Αλλαγές στη συμπεριφορά και τον τρόπο που ψωνίζουν οι Έλληνες καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ διαπιστώνει έρευνα της εταιρείας Nielsen, λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen, τις πρώτες 11 εβδομάδες του 2020 ο συνολικός τζίρος των καταστημάτων, o οποίος περιλαμβάνει τα FMCGS (ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά), παρουσιάζει αύξηση 9,8%. Στην αύξηση αυτή,  η συνεισφορά των τριών τελευταίων εβδομάδων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία (24/02-15/03) υπολογίζεται σε 80,1%.

Συγκεκριμένα, στην προ Covid-19 περίοδο (30/01-23/02) τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στο σύνολό τους παρουσίαζαν συγκρατημένη θετική τάση στο +1,8%. To διάστημα από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου μέχρι και τις 15 Μαρτίου η τάση αυτή εκτοξεύτηκε στο +24,1%.

Την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην περίοδο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας την παρουσίασαν στο σύνολό τους οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +18,9% και +13,2% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν τα τρόφιμα και ποτά στο +8,9%.

Εξετάζοντας περισσότερο αναλυτικά τις επιμέρους κατηγορίες των τροφίμων και ποτών, από τις μετρήσεις της Nielsen προκύπτει ότι οι κατηγορίες που συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή, όσον αφορά στα ποσοστά αύξησης των πωλήσεων τους είναι, μεταξύ άλλων, το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα όσπρια, τα τοματικά προϊόντα, καθώς και τα κατεψυγμένα λαχανικά, οι οποίες στο σύνολο τους πραγματοποιούν στην μετά Covid-19 εποχή το 12,1% του τζίρου του συσκευασμένου τροφίμου.

Οι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα που θωρακίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα 

Σύμφωνα με τους Financial Times, το τελευταίο διάστημα στρέφονται στις πλέον παραδοσιακές επιλογές, όπως ο χυμός πορτοκάλι, λόγω της περιεκτικότητάς του σε βιταμίνη C. Ηδη, στη Νέα Υόρκη, ο κατεψυγμένος χυμός πορτοκάλι είναι το πρώτο στη λίστα των προϊόντων με τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg, δείχνουν μια αύξηση κατά 25% στην τιμή του χυμού πορτοκαλιού από τις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου, καθώς οι Αμερικανοί καταναλωτές έτρεξαν στα σούπερ μάρκετ για να «στοκάρουν» αποθέματα.

«Υπάρχει ακόμα πολύς χυμός πορτοκάλι στα καταστήματα, αλλά είναι όπως με το χαρτί υγείας: δεν υπάρχει έλλειψη, όμως οι άνθρωποι τρέχουν για να το προλάβουν» εξηγεί ο Νιλ Μάρεϊ, της IHS Markit’s Agribusiness Intelligence.

Αυτή η τάση πάντως αναμένεται να επηρεάσει και τα futures, δηλαδή τις τιμές που «κλειδώνουν» παραγωγοί και έμποροι για το μέλλον, με συνέπεια να θεωρείται δεδομένο ότι θα έρθουν περαιτέρω αυξήσεις.

Στα ύψη η ζήτηση και για τον καφέ

Την είδηση για τον χυμό πορτοκάλι επιβεβαιώνει και ρεπορτάζ του BBC, στο οποίο περιγράφεται μεγάλη αύξηση στη ζήτηση, την ώρα που οι παραγωγοί δυσκολεύονται να κάνουν εξαγωγές, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τους Financial Times, σημαντική αύξηση (+24%) καταγράφεται και στον καφέ Arabica, καθώς καταναλωτές και αλυσίδες πώλησης καφέ και καφετεριών έτρεξαν να συγκεντρώσουν αποθέματα, υπό τον φόβο ελλείψεων.

«Κάθε κρίκος στην αλυσίδα τροφοδοσίας προσπαθεί να έχει στοκ» είπε στους FT ο Κάρλος Μέρα, αναλυτής της Rabobank, επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη ζήτηση σε ό,τι αφορά τα προϊόντα καφέ.