Κοινωνία
Δημοτική Παράταξη “Στροφή Νέας Σμύρνης”
Εκδήλωση με θέμα «Συγχωνεύσεις σχολείων:
Ποιο είναι το μέλλον της δημόσιας παιδείας;»
Η Δημοτική Παράταξη “Στροφή Νέας Σμύρνης” πραγματοποίησε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου ανοιχτή εκδήλωση με θέμα «Συγχωνεύσεις σχολείων: Ποιο είναι το μέλλον της δημόσιας παιδείας;» και ομιλητές τον Γ. Γκόνη, δάσκαλο, γεν. γραμματέα του Συλλόγου εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νέας Σμύρνης και τον Γρ. Καλομοίρη, καθηγητή χημείας, πρώην πρόεδρο ΟΛΜΕ.
Την εκδήλωση, άνοιξε ο κ. Πάντος, δημοτικός σύμβουλος με τη Στροφή Νέας Σμύρνης, θέτοντας το ερώτημα κατά πόσο οι αλλαγές που προωθούνται από την κυβέρνηση δίνουν λύσεις στα υπαρκτά προβλήματα της παιδείας και τελικά αν με το «νέο σχολείο» της κας Διαμαντοπούλου οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε περισσότερη και πιο ουσιαστική μόρφωση, αλλά και σε ευρύτερες δραστηριότητες (πολιτιστικές, αθλητικές, κοινωνικές κ.λπ.).
Στη σχετικά ανακοίνωση της “Στροφής” σημειώνεται: “Ο κ. Γκόνης παρουσίασε την κατάσταση με τις συγχωνεύσεις στα δημοτικά σχολεία της Νέας Σμύρνης (συγχωνεύονται 12 από τα 16 δημοτικά) και την απροθυμία της δημοτικής αρχής όχι μόνο να κινητοποιηθεί για την αποτροπή τους, αλλά ακόμη και να συζητήσει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο (αντιμετώπισε μάλιστα με επιθετικό και απαξιωτικό τρόπο τους εκπροσώπους των δασκάλων όταν έθεσαν το ζήτημα). Όπως επισήμανε, τα δημοτικά της Νέας Σμύρνης έχουν ήδη 92% πληρότητα και με τη μείωση των οργανικών θέσεων που προβλέπεται θα δημιουργηθούν σημαντικά κενά, τα οποία θα καλύπτονται από αναπληρωτές όταν και αν υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια. Με τις συγχωνεύσεις δημιουργούνται ξανά μεγάλες σχολικές μονάδες, με τμήματα που εξαντλούν (και ενίοτε ξεπερνούν, λόγω… ανωτέρας βίας) το όριο μαθητών που θέτει ο νόμος, ενώ θα έπρεπε να κινούμαστε στην αντίθετη κατεύθυνση, προκειμένου η εκπαίδευση να είναι πιο ουσιαστική και η παρέμβαση περισσότερο εξατομικευμένη. Στις μεγάλες μονάδες, σε συνδυασμό με τις πολλές ώρες μαθημάτων, την έλλειψη υποδομών άθλησης και πολιτισμού, την ανυπαρξία υποστηρικτικού προσωπικού (π.χ. δεύτερος εκπαιδευτικός για τα παιδιά με αναπηρία που φοιτούν στη Ν. Σμύρνη, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, γραμματειακή υποστήριξη), είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθεί ήρεμο παιδαγωγικό κλίμα και να βοηθηθούν παιδιά που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες.
Επισήμανε ακόμη ότι αυτή η κατάσταση αποτελεί μια γενική τάση, καθώς η κυβέρνηση επιδιώκει με διάφορους τρόπους (ελάττωση εκπαιδευτικών, μείωση σχολείων, πρόσληψη αναπληρωτών αντί για μονίμους) τη μείωση του κόστους της εκπαίδευσης ώστε να περάσουν στη συνέχεια τους δήμους και να έχουμε τελικά σχολεία πολλών ταχυτήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι για πρώτη φορά φέτος οι δαπάνες για την παιδεία πέφτουν κάτω από το 3% του ΑΕΠ (όταν η Φινλανδία, που παρουσιάζεται ως παράδειγμα προς μίμηση, έχει 8% του ΑΕΠ και πολύ λιγότερους μαθητές σε κάθε τάξη). Την ίδια ώρα βέβαια το υπουργείο προσλαμβάνει επικοινωνιολόγους κόστους 180.000 ευρώ ετησίως για να εξωραΐσουν την πολιτική του.
Ο Γρ. Καλομοίρης στην τοποθέτησή του επισήμανε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ικανοποιημένοι με τη σημερινοί κατάσταση και έχουν καταθέσει σειρά επιστημονικά τεκμηριωμένων προτάσεων, που όμως η κυβέρνηση αγνοεί, καθώς προτιμά να στραφεί σε ένα σχολείο που θα καλλιεργεί δεξιότητες και όχι την κριτική γνώση. Χρησιμοποιεί θετικές έννοιες, όπως το «πρώτα ο μαθητής» και το «να μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε», για να ντύσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση. Όπως επισήμανε, από το «νέο σχολείο» της κ. Διαμαντοπούλου λείπει η γενική παιδεία, απουσιάζουν οι κοινωνικές επιστήμες, οι νέες τεχνολογίες αντιμετωπίζονται ως αυτοσκοπός και όχι ως μέσο για την προσέγγιση της γνώσης. Καταργείται η ενισχυτική διδασκαλία και ο ΟΕΔΒ (που είχε κόστος ανά βιβλίο μόλις 0,75 ευρώ), ενώ οργανώνεται η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.
Έκλεισε λέγοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι ένα σχολείο που θα δίνει επιφανειακή μόρφωση, με βιβλία που δεν θα είναι δωρεάν, με δασκάλους που θα απολύονται τον Ιούνιο και θα ξαναπροσλαμβάνονται το Σεπτέμβριο και με διευθυντές-μάνατζερ, που θα είναι υποχρεωμένοι να αναζητούν πόρους για τη λειτουργία των σχολείων τους από τον ιδιωτικό τομέα (και κατά συνέπεια να συμβιβάζονται με τις απαιτήσεις που θα θέτουν οι εκάστοτε «χορηγοί»). Κάλεσε τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να αποτρέψουν την υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας, λέγοντας ότι «τα πράγματα δεν έχουν κριθεί, είμαστε ακόμη στην αρχή», όπως έδειξε και το παράδειγμα των σχολείων της Εστίας στη Ν. Σμύρνη.
Στη συνέχεια, το λόγο πήραν μερικοί από τους δεκάδες παρευρισκόμενους, εκπαιδευτικοί και γονείς, οι οποίοι παρουσίασαν τους δικούς τους προβληματισμούς και μίλησαν για την ανάγκη να βελτιωθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης αλλά και η σχολική υποδομή. Κοινός τόπος όλων των παρεμβάσεων, η ανάγκη να σταματήσουμε να βλέπουμε απαθείς τα όσα συμβαίνουν και να κινητοποιηθούμε για την προστασία της δημόσιας παιδείας.”