες εξερευνήσεις, όπως η πίσω όψη (verso) ενός πίνακα ζωγραφικής, που αποκαλύπτει τη διαδρομή του μέσα στον χρόνο.
Πάρτι στην πλατεία με τους Mode Plagal
Τα φετινά «Live στην Πλατεία» εγκαινιάζουν οι μοναδικοί Mode Plagal, με τρεις συναυλίες από τις 5 έως τις 7 Ιουνίου. Μετά τις δύο πολύ επιτυχημένες χρονιές του «Τζαζ στην Πλατεία» στον υπαίθριο χώρο της Πειραιώς 260, το μίνι μουσικό φεστιβάλ που έγινε σημείο συνάντησης όλων των μουσικόφιλων της πόλης συνεχίζεται με νέα, διευρυμένη μορφή.
Φέτος, θα φιλοξενήσει ακόμη περισσότερα μουσικά σχήματα προτείνοντας μια ποικιλία μουσικών στιλ, από τζαζ, φανκ και σόουλ μέχρι ποπ, λάτιν και ηλεκτρονική μουσική. Τα Live θα πραγματοποιούνται σε όλη τη διάρκεια του καλλιτεχνικού προγράμματος της Πειραιώς 260 μετά τις παραστάσεις, με ελεύθερη είσοδο.
Οι Mode Plagal επανέρχονται με καινούριες συνθέσεις αλλά και με ανέκδοτες ακόμη διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών, όπου η παράδοση συναντά την τζαζ, ο αυτοσχεδιασμός φλερτάρει ελεύθερα με ήχους που όλοι κουβαλάμε στο μουσικό μας DNA, και η Μεσόγειος κλείνει το μάτι στα μπλουζ και το Afrobeat.’