Συνεντεύξεις
Συνέντευξη με τη Δημοτική Σύμβουλο Ηρακλείου Αττικής, Μαριάννα Ζούρου
Την άποψη πως μπορεί ο Δήμος να καλυτερεύσει την καθημερινότητα των πολιτών, παρά την δύσκολη οικονομική κατάσταση, εκφράζει η Δημοτική Σύμβουλος Ηρακλείου Αττικής με την παράταξη “Ηράκλειο – Ανθρώπινη Πόλη”, κα Μαριάννα Ζούρου στη συνέντευξη που παραχώρησε στο www.xtypos.gr. Παράλληλα, κατηγορεί τη Δημοτική Αρχή ότι δεν προχωρεί με τόλμη στις αλλαγές που χρειάζεται η πόλη, ενώ εμφανίζεται αισιόδοξη για τις προοπτικές της παράταξής της στις επόμενες δημοτικές εκλογές.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο μιλάτε συχνά για τα προβλήματα στην παιδεία. Είστε ικανοποιημένη από την αντιμετώπισή τους από τη Δημοτική Αρχή;
Η Παιδεία είναι η πιο σπουδαία επένδυση για τους δήμους που είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν χρήματα για να λειτουργούν τα σχολεία χωρίς μιζέρια. Άλλωστε οι δημότες πληρώνουν τον Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων μέσω της ΔΕΗ, ώστε ένα ποσοστό να διατίθεται στα σχολεία για την κάλυψη των αναγκών τους. Αυτό δε το ποσό δεν έχει δοθεί για τα σχολεία το 2011 και δεν έχει προβλεφθεί κανένα ποσό για το 2012. Δεν δικαιολογείται η Διοίκηση να έχει απλήρωτους σχολικούς τροχονόμους και καθαρίστριες. Ο Δήμος έχει μόνιμους σχολικούς φύλακες για τα σχολεία και δεν δικαιολογείται η απουσία φύλαξης με συνέπεια την παραβατικότητα σε αρκετά σχολεία, όπως το 2ο Λύκειο. Ακούγεται ότι υπάρχουν σχολεία όπου καλούνται οι γονείς να συνεισφέρουν για την αντιμετώπιση των αναγκών. Ευχόμαστε κάτι τέτοιο να μην αληθεύει. Με σωστή διαχείριση και έλεγχο όλα αυτά αντιμετωπίζονται από τις σχολικές επιτροπές.
Κατοικείτε στο Παλαιό Ηράκλειο που θεωρείται διαχρονικά ως μια από τις πιο παραμελημένες γειτονιές της πόλης. Ποιες παρεμβάσεις πρέπει να κάνει ο Δήμος για την αναβάθμισή της;
Το Παλαιό Ηράκλειο είναι πράγματι από τις πιο αδικημένες και παραμελημένες συνοικίες της πόλης. Είναι αδικημένη γιατί διασχίζεται από υπερτοπικούς άξονες προς όλες τις κατευθύνσεις (Λεωφόρος Ηρακλείου, Αττική Οδός, Λεωφόρος Κύμης) με συνέπεια να δημιουργούνται μεγάλα κυκλοφοριακά φορτία σε μια περιοχή αμιγούς κατοικίας. Το μεγαλύτερο λοιπόν πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι το Κυκλοφοριακό. Οι πολιτικές που αναγγέλλονται για το Κυκλοφοριακό δεν δίνουν λύση στο πραγματικό πρόβλημα και μόνο το μεταθέτουν. Το Κυκλοφοριακό δεν μπορεί να εξετασθεί αποσπασματικά αλλά συνολικά, κάτι που έχει τονισθεί επανειλημμένα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Δεν λύνεται με εσωτερικές παρεμβάσεις που μόνο μετατοπίζουν το πρόβλημα και επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο ήδη φορτωμένους δρόμους. Μία είναι η λύση του Κυκλοφοριακού στην πόλη γενικότερα και το Παλαιό Ηράκλειο: Η διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης. Πρέπει να πιέσουμε το Κράτος για να προχωρήσει το έργο που προβλέπεται στο νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας και στον προγραμματισμό του ΥΠΕΚΑ.’Όχι σε λύσεις που μετατοπίζουν το πρόβλημα σε άλλες γειτονιές.
Βασικό πρόβλημα, επίσης, είναι η έλλειψη έργων υποδομών. Κεντρικοί δρόμοι με ταχεία κυκλοφορία, όπως η Κρήτης, δεν έχουν αγωγό ομβρίων και φωτισμό. Σε πολλές περιοχές η κατάσταση του ασφαλτοτάπητα είναι τραγική και τα πεζοδρόμια είναι αδιάβατα. Οι κάδοι εμποδίζουν τη διέλευση πεζών και οχημάτων και χρειάζεται να τακτοποιηθούν με εσοχές. Αυτό δεν νομίζω ότι απαιτεί μεγάλα κονδύλια. Νοικοκύρεμα χρειάζεται και βούληση για καλύτερη καθημερινότητα των πολιτών. Καθαριότητα στους δρόμους και στους κάδους. Υπάρχουν δρόμοι που δεν περνά οδοκαθαριστής ποτέ. Νοικοκύρεμα, επίσης, στους λιγοστούς αθλητικούς χώρους, σε παιδικές χαρές και πάρκα.
Γενικότερα, τα παραπάνω καθώς και η διευκόλυνση της κυκλοφορίας των πεζών και η ανάπτυξη περιβαλλοντικών υποδομών είναι από τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν γιατί έχουν άμεση σχέση με την ποιότητα ζωής και αφορούν όλο το Δήμο.
Πως πρέπει να αντιμετωπιστεί η υπόθεση του κτήματος Φιξ;
H απόκτηση του Κτήματος Φιξ θα πρέπει να είναι στους στόχους της Δημοτικής Αρχής. Ο χώρος είναι ο μοναδικός πνεύμονας πρασίνου που έχει απομείνει στην πόλη και δεν πρέπει να χαθεί. Πρέπει να κινητοποιηθούμε άμεσα πριν χαθεί οριστικά. Το κράτος έχει εισπράξει χρήματα από τους ημιυπαίθριους. Ας διαθέσει ένα ποσό για την αγορά του. Διαφορετικά ας κινηθούμε για την έγκριση χορήγησης τίτλου μεταφοράς συντελεστή δόμησης και για τα 27 στρέμματα, όπως έχουμε συμφωνήσει στη διαπαραταξιακή Επιτροπή. ‘Ένα είναι βέβαιο, δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Οφείλουμε να εξαντλήσουμε τις προσπάθειές μας και να παλέψουμε να αποκτηθεί από το Κράτος, χωρίς να επιβαρύνουμε τους δημότες. Επίσης, πρέπει να ασχοληθούμε για την απόκτηση του χώρου “Βουναλάκι”, ενώ και το ακίνητο στη συμβολή της οδού Πλαπούτα με τη Λεωφόρο Κύμης προσφέρεται για δημιουργία Αθλητικών εγκαταστάσεων. Οφείλει, τέλος, η Δημοτική Αρχή να προωθήσει την κατασκευή Παιδικού Σταθμού στην Πλαπούτα.
“Από την αυταρχική διοίκηση Γεωργόπουλου στην χαλαρή διοίκηση Βλασσόπουλου”
H Δημοτική Αρχή του κ. Βλασσόπουλου έκλεισε έναν χρόνο διοίκησης. Θα ήθελα να συγκρίνετε αυτή τη χρονιά με το πρώτο έτος της διοίκησης του κ. Γεωργόπουλου. Ποιες είναι οι διαφορές και οι ομοιότητες των δύο Δημάρχων σε τομείς, όπως ο χειρισμός εργασιακών θεμάτων, η αντιμετώπιση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και τα τρέχοντα θέματα της πόλης;
Δεν θα σταθώ στη διοίκηση του κ. Γεωργόπουλου. Κρίθηκε από τον ηρακλειώτικο λαό. Όμως θα μπορούσα να πώ ότι φύγαμε από την αυταρχική διοίκηση του κ. Γεωργόπουλου και είμαστε στην χαλαρή διοίκηση του κ. Βλασσόπουλου. Έτσι δεν αλλάζει πολύ το αποτέλεσμα. Διαπιστώνω ότι η νέα διοίκηση δεν προχωρά με τόλμη στην προώθηση των μέτρων που απαιτούνται. Δείχνει να φοβάται τις αντιδράσεις και συνεχίζει να χαϊδεύει αυτιά. Δεν αντιμετωπίζει τις χρόνιες παθογένειες όπως υποσχόταν. Παραδείγματος χάρη, δεν αξιοποιεί το προσωπικό όπως θα έπρεπε. Είχα την ελπίδα ότι η διοίκηση θα συγκρουσθεί με πρακτικές και ανθρώπους του παρελθόντος και γενικά με το κατεστημένο. Χρησιμοποιεί την οικονομική συγκυρία και το παρελθόν ως πολιτικό άλλοθι για την αδυναμία της. Ο Δήμος δεν χρειάζεται απλούς διαχειριστές της εξουσίας που θα καλυτερεύσουν λίγο τη μιζέρια του τόπου. Το παν για το Ηράκλειο είναι να αλλάξει η καθημερινότητα των δημοτών σε όλα τα επίπεδα. Δεν εξαρτώνται όλα από τα οικονομικά του Δήμου.
Ως προς την αντιμετώπιση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, η διοίκηση δείχνει πρόθυμη να συνεργασθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά δεν ακολουθεί τις προτάσεις μας και καταλήγει στις δικές της αποφάσεις.
Η παράταξή σας στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές έφτασε κοντά στην πηγή, αλλά δεν ήπιε νερό. Θα κάνετε το παραπάνω βήμα στις επόμενες;
Όταν αισθάνεσαι δυνατός και έτοιμος για να διοικήσεις, κάθε μέρα κάνεις βήματα σταθερά που θα σε οδηγήσουν τελικά στην νίκη. Άλλωστε η αποτυχία της παράταξής μας ήταν εντελώς συγκυριακή. Στον πόντο δεν πήραμε τις εκλογές. Ο Νίκος Μπάμπαλος παραμένει αταλάντευτος στις επάλξεις Είναι ικανός, αποφασιστικός, διεκδικητικός, καινοτόμος. Έχει συλλάβει τα μηνύματα των καιρών και την ανάγκη για μια συνολική παρέμβαση στα προβλήματα του τόπου, ώστε ο Δήμος να μπει σε τροχιά ανάπτυξης. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσα απο μια διαφορετική αυτοδιοικητική αντίληψη, με ρήξεις και ανατροπές. Θα συστρατευθεί το καλύτερο δυναμικό της πόλης με στόχο και σκοπό να οδηγηθούμε στη νίκη.
Είστε πολλά χρόνια Δημοτική Σύμβουλος. Πως πιστεύετε ότι πρέπει να αντιμετωπισθεί αυτή η δύσκολη περίοδος για την αυτοδιοίκηση και το Δήμο;
Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Αν αποδίδονταν τα οφειλόμενα ποσά απο το κράτος, τα πράγματα για τους Δήμους θα ήταν σαφώς καλύτερα και θα κάλυπταν τις υποχρεώσεις τους. Η κρίση, όμως, δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για κανέναν. Αντίθετα, η διοίκηση πρέπει να λειτουργεί με φειδώ αξιοποιώντας και το τελευταίο ευρώ των δημοτών, οι οποίοι πληρώνουν ακριβά ανταποδοτικά τέλη. Με τη μείωση των πόρων η Αυτοδιοίκηση δεν έχει πλέον να ελπίζει παρά στο ΕΣΠΑ και η διοίκηση πρέπει να αγωνισθεί για να εξασφαλίσει κονδύλια.
“Δεν τιμά κανέναν αιρετό η εικόνα της Λ. Ηρακλείου”
Ένα χρονίζον ζήτημα είναι η διαπλάτυνση της Λεωφόρου Ηρακλείου. Ποια είναι η θέση της “Ηράκλειο Ανθρώπινη Πόλη” για τον κεντρικότερο οδικό άξονα της πόλης που είναι σε άθλια κατάσταση;
Πράγματι η Λεωφόρος Ηρακλείου είναι σε άθλια κατάσταση και δεν τιμά κανένα αιρετό αυτή η εικόνα. Πίστευα ότι ο εξωραϊσμός και η διαπλάτυνση του δρόμου θα ήταν στις προτεραιότητες της νέας διοίκησης. Διαπιστώνω, όμως, μετά από ερώτησή μου στο Δημοτικό Συμβούλιο, ότι δεν είναι στις προθέσεις της διοίκησης να αγγίξει αυτό το μείζον θέμα. Η θέση της Παράταξής μας είναι εξωραϊσμός και διαπλάτυνση της Λεωφόρου, όπου δεν θίγονται βεβαίως ιδιοκτησίες, πόσο μάλλον κτίσματα. Είμαστε ο μοναδικός Δήμος που δεν καταφέραμε τόσα χρόνια να τρέξουμε τις διαδικασίες και να δημιουργήσουμε υποδομές στο τμήμα του δρόμου που διασχίζει την πόλη μας. Ο κεντρικός οδικός άξονας μιας πόλης είναι ο καθρέπτης του Δήμου. Δεν υπάρχει για μας καμία δικαιολογία. Πρέπει να πεισθεί η Περιφέρεια ότι οφείλει στο Ηράκλειο να εντάξει στο πρόγραμμά της την κατασκευή του έργου. Ας μην κατασκευάσει στο Ηράκλειο αγωγούς ομβρίων σε άλλη περιοχή και ας γίνει υποδομή στη Λεωφόρο Ηρακλείου. Αλλά και εάν αυτό καθυστερούσε, εάν ήμασταν διοίκηση, και αυτό θα κάνουμε όταν γίνουμε, θα εξωραΐζαμε όλη τη Λεωφόρο με κατασκευή πεζοδρομίων, όπου δεν υπάρχουν. Η Λεωφόρος Ηρακλείου είναι απροσπέλαστη από πεζούς.