Ελεύθερο Βήμα
«Τέσσερα χρόνια έργο για την Παιδεία», της Νίκης Κεραμέως
Άρθρο της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στην εφημερίδα Χτύπος
Τέσσερα χρόνια πριν, δεσμευθήκαμε για μία Παιδεία σύγχρονη, ποιοτική, συμπεριληπτική, που εξασφαλίζει στα παιδιά μας τα απαραίτητα εφόδια προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Από το 2019 κάνουμε το πρόγραμμά μας για την Παιδεία πράξη.
Ξεκινώντας από τα θεμέλια της εκπαιδευτικής πυραμίδας, υλοποιήσαμε την φοίτηση στο Νηπιαγωγείο από την ηλικία των τεσσάρων ετών, εξασφαλίζοντας μία θέση σε κάθε παιδί, ενώ εντάξαμε τη διδασκαλία αγγλικών σε όλα τα νηπιαγωγεία της χώρας, μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες. Παράλληλα, συμπεριλάβαμε στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, μία καινοτόμο διδακτική ενότητα με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων, ήπιων, ψηφιακών, δεξιοτήτων ζωής και επιστήμης, στα παιδιά μέσα από θεματικές όπως οδική ασφάλεια, ρομποτική, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός κ.ά., ενώ ετοιμάσαμε 166 νέα προγράμματα σπουδών. Διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία, από 62 σε 120, προχωρήσαμε στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου μέχρι τις 5:30 μμ με διττό στόχο, αφ’ ενός την αναβάθμιση της δωρεάν εκπαίδευσης μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, αφ’ ετέρου τη στήριξη των εργαζόμενων γονέων, δώσαμε τη δυνατότητα για λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων. Ως προς την ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών, εξοπλίζουμε τις σχολικές αίθουσες με ψηφιακά εργαλεία όπως 36.000 διαδραστικούς πίνακες και 177.000 σετ ρομποτικής, αναβαθμίσαμε τον ψηφιακό εξοπλισμό και τα ψηφιακά δίκτυα των σχολικών μονάδων, ενώ επιδοτήσαμε 500.000 παιδιά και νέους (4-24 ετών) καθώς και 160.000 εκπαιδευτικούς για αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού.
Επενδύσαμε όμως συστηματικά και στο πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό μας: πραγματοποιήσαμε πάνω από 25.000 μόνιμους διορισμούς -τους πρώτους μετά από 12 χρόνια- ενώ δρομολογούνται ακόμη 3.770, υλοποιήσαμε 125.000 οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, ενισχύσαμε την εκπαιδευτική κοινότητα με την θεσμοθέτηση του μέντορα και του ενδοσχολικού συντονιστή, εφαρμόσαμε μετά από δεκαετίες αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού συστήματος και εκπαιδευτικών. Εμπιστευόμενοι τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη μας, ενισχύσαμε την αυτονομία των σχολείων μας και δώσαμε μεγαλύτερη ελευθερία δράσης στους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θεσμοθετήσαμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για να ωθήσουμε υποψηφίους και ΑΕΙ προς τα πάνω, και για να εξασφαλίσουμε πραγματικές προοπτικές στις νέες και τους νέους μας, καθιερώσαμε ανώτατο όριο φοίτησης, διασφαλίσαμε ότι η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων μας θα γίνεται βάσει αντικειμενικών και ποιοτικών κριτηρίων και όχι με αυθαίρετη απόφαση του εκάστοτε Υπουργού όπως γινόταν μέχρι σήμερα, κάναμε σημαντικά βήματα για την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος όπως με την αποκατάσταση του πανεπιστημιακού ασύλου στην πραγματική του έννοια, ενώ προχωρήσαμε σε αναδιάρθρωση του πανεπιστημιακού χάρτη της χώρας. Παράλληλα, ανοίξαμε νέους ορίζοντες για τα πανεπιστήμιά μας με τον νέο νόμο-πλαίσιο, που παρέχει ευελιξία για σύγχρονα ανταγωνιστικά προγράμματα σπουδών (βιομηχανικά διδακτορικά, διπλά και κοινά πτυχία, αμειβόμενη πρακτική άσκηση κ.ά.), καθιστά τα πανεπιστήμια πιο αυτόνομα, εισάγει πιο συλλογικό και εξωστρεφές μοντέλο διοίκησης αλλά και πιο αξιοκρατικές διαδικασίες επιλογής πανεπιστημιακών και προάγει την εξωστρέφεια και την καινοτομία. Θεσπίσαμε ένα πλήρες, ευέλικτο πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών τεχνοβλαστών (spin-off) για την ενίσχυση της έρευνας και της επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ. Με γνώμονα την διεθνοποίηση των πανεπιστημίων μας, θεσμοθετήσαμε συνεργασίες των ελληνικών ΑΕΙ με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού όπως το Yale, το Columbia και το Harvard, απελευθερώσαμε τη δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ, με την αυτόματη αναγνώριση τίτλων εξωτερικού μέσω ΔΟΑΤΑΠ, μειώσαμε τη γραφειοκρατία, επισπεύσαμε τις διαδικασίες και δημιουργούμε τις συνθήκες για περαιτέρω προσέλκυση φοιτητών και ακαδημαϊκών στα ΑΕΙ της χώρας.
Ένας άλλος βασικός πυλώνας της πολιτικής μας αφορά την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, συνδέοντάς την με τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς. Εκσυγχρονίσαμε 366 προγράμματα σπουδών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και 130 οδηγούς κατάρτισης, καθώς και τις διδασκόμενες ειδικότητες στην βάση των αναγκών της αγοράς, με στόχο οι απόφοιτοι να έχουν ουσιαστικές προοπτικές σε επαγγελματικούς τομείς με μεγάλη ζήτηση. Ιδρύσαμε 25 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, 15 Θεματικά και Πειραματικά ΙΕΚ, εξασφαλίσαμε αμειβόμενη πρακτική άσκηση για σχεδόν 8.000 καταρτιζόμενους σε Δημόσια ΙΕΚ. Μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού, αναδείξαμε την Επαγγελματική Κατάρτιση και αυξήσαμε τις προσφερόμενες θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ, δρομολογήσαμε την αναβάθμιση του εξοπλισμού όλων των Εργαστηριακών Κέντρων της χώρας, ενώ θεσπίσαμε Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων για την πιστοποίηση των συγκεκριμένων επιπέδων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αποτρέποντας έτσι τα εκπαιδευτικά και τα επαγγελματικά αδιέξοδα.
Από το 2019 βρεθήκαμε αντιμέτωποι με σημαντικές εξωγενείς προκλήσεις, με βασικότερη την διεθνή υγειονομική κρίση της πανδημίας. Έγιναν κατά τη γνώμη μας πολλά βήματα μπροστά τα τέσσερα αυτά χρόνια, παρά τις όποιες αστοχίες και παραλείψεις, ενώ επενδύσαμε ιδιαίτερα στο διάλογο και την ανατροφοδότηση από τους άμεσα εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας. Δεν σταματήσαμε να εργαζόμαστε για την υλοποίηση όλων εκείνων των μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν σε ένα καλύτερο μέλλον των παιδιών μας, εξασφαλίζοντας, μεταξύ άλλων, προϋπολογισμό για την Παιδεία που ξεπέρασε τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Με προτεραιότητα τη νέα γενιά, δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ώστε να κάνει πράξη τα όνειρά της.