Κόσμος
Google: Τέλος στις εξατομικευμένες διαφημίσεις – Τι αλλάζει
Ερωτηματικά γεννούν οι τελευταίες κινήσεις της Google, η οποία όπως αναφέρεται σχεδιάζει να σταματήσει την προβολή και πώληση διαφημίσεων τις “συνήθειες” των χρηστών.
Ειδικότερα όπως αναφέρει το άρθρο της Καθημερινής, η Alphabet, μητρική εταιρεία της Google, δήλωσε χθες πως από το 2022 θα παύσει να επενδύει σε ή και να χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες εκείνες οι οποίες προσδιορίζουν με μοναδικά χαρακτηριστικά τους χρήστες του Διαδικτύου, ενόσω αυτοί μετατοπίζονται από το έναν ιστότοπο στον άλλον.
Η απόφαση αυτή έχει μεγάλη σημασία, μιας και τη λαμβάνει ο μεγαλύτερος όμιλος ψηφιακών διαφημίσεων σε παγκόσμια κλίμακα. Ως συνέπεια της εφαρμογής της, ο κλάδος θα απομακρυνόταν από αυτήν την εξατομικευμένη παρακολούθηση της αναζήτησης των ανθρώπων, η οποία έχει δεχθεί πλήθος επικρίσεων. Ο λόγος είναι ότι ως μέθοδος παρεμβαίνει στην ιδιωτική ζωή τους, παραβιάζοντας την ατομικότητά τους, ενώ παράλληλα αποτελεί πεδίο ελέγχου των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών. Πάντως, η Google διευκρίνισε πως θα παύσει να χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες για την αναζήτηση σε ιστοσελίδες και όχι για εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα.
Αναμενόμενες οι αντιδράσεις
Είναι πιθανόν πως θα υπάρξουν αντιδράσεις στην απόφαση του κολοσσού υψηλής τεχνολογίας από ορισμένους ανταγωνιστές, διότι είναι πολλές οι επιχειρήσεις οι οποίες βασίζονται στην παρακολούθηση ατόμων. Συγκεντρώνοντας κατόπιν όλες τις πληροφορίες για τις προτιμήσεις, τις ανάγκες τους και τις καταναλωτικές ή ψυχαγωγικές τους συνήθειες, μπορούν με στόχευση να τους διοχετεύσουν τις αντίστοιχες διαφημίσεις. Στη συνέχεια μπορούν με τρόπο μετρήσιμο να διαπιστώσουν την αποτελεσματικότητά τους και να σταματήσουν τις περιπτώσεις εξαπάτησης. Η Google, τώρα, για να γίνει αντιληπτό το μέγεθός της και ο αντίκτυπός της, ισοδυναμούσε με το 52% των παγκόσμιων δαπανών για ψηφιακές διαφημίσεις το 2020 και ήταν της τάξεως των 292 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα στοιχεία τα διαθέτει η εταιρεία παροχής συμβουλών για ψηφιακές διαφημίσεις ονόματι Jounce Media. Είναι ενδιαφέροντα όσα χαρακτηριστικά υπογραμμίζει ο Ντέιβιντ Τέμκιν, διευθυντής προϊόντων της Google, ο οποίος είναι και αρμόδιος για την αλλαγή στρατηγικής της εταιρείας: «Εάν η ψηφιακή διαφήμιση δεν εξελίσσεται για να αντιμετωπίσει τους εντεινόμενους προβληματισμούς που έχουν οι άνθρωποι σχετικά με το απόρρητο των στοιχείων τους και του πώς χρησιμοποιούνται όλα αυτά, τότε διακυβεύεται το μέλλον του ελεύθερου και ανοιχτού Διαδικτύου».
Από πέρυσι ήδη ο αμερικανικός κολοσσός υψηλής τεχνολογίας είχε προϊδεάσει το κοινό του πως θα αφαιρούσε την ευρέως χρησιμοποιούμενη τεχνολογία cookie τρίτων μερών, όπως αναφέρει η WSJ. Ωστόσο, φέτος έρχεται να προσθέσει στην ανακοίνωση αυτή και το ότι δεν πρόκειται να δημιουργήσει εναλλακτικές τεχνολογίες παρακολούθησης ή να χρησιμοποιήσει κάποιες συναφείς, που επινοούν άλλες εταιρείες. Αντ’ αυτών, θα κάνει χρήση διαφορετικών τεχνολογιών, τις οποίες έχει συνδημιουργήσει με τρίτους, και οι οποίες λέγονται «αμμόσακοι απορρήτου» (σε μία κατά λέξη μετάφραση). Βάσει αυτών, θα κάνει στοχευμένες διαφημιστικές εκστρατείες, χωρίς, όμως, να έχει εκ των προτέρων συγκεντρώσει πληροφορίες σε εξατομικευμένη βάση από την αναζήτηση σε πολλούς και διαφορετικούς ιστοτόπους.
Τέλος, οι συγκεκριμένες τεχνολογίες κάνουν το εξής: αναλύουν τις συνήθειες που αναπτύσσουν κατά την περιήγηση οι χρήστες στις δικές τους συσκευές (υπολογιστές, κινητά, τάμπλετ κ.α.), επιτρέποντας στους διαφημιζόμενους να στοχεύουν σε ενότητες χρηστών με ομοειδή χαρακτηριστικά και παρόμοια ενδιαφέροντα, αλλά όχι μεμονωμένους ανθρώπους.