Οικονομία
Συνδέσεις παρόχων – μέσα πληρωμών και προθεσμία έως 31.10.2024
Η προθεσμία για τη διασύνδεση των τερματικών που σχετίζονται με διάφορα μέσα πληρωμών, όπως οι πάροχοι POS, λήγει κανονικά στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, σύμφωνα με την απόφαση της ΑΑΔΕ Αριθμ. Α. 1116.
Ωστόσο, έχουν προκύψει αρκετά προβλήματα και δυσλειτουργίες στα συστήματα διασύνδεσης. Πολλές επιχειρήσεις έχουν αναγκαστεί να επενδύσουν σε αλλαγές προγραμμάτων ERP, νέους φορολογικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) και POS, συνεργαζόμενες με ειδικούς τεχνικούς και παρόχους. Παρά τις προσπάθειές τους για ομαλή λειτουργία, πολλές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν την καθημερινή τους συναλλακτική δραστηριότητα, εξαιτίας των κωλυμάτων που προκύπτουν από τα συστήματα της ΑΑΔΕ και των POS.
Η 31η Οκτωβρίου 2024 αποτελεί την προθεσμία για την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων που έχουν ακολουθήσει τις απαιτούμενες διαδικασίες. Ωστόσο, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2024, τα συστήματα δεν θα είναι σε θέση να λειτουργούν ομαλά. Έτσι, η ΑΑΔΕ εκτιμά ότι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα έχει ολοκληρωθεί το εγχείρημα και όλα θα λειτουργούν κανονικά. Φυσικά, αυτό προϋποθέτει ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι οριστικοποιήσεις των POS με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, σύμφωνα με τις αποφάσεις 1098/2022 και 1155/2023.
Ταυτόχρονα, συμβαίνουν τα εξής:
Οι τράπεζες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην τήρηση των προθεσμιών, εξαιτίας του αυξημένου όγκου αντικατάστασης POS και SIM που απαιτεί αποστολή. Οι τεχνικοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες λόγω του υπερβολικού φόρτου εργασίας και καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες για να ολοκληρώσουν τις διασυνδέσεις ERP, POS, ΦΗΜ και άλλων παρόχων με τα συστήματα. Οι πάροχοι προσπαθούν να διασφαλίσουν την έγκαιρη σύνδεση των POS με τα ERP στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ.
Ωστόσο, και τα συστήματα της ΑΑΔΕ δεν είναι έτοιμα για αυτή την αλλαγή σε αυτή τη χρονική περίοδο, καθώς παρατηρούνται τα εξής προβλήματα:
Η πλατφόρμα δεν ενημερώνεται έγκαιρα σχετικά με τις διασυνδέσεις, με αποτέλεσμα ακόμη και οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ να μην έχουν αξιόπιστη εικόνα για την κατάσταση των POS. Αυτό τους αναγκάζει να παραπέμπουν τους φορολογούμενους και τους λογιστές να ζητήσουν οριστικές απαντήσεις από τους τεχνικούς ή τους παρόχους. Υπογραμμίζεται ότι είναι πιθανό να επιβληθούν πρόστιμα, ακόμα και αν οι διασυνδέσεις είναι σωστές, καθώς το σύστημα της ΑΑΔΕ δεν δείχνει την οριστικοποίηση. Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αποδοχή του POS στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ δεν σημαίνει ότι η διασύνδεση έχει ολοκληρωθεί, καθώς αυτή ολοκληρώνεται από τους τεχνικούς και τους παρόχους.
Αυτό που προτείνουμε για όσες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα διασύνδεσης ώστε να αποδεικνύεται ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα έως και τις 30.09.2024 είναι
α. Θα ακολουθήσετε την διαδρομή μητρώο επικοινωνίας-ερωτήματα και στην κατηγορία επιλέγετε διασυνδεση μέσω POS και αναφέρετε το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε ώστε την καταγραφή του έως τις 30.0.92024 με σκοπό να είστε εμπρόθεσμοι, και βεβαίως να εξασφαλίσετε την επιχείρηση σας από την επιβολή προστίμου αφού έχετε ενημερώσει εγγράφως.
β. κάνετε printscreen την επιβεβαίωση της διασύνδεσης για να μπορείτε να αποδείξετε ότι είχατε καταφέρει να δηλώστε ορθά την διασύνδεση σας και την οριστικοποίηση, διότι δεν υπάρχει αξιόπιστη εικόνα στην υπηρεσία διασυνδέσεων POS.
Οι διαδικασίες είναι πολύπλοκες, τα συστήματα υπολειτουργούν και το παράδοξο είναι ότι όλα γίνονται για την διευκόλυνση μας. Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί. Με σκοπό την εναρμόνιση των επιχειρήσεων σύμφωνα με τον νόμο για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της ψηφιοποίησης οι διασυνδέσεις με τράπεζες, erp, παράχους, ψηφιακά βιβλία, συστήματα πληρωμών, και φορολογικών μηχανισμών μπλοκάρουν και για να διορθώσουμε το ένα χαλάνε άλλα.
Για παράδειγμα οι πάροχοι στέλνουν τα τιμολόγια και τις λιανικές αποδείξεις και δεν αναγνωρίζουν τα ακυρωτικά και τα πιστωτικά αρκετές φορές, τα οποία δεν διαβιβάζονται στα my data. Από την άλλη σε περίπτωση τυχόν λάθους διασύνδεσης εκ παραδρομής, για τα στοιχεία που έχουν εκδώσει οι επιχειρήσεις, δεν μπορούν να χειριστούν τα my data ώστε την διόρθωση των χαρακτηρισμών και την επαναδιαβίβαση λόγω της σύνδεσής τους με τους παρόχους. Οι πάροχοι δεν διορθώνουν, μόνο αποστέλλουν. Για να γίνει πιο κατανοητό, έστω ότι αποδείξεις λιανικής που εκδόθηκαν με νέους ΦΗΜ ή προγράμματα ERP δεν χαρακτηριστήκαν ορθά και το αντιλαμβάνεται ο λογιστής τέλος του μήνα στη συμφωνία των my data. Από το πρόγραμμα της επιχείρησης δεν κατεβαίνουν τα δεδομένα για να επανδιαβιβαστούν ορθά και καμία ενέργεια δεν μπορεί να γίνει. Ο πάροχος που μόνο διαβιβάζει, προτείνει την ακύρωση του συνόλου των λιανικών αποδείξεων και επανέκδοση για να αποσταλούν σωστά, είτε να γίνουν όλες οι αποδείξεις λιανικής πιστωτικά και να επανεκδοθούν. Αναρωτιόμαστε, μετά από έναν μήνα πως θα καταστεί εφικτό να συμφωνήσουν οι πωλήσεις μας και βέβαια ποια είναι η ορθή διαδικασία αφού ούτε η ακύρωση είναι η λύση, ούτε η πίστωση των λιανικών για να αποκατασταθεί το my data. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να προβλέψει τέτοιου είδους σφάλματα και να δώσει λύσεις, ενώ για το χρονικό διάστημα που έχουν συμβεί πλήθος σφαλμάτων και ατοπημάτων να μην ληφθούν υπόψιν σε τυχόν ελέγχους. Εννοείται βέβαια ότι και στην ΑΑΔΕ τα νέα τμήματα που δημιουργήθηκαν ή μετακινήθηκαν βρίσκονται σε κατάσταση μετακόμισης. Κανείς δεν γνωρίζει τίποτα και τα συστήματα δεν εξυπηρετούν ούτε τους υπαλλήλους ούτε τους φορολογουμένους σε πολλές περιπτώσεις.
Για όλη την Ελλάδα είναι όλα καινούρια. Διαδικασίες δεν υπάρχουν για κανέναν. Οι επιχειρήσεις βρίσκονται εκτεθειμένες, από τις βεβιασμένες ενέργειες για την ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών. Τα ερωτήματα και τα αιτήματα που βρίσκονται στον αέρα στην ΑΑΔΕ απαντώνται με τεράστια καθυστέρηση λόγω έλλειψης προσωπικού, όμως οι έλεγχοι διασταυρώσεων θα ξεκινήσουν από 01.10.2024, έτσι ακούγεται. Σίγουρα η μεταβατική περίοδος έχει δυσκολίες όμως στην προκείμενη περίπτωση δεν υπάρχει οργάνωση από πλευράς ΑΑΔΕ, ώστε να διαχειριστεί τόσο τον όγκο των αλλαγών όσο και την καθοδήγηση των υπαλλήλων και των φορολογουμένων για τα νέα δεδομένα που απαιτούνται. Όταν το στάδιο είναι μεταβατικό για όλους σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απειλείται το σύνολο των επιχειρήσεων για πρόστιμα.
Το σωστό και το δίκαιο είναι αφού όλα εξομαλυνθούν τόσο τα συστήματα της ΑΑΔΕ όσο και οι επιχειρήσεις σε όλα τα επίπεδα, και μετά το πέρας των αλλαγών να συζητάμε για πρόστιμα. Και βέβαια μην ξεχνάμε ποιες αξίες και στόχους έχει θέσει και προασπίζει η ΑΑΔΕ όπως αναφέρει αποτελούνται από 12 Αρχές … Διαφάνεια, Δικαιοσύνη, Αξιοκρατία, Λογοδοσία, Βελτίωση, Εξωστρέφεια, Φορολογική Συμμόρφωση, Φοροδιαφυγή-Λαθρεμπόριο, Διευκόλυνση Επιχειρείν, Υπηρεσίες προς Πολίτες, Δημόσια Υγεία και Οικοδόμηση Εμπιστοσύνης. Περιμένουμε λοιπόν να τα δούμε να πραγματοποιούνται για όλους μας.