Ελάτε στην παρέα μας

Επιχειρήσεις

Ο Πρόεδρος του ΕΕΑ, Γ. Χατζηθεοδοσίου στο Χ-τύπο: “Η ανοδική πορεία της πανδημίας δεν μπορεί να σχετιστεί με τα μαγαζιά”

Δημοσιεύθηκε

στις

Απαντήσεις για τα πολύ σοβαρά θέματα που απασχολούν τους επαγγελματίες και τους επιχειρηματίες δίνει στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.

“Το κλείσιμο των καταστημάτων όχι μόνο δεν βοηθάει στην μείωση των κρουσμάτων, αλλά διευρύνει και την μαύρη τρύπα στα κρατικά έσοδα”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηθεοδοσίου για τη συζήτηση που γίνεται για το άνοιγμα των καταστημάτων.

Επίσης, αναφέρθηκε στις δράσεις του Επιμελητηρίου για να ενισχύσει τα μέλη του και στέλνει το μήνυμά του για να βρει ξανά το βηματισμό της η αγορά.

Κύριε Πρόεδρε, σε πρόσφατο άρθρο σας υποστηρίξατε ότι η πορεία της πανδημίας αποδεικνύει ότι η μετάδοση του κορωνοϊού δεν σχετίζεται με τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Μπορείτε να εξηγήσετε τους λόγους;

Πράγματι, τουλάχιστον από τις 5 Νοεμβρίου, οπότε είχαμε την επιβολή του τρίτου lockdown, το οποίο συνοδεύθηκε με συνεχές άνοιξε – κλείσε των εμπορικών επιχειρήσεων και μέτρα, όπως το click in shop, το click away ή ο χρονικός «κόφτης» των δύο ωρών, τα καταστήματά μας παραμένουν πρακτικά κλειστά. Και διαπιστώνουμε με λύπη ότι τα περιοριστικά μέτρα και το κλείσιμο των καταστημάτων, που έχει φέρει αντιμέτωπο με το αδιέξοδο τον εμπορικό κόσμο, δεν έχουν συμβάλει στην μείωση των κρουσμάτων. Τα κρούσματα αυξάνονται, οι ΜΕΘ γεμίζουν, το φως στο τούνελ αργεί να φανεί και οι επαγγελματίες δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος των χρεών. Η ανοδική πορεία λοιπόν, της πανδημίας δεν μπορεί να σχετιστεί με τα μαγαζιά, όπου μπορεί να είναι ένας υπάλληλος με έναν πελάτη που τηρούν ευλαβικά όλα τα μέτρα προστασίας. Αντίθετα δηλαδή, από ό,τι συμβαίνει στα λεωφορεία, τα σουπερμάρκετ, τις πλατείες και τα πεζοδρόμια όπου γίνεται το αδιαχώρητο και οι αποστάσεις δεν τηρούνται. Το κλείσιμο των καταστημάτων όχι μόνο δεν βοηθάει στην μείωση των κρουσμάτων, αλλά διευρύνει και την μαύρη τρύπα στα κρατικά έσοδα.

Γενικότερα, πως προσπάθησε και προφανώς συνεχίζει να προσπαθεί το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών να σταθεί στο πλευρό των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών αυτό το πρωτόγνωρο διάστημα της πανδημίας;

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, με σειρά στοχευμένων δράσεων αποδεδειγμένα και αποφασιστικά συμβάλει στην στήριξη των μελών του κι ευρύτερα των επιχειρήσεων. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ανταποδοτικές υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την παροχή νομικών πληροφοριών και φοροτεχνικών συμβουλών, τη διοργάνωση ενημερωτικών συνεδρίων και ημερίδων, τη ψηφιοποίηση υπηρεσιών, ώστε να μην υπάρχει ταλαιπωρία και σπατάλη χρόνου και την υλοποίηση πρωτοβουλιών για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση. Μία από τις πιο πρόσφατες και υψηλής προστιθέμενης αξίας δράσεις μας αφορά το “Ηλεκτρονικό Εμπόριο για όλους”, που αποσκοπεί στην υποστήριξη επιχειρήσεων για την δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων, ενώ το ΕΕΑ προσφέρει στα μέλη του την απαραίτητη εκπαίδευση ώστε το e-shop τους να έχει στέρεες βάσεις. Και με στόχο να διασφαλιστεί η πληρέστερη δυνατή ενημέρωση για όλα τα ζητήματα της επιχειρηματικότητας, εν μέσω της πρωτοφανούς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, στην ιστοσελίδα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φιλοξενούμε συνεντεύξεις και απόψεις προέδρων κλαδικών σωματείων και εκπροσώπων επαγγελματικών φορέων.

Παρατηρούμε ότι έχετε αναπτύξει συνεργασίες με τους δήμους του “χώρου ευθύνης σας” για την δημιουργία e-shop των κατά τόπους επιχειρήσεων. Είστε ικανοποιημένος από την ανταπόκριση που υπάρχει;

Ο εκσυγχρονισμός των επιχειρήσεων είναι όρος επιβίωσής τους στο άμεσο μέλλον, με τον κορωνοϊό να έχει φέρει πολύ πιο γρήγορα τις αλλαγές της λεγόμενης 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Έχει αποδειχτεί ότι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, που έχει σχεδιαστεί σωστά, μπορεί να αντιστοιχεί ακόμη και στο 30% ή 40% του συνολικού τζίρου. Έτσι λοιπόν, το Επιμελητήριό μας ανέπτυξε συνεργασίες με τους δήμους με στόχο τη δημιουργία e-shops. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία, η οποία συνάντησε και εξακολουθεί να συναντά ιδιαίτερα μεγάλο ενδιαφέρον. Γι’ αυτό έχουμε διευρύνει τον κύκλο της συνεργασίας μας με τους Δήμους της Αττικής, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωση των μικρομεσαίων. Να τονίσουμε ότι δεν αρκεί η δωρεάν δημιουργία ενός e-shop για έναν έμπορο, αλλά απαιτείται και η υποστήριξη και η εκπαίδευση σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να το διαχειριστεί και να το αξιοποιήσει. Αυτό δηλαδή που κάνει το ΕΕΑ για όλα τα μέλη του.

Όταν, με το καλό, περάσει η πανδημία, που θα πρέπει να δοθεί το βάρος από την κυβέρνηση ώστε να μπορέσει η αγορά να βρει ξανά το βηματισμό της;

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήσαμε, πρόσφατα, στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών μαζί με την Opinion Poll, μία στις τέσσερις επιχειρήσεις θεωρεί πιθανό το λουκέτο, ενώ το υπόλοιπο 75% χρειάζεται να διανύσει ανηφορικό δρόμο για να επιβιώσει. Εκτιμούμε ότι περίπου 200.000 επιχειρήσεις θα λυγίσουν κάτω από το βάρος των χρεών, κατεβάζοντας ρολά. Η επόμενη λοιπόν, μέρα θα εξαρτηθεί από τη στήριξη της πολιτείας, η οποία θα πρέπει να λάβει έκτακτα μέτρα, όπως το «κούρεμα» οφειλών, η μόνη λύση για να αποφευχθεί η καταστροφή των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, τα χρέη των οποίων συσσωρεύθηκαν, φτάνοντας σε δυσθεώρητα ύψη, στη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Για την επανεκκίνηση του εμπορίου, απαιτούνται ουσιαστικά μέτρα, ενώ θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ρύθμισης των χρεών σε 120 δόσεις, αφότου ένα τμήμα αυτών «κουρευτεί». Θα πρέπει να πάμε σε μία πολιτική επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων και όχι δανείων. Και με στόχο να στηριχθεί η ήδη υπάρχουσα επιχειρηματικότητα είναι αναγκαίο να επιδοτηθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας και να μετατραπούν οι επιστρεπτέες προκαταβολές 1, 2 και 3 σε μη επιστρεπτέες. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι απαραίτητο να ενισχυθεί η τοπική επιχειρηματικότητα, καθώς μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που απειλούνται με χρεοκοπία είναι συνοικιακά καταστήματα.

Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στα μέλη του Επιμελητηρίου;

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, όπως έχει έμπρακτα αποδείξει έως σήμερα, στηρίζει ενεργά και βρίσκεται διαρκώς στο πλάι των επιχειρήσεων – μελών του, ώστε να ξεπεράσουν την πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζουν και να επιστρέψουν στην ανάπτυξη. Οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες του Επιμελητηρίου μας για την υποστήριξη των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων θα ενισχύονται διαρκώς. Σε αυτές ανήκουν η παροχή εξειδικευμένης επιχειρηματικής πληροφόρησης, η αξιοποίηση επενδυτικών εργαλείων χρηματοδότησης και προγραμμάτων απασχόλησης. Πρόσφατα, για παράδειγμα, συζητήσαμε με τους αρμοδίους τον τρόπο στήριξης των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε τουριστικά σημεία, όπως είναι η Πλάκα και το Μοναστηράκι προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα τους. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα – σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης- να καταχωρούνται ως τουριστικά, δεδομένου ότι πωλούν κυρίως τουριστικά είδη. Επίσης, πρέπει να εισέλθουν σε επιδοτούμενο πρόγραμμα για την ψηφιοποίηση τους και γενικότερα να γίνει προσπάθεια αξιοποίησης κοινοτικών κονδυλίων προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς οι σύγχρονες ανάγκες του επιχειρείν απαιτούν τη μετάβαση των επιχειρήσεων στη νέα ψηφιακή εποχή.

Η επανεκκίνηση της οικονομίας, απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης της επιχειρηματικότητας. Και σε αυτό το πλαίσιο κομβικό ρόλο διαδραματίζει το Επιμελητήριό μας, ως ο φορέας που μπορεί και πρέπει να στηρίξει τον Έλληνα επιχειρηματία και επαγγελματία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ