Connect with us

Κεντρικό Θέμα

Προτεινόμενη έκπληξη για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης – Ποιες είναι οι απαιτήσεις του Σταϊκούρα από τον Περιστέρη

Published

on

Η κυβέρνηση φαίνεται να αναζητά λύση για το ζήτημα της χρηματοδότησης της επέκτασης της Αττικής Οδού στη Λεωφόρο Κύμης, με τον Γιώργο Περιστέρη και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο επίκεντρο. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προτείνει ένα νέο σχέδιο στην κυβέρνηση, προκειμένου να προχωρήσει επιτέλους ένα έργο που έχει δημοπρατηθεί εδώ και δυόμισι χρόνια, χωρίς να έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το υπουργείο έχει εισηγηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου την ακύρωση του διαγωνισμού στον οποίο επικράτησε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-ΑΚΤΩΡ, προτείνοντας παράλληλα την ένταξη της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης στην παραχώρηση της Αττικής Οδού, την οποία ανέλαβε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τις 6 Οκτωβρίου.

Η παρούσα εισήγηση υποβλήθηκε λίγο πριν από τις ευρωεκλογές, συγκεκριμένα τον περασμένο Ιούνιο, και το υπουργείο εξακολουθεί να περιμένει απάντηση. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς η ένταξη στην Αττική Οδό συνεπάγεται την καταβολή διοδίων από τους οδηγούς που θα χρησιμοποιούν αυτή την επέκταση.

Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οι κατασκευαστές που επιθυμούν να υλοποιήσουν μεγάλα έργα πρέπει να αναλάβουν το επενδυτικό ρίσκο. Από την άλλη πλευρά, οι οδηγοί που επιθυμούν καλούς δρόμους θα πρέπει να είναι έτοιμοι να πληρώνουν διόδια.

Επιπλέον, αυτή η λύση επιλύει και το ζήτημα της χρηματοδότησης, καθώς η επέκταση Κύμης δεν έχει ενταχθεί σε κάποιο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Είναι ήδη δύσκολο να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, δεδομένου ότι ο χρόνος κατασκευής υπερβαίνει τα χρονοδιαγράμματα που έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα, το ΕΣΠΑ 2021-2027 επικεντρώνεται κυρίως σε πιο «πράσινα έργα» στον τομέα των μεταφορών, ενώ η χώρα μας χρειάζεται όλους τους διαθέσιμους πόρους για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας.

Επιπλέον, δεν είναι η πρώτη φορά που η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει τη διαχείριση μιας παραχώρησης και ταυτόχρονα κατασκευάζει ένα τμήμα της, καθώς έχει ήδη πραγματοποιήσει κάτι παρόμοιο με τον Ε-65. Αυτή τη φορά, θα συνεργαστεί με τον όμιλο Intrakat και ειδικότερα με την κατασκευαστική εταιρεία ΑΚΤΩΡ, η οποία διαθέτει πολυάριθμες δεκαετίες εμπειρίας στην κατασκευή και διαχείριση της Αττικής Οδού.

Τον Ιανουάριο θα εκδικαστεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου.

Η προσφυγή αυτή, που αφορά τον σχεδιασμό της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, έλαβε νέα παράταση, αυτή τη φορά την τέταρτη κατά σειρά. Σε άλλες περιπτώσεις, μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία, ωστόσο στην παρούσα περίπτωση προσφέρει στο υπουργείο Υποδομών την ευκαιρία να πείσει το Μέγαρο Μαξίμου για την αναγκαιότητα ένταξης της επέκτασης στην παραχώρηση. Παράλληλα, θα διευθετήσει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας με τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat.

Σχετικά με την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου, ο Δήμος ζητά να κατασκευαστεί ένα σκεπαστό τμήμα του οδικού άξονα που θα διέρχεται από την πόλη, προκειμένου να αποφευχθεί η διχοτόμηση της περιοχής.

Σχετικά με τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές ελλείψεις και κενά στις απαραίτητες άδειες, καθώς δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες. Επιπλέον, οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και απαιτείται η ανανέωσή τους.

Ένα σταθερό επιχείρημα της δημοτικής αρχής είναι η έλλειψη χρηματοδότησης και η μη υποβολή αίτησης για τον προσδιορισμό της τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις, καθώς για την τελική απόφαση και την καθαρογραφή της από το Συμβούλιο της Επικρατείας θα χρειαστεί να περιμένουμε περίπου έξι μήνες, δηλαδή μέχρι το καλοκαίρι του 2025. Επιπλέον, δεν αποκλείεται η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από την πόλη να πραγματοποιηθεί με σκεπαστό τμήμα, προκειμένου να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.

Αναφορικά με τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές ελλείψεις και κενά στις απαιτούμενες άδειες, καθώς δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες. Επιπλέον, οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και απαιτείται η ανανέωσή τους.

Επιπλέον, η δημοτική αρχή επισημαίνει σταθερά την έλλειψη χρηματοδότησης και την απουσία υποβολής αίτησης για τον προσδιορισμό τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις. Είναι αναγκαίο οι μελέτες να ανανεωθούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών και στη συνέχεια να λάβουν έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Το έργο που δημοπρατήθηκε το 2022 παραμένει ακόμη χωρίς υπογραφή. Ήταν τον Φεβρουάριο του 2022 όταν δημοπρατήθηκε ξεχωριστά η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης ως δημόσιο έργο. Αυτή η επέκταση αποτελεί μία από τις αναγκαίες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με τη δημοπράτησή της να γίνεται ανεξάρτητα από την παραχώρηση του οδικού άξονα, γεγονός που συνιστά ένα πείραμα.

Η επικρατούσα κοινοπραξία, αποτελούμενη από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat και ΑΚΤΩΡ, εξασφάλισε το έργο με έκπτωση 5%, ενώ η αντίπαλη κοινοπραξία προσέφερε έκπτωση 2%.

Οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat έχουν ανακηρυχθεί επίσημα ανάδοχοι του έργου, ωστόσο η σχετική σύμβαση δεν έχει υπογραφεί ακόμη. Το μέλλον της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού παραμένει αβέβαιο, καθώς πρέπει να ξεπεραστεί η προσφυγή και να εξασφαλιστούν οι απαραίτητοι πόροι για τη χρηματοδότησή της. Αν υπογραφεί η σύμβαση, η ολοκλήρωση του έργου θα απαιτήσει 48 μήνες.

Έτσι, εάν το Συμβούλιο της Επικρατείας εξετάσει και απορρίψει την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου, αναμένεται ότι το έργο θα παραδοθεί μέχρι το 2029.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ