Αγίας Παρασκευής
Ρεπορτάζ: Κατάργηση σχολικών επιτροπών – Τι λένε οι δήμαρχοι στον Χτύπο
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιου, ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας και οικονομικής διαχείρισης των σχολικών επιτροπών. Ειδικότερα, στην απόφαση, η οποία βρίσκεται σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024, ορίζονται οι λεπτομέρειες για τη λειτουργία των σχολικών επιτροπών, για το πώς γίνεται η κατανομή των εγκεκριμένων πιστώσεων για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων, καθώς και ο τρόπος και η διαδικασία πραγματοποίησης δικαιολόγησης και ελέγχου των πάσης φύσεως εσόδων και εξόδων.
Όλες οι σχολικές επιτροπές των Δήμων καταργήθηκαν αυτοδικαίως στις 29 Ιουνίου και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από τις 30 Ιουνίου από τον οικείο Δήμο. Ωστόσο, σύμφωνα με τον νόμο, μπορούν να εξαιρούνται από την κατάργηση σχολικές επιτροπές σε Δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εξαίρεση γίνεται με διαπιστωτική πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου.
Το υπουργείο φέρνει, στην ουσία, διάταξη σύμφωνα με την οποία μεταβιβάζει τις αρμοδιότητες των σχολικών επιτροπών στους διευθυντές των σχολείων, δίνοντάς τους ένα χρηματικό ποσό. Οι αρμοδιότητες του Δήμου περιορίζονται από εδώ και στο εξής στην προμήθεια πετρελαίου και στις επισκευές μεγάλης κλίμακας, καθότι τα σχολεία αποτελούν περιουσία του Δήμου.
Στην ίδια κατεύθυνση, καταργούνται και οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (ΔΕΠ), οι οποίες μεταβιβάζουν τις αρμοδιότητές τους στα δημοτικά συμβούλια.
Πώς βρίσκει, όμως, αυτή η απόφαση τους Δήμους; Βρίσκονται σε ετοιμότητα για τη μετάβαση; Ο Χτύπος μίλησε με τους δημάρχους των βορείων προαστίων, οι οποίοι έδωσαν τις απαντήσεις τους για το πώς σκοπεύουν να λειτουργήσουν υπό το νέο αυτό καθεστώς.
ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ
Ο δήμαρχος Νέας Ιωνίας, Παναγιώτης Μανούρης, παραθέτει τη δική του γνώμη όσον αφορά την αλλαγή αυτή. Συγκεκριμένα, αναφέρει: “Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Δήμου, όπως ορίζονται από τον νόμο, αναλάβαμε ήδη τις αρμοδιότητες των πρώην Σχολικών Επιτροπών. Είναι σαφές ότι όλοι είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργήσουμε με το νέο νομικό πλαίσιο.
Η άποψη μας είναι ότι οι Σχολικές Επιτροπές αποτελούν χρήσιμα εργαλεία και βοηθούν σημαντικά την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων, επειδή βρίσκονται εγγύτερα σε σχολική κοινότητα.
Η θέση μας είναι ότι έπρεπε να συνεχίσουν τη λειτουργία τους”.
ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ
Ο δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής, Νίκος Μπάμπαλος, υπογραμμίζει ότι ο Δήμος οφείλει να είναι έτοιμος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει άλλο περιθώριο. “Ήδη, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης μας, πήραμε εκείνες τις αποφάσεις που – πιστεύουμε – θα μας επιτρέψουν να λειτουργήσουμε πιο ομαλά τόσο στη μεταβατική περίοδο, η οποία τυγχάνει να είναι και η περίοδος προετοιμασίας των σχολείων για τη νέα σχολική χρονιά, όσο και στην επόμενη ημέρα. Πάντα με στόχο να πετύχουμε το βέλτιστο για τα σχολεία μας, για τα παιδιά μας και τους εκπαιδευτικούς”, δηλώνει χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, κάνει λόγο και για την εμπειρία της ανάλογης κατάργησης του νομικού προσώπου ΟΠΑΚΜ του Δήμου Ηρακλείου Αττικής στην αρχή του έτους. “Θυμίζω, σε αντίστοιχη κατάσταση, η λειτουργία των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών πέρασε στην ευθύνη του κεντρικού Δήμου μετά και την αυτοδίκαια κατάργηση του Οργανισμού Προσχολικής Αγωγής και Κοινωνικής Μέριμνας. Μάθαμε από αυτή την εμπειρία και, σίγουρα, είμαστε πιο έτοιμοι για την ανάλογη μετάβαση της ευθύνης λειτουργίας και των σχολείων της πόλης μας”, προσθέτει ο δήμαρχος.
Όσον αφορά το πώς έχει προετοιμαστεί ο Δήμος για το νέο καθεστώς, ο δήμαρχος σημειώνει ότι στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε να δημιουργηθούν δύο νέες επιτροπές, “κάτι άλλωστε για το οποίο μας δίνει περιθώριο ο νέος Νόμος”. Αυτές θα υποκαταστήσουν, κατά κάποιον τρόπο, τις δύο καταργούμενες: Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αντίστοιχα.
Στις εν λόγω επιτροπές θα συμμετέχουν ως μέλη άνθρωποι από τον Δήμο και την σχολική κοινότητα. “Δεν θα έχουν, βέβαια, εκτελεστική δυνατότητα, αρμοδιότητα που θα ασκούν οι κεντρικές δημοτικές υπηρεσίες, θα γνωμοδοτούν όμως και θα εποπτεύουν κάθε τι που σχετίζεται με τη λειτουργία των σχολείων του Δήμου μας”, αναφέρει ο Νίκος Μπάμπαλος.
“Αξιοποιούμε έτσι την εμπειρία και τις γνώσεις που θα έχουν τα μέλη τους για να μας βοηθήσουν στην καθημερινότητα των σχολείων αλλά και την περαιτέρω βελτίωση των υποδομών τους”, συμπληρώνει.
Στην ερώτηση του Χτύπου σχετικά με το αν θα λειτουργήσει υπέρ των σχολείων η εν λόγω αλλαγή, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής δηλώνει πως θεωρεί ότι η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών και η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων τους στις κεντρικές δημοτικές υπηρεσίες έγινε με γνώμονα τη μεγαλύτερη διαφάνεια και την εξοικονόμηση πόρων στις δαπάνες για τα σχολεία. “Δεν αποφασίστηκε, δηλαδή, επειδή κάποιο διαχειριστικό μοντέλο έδειξε ότι έτσι θα λειτουργήσουν καλύτερα οι υπηρεσίες που προσφέρουν”, υπογραμμίζει.
“Εμείς δεν είχαμε ποτέ θέματα διαφάνειας. Ασφαλώς, όμως, είχαμε πάντα αίτημα τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση από την κεντρική εξουσία για τις ανάγκες της σχολικής στέγης. Τα περισσότερα σχολεία, όχι μόνο του Ηρακλείου αλλά σε ολόκληρη την επικράτεια, είναι κτήρια παλιά, στα οποία καθημερινά συνυπάρχουν 200 και 300 παιδιά. Χρόνο με τον χρόνο, το κόστος της συντήρησής τους ανεβαίνει.
Ως δημοτική αρχή είχαμε πάντα προτεραιότητα να προσφέρουμε τα μέγιστα για τα σχολεία μας.
Την πρώτη, κιόλας, χρονιά της διοίκησής μας, αποδώσαμε 250.000 ευρώ επιπλέον για τις ανάγκες των σχολείων ενώ, από φέτος, διαθέτουμε ακόμα περισσότερα χρήματα μέσα από τον Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων. Όμως, οι ανάγκες είναι πολλές και αυξανόμενες.
Μακάρι το νέο μοντέλο να συνοδευτεί με μεγαλύτερη χρηματοδότηση ώστε να αποδώσουμε στα παιδιά μας τα σχολεία που πραγματικά αξίζουν”, ολοκληρώνει ο κ. Μπάμπαλος.
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
Ρωτώντας ο Χτύπος τον δήμαρχο Μεταμόρφωσης, κ. Στράτο Σαραούδα για το πώς σκοπεύει να λειτουργήσει ο Δήμος υπό τις καινούργιες αυτές συνθήκες, έλαβε την απάντηση “με ομαλότητα! Έχουμε ήδη προετοιμαστεί να αποφύγουμε -όσο το δυνατόν περισσότερες- πιθανές δυσλειτουργίες, ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες. Έχουν μεταβιβαστεί τα λογιστικά υπόλοιπα στον Δήμο, έχει ψηφιστεί η σύσταση και λειτουργία της γνωμοδοτικής επιτροπής παιδείας, ενώ θα μεταφερθούν και τα περιουσιακά τους στοιχεία. Είμαστε εν ολίγοις έτοιμοι και αισιόδοξοι ότι θα ανταποκριθούμε με επάρκεια”.
Ο κ. Σαραούδας θεωρεί ότι το πλεονέκτημα των επιτροπών αυτών, όπως και της επίσης κατηργημένης Κοινωφελούς Επιχείρησης, είναι η αμεσότητα παρέμβασής τους και η ταχύτητα ενίσχυσης των σχολικών δομών.
“Επομένως, ως εργαλεία είναι χρήσιμες και αν τυχόν σε κάποιους Δήμους έγινε κακή χρήση τους, αυτό δεν καταργεί την χρησιμότητα τους, αν βρισκόταν ένας τρόπος εξασφάλισης της διαφάνειάς τους”, υπογραμμίζει.
“Τώρα με την αυτοδίκαιη κατάργησή τους, μειώνεται η ταχύτητα αντίδρασης σε πιθανή έκτακτη κατάσταση, ωστόσο περιορίζεται το ενδεχόμενο λανθασμένης χρήσης τους. Απομένει η πραγματικότητα για να δούμε αν θα λειτουργήσει υπέρ των σχολείων”, αναφέρει καταληκτικά ο δήμαρχος Μεταμόρφωσης.
ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΝΕΑ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑ
Ο δήμαρχος Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας, κ. Γιάννης Τομπούλογλου, ενημερώνει τον Χτύπο πως η δημοτική αρχή εντός του καλοκαιριού θα γνωρίζει με ακρίβεια πώς , και αφού προηγουμένως οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου δρομολογήσουν τα προβλεπόμενα. “Στην πορεία θα δούμε αν το νέο σύστημα θα είναι αποδοτικό και ευέλικτο”, δηλώνει.
ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ – ΠΕΥΚΗ
Ο Δήμος Λυκόβρυσης Πεύκης είναι απολύτως έτοιμος για αυτή τη μετάβαση, όπως αναφέρει σχετικά ο δήμαρχος, κ. Μάριος Ψυχάλης, “μιας και έχουμε ήδη ολοκληρώσει τις αναγκαίες συμβάσεις με σκοπό να μην λείψει τίποτα από τα σχολεία από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς”.
Ήδη κατά τη θερινή περίοδο συντηρούνται τα σχολεία με έργα ύψους περισσότερων των 1.000.000 € (ενεργειακή αναβάθμιση 4 σχολείων), ενημερώνει ο δήμαρχος, ενώ την ίδια στιγμή αλλάζουν όλες οι τουαλέτες (144) όλων των σχολείων, τοποθετούνται φωτοβολταικά (90 kwh), αλλάζουν οι καυστήρες σε δύο σχολεία και ανακαινίζεται το προαύλιο του 1ου Δημοτικού Σχολείου Πεύκης.
“Δημιουργούμε την εφαρμογή e-school του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης έτσι ώστε να γίνεται η καταγραφή όλων των αιτημάτων των σχολείων ηλεκτρονικά. Ήδη οι υπηρεσίες των προμηθειών, η τεχνική υπηρεσία και το τμήμα πρασίνου έχουν λάβει μέτρα με σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών των σχολείων”, προσθέτει στη συνέχεια.
Σύμφωνα με τον κ. Ψυχάλη, η μεταρρύθμιση της συγχώνευσης των σχολικών επιτροπών επιδιώκει να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας με σκοπό τη μείωση του κόστους, αλλά και τη βέλτιστη διαχείριση των πόρων. “Στον Δήμο Λυκόβρυσης – Πεύκης έχουμε επιτύχει την εξοικονόμηση πόρων από την κεντρική διαπραγμάτευση των συμβάσεων (π.χ. προμήθειες αναλώσιμων). Η μεταρρύθμιση θα αξιολογηθεί στην πράξη, όμως τα πρώτα αποτελέσματα είναι θετικά”, τονίζει.
ΚΗΦΙΣΙΑ
Όπως όλοι οι Δήμοι της χώρας, έτσι και ο Δήμος Κηφισιάς θα πρέπει να εφαρμόσει τις διατάξεις του Ν. 5056/2023. “Με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, οι αρμοδιότητες θα εκτελούνται από τον οικείο Δήμο με την ομαλή και προσεκτική μετάβαση με σκοπό την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων”, μας αναφέρει ο δήμαρχος, κ. Βασίλης Ξυπολυτάς.
“Με τη συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου αλλά και την συμβολή του κράτους θα προσπαθήσουμε να εναρμονιστούμε στη νέα πραγματικότητα. Επισημαίνονται μεγάλα ζητήματα δυσκολιών σε όλους Δήμους. Υπάρχουν θέματα επάρκειας προσωπικού, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι οι σχολικές επιτροπές δεν διέθεταν προσωπικό για την λειτουργία τους. Ωστόσο, εκτιμώ ότι με τις σχολικές επιτροπές υπήρχε αμεσότητα στην επίλυση των προβλημάτων των σχολείων και στήριζαν σχετικά γρήγορα τις επισκευαστικές και λειτουργικές ανάγκες των σχολείων”, επισημαίνει ο κ. Ξυπολυτάς.
ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Στον Δήμο Παπάγου – Χολαργού, “οι Σχολικές Επιτροπές έχουν επιτελέσει σπουδαίο έργο”, όπως αναφέρει ο δήμαρχος, κ. Ηλίας Αποστολόπουλος. “Λειτουργούσαν υποδειγματικά, έχοντας άριστη συνεργασία με τη σχολική κοινότητα και δρούσαν άμεσα και αποτελεσματικά”.
“Θα ήθελα, λοιπόν να ευχαριστήσω όσες και όσους τις στελέχωσαν τα προηγούμενα χρόνια, Προέδρους, Αντιπροέδρους και μέλη των διοικητικών συμβουλίων, για τις προσπάθειες που κατέβαλλαν, με γνώμονα το καλό των παιδιών μας”, συμπληρώνει.
“Αναφορικά με το αν είμαστε έτοιμοι για τη μετάβαση στην νέα πραγματικότητα, η απάντηση είναι καταφατική, όπως ήμασταν έτοιμοι και με την κατάργηση των άλλων νομικών προσώπων. Εδώ θα πω ότι είναι πολύ σημαντική και η συμβολή του προσωπικού του Δήμου μας, που έχει προετοιμαστεί και έχει εργαστεί για αυτή τη μετάβαση.
Διαρκής και πάγια θέση μας είναι – και αυτό δεν θα αλλάξει – όχι μόνο να καλύπτουμε τις ανάγκες των σχολείων μας, αλλά και να τα αναβαθμίζουμε διαρκώς, όπως κάνουμε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια. Πάντα σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων”, είναι η θέση του δημάρχου.
“Θα προσπαθήσουμε να λειτουργήσουμε με οργάνωση, σχεδιασμό και συνεργασία με τη σχολική κοινότητα, κι έτσι θα ανταπεξέλθουμε στα νέα δεδομένα και με τα όποια προβλήματα υπάρξουν”.
Το βασικότερο όλων για τον κ. Αποστολόπουλο είναι η μεγάλη μείωση των κρατικών πόρων. Ο ίδιος επισημαίνει ότι σχολικά κτήρια είναι παλιά και χρειάζονται συνεχώς συντηρήσεις. Παράλληλα, οι Δήμοι επιβαρύνθηκαν οικονομικά με την υγειονομική και την ενεργειακή κρίση, οπότε ο ίδιος θεωρεί ότι η κρατική επιχορήγηση πρέπει να αυξηθεί και όχι να μειώνεται.
“Οι δικές μας προτεραιότητες δεν διαφοροποιούνται. Όπως όλα τα χρόνια που διοικούμε τον Δήμο Παπάγου – Χολαργού, θα συνεχίσουμε να είμαστε στο πλευρό της σχολικής κοινότητας και με γόνιμο διάλογο θα βρίσκουμε τις ενδεδειγμένες λύσεις.
Πάγια θέση μου είναι να συνεργάζομαι με όλους για τα θέματα που άπτονται της εκπαίδευσης.
Πιστεύω πως αυτό αποτελεί και θέση της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου”, συμπληρώνει ο δήμαρχος.
Σχετικά με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων, αναφέρει ότι αυτές είναι πολλές. “Άλλωστε, όπως σας ανέφερα ήδη, μιλάμε κυρίως για κτήρια που στη συντριπτική τους πλειοψηφία, είναι 40-50 χρόνων. Άλλα είναι απαρχαιωμένα και σε κάποια από αυτά δεν υπάρχουν τα σχέδια και οι προδιαγραφές τους. Μιλώντας και ως μέλος του ΔΣ της ΚΕΔΕ, θα τονίσω πως υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για σύγχρονα σχολεία”, είναι το αίτημα του κ. Αποστολόπουλου.
“Εμείς στον Δήμο Παπάγου – Χολαργού, μετά από πολλά χρόνια κατορθώσαμε να δρομολογήσουμε την κατασκευή νέων σχολείων. Σε άλλες όμως αστικές περιοχές κυρίως, δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Πρέπει, λοιπόν, να δούμε το θέμα των σχολείων συνολικά.
Πρέπει η Πολιτεία και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να συνεργαστούν στενά. Αυτό που χρειάζεται να καταλάβει η Πολιτεία είναι πως απαιτείται γενναία χρηματοδότηση για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων”, τονίζει.
“Στην πράξη προφανώς και θα αποτυπωθεί η εφαρμογή της νέας αυτής διάταξης. Εκεί θα αποκαλυφθούν τυχόν δυσλειτουργίες ή προβλήματα. Ακόμη είναι νωρίς να αξιολογηθεί η αλλαγή.
Αυτό που όμως πρέπει να κρατήσετε, είναι ότι ως Δήμαρχος Παπάγου – Χολαργού, θα κάνω ό,τι απαιτείται ώστε κάθε πρόβλημα να βρίσκει τη λύση του”, ολοκληρώνει ο δήμαρχος.
ΠΕΝΤΕΛΗ
Όσον αφορά τον Δήμο Πεντέλης, η δήμαρχος, κα Νατάσσα Κοσμοπούλου, δηλώνει πως έχουν προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες που ορίζει το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, αλλά και για την είσοδο στη νέα πραγματικότητα .
“Στο Δημοτικό Συμβούλιο καταργήσαμε τις παλαιές επιτροπές και συστήσαμε δυο Δημοτικές Επιτροπές παιδείας, αφού πρώτα ολοκληρώσαμε τις ενέργειες που απαιτούνταν με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Έγιναν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για να ενταχθούν στον Δήμο όλα τα έσοδα και τα έξοδα των παλαιών Σχολικών Επιτρόπων, ενώ επιπροσθέτω έγινε καταγραφή όλων των περιουσιακών στοιχείων του κάθε σχολείου για να περάσουν πλέων ως περιουσία του Δήμου”, γνωστοποιεί η κα Κοσμοπούλου.
“Ταυτόχρονα, ζητήσαμε από τα σχολεία να μας πουν τις ανάγκες τους για να τις προσαρμόσουμε στις συμβάσεις του Δήμου. Βρισκόμαστε δίπλα στα σχολεία και τους διευθυντές από την πρώτη στιγμή και μαζί σχεδιάζουμε την νέα πραγματικότητα σύμφωνα με τον νόμο”, υπογραμμίζει η δήμαρχος.
Στη συνέχεια, δηλώνει πως αν και ακόμα ο Δήμος δεν έχει ενημερωθεί για πολλά και σοβαρά θέματα, όπως αυτό των οικονομικών πόρων για την συντήρηση και λειτουργία των σχολείων, “σε συνένωση με τους διευθυντές των σχολείων προχωράμε βήμα-βήμα. Παράλληλα, οι οικονομικές κυρίως υπηρεσίες αλλά και όλες οι υπηρεσίες του Δήμου προσαρμόζονται σε ό,τι ορίζει ο νέος νόμος¨”, αναφέρει στον Χτύπο η δήμαρχος Πεντέλης.
“Τα σχολεία μας προφανώς και αποτελούν την κύρια στόχευσή μας σε ότι αφορά τις υποδομές, την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών και τη λειτουργικότητά τους. Εμείς ως Δήμος θα φροντίσουμε με την ενεργοποίηση συμβάσεων και τη δημιουργία παγίας να απορροφήσουμε τους κραδασμούς της κατάργησης των σχολικών επιτροπών και να καλύψουμε τις σχολικές ανάγκες στο μέγιστο δυνατό βαθμό”, σημειώνει η κα Κοσμοπούλου, και κατόπιν προσθέτει: “ Οι αρμοδιότητες των Σχολικών Επιτροπών ήταν κυρίως η κατανομή της τακτικής επιχορήγησης του υπουργείου Εσωτερικών σε κάθε σχολική μονάδα, προκειμένου να καλύψει τις λειτουργικές της ανάγκες για παράδειγμα πληρωμή λογαριασμών, αναλώσιμων, τεχνικές εργασίες μικρής κλίμακας κ.ά. Αυτή η επιχορήγηση μειώθηκε κατά περίπου 50% από το 2010 μέχρι σήμερα και παρά το γεγονός ότι οι ανάγκες των σχολικών κτιρίων αυξάνονται λόγω παλαιότητας αλλά και τις αυξήσεις στους λογαριασμούς ενέργειας, ύδρευσης, τηλεφωνίας”.
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής, κ. Γιάννης Μυλωνάκης, δηλώνει στον Χτύπο ότι οι υπηρεσίες του Δήμου έχουν προετοιμαστεί όσο το δυνατόν καλύτερα γι’ αυτή τη μετάβαση αρμοδιοτήτων των δύο καταργούμενων νομικών προσώπων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας σχολικής επιτροπής. “Προφανώς και στην πράξη θα υπάρξουν προβλήματα και πιθανές δυσλειτουργίες που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, εν αναμονή και των σχετικών διευκρινιστικών οδηγιών από το αρμόδιο υπουργείο. Από την πλευρά μας ως Δήμος, σε συνεργασία και με τους διευθυντές των σχολείων, θα συμβάλουμε με όσα μέσα διαθέτουμε ώστε τα πράγματα να κυλήσουν όσο πιο ομαλά γίνεται”, αναφέρει χαρακτηριστικά.
“Με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία μας, στον σχεδιασμό μας είναι η σύσταση δύο νέων επιτροπών παιδείας, της πρωτοβάθμιας από τη μία και της δευτεροβάθμιας από την άλλη, οι οποίες θα έχουν συμβουλευτικό και γνωμοδοτικό χαρακτήρα, όχι αποφασιστικό. Ωστόσο, το μεγάλο βάρος θα πέσει στην αρμόδια Διεύθυνση Παιδείας, καθώς αυτή αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες που μέχρι πρότινος είχαν ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο των σχολικών επιτροπών. Βασικός μας προσανατολισμός είναι η στενή συνεργασία με τους διευθυντές των σχολείων, με στόχο την προτεραιοποίηση και ακολούθως την αποτελεσματική κάλυψη των αναγκών των σχολείων μας”, συμπληρώνει ο κ. Μυλωνάκης.
Όσον αφορά το αν θα λειτουργήσει υπέρ των σχολείων η αλλαγή, ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής απαντάει ότι “είναι δεδομένο πως μέσω της λειτουργίας των σχολικών επιτροπών λαμβάνονταν πιο γρήγορα αποφάσεις, ενώ τυχόν παρεμβάσεις που απαιτούνταν για την ομαλότερη λειτουργία των σχολείων προχωρούσαν με ευέλικτες διαδικασίες, χωρίς τα συνήθη γραφειοκρατικά εμπόδια. Σαφώς στην αρχή θα έχουμε προβλήματα και αρρυθμίες, με δεδομένο μάλιστα και το γεγονός ότι οι διευθυντές των σχολείων δεν είναι εξοικειωμένοι με τις διαδικασίες που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων. Για να κρίνουμε την αποτελεσματικότητα κάθε αλλαγής, απαιτείται χρόνος. Στην πράξη θα δούμε αν το νέο σύστημα θα αποδώσει ή όχι. Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε προκειμένου τα σχολεία της πόλης μας να είναι ασφαλή και λειτουργικά για τα παιδιά μας”.
ΦΙΛΟΘΕΗ – ΨΥΧΙΚΟ
Στον Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού, ο δήμαρχος, κ. Χαράλαμπος Μπονάτσος, αναφέρει ότι “γνωρίζαμε όπως όλοι πως οι Επιτροπές έχουν ημερομηνία λήξης, και σε συνεργασία με τις υπηρεσίες, επεξεργαζόμαστε εναλλακτικούς τρόπους και το μοντέλο με το οποίο θα μπορεί να υπάρξει ευελιξία και αποτελεσματικότητα”.
Οι σχολικές μονάδες έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις και καθημερινότητα. Έχει ήδη συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή μαζί με τους (πρώην πλέον) προέδρους των επιτροπών και το αμέσως επόμενο διάστημα θα συγκεκριμενοποιηθούν οι αλλαγές, δηλώνει ο δήμαρχος όσον αφορά τον Δήμο.
“Δεν πιστεύω πως η κατάργηση των Επιτροπών είναι υπέρ των σχολείων. Παρόλα αυτά, οφείλουμε να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα και ως Δημοτική Αρχή να καλύψουμε τις διαρκείς ανάγκες των σχολείων”, προσθέτει κατόπιν.
ΧΑΛΑΝΔΡΙ
Ο κ. Σίμος Ρούσσος, δήμαρχος Χαλανδρίου, δεν βλέπει ιδιαίτερα αισιόδοξα την κατάργηση των σχολικών επιτροπών. “Με την απόφαση αυτή, χωρίς καμία διαβούλευση και με τη δηλωμένη αντίθεση των ΟΤΑ, των εκπαιδευτικών και των γονέων, η κυβέρνηση κάνει ακόμη ένα βήμα προς την πλήρη απαξίωση του δημόσιου σχολείου”, είναι η άποψή του.
“Δυστυχώς η ιδεοληπτική εμμονή για την κατάργηση ενός πετυχημένου συμμετοχικού θεσμού θα οδηγήσει, με μαθηματική ακρίβεια, σε τεράστια λειτουργικά προβλήματα στις σχολικές μονάδες την επόμενη σχολική χρονιά”, πιστεύει ο ίδιος.
“Η μείωση ακόμη και αυτής της ισχνής κρατικής χρηματοδότησης, τα τεράστια γραφειοκρατικά προβλήματα με την ίδρυση 48 πάγιων λογαριασμών του 500ρικου, που είναι αδύνατον να υποστηριχθούν από τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου, οι τεράστιες καθυστερήσεις στην προμήθεια ακόμη και των στοιχειωδών για την ομαλή λειτουργία των σχολείων θα είναι ο εφιάλτης γονέων, μαθητών εκπαιδευτικών και αιρετών της αυτοδιοίκησης από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο”, συμπληρώνει.
“Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, ουδείς μπορεί να φανταστεί το εύρος των επιπτώσεων που θα έχει στην καθημερινότητα των σχολείων αυτή η ανάλγητη, εκδικητική προς το δημόσιο σχολείο και οικονομικά ατελέσφορη εμμονή της κυβέρνησης.
Ο Δήμος Χαλανδρίου, που όλα τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδότησε με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ετησίως, με ίδιους πόρους τις σχολικές επιτροπές, εξασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία των σχολείων θα παλέψει για την κατάργηση της απαράδεκτης αυτής ρύθμισης, ενημερώνοντας γονείς, εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία για τα τεράστια προβλήματα που θα δουν τα σχολεία την επόμενη περίοδο”, τονίζει ο κ. Ρούσσος.
“Και σίγουρα δεν θα γίνουμε τα εξιλαστήρια θύματα και οι στόχοι εκτόνωσης της οργής των γονέων και των εκπαιδευτικών για τα αντι-εκπαιδευτικά, αναποτελεσματικά και αδιέξοδα πειράματα σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης”, ολοκληρώνει.
ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
Στον Δήμο Βριλησσίων, ο δήμαρχος, κ. Γιάννης Πισιμίσης, αναφέρει ότι προβλέπεται από εδώ και στο εξής ένας σχεδιασμός σε συνεργασία του Δήμου με τους διοικητές των σχολικών μονάδων.
“Στον μεταβατικό ΟΕΥ προβλέπεται ένα γραφείο υποστήριξης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά κι ένα γραφείο δια βίου μάθησης και νέας γενιάς. Οι υπηρεσίες του Δήμου θα λειτουργούν άμεσα σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες για όποιες ανάγκες προκύπτουν. Για όσα δεν μπορεί να εξυπηρετεί ο Δήμος, γνωρίζουμε ότι θα δίνεται στους διευθυντές μια πάγια προκαταβολή των 500 ευρώ, κι έτσι ο κάθε διευθυντής θα έχει την ευελιξία να επιλύει τα όποια ζητήματα”.
Θα υπάρχουν συμβάσεις και κατάλογοι επαγγελματιών στους οποίους θα μπορεί να απευθύνεται ο διευθυντής με τη χρήση της πάγιας προκαταβολής. Θα ισχύει, επίσης, διαγωνισμός για κεντρικές προμήθειες μέσω μελέτης. “Εκτιμούμε ότι αυτό θα διευκολύνει την όλη διαδικασία. Με τον τρόπο αυτόν, κάθε σχολική μονάδα αποκτά μια ευελιξία γιατί έχει στη διάθεσή της ένα ποσό που θα μπορεί να διαχειρίζεται”.