Πολιτισμός
Εγκαίνια έκθεσης στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη
Tην έκθεση “Η εξέλιξη της ανθρώπινης μορφής στη νεοελληνική ζωγραφική μέσα από τις συλλογές της Πινακοθήκης Γρηγοριάδη” φιλοξενεί ο χώρος τέχνης που βρίσκεται στο Ηράκλειο Αττικής (Μαρίνου Αντύπα 18).
Η έκθεση που φιλοξενείται στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη δεν επιδιώκει απλά να αποτελέσει μία ιστορική παρουσίαση της ανθρώπινης μορφής στη νεοελληνική ζωγραφική, αν και αυτός ο στόχος πραγματοποιείται μέσα από την παρουσίαση έργων των κυριότερων εκπροσώπων της Ελληνικής σχολής. Κυρίως, επιδιώκει να δημιουργήσει μία σύγκριση και αντιπαράθεση ανάμεσα στο ελληνικό ακαδημαϊσμό του 19ου αιώνα με το μοντέρνο κίνημα που εκφράστηκε από τη γενιά του τριάντα. Η Ελληνική ζωγραφική τον 19ο αιώνα υπήρξε, σε μεγάλο βαθμό, ηθογραφική και ακαδημαϊκή. Η απεικόνιση νοσταλγικών στιγμών της αγροτικής και προ-αστικής εποχής υπήρξε ένα σταθερό θεματικό μοτίβο για τους ζωγράφους της εποχής. Εξίσου, η απεικόνιση της ανθρώπινης μορφής θα παρουσιαστεί μέσα από τη ρομαντική χειρονομία και το δυτικό ακαδημαϊσμό του 19ου αιώνα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της τάσης είναι τα έργα του Νικόλαου Γύζη ή του Γεώργιου Ιακωβίδη.
Από την άλλη πλευρά, η γενιά του τριάντα δεν κάνει ηθογραφία, ήδη από το μανιφέστο του Γ. Θεοτοκά θα την καταγγείλει. Η ζωγραφική που δημιουργεί είναι πλέον ανθρωποκεντρική. Ωστόσο, αυτή η γενιά παραμένει μετέωρη ανάμεσα στον μοντερνισμό, την ελληνοκεντρική ιδεολογία αλλά και την ίδια τη θεολογία. Μπορεί να απορρίπτει την ξεπερασμένη ηθογραφία, αλλά η εξιδανίκευση της ανθρώπινης μορφής είναι κι εδώ παρούσα. Στο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη η αλληγορική και θεολογική διάσταση είναι ορατή, κυρίως, στην κατασκευή της μορφής. Ο Φώτης Κόντογλου ευαγγελίζεται την επιστροφή στην ανατολική παράδοση και προσδοκά ένα οριστικό «κλίναμεν» από τη δυτική τέχνη. Η κατασκευή της μορφής γίνεται, γι’ αυτόν, μία καθαρή θεολογική υπόθεση. Στη ζωγραφική του Γιάννη Τσαρούχη ανοίγεται ένας γόνιμος διάλογος με πολλές παραδόσεις, όπως, για παράδειγμα, τη βυζαντινή, τη λαϊκή, αλλά κι ένας διάλογος με κάποιες όψεις του μοντέρνου κινήματος, όπως τον Ματίς. Η βυζαντινή παράδοση μαζί με τη μεταφυσική ζωγραφική εμψυχώνουν το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου. Αυτή η έντονη κινητικότητα της γενιάς του τριάντα εκφράζεται μέσα από τη δημιουργία της ανθρώπινης μορφής.
Παρουσιάζονται έργα των: Α. Βαρούχα, Γ. Γουναρόπουλου, Ν.Γύζη, Έ.Δούκα, Ν. Εγγονόπουλου, Θεόφιλου, Γ. Ιακωβίδη, Φ. Κόντογλου, Α. Κοντόπουλου, Π. Μαθιόπουλου, Γ. Μαυροΐδη, Γ. Μπουζιάνη, Κ. Παρθένη, Γ. Ροϊλού, Γ. Σικελιώτη, Γ. Στέρη, Τάσου, Γ.Τσαρούχη, Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα.
Εγκαίνια Πέμπτη 10 Ιουλίου στις 8 μ.μ.
Διάρκεια: μέχρι την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014.
Επιμέλεια Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος.
-
Ιλίου3 έτη ago
Με ένα «κλικ» η βεβαίωση για τη μεταβίβαση κυριότητας ακινήτων (ΤΑΠ) στον Δήμο Ιλίου
-
Κεντρικό Θέμα4 μήνες ago
Καταιγιστικές εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ: Πρόταση μομφής κατά του Στέφανου Κασσελάκη με 100 υπογραφές
-
Κεντρικό Θέμα4 μήνες ago
ΔΕΘ: Τα 17 μέτρα που αναμένεται να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός
-
Ελλάδα3 έτη ago
Η Ελλάδα δημοφιλέστερη χώρα της Ευρώπης για τις παραλίες της – Τα νησιά που ξεχωρίζουν
-
Ειδήσεις2 εβδομάδες ago
Ποια καταστήματα και σούπερ μάρκετ θα είναι ανοιχτά την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου
-
Ειδήσεις2 εβδομάδες ago
Προκήρυξη για Προσλήψεις 69 Μόνιμων Υπαλλήλων στην ΕΥΑΘ Α.Ε.
-
Κεντρικό Θέμα2 εβδομάδες ago
ΣΤΑΣΥ για το συμβάν στον συρμό του ΗΣΑΠ: Στιγμιαίο άνοιγμα και κλείσιμο των θυρών – Αναζητείται το αίτιο
-
Ειδήσεις2 εβδομάδες ago
Έκθεση προβολής του ελληνικού κοσμήματος και πολιτιστικές δράσεις τον Ιανουάριο υπό την αιγίδα του ΕΟΤ