Παπάγου - Χολαργού
Πραγματοποιήθηκε το συνέδριο Καθαρές Μεταφορές στις πόλεις
Τα σημαντικά πλεονεκτήματα, τις μεγάλες δυνατότητες αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής της χρήσης του Φυσικού Αερίου ως εναλλακτικού καυσίμου στα δημοτικά οχήματα ανέδειξε το συνέδριο Καθαρές Μεταφορές στις πόλεις που συνδιοργάνωσε ο διαδημοτικός Σύνδεσμος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων (ΣΒΑΠ) με τον Δήμο Παπάγου-Χολαργού, την περασμένη Παρασκευή.
Στο συνέδριο συμμετείχαν εκπρόσωποι των αρμόδιων κρατικών φορέων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, και επιχειρήσεων και οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αυτοκίνησης.
Την εκδήλωση, τίμησαν με τη συμμετοχή τους η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κα. Πέτη Πέρκα, ο Πρόεδρος της ΠΕΔΑ και Δήμαρχος Ν. Ιωνίας κ. Ηρακλής Γκότσης, οι Δήμαρχοι Αγ. Παρασκευής κ. Ιωάννης Σταθόπουλος, Φιλοθέης-Ψυχικού κ. Παντελής Ξυριδάκης, Λυκόβρυσης-Πεύκης κ. Τάσος Μαυρίδης, Βριλησσίων κ. Ξενοφώντας Μανιατογιάννης, Χαλανδρίου κ. Συμεών Ρούσσος, Αντιδήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι των Δήμων μελών του Συνδέσμου.
Το συνέδριο άνοιξαν ο Πρόεδρος του ΣΒΑΠ, κ. Γιώργος Κουράσης, ο οποίος παρουσίασε τους σκοπούς του Συνδέσμου, απήυθυνε χαιρετισμό ο Δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού κ. Ηλίας Αποστολόπουλος και ο Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου κ. Παύλος Καμάρας, που ανέλυσε το πρόγραμμα για εξοικονόμηση ενέργειας σαν κεντρικό άξονα των δραστηριοτήτων του Συνδέσμου και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη της χρήσης του φυσικού αερίου στα δημοτικά οχήματα.
Παρουσιάστηκαν η Ευρωπαϊκή και Εθνική πολιτική για καθαρές καθαρές μεταφορές, το υφιστάμενο σχετικό θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο, η Ελληνική και διεθνής εμπειρία από τη χρήση του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων, τα αποτελέσματα από συγκεκριμένα προγράμματα ένταξης CNG σε δημοτικούς στόλους στην ΕΕ και διεθνώς, καθώς και οι δυνατότητες χρηματοδότησης σχετικών δράσεων και πρωτοβουλιών.
Συζητήθηκαν τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα των πλέον διαδεδομένων τεχνολογιών μετατροπής πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων σε χρήση φυσικού αερίου και οι προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή τους σε δημοτικούς στόλους στην Ελλάδα.
Παρουσιάστηκαν οι διαφορές του φυσικού αερίου και του υγραερίου ως καυσίμου αεριοκίνησης και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ένταξης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημοτικούς στόλους,
Τέλος παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα πολύμηνων ερευνών του ΣΒΑΠ για τη σκοπιμότητα της περαιτέρω ανάπτυξης της χρήσης του φυσικού αερίου στους στόλους των Δήμων-μελών του Συνδέσμου και η πρόταση του ΣΒΑΠ για τη μετατροπή υφιστάμενων δημοτικών συμβατικών οχημάτων των δήμων μελών του Συνδέσμου σε χρήση φυσικού αερίου.
Αναλυτικότερα:
Η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κα. Πέτη Πέρκα παρουσίασε την πολιτική και τους άξονες δράσης του Υπουργείου για την αποτελεσματική προώθηση εναλλακτικών καθαρών καυσίμων στις μεταφορές στη χώρα και τόνισε ότι αυτή αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Στάθηκε ιδιαίτερα στη συμβολή του φυσικού αερίου ως καυσίμου στην απορρύπανση της ατμόσφαιρας του Λεκανοπεδίου και αναφέρθηκε στις ενέργειες του Υπουργείου για την ταχεία και έγκαιρη ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/94/EU για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στην Ελληνική νομοθεσία.
Ο Αναπληρωτής Διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ κ. Στέφανος Οικονομίδης, ανέπτυξε τα πλεονεκτήματα της χρήσης του Φυσικού Αερίου στην αεριοκίνηση οχημάτων στην Ελλάδα και διεθνώς, τη στρατηγική και τις πρωτοβουλίες της ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη της χρήσης του στην αυτοκίνηση και υπογράμμισε ότι ο τομέας αυτός ήταν, είναι και θα πραμείνει κεντρική προτεραιότητα για τη ΔΕΠΑ.
Ο Δρ. Γιώργος Αγερίδης, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΚΑΠΕ και Πρόεδρος του ΕΛΙΝΗΟ εξήγησε ότι η χρήση εναλλακτικών καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων στις δημοτικές μεταφορές – όπως και η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια και τις άλλες δημοτικές υποδομές – βελτιώνει ουσιαστικά την ενεργειακή αποδοτικότητα και παρουσίασε τις δυνατότητες δημόσιας χρηματοδότησης σχετικών προγραμμάτων στην Ελλάδα. Επίσης, ανέλυσε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων ως νέα τεχνολογία για τις δημόσιες και δημοτικές μεταφορές.
Ο κ. Αntonio Piovesan, Τεχνικός Διευθυντής της δημοτικής επιχείρησης Azienda Trasporti Verona, παρουσίασε την υπερδεκαπενταετή εμπειρία του Δήμου της Βερόνα από την ένταξη και τη χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) στο στόλο των οχημάτων του Δήμου, με έμφαση στα βαρέος και μεσαίου τύπου οχήματα. Τόνισε ότι το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος που έχει προκύψει για τους δημότες είναι ιδιαίτερα σημαντικό και οφείλεται σε τρεις παράγοντες: στη χαμηλή τιμή του CNG έναντι του diesel, στο γεγονός ότι η πλειοψηφία των δημοτικών οχημάτων στη Βερόνα καίνε πλέον φυσικό αέριο αλλά και στο ότι τα δημοτικά οχήματα CNG χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα έναντι των πετρελαιοκίνητων.
O Δρ. Σάββας Σεϊμανίδης, Υπεύθυνος σχεδιασμού του προγράμματος αεριοκίνησης του ΣΒΑΠ, παρουσίασε τα αποτελέσματα πολύμηνων ερευνών του Συνδέσμου για τη σκοπιμότητα της περαιτέρω ανάπτυξης της χρήσης του φυσικού αερίου στους στόλους των Δήμων-μελών του Συνδέσμου και την πρόταση του ΣΒΑΠ για τη μετατροπή υφιστάμενων δημοτικών συμβατικών οχημάτων των δήμων μελών του Συνδέσμου σε χρήση φυσικού αερίου.
Ο κ. Γιώργος Χατζόπουλος, Σύμβουλος Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ αναφέρθηκε εκτενώς στις διαφορές μεταξύ του Φυσικού αερίου και του υγραερίου ως καυσίμων για την κίνηση οχημάτων. Τόνισε ότι οι διαφορές αυτές, που αναφέρονται στη χημική τους σύσταση, στις ιδιότητες, στη «δύναμη», στη μονάδα πώλησης, στο σύστημα τροφοδοσίας, στην οικονομικότητα, στην προστασία του περιβάλλοντος και στον αναγκαίο εξοπλισμό διανομής των πρατηρίων ανεφοδιασμού, είναι σημαντικές πρέπει να αξιολογούνται πολύ προσεκτικά από τους υποψήφιους χρήστες για την επιλογή του ενός έναντι του άλλου καυσίμου.
Ο κ. Γιάννης Μαχαιρόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Polargas, παρουσίασε την αρχή λειτουργίας και τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά της τεχνολογίας Diesel Dual Fuel (DDB – Μεικτή Καύση Diesel), της πλέον εμπορικά διαδεδομένης τεχνολογίας για τη μετατροπή των κινητήρων diesel, έτσι ώστε να λειτουργούν με ένα μείγμα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Επίσης αναφέρθηκε με συγκεκριμένα ποσοτικά στοιχεία από την διεθνή και την Ελληνική εμπειρία στα περιβαλλοντικά και οικονομικά πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τις μετατροπές ελαφρού, μεσαίου και βαρέος τύπου πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε μεικτή χρήση φυσικού αερίου – diesel.
Ο κ. Γιώργος Αμπατσίδης, Τεχνικός Διευθυντής της Natural Gas Technologies εστίασε την παρουσίασή του στο βέλτιστο τρόπο ανεφοδιασμού δημοτικών στόλων οχημάτων CNG και ανέδειξε την επιλογή της εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμών ανεφοδιασμού αποκλειστικής τροφοδοσίας δημοτικών οχημάτων CNG. Αναφέρθηκε επίσης στα πολύ καλά αποτελέσματα του αναπτυσσόμενου προγράμματος της πόλης του Γιοχάνεσμπουργκ για τη μετατροπή 60 (30+30) αστικών λεωφορείων diesel σε μεικτή χρήση diesel – CNG.
Ο κ. Γιώργος Καπετανάκης, Τεχνικός Διευθυντής του ΙΔΕΕΑ, περιέγραψε την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα της εκπαίδευσης των τεχνιτών αερίων καυσίμων, αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτίωσης των διαδικασιών εκπαίδευσης των τεχνιτών στις μετατροπές οχημάτων σε χρήση CNG και πρότεινε συγκεκριμένες παρεμβάσεις – νομοθετικές ρυθμίσεις για το σκοπό αυτό.
Ο κ. Κων/νος Καλογρίτσας, Γενικός Διευθυντής Καλογρίτσας & ΣΙΑ, αναφέρθηκε στην εμπειρία του κλάδου των εταιρειών μετασκευής οχημάτων σε χρήση αερίων καυσίμων στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στις διαδικασίες της μετατροπής οχημάτων βαρέος τύπου σε χρήση DDB.
Ο Δρ. Νίκος Σακελλαρίου, Τεχνικός Διευθυντής της Network Consulting Group, αναφέρθηκε στην σταθερά ανοδική τάση για αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων στην Ευρώπη αλλά και διεθνώς και ανέλυσε τους παράγοντες στους οποίους αυτή οφείλεται (επαρκές και διαρκώς βελτιούμενο θεσμικό πλαίσιο, δοκιμασμένη και ασφαλής τεχνολογία, διαθεσιμότητα καυσίμου, πρατηρίων ανεφοδιασμού και πολλών τύπων οχημάτων, οικονομικότητα χρήσης και περιβαλλοντική προστασία). Παρουσίασε τα χαρακτηριστικά και τα αποτελέσματα του επιτυχημένου προγράμματος μετατροπών των επιβατικών δημοτικών οχημάτων του Δήμου της Περούτζια από χρήση αμόλυβδης βενζίνης σε εναλλασσόμενη χρήση αμόλυβδης και CNG (Bi-Fuel) και ανέφερε παραδείγματα πολλών άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν εντάξει το φυσικό αέριο στους υφιστάμενους δημόσιους και δημοτικούς τους στόλους (Βερολίνο, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Πάλμα, κ.α.)
Ο Σύνδεσμος συνεχίζοντας την προσπάθεια για την προώθηση χρήσης του φυσικού αερίου στους Δημοτικούς στόλους των Δήμων μελών του ετοιμάζει φάκελο για διερεύνηση χρηματοδότησης σχετικού πιλοτικού προγράμματος.