Πολιτική
Τι προβλέπει η επίμαχη εγκύκλιος του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Διαθέσιμοι για μεταφορά ή
για το ταμείο ανεργίας;
Στο ρυθμούς της κινητικότητας και διαθεσιμότητας των υπαλλήλων κινείται αυτές τις ημέρες ο δημόσιος τομέας καθώς η κυβέρνηση επιχειρεί μέσα από αυτή τη διαδικασία ουσιαστικά να μειώσει τον αριθμό τους έχοντας όμως απέναντι της σωματεία εργαζομένων και άλλους φορείς όπως τους δήμους, που έχουν δηλώσει πως δεν θα επιτρέψουν να απολυθεί κανένας εργαζόμενος.
Ας δούμε όμως τι προβλέπει η σχετική Εγκύκλιος του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Αρχικά λοιπόν γίνεται αναφορά για το νέο πλαίσιο κινητικότητας στο δημόσιο τομέα “το οποίο διευκολύνει τη μετακίνηση προσωπικού σε όλο το εύρος του δημόσιου τομέα, με σκοπό την κάλυψη των μεταβαλλόμενων αναγκών των υπηρεσιών και την αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του”.
Έπειτα ο θεσμός της διαθεσιμότητας, σύμφωνα με το Υπουργείο, πλέον παρέχει ευρύτερες δυνατότητες αξιοποίησης του προσωπικού που υπηρετούσε σε θέσεις που
καταργούνται. “Το προσωπικό αυτό μπορεί να μετατάσσεται, να μεταφέρεται ή να
μετακινείται προσωρινά ή να υπάγεται σε προγράμματα επανεκπαίδευσης ή
επανακατάρτισης” αναφέρεται.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο θεσμό της αργίας, ο οποίος ενισχύεται ώστε να επιτυγχάνεται η άμεση απομάκρυνση από την υπηρεσία όσων υπαλλήλων διώκονται ή τιμωρούνται για σοβαρά ποινικά ή πειθαρχικά παραπτώματα και να προστατεύεται το συμφέρον και το κύρος της υπηρεσίας. Παράλληλα, διευρύνεται η προστασία του υπαλλήλου που τίθεται σε αργία.
Τέλος για την κατάργηση ορισμένων θέσεων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε κλάδους και ειδικότητες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σημειώνεται πως αυτό γίνεται γιατί κρίνεται ότι δεν ανταποκρίνονται στις λειτουργικές ανάγκες των συγκεκριμένων φορέων. “Οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε θέσεις που καταργούνται μπορούν να αξιοποιηθούν σε άλλους φορείς, όπου και παρουσιάζονται ελλείψεις σε προσωπικό” τονίζεται.
Παρακάτω παραθέτουμε τα σημαντικότερα τμήματα της εγκυκλίου που αφορούν την κατάργηση θέσεων, την κινητικότητα όσων υπαλλήλων τίθενται σε διαθεσιμότητα αλλά και τις περιπτώσεις αυτοδίκαιης αργίας. Βέβαια αξίζει να αναφερθεί πως υπάρχει ένα θέμα με την υλοποίηση των σχετικών διατάξεων εξαιτίας των κινητοποιήσεων των εργαζομένων και των καταλήψεων στις διευθύνσεις προσωπικού αρκετών φορέων.
Ποιες θέσεις καταργούνται
Καταργούνται αυτοδικαίως από τη δημοσίευσή του οι οργανικές, προσωρινές και
προσωποπαγείς θέσεις των υπαλλήλων, οι οποίοι υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των Ανεξάρτητων Αρχών, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) που ανήκουν στο δημόσιο τομέα, όπως αναλυτικά αναφέρονται στην υποπαράγραφο Ζ.1.1:
-με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, πλήρους και μερικής
απασχόλησης,
– ανήκουν στην κατηγορία ΔΕ (δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης),
– αποκλειστικά των ειδικοτήτων Διοικητικού, Διοικητικού – Λογιστικού, Διοικητικού –
Οικονομικού, Διοικητικών Γραμματέων,
και (οι οποίοι) δεν έχουν προσληφθεί:
1. Με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως είναι οι διαδικασίες
επιλογής ΑΣΕΠ,
2. Με άλλες ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις
διαφάνειας και αξιοκρατίας, όπως π.χ. δημόσια ανακοίνωση- προκήρυξη θέσεων με
προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια,
3. Με ειδικές διατάξεις, όπως π.χ. με το ν.1648/1986, όπως τροποποιήθηκε με το
ν.2643/1998, για την προστασία ευπαθών κοινωνικών ομάδων (π.χ. πολύτεκνες
οικογένειες, αποκατάσταση αναπήρων πολέμου, προστασία ατόμων με αναπηρία), ν.3624/2007 για το διορισμό συγγενούς θανόντος εξαιτίας των καταστροφικών πυρκαγιών του έτους 2007, ν. 3448/2006 για το διορισμό συγγενών θανόντων εν υπηρεσία, ν. 2725/1999, όπως ισχύει, για το διορισμό διακριθέντων αθλητών κ.λ.π.
Σημειώνεται ότι, προσωπικό του οποίου μεταβλήθηκε η εργασιακή σχέση σε σχέση
εργασίας αορίστου χρόνου επειδή διαπιστώθηκε ότι κάλυπτε πάγιες και διαρκείς ανάγκες (π.χ.ν.2190/1994, ν.2839/2000, Π.Δ. 164/2004), καταλαμβάνεται από τις διατάξεις του ως άνω νόμου.
Προϋποθέσεις
Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής και προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα
δυσλειτουργίας στις υπηρεσίες, απαιτείται –πέραν της συνδρομής των στοιχείων που
μνημονεύονται πιο πάνω- ο αριθμός των υπαλλήλων που καταρχήν καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση:
α) να είναι τουλάχιστον δέκα (10) ανά υπηρεσία ή φορέα, ή μεγαλύτερος,
β) να μην ξεπερνά το 25% του συνολικού αριθμού των τακτικών υπαλλήλων των ως άνω κλάδων και ειδικοτήτων της υπηρεσίας ή του φορέα. Για τον υπολογισμό του ως άνω ποσοστού του 25% στο συνολικό αριθμό των τακτικών υπαλλήλων της υπηρεσίας ή του φορέα (: μέγεθος αναφοράς), προσμετρώνται οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, των ως άνω κλάδων και ειδικοτήτων, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας
γ) να μην ξεπερνά το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην
οικεία υπηρεσία ή φορέα. Για τον υπολογισμό του ως άνω ποσοστού του 10%, στο συνολικό αριθμό του τακτικού προσωπικού της υπηρεσίας ή του φορέα (: μέγεθος αναφοράς), προσμετρώνται οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου και ειδικότητας.
Εξαιρέσεις
Α. Από την εφαρμογή της διάταξης αυτής εξαιρούνται:
1. οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας,
2. ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)
3. τα νοσοκομεία,
4. η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων,
Πολιτισμού & Αθλητισμού, στην οποία και υπάγονται τα Μουσεία της χώρας..
Τα Μουσεία που είναι αυτοτελή νομικά πρόσωπα, δεν εξαιρούνται από την εφαρμογή
της διάταξης αυτής.
Β. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 33 και 34 του ν.4024/11, η παρούσα ρύθμιση δεν εφαρμόζεται, (μολονότι πληρούνται οι πιο πάνω προϋποθέσεις εφαρμογής), στους υπαλλήλους ΙΔΑΧ, οι οποίοι υπάγονται στις παρακάτω, , εξαιρέσεις:
α) ο εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος έχει ενταχθεί και εξακολουθεί να τελεί σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή σε εργασιακή εφεδρεία, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 33 και 34 του ν.4024/11 .
β) εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος ή τέκνο το οποίο τον βαρύνει
φορολογικά σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε. (ν.2238/1994, ΑΊ51) και συνοικεί με αυτόν, έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%. Για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης το ετήσιο φορολογούμενο και απαλλασσόμενο εισόδημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του Κ.Φ.Ε. ορίζεται στις δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ.
γ) εργαζόμενος που είναι ανάπηρος σε ποσοστό τουλάχιστον 67% ή πολύτεκνος κατά την έννοια των παραγράφων 1 έως 3 του άρθρου πρώτου του ν. 1910/1944 (Α` 229), εφόσον τα τέκνα, που ορίζονται στις προαναφερόμενες διατάξεις του ν. 1910/1944, τον βαρύνουν φορολογικά, σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε.,
δ) εργαζόμενος που είναι προστάτης μονογονεϊκής οικογένειας με τέκνο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει φορολογικά σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε..
Εντός πέντε ημερών η αποστολή στοιχείων
1.Εντός 5 (πέντε) ημερών από τη δημοσίευση του νόμου, οι Διευθυντές Διοικητικού/
Προσωπικού του συνόλου των φορέων και υπηρεσιών του δημοσίου και του ευρύτερου
δημόσιου τομέα, είναι υποχρεωμένοι να αποστέλλουν στο Υπουργείο Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κατάλογο ονομάτων των υπαλλήλων οι οποίοι:
α. Τίθενται σε διαθεσιμότητα λόγω κατάργησης της θέσης τους
β. Τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία.
Σημειώνεται ότι η άμεση υποβολή των στοιχείων αυτών εξυπηρετεί την ταχύτερη ετακίνηση του προσωπικού που τίθεται σε διαθεσιμότητα για την κάλυψη των
υφιστάμενων υπηρεσιακών αναγκών. Υπενθυμίζεται ότι η θέση σε καθεστώς διαθεσιμότητας ή αργίας επέρχεται αυτοδίκαια με τη δημοσίευση του Νόμου.
Κινητικότητα των υπαλλήλων που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα
Τονίζεται ότι η πρώτη εφαρμογή του μηχανισμού κινητικότητας των υπαλλήλων θα υλοποιηθεί με τους υπαλλήλους που έχουν τεθεί σε καθεστώς
διαθεσιμότητας. Με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Ζ.2 του άρθρου πρώτου του ιδίου ως άνω νόμου,
προβλέπεται αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμού της διαθεσιμότητας υπαλλήλων λόγω κατάργησης των θέσεων που κατέχουν. Η διαθεσιμότητα υπηρετεί το θεσμό της κινητικότητας και αποβλέπει στη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του προσωπικού.
Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του άρθρου 154 του ισχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα και του άρθρου 158 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων
προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι των οποίων οι θέσεις καταργούνται τίθενται σε
διαθεσιμότητα, η οποία διαρκεί (1) έτος. Αν καταργηθούν ορισμένες μόνο θέσεις του ίδιου κλάδου τίθενται σε διαθεσιμότητα οι υπάλληλοι που συγκεντρώνουν τα λιγότερα ουσιαστικά προσόντα ύστερα από απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου.
Οι υπάλληλοι αυτοί μπορεί κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητάς τους :
α) Να μετατάσσονται εκουσίως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (άρθρο 154 παρ. 4
Υπαλληλικού Κώδικα, άρθρο 158 παρ. 4 Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων), υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι υφίστανται κενές οργανικές θέσεις.
β) Να μετατάσσονται υποχρεωτικά ή να μεταφέρονται, με μεταβολή της υπηρεσιακής τους σχέσης σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατά τη διαδικασία της υποπαραγράφου Ζ.1, για το συμφέρον και τις ανάγκες της υπηρεσίας και ιδίως για την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Με την έκδοση της πράξης μετάταξης ή μεταφοράς και μεταβολής της σχέσης εργασίας αίρεται αυτοδίκαια το καθεστώς της διαθεσιμότητας.
γ) Να τοποθετούνται για την κάλυψη προσωρινών αναγκών σε οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου, ν.π.δ.δ., Ο.Τ.Α. ή οποιουδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα με τη διαδικασία του άρθρου 5 του ν. 4024/2011.
Οι πράξεις προσωρινής τοποθέτησης της περίπτωσης αυτής εκδίδονται από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Με την έκδοση της πράξης προσωρινής τοποθέτησης και για όσο χρόνο διαρκεί αυτή, αναστέλλεται το καθεστώς της διαθεσιμότητας για όλες τις συνέπειες (μισθολογικές κ.λπ.). Σε περίπτωση μη εμφάνισης του υπαλλήλου εφαρμόζεται αναλόγως η διάταξη της περίπτωσης 5 της υποπαραγράφου Ζ.1.
δ) Να υπάγονται σε ειδικά προγράμματα επαγγελματικής επανεκπαίδευσης ή επανακατάρτισης.
Αυτοδίκαιη αργία
Με τη διάταξη της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ζ.3 του άρθρου πρώτου του
παρόντος νόμου διευρύνονται οι περιπτώσεις υπό τη συνδρομή των οποίων οι υπάλληλοι τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία, ώστε να επιτυγχάνεται η άμεση απομάκρυνση όσων διώκονται ή τιμωρούνται για σοβαρά ποινικά αδικήματα και πειθαρχικά παραπτώματα. Η διάταξη καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην ΕτΚ (περ. 7 της υποπαρ. Ζ.3) υποθέσεις, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της μη συμπληρώσεως του χρόνου παραγραφής. Συνεπώς, από την επομένη της δημοσίευσης του ν.4093/2012 τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία:
α) οι υπάλληλοι που στερήθηκαν την προσωπική τους ελευθερία ύστερα από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή ένταλμα προσωρινής κράτησης,
β) οι υπάλληλοι κατά των οποίων εκδόθηκε ένταλμα προσωρινής κράτησης και στη συνέχεια ήρθη η προσωρινή κράτηση ή αντικαταστάθηκε με περιοριστικούς όρους,
γ) οι υπάλληλοι οι οποίοι παραπέμφθηκαν αμετάκλητα ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου για κακούργημα ή για τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης (κοινής και στην υπηρεσία), απάτης, εκβίασης, πλαστογραφίας, δωροδοκίας, καταπίεσης, απιστίας περί την υπηρεσία, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά τη γενετήσιας ελευθερίας ή για έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής,
δ) οι υπάλληλοι στους οποίους επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της οριστικής ή της προσωρινής παύσης,
ε) οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν παραπεμφθεί στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο για τα παραπτώματα των περιπτώσεων α’, γ’, δ’, ε’, θ’, ι’, ιδ’, ιη’, κγ’, κδ’, κζ’ και κθ’ του άρθρου 107 του ν. 3528/2007, όπως ισχύει, ή αντίστοιχα παραπτώματα του ίδιου άρθρου, όπως ίσχυε πριν την αντικατάστασή του με το άρθρο δεύτερο του ν. 4057/2012, ή αντίστοιχα παραπτώματα του προϊσχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 2683/1999).