Connect with us

Πολιτική

Μνημονιακή‭ ‬υποβάθμιση‭ ‬της‭ ‬Αυτοδιοίκησης‭ ‬βλέπει‭ ‬η‭ ‬ΑΔΕΔΥ

Published

on


Υποβάθμιση‭ ‬των‭ ‬υπηρεσιών‭ ‬του‭ ‬Δημοσίου‭ ‬τομέα‭ ‬και‭ ‬ειδικά‭ ‬της‭ ‬Αυτοδιοίκησης,‭ ‬ως‭ ‬επακόλουθο‭ ‬των‭ «‬μνημονιακών‭»‬ μεταρρυθμίσεων,‭ ‬διαπιστώνει‭ ‬σχετική‭ ‬έρευνα‭ ‬που‭ ‬εκπόνησε‭ ‬η‭ ‬ΑΔΕΔΥ.‭ ‬Συγκεκριμένα,‭ ‬στην‭ ‬πολυσέλιδη‭ ‬μελέτη‭ ‬του‭ ‬Κοινωνικού‭ ‬Πολυκέντρου‭ ‬της‭ ‬ΑΔΕΔΥ,‭  ‬αναφέρονται‭ ‬οι‭ ‬σοβαρές‭ ‬περικοπές‭ ‬πόρων,‭ ‬οι‭ ‬μειώσεις‭ ‬προσωπικού,‭ ‬αλλά‭ ‬και‭ ‬οι‭ ‬σχεδιασμοί‭ ‬για‭ ‬ιδιωτικοποίηση‭ ‬υπηρεσιών‭ ‬που‭ ‬προσφέρονται‭ ‬από‭ ‬τους‭ ‬δήμους.
Μεταξύ‭ ‬άλλων‭ ‬αναφέρει‭ ‬ότι‭ «‬σε‭ ‬δύο‭ ‬μόνο‭ ‬ευρωπαϊκές‭ ‬χώρες,‭ ‬την‭ ‬Ελλάδα‭ ‬και‭ ‬τη‭ ‬Βουλγαρία,‭ ‬καταγράφηκε‭ ‬συνολική‭ ‬υποβάθμιση‭ ‬-‭ ‬διοικητική,‭ ‬λειτουργική‭ ‬και‭ ‬οικονομική‭ ‬– των‭ ‬Δήμων‭ ‬και‭ ‬μάλιστα‭ ‬με‭ ‬μέτρα‭ ‬και‭ ‬πολιτικές‭ ‬που‭ ‬παρουσιάζουν‭ ‬μεγάλες‭ ‬ομοιότητες: Στη‭ ‬Βουλγαρία‭ ‬εφαρμόζονται‭ ‬αυστηροί‭ ‬έλεγχοι‭ ‬στους‭ ‬προϋπολογισμούς,‭ ‬οι‭ ‬κρατικές‭ ‬επιχορηγήσεις‭ ‬επανήλθαν‭ ‬στα‭ ‬επίπεδα‭ ‬του‭ ‬2009,‭ ‬ο‭ ‬δημοτικός‭ ‬δανεισμός‭ ‬δεν‭ ‬μπορεί‭ ‬να‭ ‬υπερβεί‭ ‬το‭ ‬15%‭ ‬των‭ ‬εσόδων,‭ ‬επιβλήθηκε‭ ‬μείωση‭ ‬του‭ ‬προσωπικού‭ ‬κατά‭ ‬15%‭ (‬απολύσεις‭) ‬και‭ ‬μειώθηκαν‭ ‬κατά‭ ‬50%‭ ‬οι‭ ‬αμοιβές‭ ‬των‭ ‬αιρετών.‭ ‬Στην‭ ‬Ελλάδα‭ ‬λήφθηκαν‭ ‬παρόμοια‭ ‬μέτρα‭ ‬και‭ ‬μάλιστα‭ ‬όταν‭ ‬ήδη‭ ‬είχε‭ ‬ξεκινήσει‭ ‬η‭ ‬μεταρρύθμιση‭ ‬του‭ «‬Καλλικράτη‭»‬,‭ ‬με‭ ‬συνέπεια‭ ‬να‭ ‬αλλοιωθούν‭ ‬οι‭ ‬στόχοι‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬περιεχόμενο‭ ‬της‭»‬.‭ ‬Επίσης‭ ‬τονίζει‭ ‬ότι‭ «‬μόνο‭ ‬στους‭ ‬Δήμους‭ ‬της‭ ‬Ελλάδας‭ ‬και‭ ‬της‭ ‬Βουλγαρίας‭ ‬επιβλήθηκαν‭ ‬απολύσεις‭ ‬προσωπικού‭ ‬και‭ ‬μειώθηκαν‭ ‬οι‭ ‬κρατικές‭ ‬επιχορηγήσεις‭ ‬πάνω‭ ‬από‭ ‬50%‭»‬,‭ ‬ενώ‭ ‬προσθέτει‭ ‬ακόμη‭ ‬πως‭ ‬υπήρξαν‭ ‬μειώσεις‭ ‬στις‭ ‬αμοιβές‭ ‬των‭ ‬αιρετών‭ ‬κυρίως‭ ‬στην‭ ‬Ελλάδα,‭ ‬Ισπανία,‭ ‬Ιρλανδία‭ ‬και‭ ‬Ολλανδία.
‭«‬Η‭ ‬ελληνική‭ ‬πολιτική‭ ‬ηγεσία,‭ ‬πιεζόμενη‭ ‬να‭ ‬ανταποκριθεί‭ ‬σε‭ ‬συγκεκριμένους,‭ ‬ποσοτικούς‭ ‬στόχους‭ ‬εξοικονόμησης‭ ‬δομών,‭ ‬προσωπικού‭ ‬και‭ ‬κυρίως,‭ ‬οικονομικών‭ ‬πόρων,‭ ‬αυτοπαγιδεύτηκε‭ ‬σε‭ ‬βραχυπρόθεσμη‭ ‬και‭ ‬ασθμαίνουσα‭ ‬πολιτική‭ ‬διαχείριση‭ ‬των‭ ‬έξωθεν‭ ‬επιβαλλόμενων‭ ‬αλλαγών,‭ ‬χωρίς‭ ‬να‭ ‬καταφέρει‭ ‬να‭ ‬συσπειρώσει‭ ‬τις‭ ‬απαιτούμενες‭ ‬δυνάμεις‭ ‬για‭ ‬την‭ ‬διαμόρφωση‭ ‬μιας‭ ‬μακροπρόθεσμης‭ ‬εθνικής‭ ‬μεταρρυθμιστικής‭ ‬στρατηγικής‭ ‬για‭ ‬τη‭ ‬Δημόσια‭ ‬Διοίκηση‭ ‬και‭ ‬Αυτοδιοίκηση‭»‬ συμπεραίνει‭ ‬η‭ ‬έκθεση.

Κόψιμο πόρων
Σε‭ ‬ότι‭ ‬αφορά‭ ‬τους‭ ‬πόρους‭ ‬της‭ ‬Αυτοδιοίκησης‭ ‬τονίζεται‭ ‬πως‭ ‬στους‭ ‬ΚΑΠ‭ ‬την‭ ‬περίοδο‭ ‬2009-2012‭ ‬υπάρχει‭ ‬σημαντικότατη‭ ‬μείωση‭ ‬που‭ ‬προσεγγίζει‭ ‬το‭ ‬55%.‭ ‬Οι‭ ‬Κ.Α.Π.‭ ‬του‭ ‬2012‭ ‬έχουν‭ ‬περιοριστεί‭ ‬στα‭ ‬επίπεδα‭ ‬του‭ ‬2003.Η‭ ‬Σ.Α.Τ.Α.‭ ‬έχει‭ ‬περιοριστεί‭ ‬σε‭ ‬επίπεδα‭ ‬κάτω‭ ‬του‭ ‬2000.
Για‭ ‬το‭ ‬προσωπικό‭ ‬των‭ ‬δήμων‭ ‬από‭ ‬τα‭ ‬στοιχεία‭ ‬προκύπτει‭ ‬ότι‭ ‬κατά‭ ‬τη‭ ‬διετία‭ ‬2011‭ ‬– 2012‭ ‬όχι‭ ‬μόνο‭ ‬δεν‭ ‬αυξήθηκε,‭ ‬αλλά‭ ‬μειώθηκε‭ ‬κατά‭ ‬5.562‭ ‬άτομα.‭ ‬Με‭ ‬βάση‭ ‬τα‭ ‬προσωρινά‭ ‬στοιχεία‭ ‬του‭ ‬Μητρώου‭ ‬Μισθοδοτούμενων‭ ‬Ελληνικού‭ ‬Δημοσίου‭ ‬για‭ ‬το‭ ‬2013,‭ ‬το‭ ‬τακτικό‭ ‬προσωπικό‭ ‬των‭ ‬Ο.Τ.Α.‭ ‬έφθανε‭ ‬τα‭ ‬84.177‭ ‬άτομα‭ ‬από‭ ‬τα‭ ‬οποία‭ ‬πρέπει‭ ‬να‭ ‬αφαιρεθούν‭ ‬οι‭ ‬Σχολικοί‭ ‬Φύλακες‭ (‬2.234‭) ‬και‭ ‬η‭ ‬Δημοτική‭ ‬Αστυνομία‭ (‬3.660‭)‬,‭ ‬με‭ ‬τελικό‭ ‬αριθμό‭ ‬τα‭ ‬78.343‭ ‬άτομα.‭ ‬Δηλαδή‭ ‬μέσα‭ ‬σε‭ ‬τρία‭ ‬χρόνια‭ (‬2011‭ ‬– 2013‭)‬,‭ ‬το‭ ‬προσωπικό‭ ‬των‭ ‬Δήμων‭ ‬μειώθηκε‭ ‬κατά‭ ‬10.768‭ ‬άτομα‭ (‬12%‭)‬.
Σε‭ ‬ότι‭ ‬αφορά‭ ‬τα‭ ‬θυγατρικά‭ ‬Νομικά‭ ‬Πρόσωπα‭ ‬των‭ ‬Δήμων,‭ ‬τα‭ ‬μεν‭ ‬Νομικά‭ ‬Πρόσωπα‭ ‬Δημοσίου‭ ‬Δικαίου‭ ‬από‭ ‬4.300‭ ‬συγχωνεύτηκαν‭ ‬σε‭ ‬544‭ (‬μείωση‭ ‬87%‭)‬,‭ ‬οι‭ ‬Δημοτικές‭ ‬Επιχειρήσεις‭ ‬από‭ ‬1.350‭ ‬συγχωνεύτηκαν‭ ‬σε‭ ‬492‭ (‬μείωση‭ ‬64%‭) ‬και‭ ‬οι‭ ‬Δ.Ε.Υ.Α.‭ ‬από‭ ‬230‭ ‬σε‭ ‬130‭ (‬μείωση‭ ‬43,5%‭)‬.
Σχετικά‭ ‬με‭ ‬τις‭ ‬ιδιωτικοποιήσεις‭ ‬η‭ ‬έρευνα‭ ‬αναφέρεται‭ ‬κυρίως‭ ‬στον‭  ‬τομέα‭ ‬της‭ ‬διαχείρισης‭ ‬των‭ ‬απορριμμάτων,‭ ‬γιατί‭ ‬– όπως‭ ‬τονίζεται‭ «‬σε‭ ‬αυτόν‭ ‬έχουν‭ ‬γίνει‭ ‬οι‭ ‬περισσότερες‭ ‬απόπειρες‭ ‬ιδιωτικοποίησης‭ ‬και‭ ‬γιατί‭ ‬η‭ ‬δυναμική‭ ‬της‭ ‬αγοράς‭ ‬των‭ ‬απορριμμάτων‭ ‬επιτρέπει‭ ‬τη‭ ‬σύγκριση‭ ‬ανάμεσα‭ ‬στον‭ ‬ιδιωτικό‭ ‬και‭ ‬το‭ ‬δημόσιο‭ ‬τομέα‭»‬.
Σύμφωνα‭ ‬με‭ ‬την‭ ‬μελέτη‭ «‬οι‭ ‬έρευνες‭ ‬που‭ ‬έχουν‭ ‬πραγματοποιηθεί‭ ‬στον‭ ‬τομέα‭ ‬αυτό‭ ‬περιλαμβάνουν‭ ‬εμπειρικά‭ ‬δεδομένα‭ ‬από‭ ‬τις‭ ‬Η.Π.Α.‭ ‬και‭ ‬από‭ ‬ευρωπαϊκές‭ ‬χώρες.‭ ‬Σχεδόν‭ ‬στο‭ ‬σύνολό‭ ‬τους‭ ‬ή‭ ‬τουλάχιστον‭ ‬στο‭ ‬μεγαλύτερο‭ ‬μέρος‭ ‬τους,‭ ‬οι‭ ‬μελέτες‭ ‬αυτές‭ ‬καταλήγουν‭ ‬στο‭ ‬συμπέρασμα‭ ‬ότι‭ ‬η‭ ‬ιδιωτικοποίηση‭ ‬δεν‭ ‬συνδέεται‭ ‬απαραίτητα‭ ‬με‭ ‬τον‭ ‬περιορισμό‭ ‬του‭ ‬κόστους‭ ‬στην‭ ‬παροχή‭ ‬των‭ ‬δημοτικών‭ ‬υπηρεσιών‭»‬.
Όπως‭ ‬καταλήγει‭ η έκθεση «‬ακόμη‭ ‬και‭ ‬στην‭ ‬περίπτωση‭ ‬που‭ ‬η‭ ‬ιδιωτικοποίηση‭ ‬επιλεχθεί‭ ‬ως‭ ‬μέθοδος‭ ‬διαχείρισης‭ ‬υπάρχει‭ ‬κίνδυνος‭ ‬σε‭ ‬βάθος‭ ‬χρόνου‭ ‬να‭ ‬αποβεί‭ ‬ασύμφορη.‭ ‬Συγκεκριμένες‭ ‬θεσμικές‭ ‬παρεμβάσεις,‭ ‬που‭ ‬θα‭ ‬διασφαλίζουν‭ ‬ποιοτικά‭ ‬και‭ ‬αποδοτικά‭ ‬οφέλη‭ ‬στη‭ ‬διαχείριση‭ ‬των‭ ‬υπηρεσιών,‭ ‬είναι‭ ‬απαραίτητο‭ ‬να‭ ‬εξασφαλιστούν‭ ‬προκειμένου‭ ‬οι‭ ‬εξοικονομήσεις‭ ‬στα‭ ‬κόστη‭ ‬που‭ ‬θα‭ ‬προκύψουν‭ ‬να‭ ‬διατηρηθούν‭ ‬σε‭ ‬βάθος‭ ‬χρόνου.Η‭ ‬αναμόρφωση‭ ‬των‭ ‬Δημοτικών‭ ‬υπηρεσιών,‭ ‬η‭ ‬ενίσχυση‭ ‬των‭ ‬νομικών‭ ‬και‭ ‬οικονομικών‭ ‬τους‭ ‬υπηρεσιών‭ ‬και‭ ‬η‭ ‬δυνατότητα‭ ‬προκήρυξης‭ ‬και‭ ‬παρακολούθησης‭ ‬των‭ ‬συμβάσεων‭ ‬με‭ ‬διαφανείς‭ ‬και‭ ‬αποτελεσματικούς‭ ‬τρόπους‭ ‬αποτελεί‭ ‬μοναδικό‭ ‬αντίδοτο‭ ‬στην‭ ‬όποια‭ ‬προσπάθεια‭ ‬διαπλοκής‭ ‬ή‭ ‬και‭ ‬διαφθοράς‭»‬.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ