Κοινωνία
Τις προτάσεις του ΙΣΑ για τον εκσυγχρονισμό του χώρου της υγείας κατέθεσε στον Υπουργό Υγείας Α. Γεωργιάδη το Δ.Σ του ΙΣΑ
Τις προτάσεις του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών για την ανασυγκρότηση του τομέα της υγείας, καταθέσαν στον Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, ο Πρόεδρος Γ. Πατούλης και το Δ.Σ του ΙΣΑ στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες, 18-01 στο Υπουργείο Υγείας.
Κατατέθηκαν στον Υπουργό Υγείας, ολοκληρωμένες προτάσεις για το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τα νοσοκομεία, την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, τον ΕΟΠΥ και τον προσωπικό γιατρό , τις Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας, τον Ιατρικό Τουρισμό , τους Ιατρικούς Συλλόγους και τους εθελοντές ιατρούς.
Ο Υπουργός Υγείας κ. Α. Γεωργιάδης δεσμεύθηκε ότι θα μελετήσει τις προτάσεις του ΙΣΑ και θα υπάρξει στενή συνεργασία με τον Σύλλογο για τα κρίσιμα ζητήματα της δημόσιας υγείας.
Ειδικότερα, ο κ. Γεωργιάδης μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι θα διατεθούν για τα 2023 επιπλέον 30 εκατομμύρια ευρώ στον κωδικό των διαγνωστικών εξετάσεων για την ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Αναφορικά με τον εμβολιασμό για τον SARS-Cov-2 προσδιόρισε την αμοιβή των ιατρών κατ ελάχιστο στα 5 ευρώ.
Επίσης, ο ΙΣΑ έθεσε το σοβαρό θέμα των αμοιβών των ιατρών από τις ασφαλιστικές εταιρίες για την οποία υπάρχει εμπεριστατωμένη πρόταση της αρμόδιας επιτροπής του ΙΣΑ. Ο κ. Γεωργιάδης δεσμεύθηκε για συμμετοχή του ΙΣΑ στις αλλαγές που πρόκειται να δρομολογηθούν στη δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας.
Ο Υπουργός Υγείας δήλωσε ότι θα ληφθεί υπόψη η μελέτη που κατέθεσε η μεικτή επιτροπή Υπουργείου Υγείας του ΕΟΠΥ και του Συντονιστικού Οργάνου των Φορέων ΠΦΥ, για τις διαθρωτικές παρεμβάσεις για την εξάλειψη του claw back. Αναφορικά με τα διαγνωστικά πρωτόκολλα που έχουν ήδη εγκριθεί είπε ότι θα δοθεί εντολή για άμεση ψηφιοποίησή τους καθώς και την εφαρμογή κοφτών στη συνταγογράφηση.
Επιπρόσθετα, θα συζητηθεί σε προσεχή συνάντηση, η δικαιότερη κατανομή του Claw back ενώ συμφωνήθηκε η αναστολή της παρακράτησης του 70% για τους επόμενους μήνες.
Μετά το πέρας της συνάντησης ο Πρόεδρος του ΙΣΑ, Γ. Πατούλης, τόνισε τα εξής: «Καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων για τη γενικότερη ανασυγκρότηση του συστήματος υγείας. Έχουν γίνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια ωστόσο υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα που προϋποθέτουν αποτελεσματικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις. Ο ΙΣΑ θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς όφελος του ασθενή των ιατρών και της δημόσιας υγείας».
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:«Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών τον κύριο Πατούλη, αλλά και όλα τα μέλη του Διοικητικού του Συμβουλίου για μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση που κράτησε και αρκετή ώρα. Δεν ήταν σύντομη. Πιστεύω ότι τέθηκαν αρκετά ζητήματα και τους απέδειξα ότι τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών και γενικά τους Ιατρικούς Συλλόγους τους θεωρώ συνεργάτες μου και συμβούλους μου στην προσπάθεια να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους συμπολίτες μας. Οι συναντήσεις μας θα είναι τακτικές. Οι αποφάσεις που λαμβάνουμε θα παρακολουθούνται ως προς την εφαρμογή τους και ως προς την αποτελεσματικότητά τους, ώστε αυτά που σχεδιάζουμε και θέλουμε να τα βλέπουμε να γίνονται στην πράξη. Στο τέλος όλοι εδώ είμαστε για τον Έλληνα ασθενή».
Ειδικότερα, οι προτάσεις που κατέθεσε το Δ.Σ του ΙΣΑ στον Υπουργό Υγείας είναι οι εξής:
(1) Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Το θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να επανεξεταστεί όσον αφορά:
• στην αδειοδότηση των ιατρείων των ΟΤΑ
• στη δυνατότητα κοινού ιατρείου στα πολυϊατρεία.
• στα επιβαλλόμενα χρηματικά πρόστιμα που είναι υπέρογκα (14.000 € και 75.000€). Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στο ΔΣ του οικείου ΙΣ να επιβάλει μικρότερα ή μεγαλύτερα πρόστιμα αξιολογώντας τα δεδομένα κάθε περίπτωσης.
Οι ιδιωτικοί φορείς πρέπει να ενισχυθούν με προγράμματα ΕΣΠΑ.
(2) Δευτεροβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Οι εργασιακές σχέσεις και ειδικότερα η φύσης της εργασίας ως έμμισθης για όλους τους ιατρούς που καλύπτουν πάγιες ανάγκες λειτουργίας της κλινικής (και όχι μόνο των επιστημονικά υπευθύνων), αλλά και ο καθορισμός της ιατρικής αμοιβής από τον θεράποντα ιατρό και όχι εν απουσία του με συμβάσεις μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και ιδιωτικών νοσηλευτηρίων αποτελούν τα πλέον βασικά ζητήματα.
(3) Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας – Ιατρικός Τουρισμός.
Οι Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας ένας θεσμός που έχει ήδη λειτουργήσει με μεγάλη επιτυχία σε κάποιες όμως μόνο ειδικότητες (Οφθαλμολογικές, Ωρλ, Δερματολογικές και Πλαστικής Χειρουργικής) θα πρέπει να αναπτυχθούν πλήρως, αφενός σε όλες τις ιατρικές ειδικότητες (Παθολογικές, Χειρουργικές, Ορθοπαιδικές), αφετέρου να θεπιστεί και πάλι η δυνατότητα σύστασης μεικτής ΜΗΝ, με γνώμονα και την ανάπτυξη του Ιατρικού Τουρισμού.
(4) Εθνικό Σύστημα Υγείας.
• Η αναβάθμιση των μισθών ως έμπρακτη αναγνώριση της προσφοράς του ιατρικού σώματος θα πρέπει να αποτελέσει την απόλυτη προτεραιότητα για μία χώρα που σέβεται το επιστημονικό της προσωπικό.
• Θα πρέπει να θεσπιστεί εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας των νοσοκομείων και κλινικών για τον καθορισμό των υποχρεώσεων και δικαιωμάτων των ιατρών κάθε βαθμίδας και του λοιπού προσωπικού, κάτι που θα οδηγήσει στην ενδυνάμωση των υγειών σχέσεων μέσα σε κάθε τμήμα, τομέα και υπηρεσία.
• Το ΕΣΥ πράγματι νοσεί και πρέπει να ανασυγκροτηθεί τόσο με την πλήρωση των κενών θέσεων, ιδίως Επιμελητών Β, όσο και την παροχή πραγματικών κινήτρων για τη στελέχωση των απομακρυσμένων – άγονων περιοχών.
• Η δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου από γιατρούς ΕΣΥ θα πρέπει να επανεξεταστεί και θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών και του ΕΣΥ μόνο με την ταυτόχρονη παροχή δυνατότητας των ιδιωτών να παρέχουν υπηρεσίες σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ (απογευματινά ιατρεία-χειρουργεία/εφημερίες).
• Τέλος, ενόψει της έξαρσης φαινομένων βίας θα πρέπει να ληφθούν απτά μέτρα προστασίας των λειτουργών της υγείας (πχ φύλαξη ή υποχρέωση του Νοσοκομείου να ασκεί μηνυτήρια αναφορά και να παρέχει νομική προστασία).
(5) ΕΟΠΥΥ – Προσωπικός Ιατρός.
• Οι Συλλογικές συμβάσεις με τους κατά τόπους ΙΣ, ανάλογα με τις κατά τόπους ανάγκες..
• Το clawback που εισήχθη ως ένα έκτακτο μέτρο λόγω δημοσιονομικής κρίσης θα πρέπει να καταργηθεί.
• Η διαδικασία έκδοσης των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων θα πρέπει να ολοκληρωθεί.
• Η εισαγωγή του θεσμού του προσωπικού ιατρού αποτέλεσε μία καλή βάση, πλην όμως για να λειτουργήσει πραγματικά θα πρέπει άμεσα να εκδοθούν οι προβλεπόμενες από τις διατάξεις του ν. 4931/22 υπουργικές αποφάσεις ώστε πέραν των παθολόγων και γενικών ιατρών, να μπορούν να καθίστανται προσωπικοί ιατροί και ιατροί άλλων ειδικοτήτων (κυρίως και ενδεικτικά παιδίατροι, πνευμονολόγοι, καρδιολόγοι κα). Επισημαίνεται ότι αν και πρόκειται για μία γνήσια κατ΄ ουσία σύμβαση παροχής υπηρεσιών δεν υπάρχει κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών ή λειτουργικών δαπανών των ιατρείων. Τέλος, θα πρέπει να προβλεφθεί ειδική αμοιβή για την έκδοση ιατρικών γνωματεύσεων καθόσον πρόκειται για παρακολουθηματική μεν, αλλά ιδιαίτερης σπουδαιότητας και συνεπειών, ιατρική πράξη, που συχνά οδηγεί στη δικαστική εμπλοκή του ιατρού. Όπως γίνεται αντιληπτό η σύνταξη ορθής γνωμάτευσης δεν είναι κάτι απλό. Θα πρέπει να καταστεί σαφές πως θα αμειφθεί ο ιατρός για επίσκεψη ασθενή πέραν του ωραρίου.
(6) Ιατρικοί Σύλλογοι – Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας – Διαφήμιση.
Η νομοθεσία που διέπει τους ΙΣ, αν και σχετικά πρόσφατη, παρουσιάζει πολλά προβλήματα και πρέπει να τροποποιηθεί. Επιπλέον θα πρέπει να διευρυνθούν οι σκοποί των ΙΣ.
Ομοίως ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας που θεσπίστηκε προ 20ετίας (2005), θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί ώστε να είναι σύγχρονος, με κυριότερο ίσως ζήτημα αυτό της ιατρικής διαφήμισης, με δεδομένο ότι οι σχετικές διατάξεις έχουν στην πράξη ξεπεραστεί.
(7) Εθελοντές ιατροί
Οι ιατροί μετά τη συνταξιοδότησή τους και τη διαγραφή τους από τα μητρώα του ΙΣ που ανήκουν δεν δικαιούνται να ασκούν την ιατρική. Είναι όμως ιατροί που και μετά τη συνταξιοδότησή τους επιθυμούν να ασκούν την ιατρική εθελοντικά. Το δικαίωμα αυτό θα πρέπει να τους αναγνωριστεί με τη θέσπιση ενδεχομένως ειδικού μητρώου στους ΙΣ.