Κοινωνία
Περιοδικό δρόμου «Σχεδία»: Ξεκινά να κυκλοφορεί και σε κώδικα Μπράιγ
Σε γραφή Μπράιγ κυκλοφορεί πλέον σε μηνιαία βάση το περιοδικό δρόμου «Σχεδία», δείχνοντας το δρόμο της συμπερίληψης των ανθρώπων με οπτική αναπηρία.
Με την πρωτοβουλία αυτή η Σχεδία γίνεται το πρώτο και μοναδικό ελληνικό περιοδικό που κυκλοφορεί σε γραφή Μπράιγ. «Δεν υπάρχει μέρα που να μην έχουμε στη σκέψη μας πώς η Σχεδία θα αγγίξει περισσότερο κόσμο και πώς θα συνεχιστεί αυτό το ντόμινο αγάπης, συμπερίληψης και αλληλεγγύης», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού, Χρήστος Αλεφάντης.
Η πρωτοβουλία υλοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), το οποίο πρότεινε στη Σχεδία τη μεταγραφή του περιοδικού σε σύστημα Μπράιγ, προκειμένου να είναι προσβάσιμο στα άτομα με οπτική αναπηρία. Η πρόεδρος και διοικήτρια του Κέντρου, Σοφία- Λευκή Χαμονικολάου, κάνει λόγο για έναν «αγώνα δρόμου» που γίνεται κάθε μήνα για να τυπωθεί εγκαίρως το περιοδικό και να είναι διαθέσιμο στους συνδρομητές με απώλεια όρασης. Η μεταγραφή γίνεται δωρεάν από το ΚΕΑΝ, «για να ενισχύσουμε το σκοπό της Σχεδίας και να παρέχουμε πρόσβαση στην πληροφορία στα άτομα με οπτική αναπηρία, κάτι που αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα», όπως τονίζει.
Σχετικό πρωτόκολλο συνεργασίας υπέγραψε τον περασμένο Νοέμβριο το ΚΕΑΤ με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διογένης», που εκδίδει τη Σχεδία, παρουσία του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, και της υφυπουργού Εργασίας, Δόμνας Μιχαηλίδου, και στο πλαίσιο του μνημονίου προγραμματίζονται και άλλες κοινές δράσεις, όπως η δημιουργία μακέτας για την περιήγηση των ατόμων με απώλεια όρασης στο καφέ της Σχεδίας, προκειμένου να μπορούν να απολαύσουν ακόμα και τις εκθέσεις που φιλοξενούνται στο χώρο. Εξάλλου, ήδη σε συνεργασία με την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών ο κατάλογος του καφέ-εστιατορίου της Σχεδίας έχει τυπωθεί και σε γραφή Μπράιγ, βρίσκοντας τη θέση του δίπλα στον κατάλογο που υπάρχει σε ακουστική έκδοση, ενώ όλος ο χώρος του καφέ είναι προσβάσιμος για τα άτομα με αναπηρία. «Χρειαζόμαστε μια κοινωνία συμπερίληψης και όχι μόνο μια Σχεδία συμπερίληψης και ελπίζουμε με όσα κάνουμε να ανοίγουμε το δρόμο», παρατηρεί ο κ. Αλεφάντης.
Το περιοδικό μετατρέπεται στη γραφή Μπράιγ από το σχετικό τμήμα του ΚΕΑΤ και τυπώνεται στο εξειδικευμένο τυπογραφείο του. Το τυπογραφείο μεταξύ άλλων έχει αναλάβει να τυπώνει και το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε γραφή Μπράιγ. Επίσης, το ΚΕΑΤ βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργία δύο απτικών ανάγλυφων χαρτών για το Φεστιβάλ Αθηνών, με QR code και ακουστική περιγραφή, που θα τοποθετηθούν έξω από το Ηρώδειο και την Επίδαυρο.
Κύριος στόχος του ΚΕΑΤ είναι η ανεξαρτησία των ατόμων με αναπηρία όρασης και η πλήρης ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην εκπαίδευση των μαθητών και στο πλαίσιο αυτό το Κέντρο τυπώνει και όλα τα σχολικά εγχειρίδια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο σύστημα γραφής τυφλών, αλλά και συγγράμματα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Χαμονικολάου, η μεταγραφή των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων γινόταν μέχρι σήμερα μεμονωμένα, λόγω πνευματικών δικαιωμάτων, έπειτα από άδεια του εκάστοτε εκδοτικού οίκου. Πλέον, εξηγεί ότι η μεταγραφή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων σε γραφή Μπράιγ έχει ενταχθεί ως προτεραιότητα στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Άτομα με Αναπηρία, προκειμένου να γίνεται καθολική μεταγραφή τους χωρίς να χρειάζεται μεμονωμένα η συναίνεση των εκδοτικών οίκων. Αυτή η δράση, συνεχίζει η κ. Χαμονικολάκου, «θα ανοίξει μια μεγάλη πόρτα και για τα λογοτεχνικά βιβλία», όπου πάλι η μεταγραφή τους γίνεται ανάλογα με τη συναίνεση του εκάστοτε εκδοτικού οίκου.
Η Σχεδία σε σύστημα Μπράιγ παρέχεται στους ενδιαφερόμενους με συνδρομή, ενώ διατίθεται και μέσω πωλητών έξω από κάποιους σταθμούς μετρό, τους οποίους χρησιμοποιούν συχνά άνθρωποι με προβλήματα όρασης. Σε έναν από αυτούς, το σταθμό Συγγρού- Φιξ, ο κ. Αλεφάντης περιγράφει πώς ένας άνθρωπος με απώλεια όρασης προσέγγισε τον πωλητή της Σχεδίας για να του πει ότι η φωνή του τον καθοδηγεί ώστε να βρει την έξοδο του σταθμού.