Connect with us

Κοινωνία

Άρθρο από τη Δέσποινα Μαλλίδου – Διευθύντρια Σπουδών του κέντρου ξένων γλωσσών “Μαλλίδου”

Published

on

Πτυχίο έχουν, αλλά τί κατέχουν;

Πολύ σοφά, μια φορά και έναν καιρό, ο Πλάτωνας έλεγε ότι η σπουδαιότερη προίκα που μπορούμε να αφήσουμε για τα παιδιά μας δεν είναι να τους δώσουμε αυτά που έχουν ανάγκη, αλλά να τους διδάξουμε τις δεξιότητες για να τα αποκτήσουν μόνα τους. Με έναν αντίστοιχο τρόπο, δεκαετίες έρευνας έχουν αποδείξει ότι κατά τη μαθησιακή διαδικασία δεν έχει τόση σημασία τί και με ποιο τρόπο θα μεταδώσει ο δάσκαλος κάτι στο μαθητή, αλλά πώς ο δάσκαλος θα διευκολύνει το μαθητή να κατακτήσει το μαθησιακό στόχο. 

Η ξένη γλώσσα σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, έχει αναδειχθεί στην ίσως σπουδαιότερη δεξιότητα που απαιτείται για την επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών μας, μαζί, σαφώς, με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Εξάλλου, τουλάχιστο 62% των περιστάσεων που χρησιμοποιείται η αγγλική γλώσσα σήμερα είναι στο διαδίκτυο. Αν μια οικογένεια δεν διαθέτει μια μικρή επιχείρηση να κληροδοτήσει στα παιδιά της, οι πρώτες επιλογές για να ξεκινήσει ένα παιδί την καριέρα του είναι σε μια χώρα του εξωτερικού, έστω και για αρχή. Εκεί, η ξένη γλώσσα αποτελεί το πρωταρχικό όχημα ενσωμάτωσης, ανεξάρτητα από το αντικείμενο εξειδίκευσης, την επαγγελματική κατεύθυνση ή την εμπειρία. Κοινώς, όσο καλός και να είναι ο υποψήφιος επαγγελματίας στο αντικείμενό του, θα χρειαστεί πρωτίστως την ξένη γλώσσα για να εκφραστεί, να λειτουργήσει και να αποδείξει τις ικανότητές του. Αυτό το γεγονός και μόνο καθιστά την ξένη γλώσσα ένα ξεχωριστό αντικείμενο , εν μέσω των μαθησιακών αντικειμένων με τα οποία έρχεται σε επαφή ένας μαθητής. Η ξένη γλώσσα δεν αποτελεί απλά μια τεχνική δεξιότητα ενός ή κάποιων επαγγελματικών πεδίων. Αντιθέτως, αποτελεί ένα προσωπικό εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας στο κοινωνικό και επαγγελματικό πεδίο. Ο χρήστης οφείλει να μπορεί να κατακτήσει τη γλώσσα ως «κάτι δικό του», και να αφήσει με τη χρήση της το προσωπικό του στίγμα στην ομάδα ή την αγορά στην οποία θα δραστηριοποιηθεί.  Παράλληλα, η γλώσσα είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι «το έχει μάθει». Λέμε κάποιες φορές ότι «κάποιος έχει τελειώσει τ’ αγγλικά», γιατί έχει πάρει το τάδε ή το δείνα πτυχίο. Είναι όμως έτσι; Η γλώσσα είναι ανεξάντλητη, εξελίσσεται με τις κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις. Ο χρήστης κάθε μέρα χρειάζεται νέες λέξεις και δομές, νέα ορολογία, νέες ευκαιρίες να εκφράσει αυτά που τον απασχολούν και αυτά που έχει να δώσει στον κοινωνικό και επαγγελματικό χώρο. Επομένως, όσο απαραίτητο είναι κάποιος να διδαχτεί τη γλώσσα, ακόμη πιο απαραίτητο είναι να μάθει πώς να την εξελίσσει διαρκώς, επομένως «πώς να μαθαίνει» και τί εργαλεία χρειάζεται για να «μαθαίνει διαρκώς».
Η ευθύνη του κέντρου ξένων γλωσσών, λοιπόν, υπερβαίνει κατά πολύ την απλή διεκπεραίωση τάξεων και επιπέδων, ολοκλήρωση βιβλίων και προετοιμασία για εξετάσεις. Η ευθύνη του κέντρου ξένων γλωσσών εστιάζεται πλέον στο πώς θα αναπτύξει εκείνες τις δομές που θα αναδείξουν συνειδητούς δια βίου μαθητές με όχημα μια από τις σπουδαιότερες επικοινωνιακές δεξιότητες, αυτή της ξένης γλώσσας.
Έρευνα που έχει διεξάγει από το 2005 η ΥΦΕΝ ΑΕ, σε συνεργασία με το ΣΕΒΕ, τον ΟΟΣΑ και το The αriston Project, έχει αναδείξει ότι ειδικά στην Ελλάδα έχουμε ένα τεράστιο ποσοστό πιστοποιημένων με «lower» και «Proficiency» στην ξένη γλώσσα, αλλά μόνο 35% των πιστοποιημένων αυτών χρηστών μπορούν να αποδώσουν λειτουργικά στη γλώσσα που έχουν πιστοποιηθεί. Αυτό, μέχρι τώρα, μπορεί να μην ήταν και τόσο ενοχλητικό, μιας και το ελληνικό δημόσιο, ή κάποιες μεγάλες εταιρείες, ως εργοδότες αρκούνταν στην επίδειξη πιστοποιητικών. Σήμερα όμως το ελληνικό δημόσιο δεν αποτελεί πλέον ελκυστικό εργοδότη, και η επικοινωνιακή ανεπάρκεια, καθώς και οι ελλείψεις γνώσεων διεθνούς εργασιακής κουλτούρας δεν γίνονται ανεκτά στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η πολυετής εμπειρία μας και η συνεργασία μας με ελληνικούς και διεθνείς φορείς, όπως o βρετανικός φορέας The αriston Project, έχει οδηγήσει στην παραδοχή ότι ο καθηγητής στην ξενόγλωσση τάξη είναι «μαέστρος» σε μια ορχήστρα διαφορετικών μαθησιακών προσωπικοτήτων. Είναι απαραίτητο να προσωποποιήσει την προσέγγισή του κατά το μάθημα στον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο μαθαίνει καλύτερα ο κάθε μαθητής. Κάθε μαθητής ανταποκρίνεται διαφορετικά σε ακουστικά, οπτικά ή κιναισθητικά ερεθίσματα και με διαφορετικό βαθμό απόκρισης στην κατάκτηση της γνώσης. Ενώ και τα τρία στοιχεία ενυπάρχουν στον κάθε μαθητή, ένα ή δύο διαφαίνεται να είναι τα πιο κυρίαρχα. Ο σωστά εκπαιδευμένος καθηγητής θα σχεδιάσει ειδικά τη μαθησιακή διαδικασία, ώστε ο κάθε μαθητής με την ιδιαίτερή του μαθησιακή προσωπικότητα, να κατακτήσει 100% των μαθησιακών του στόχων. Ακόμη σπουδαιότερο είναι ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία, ο μαθητής μαθαίνει με ποιο τρόπο «μαθαίνει» πιο αποτελεσματικά, κάτι που θα του φανεί ανεκτίμητο στην μελλοντική του πορεία.  Η άγνοια αυτής της διάστασης οδηγεί σε εγκληματικές προσεγγίσεις ή και ακόμη σε μη αναγκαίες παθολογικοποιήσεις της προσωπικότητας του μαθητή. Πόσες φορές ένα παιδί θεωρήθηκε υπερκινητικό, με ελλειμματική προσοχή, μόνο και μόνο οι εκπαιδευτικοί του δεν διέθεταν τη γνώση να διαγνώσουν τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει. Έρευνες της ΥΦΕΝ ΑΕ έχουν αναδείξει ότι μόνο 2% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών φορέων έχουν επενδύσει σε τέτοιου είδους κατάρτιση για το εκπαιδευτικό τους προσωπικό.  Στα δικά μας σχολεία δεν υπάρχουν καλοί και κακοί μαθητές. Αντιθέτως, οι μαθητές όλοι είναι χαρισματικοί, με κυρίαρχο το οπτικό, ακουστικό ή κιναισθητικό στοιχείο στην νευρολογία τους και τον τρόπο που μαθαίνουν. Αποτελεί υποχρέωση του σχολείου και του εκπαιδευτικού να προσεγγίσει ορθά την ιδιαίτερη προσωπικότητα του κάθε μαθητή και να τον οδηγήσει στο 100% της κατάκτησης των μαθησιακών του στόχων. Οτιδήποτε άλλο αποτελεί υπεκφυγή. 

Εσύ, λοιπόν, τι μαθησιακός τύπος είσαι;
 Όλο το Σεπτέμβρη και καθημερινά, μπορείτε όλοι να έρθετε στο σχολείο μας και να κάνετε το τεστ μαθησιακού τύπου χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση και φυσικά χωρίς καμιά επιπλέον δέσμευση! Πρόκειται για μια εκπαιδευτική προσφορά του σχολείου μας στην τοπική κοινωνία.
Μην ξεχνάτε ότι ίσως κάτι τόσο απλό να καθορίσει τη μελλοντική σας επιτυχία.
Το τεστ ενδείκνυται για παιδιά δευτέρας δημοτικού και άνω.
Τηλ. πληροφοριών: 2102816893  Με αγάπη σε κάθε μικρό και μεγάλο μαθητή και τις θερμότερες ευχές μου για μια άριστη σχολική χρονιά με υγεία και πρόοδο. 

Δέσποινα Μαλλίδου – Διευθύντρια Σπουδών

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ