Ειδήσεις
Πτώση Phantom F-4: Πώς έγινε το μοιραίο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή στον Υποσμηναγό Τουρούτσικα – Αγνοείται ο Σμηναγός Τσιτλακίδης
Σοκαρισμένη είναι ακόμα η ελληνική κοινωνία από την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους Phantom F-4, που κατέπεσε στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας στη θάλασσα ανοιχτά από το Κατάκολο Ηλείας.
Οι δύο χειριστές του Phantom, ο σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης 31 ετών που ήταν ο κυβερνήτης και ακόμη αγνοείται έπειτα από την συντριβή του F-4 στη θάλασσα και ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας 29 ετών, συγκυβερνήτης που εντοπίστηκε νεκρός είχαν απογειωθεί στις 10:15 της Δευτέρας από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.
Το F-4 της 338 Μοίρας είχε απογειωθεί από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής πτήσης σε ζεύγος μαζί με ακόμη ένα αεροσκάφος του ίδιου τύπου. Το ζεύγος των F-4 πραγματοποιούσε πτήση χαμηλής ναυτιλίας σε ύψος 300 ποδιών πάνω από τον Κυπαρισσιακό Κόλπο, όταν το ένα από τα δύο συνετρίβη στις 10.30 το πρωί. Αμέσως το αεροσκάφος που έμεινε στον αέρα άρχισε να κινείται πάνω από το σημείο της συντριβής, προκειμένου να γίνει ταχύτατα ο εντοπισμός του από τις δυνάμεις που έσπευσαν να επιχειρήσουν έρευνα και διάσωση.
Πρακτικά, οι δυνάμεις που ξεκίνησαν την επιχείρηση έρευνας για τα συντρίμμια του Phantom, τα οποία εντοπίστηκαν λιγότερο από δυόμισι ώρες αργότερα, βρέθηκαν στο σημείο της συντριβής σε πολύ λίγα λεπτά.
Οι δύο χειριστές του δεύτερου Phantom έχουν πλήρη εικόνα του δυστυχήματος και οι μαρτυρίες τους θα είναι πολύτιμες για να φωτιστούν πτυχές της έρευνας για τα αίτια που, ούτως ή άλλως, θα διεξαχθεί.
Παρότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα σχετικά με το δυστύχημα, οι πρώτες πληροφορίες συντείνουν στο ότι οι χειριστές δεν πρόλαβαν να κάνουν χρήση των εκτινασσόμενων θέσεών τους, ούτε όμως και να επικοινωνήσουν μέσω του ασυρμάτου για κάποιο πιθανό πρόβλημα. Μετά και τη χθεσινή συντριβή, ο αριθμός των Phantom τα οποία υπηρετούν με αξιοπιστία υπό τα χρώματα της Π.Α. τα τελευταία 50 χρόνια, μειώθηκε στα 33.
Πώς έγινε η άσκηση
Σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας», όπως αυτή που έκαναν το πρωί της Δευτέρας πάνω από τη θάλασσα ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, τα Phantom πετούν χωρίς πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.
Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Ο συγκυβερνήτης Τουρούτσικας ανακηρύχθηκε νεκρός λίγες ώρες μετά, από κάποιο εύρημα που πιστοποίησε ότι έχασε τη ζωή του κατά την πτώση του F-4. Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από την συντριβή του Phantom, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα, έστω κι αν οι ελπίδες να εντοπιστεί εν ζωή μειώνονται όσο περνούν οι ώρες.
Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας στο protothema.gr ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα. Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας. Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.
Οι πιλότοι των Phantom περνούν δύσκολη και επίπονη εκπαίδευση, τόσο στη θέση του συγκυβερνήτη όσο και ως κυβερνήτες. Και κάθε Phantom-ας για να γίνει κυβερνήτης πρέπει να έχει συμπληρώσει 3 με 5 χρόνια ως συγκυβερνήτης, να περάσει το Σχολείο Μετεκπαίδευσης και αφού περάσουν όλα τα «checks» σωστά να γίνει κυβερνήτης. Ο συγκυβερνήτης Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας ήταν στην 338 Μοίρα από τον Απρίλιο του 2019. Ο αγνοούμενος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης ήταν στην 338 της Ανδραβίδας από τον Μάιο του 2016. Πετούσε ως συγκυβερνήτης στα F-4 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021. Τότε ξεκίνησε το ΣΜΕΤ για να γίνει κυβερνήτης και τελείωσε το σχολείο τον Δεκέμβριο του 2022, με απλά λόγια ως κυβερνήτης στα Phantom είχε βγει πριν από ένα μήνα και κάτι.
Οπως λένε με λύπη οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα ατύχημα είναι δυστυχώς «λαχείο». Δεν μετράει ούτε το πόσο υψηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ) έχει ένας ιπτάμενος χειριστής, ούτε αν είναι «χεράς». Δυστυχώς, μοιάζει σαν να είναι θέμα στατιστικής. Και η προηγούμενη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας είχε γίνει το 2018 οταν κατέπεσε το Μιράζ του σμηναγού Μπαλταδώρου, παρασύροντας στο θάνατο τον ήρωα πιλότο.
Φωτογραφία: larissanet.gr