Ελάτε στην παρέα μας

Αμαρουσίου

Σκέψεις και προτάσεις για το Στρατηγικό Σχεδιασμό

Δημοσιεύθηκε

στις


Η δημοτική παράταξη “Ενότητα, Ανατροπή και Έργο για το Μαρούσι”, επικεφαλής της οποίας είναι ο κ. Λευτέρης Μαγιακης, καταθέτει τις προτάσεις για το Στρατηγικό Σχεδιασμό του Δήμου 2015-2019 που είναι σε δημόσια διαβούλευση.
Το κείμενο της παράταξης έχει ως εξής:
“Αγαπητοί συμπολίτες και συμπολίτισσες,
Σας καλωσορίζουμε και εμείς στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης για το Στρατηγικό Σχεδιασμό του Δήμου στα πλαίσια της επεξεργασίας του Επιχειρησιακού προγράμματος 2015-2019.
1. Θεωρούμε τη σημερινή συνεδρίαση ουσιαστική για τη διαμόρφωση του κοινού μας μέλλοντος στην πόλη που ζούμε.
Προτρέπουμε τη Δημοτική Αρχή να αξιοποιήσει την Επιτροπή Διαβούλευσης όπως ο νόμος ορίζει, δηλαδή μία τουλάχιστον συνεδρίαση ανά τρίμηνο, αλλά και να προωθήσει ακόμα περισσότερο τη συμμετοχή όλων των πολιτών θεσπίζοντας συνοικιακές συνελεύσεις στo πλαίσιo του λεγόμενου συμμετοχικού προϋπολογισμού.
Από τη θέση αυτή θέλουμε να εκφράσουμε τα συγχαρητήριά μας σε όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου που συνέβαλαν στη σύνταξη της μελέτης αυτής αποδεικνύοντας όχι μόνο την υπηρεσιακή τους επάρκεια και εμπειρία, αλλά και την αφοσίωσή τους στο λειτούργημα το οποίο επιτελούν.
Αποτελεί σοβαρή έλλειψη ότι η εισηγητική έκθεση του παρόντος σχεδιασμού δεν περιλαμβάνει  την αξιολόγηση όσον αφορά την επίτευξη των στόχων του προηγούμενου Επιχειρησιακού προγράμματος 2011-2014.
Η διαδικασία αυτή προβλεπόταν και είχαν οριστεί και συγκεκριμένοι δείκτες.
Θα είχαμε έτσι μια τεκμηριωμένη εικόνα του έργου της Δημοτικής Αρχής για την τετραετία που πέρασε, στηριγμένης σε αντικειμενικά κριτήρια.
Προσπαθούμε με αυτές τις προτάσεις να συμβάλλουμε ώστε ο Επιχειρησιακός Σχεδιασμός να μην αποτελεί μια γραφειοκρατική τυπική διαδικασία, αλλά να αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την ανάπτυξη της πόλης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.

2. Να δηλώσουμε εξ αρχής ότι συμφωνούμε με τον κύριο στόχο του στρατηγικού σχεδιασμού που αναφέρεται στη σελίδα 242 του κειμένου και αναφέρει ότι:
«όραμα του Δήμου είναι να γίνει το Μαρούσι προάστιο ξανά, μια πόλη ανθρώπινη, με σύγχρονες υποδομές»
Είναι μία επιλογή η οποία περιλαμβάνεται στο πρόγραμμά μας και ορισμένοι από εμάς την υπηρετούμε πάνω από 15 χρόνια, καλώντας τις εκάστοτε Δημοτικές Αρχές αλλά και την πολιτεία να κηρύξουν την πόλη ως πολεοδομικά κορεσμένη για υπερτοπικές χρήσεις.
Εγκαταλείπεται έτσι η επιλογή του προηγούμενου σχεδιασμού που ήθελε το Μαρούσι να αναπτύσσεται περαιτέρω σαν υπερτοπικό επιχειρηματικό κέντρο διεθνούς ακτινοβολίας.

3. Πριν μπούμε σε επιμέρους παρατηρήσεις που παρουσιάζονται στο παράρτημα θα θέλαμε να επισημάνουμε επιγραμματικά ορισμένες επιλογές στρατηγικού χαρακτήρα που, κατά τη γνώμη μας, είναι απαραίτητες για την επιτυχία του σχεδιασμού
– Αντικατάσταση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (Καλλικράτης) με νέο που δεν είναι δημαρχοκεντρικό, προωθεί την απλή αναλογική, τη συλλογικότητα, τη συμμετοχή των πολιτών, τη διαφάνεια και τη χρηστή διαχείριση, μειώνει τη γραφειοκρατία, περιορίζεται σε ελέγχους νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας.
– Κατοχύρωση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των ΟΤΑ χωρίς εκχώρηση των λειτουργιών τους στο ιδιωτικό κεφάλαιο
– Ενίσχυση της αυτοτέλειας των ΟΤΑ και αύξηση της συμμετοχής τους στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας
– Άρση των περιορισμών και προσλήψεις προσωπικού με υψηλή επιστημονική ειδίκευση και εργατοτεχνικού προσωπικού με μόνιμη και σταθερή εργασία.
– Εξασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων χωρίς πρόσθετη φορολόγηση των δημοτών
– Αντιμετώπιση των χρεών υπερχρεωμένων Δήμων με μακροπρόθεσμο δανεισμό ύστερα από επαρκή διαχειριστικό έλεγχο προκειμένου να διαπιστωθεί ο λόγος που δημιουργήθηκαν αυτά.

4. Ο παρών σχεδιασμός παρουσιάζει ένα σημαντικό έλλειμμα αφού απουσιάζει εντελώς ο οικονομικός προγραμματισμός για την πενταετία που ακολουθεί.
Είναι προφανές ότι χωρίς αυτόν ελάχιστα μπορούν να γίνουν, δεδομένης και της οικονομικής κατάστασης του Δήμου. Όσοι/ες παρακολουθούν τα πράγματα από κοντά θα είδατε ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα χρέη του Δήμου ξεπερνούν τα 300εκ. και εξ αυτών τα μισά περίπου δεν είναι ρυθμισμένα.
Εκτός από τις ευθύνες για τη δημιουργία αυτών των χρεών που μπορούμε να συζητήσουμε σε άλλη συνεδρίαση, είναι κατανοητό ότι ο σχεδιασμός καθίσταται δύσκολος και κινδυνεύει να αποτελέσει άσκηση επί χάρτου.
Αναμένουμε λοιπόν συγκεκριμένες δεσμεύσεις της δημοτικής Αρχής στα επόμενα στάδια της σύνταξης του Επιχειρησιακού σχεδίου.
Σε ότι αφορά την πολιτική των ανταποδοτικών τελών αυτά πρέπει να αποδίδονται πίσω στους δημότες πλήρως. Να σταματήσει η αφαίμαξη των πόρων αυτών για άλλες δαπάνες που για την οκταετία 2007-2014 ανήλθε στο ποσό των 50εκ.€
Σημειώνουμε  επίσης ότι η διοίκηση  το 2012 αύξησε τα δημοτικά τέλη για τα μικρά νοικοκυριά έως 80m2 κατά 68% ενώ αρνείται πεισματικά την πρότασή μας να εφαρμόσει το νόμο 1828 /1989 για στοχευμένη αύξηση των δημοτικών τελών σε συγκεκριμένες κερδοφόρες επιχειρήσεις υπερτοπικού χαρακτήρα για κατασκευή έργων και παροχή αντισταθμιστικών οφελών στις συγκεκριμένες περιοχές που αυτές εδρεύουν.
 
5. Αποτελεί για την παράταξή μας ύψιστη προτεραιότητα η τροποποίηση του ΓΠΣ της πόλης. Αν και από το 2012 η διοίκηση δεσμεύτηκε για τη λειτουργία διαπαραταξιακής επιτροπής με αντικείμενο το παραπάνω θέμα, τρία χρόνια μετά δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα.
Είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος της απώλειας κοινόχρηστων χώρων σε μία πόλη με έλλειμμα πάνω από 700 στρέμματα. Καλούμε επομένως τη διοίκηση να πάρει άμεσα πρωτοβουλίες και να λειτουργήσει από το Σεπτέμβριο η ήδη υπάρχουσα επιτροπή.
Η ίδια επιτροπή θα πρέπει να αντιμετωπίσει την κατάληψη των κοινόχρηστων χώρων και των πρασιών από τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που επιδεινώνουν το πρόβλημα της έλλειψης ελεύθερων χώρων.

6. Άμεσης αντιμετώπισης επίσης είναι και η εκπόνηση Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων στα πλαίσια του Εθνικού σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων. Αν και στο Στρατηγικό σχεδιασμό αναφέρονται επιμέρους δράσεις εν τούτοις δεν αναφέρεται πουθενά η εκπόνηση συνολικού σχεδίου που μάλιστα έχει και επείγοντα χαρακτήρα.
Στον τομέα της Καθαριότητας δεν αναφέρεται πρόγραμμα αντικατάστασης των απορριμματοφόρων και λοιπών μηχανημάτων, επιλογή νέου χώρου για μετεγκατάσταση των συνεργείων καθώς και μέτρα για την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζόμενων. Είμαστε πεπεισμένοι ότι στα σχέδια της διοίκησης, αν και δεν αναφέρεται ρητά,  περιλαμβάνεται η ιδιωτικοποίηση του τομέα της καθαριότητας και των λοιπών υπηρεσιών των συνεργείων.

7. Η επιλογή της Διοίκησης για την εκτέλεση των αναπτυξιακών έργων της πόλης μέσω ΣΔΙΤ (σελ. 219) δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Αρχικά εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην ανάπτυξη του κτήματος Καρέλα και του γυμναστηρίου Σπ. Λούη με το συγκεκριμένο σχεδιασμό που έχει επιλεγεί. Συμβάλλουν στον περαιτέρω οικιστικό και κυκλοφοριακό κορεσμό της πόλης και των περιοχών του Κέντρου και των Αναβρύτων-Βορρέ. Ιδιαίτερα για το Κέντρο που αναμένεται και η κατασκευή του γκαράζ της Ευτέρπης η κατάσταση θα γίνει μη αναστρέψιμη.
Η μέθοδος των ΣΔΙΤ επιχειρεί να αντιμετωπίσει την έλλειψη επενδυτικού κεφαλαίου από την πλευρά του Δήμου για την εκτέλεση αναπτυξιακών έργων.
Είναι προφανές ότι το ιδιωτικό κεφάλαιο που θα εκτελέσει με ίδιους πόρους τα έργα αυτά θα επιβάλλει ένα σχεδιασμό με κριτήριο την αποπληρωμή της επένδυσης όχι με κοινωνικούς αλλά με χρηματοοικονομικούς όρους. Πρόσβαση στα έργα θα έχουν μόνο οι έχοντες τη δυνατότητα να πληρώσουν ενώ μεγάλη μερίδα του πληθυσμού θα αποκλειστεί.
Η κοστολόγηση επίσης του έργου θα είναι πολύ ακριβότερη αφού η συμμετοχή των επενδυτών θα είναι περιορισμένη προς όφελος μεγάλων εργολαβικών συμφερόντων.

8. Θα θέλαμε επίσης να εκφράσουμε και την πλήρη διαφωνία μας στην επιλογή που γίνεται για την αύξηση της ανταποδοτικότητας (σελ. 238) των πολιτιστικών και αθλητικών προγραμμάτων μέσω της κοινωφελούς (ΚΕΔΑ) και της ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ. Η τιμολογιακή πολιτική των προγραμμάτων θα πρέπει να υπηρετεί τις ανάγκες της κοινωνίας και να έχει σκοπό τη βιωσιμότητα του προγράμματος και όχι την παραγωγή κέρδους για την ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε. ή για την νεοσύστατη Κοινωφελή Επιχείρηση (ΚΕΔΑ) ή την εξυπηρέτηση των πελατειακών δικτύων της διοίκησης.
Ο πολιτισμός και η παιδεία αποτελούν προϋποθέσεις για την κοινωνική πρόοδο και δεν μπορεί να σχεδιάζονται με όρους εμπορικού marketing.

9. Σε ότι αφορά τους παιδικούς σταθμούς απαιτείται η λειτουργία περισσότερων παιδικών σταθμών και σε άλλες περιοχές. Οι αιτήσεις είναι πιθανά περιορισμένες λόγω των τροφείων, της έλλειψης βρεφικών τμημάτων και της μη συμμετοχής των άνεργων μητέρων. Λόγω της οικονομικής κατάστασης πρέπει να αυξηθεί σημαντικά το όριο της δωρεάν συμμετοχής (έως 20.000 ευρώ ετήσιο οικογενειακό εισόδημα), να λαμβάνεται υπόψη το τρέχον εισόδημα και να μη υπάρχουν περιορισμοί στη συμμετοχή των παιδιών στους παιδικούς σταθμούς. Διεκδίκηση μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων αφού η δυνατότητα των παιδικών σταθμών από άποψη υλικοτεχνικής υποδομής είναι περίπου 1.100 παιδιά.

10. Στον κοινωνικό τομέα είναι απαραίτητη η ενίσχυση της Υπηρεσίας Ψυχικής και Κοινωνικής Υποστήριξης και των ΚΑΠΗ.
Θα θέλαμε επίσης να διατυπώσουμε μερικές γενικότερες σκέψεις. Η χώρα μας βιώνει σήμερα μια κατάσταση μειωμένης εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας.Είναι βέβαιο ότι οι κοινωνικές συνθήκες το επόμενο διάστημα  θα χειροτερέψουν για τα λαϊκά στρώματα και τη μεσαία τάξη.
Ανεξάρτητα από την πολιτική διέξοδο που πιστεύει σαν καλύτερη ο καθένας και η καθεμία από εμάς, είναι ανάγκη όλοι και όλες να  υπερασπίσουμε την ανεξαρτησία της πατρίδας, τη δημοκρατία και την κοινωνική αλληλεγγύη ως υπέρτατες αξίες.
Οι τοπικές κοινωνίες με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητο να διατηρήσουν τη συνοχή τους όπως έγινε και σε άλλες ακόμα πιο δύσκολες εποχές.
Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν εμείς οι αιρετοί και αιρετές δώσουμε πρώτα από όλα με την προσωπική μας στάση και το παράδειγμα και φροντίσουμε να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε το κύρος του θεσμού.
Να αντικαταστήσουμε το εγώ με το εμείς και να ανταποκριθούμε στα καθήκοντα που μας ανέθεσαν οι συμπολίτες μας με ανιδιοτέλεια, σκληρή δουλειά, υψηλό αίσθημα ευθύνης, εντιμότητα, αφοσίωση στα δημοκρατικά ιδεώδη. Η παράταξή μας θα συμβάλει στη διαμόρφωση αυτού του κλίματος ενώ παράλληλα θα διεκδικήσει με συνέπεια και αγωνιστικότητα την πρόοδο αυτής της πόλης σύμφωνα με τις αρχές και το πρόγραμμά της”.

Διαβάστε επίσης:

Το όραμα για το Μαρούσι της επόμενης πενταετίας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ