Ειδήσεις
Black Friday: Έτσι θα αποφύγετε τις απάτες, έρχεται ρύθμιση για την προστασία των καταναλωτών
«Η Black Friday είναι ένα αμερικάνικο έθιμο το οποίο έχει έρθει στην Ευρώπη, έχει επικρατήσει στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και έχει γίνει μια νόρμα στην αγορά ωστόσο, είναι αλήθεια ότι οι εκπτώσεις δεν είναι όλες σωστές και πραγματικές, άρα ο καταναλωτής θα πρέπει να προστατευτεί σε τρεις βασικούς άξονες» επισήμανε ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, μιλώντας στην ΕΡΤ
Το πρώτο που πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές, σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, είναι το κομμάτι των απατηλών εκπτώσεων. Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες οι εκπτώσεις δεν είναι ειλικρινείς, σημείωσε, ωστόσο υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης. Οι καταναλωτές, στην περίπτωση που εντοπίσουν πλασματικές εκπτώσεις μπορούν να καταγγείλουν την πρακτική αυτή και να επέμβει και το κράτος επιβάλλοντας τα απαραίτητα πρόστιμα, εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
«Αλλά αυτό που πρέπει να προσέχει πρωτίστως ο καταναλωτής πριν από την επιβολή των προστίμων, υπό την έννοια ότι έχεις ήδη κάνει τη συναλλαγή και έχεις χάσει, είναι το αγαθό το οποίο θα αγοράσουμε στην Black Friday σε οποιαδήποτε εκπτωτική περίοδο, να έχουμε προσέξει από καιρό πριν, ποια είναι η πραγματική του τιμή» τόνισε ο γενικός γραμματέας Προστασίας του Καταναλωτή.
Το δεύτερο, προσέθεσε, είναι ότι πολλές φορές, οι πολύ χαμηλές τιμές, είναι τιμές δόλωμα προκειμένου κάποιος έμπορος είτε να εκμεταλλευτεί την απειρία του καταναλωτή, είτε τη λαχτάρα του καταναλωτή να αποκτήσει το συγκεκριμένο αγαθό σε υπερβολικά χαμηλή τιμή και να προβεί έτσι σε μια απατηλή πρακτική απέναντί του.
«Τέτοιες απατηλές πρακτικές ξεκινούν από το να συμφωνήσουμε με την αγορά του ενός εμπορεύματος και να μην έχουμε παραλαβή σε ένα κανονικό χρονικό διάστημα, το οποίο είναι δυστυχώς ένα φαινόμενο το οποίο έχει παρατηρηθεί. Άρα είναι πολύ σημαντικό για τους καταναλωτές όταν κάνουν αγορές να συμφωνούν το χρόνο παράδοσης. Το δεύτερο είναι ότι πολλές φορές κάποια μικρά ηλεκτρονικά καταστήματα που είναι νεοεμφανιζόμενα τις εποχές αυτές, ακριβώς για να εκμεταλλευτούν τους καταναλωτές, υπόσχονται πολύ χαμηλές τιμές, αλλά δεν παραδίδουν ποτέ το εμπόρευμα.
Γι’ αυτό το λόγο ποτέ οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να βάζουν χρήματα απευθείας σε λογαριασμούς επιχειρήσεων. Πάντοτε θα πρέπει να χρησιμοποιούν τις πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή την πληρωμή μέσω ηλεκτρονικών μέσων από έμπιστα τραπεζικά περιβάλλοντα. Διότι εάν κάτι δεν πάει καλά στη συγκεκριμένη συναλλαγή, μπορεί να την αμφισβητήσει και να γλιτώσει τα χρήματά του εάν βάλει τα χρήματα απευθείας σε λογαριασμό επιχείρησης, δυστυχώς δεν υπάρχει σχεδόν κανένας τρόπος να πάρει τα χρήματά του πίσω» επισήμανε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, οι τράπεζες έχουν αναπτύξει τους μηχανισμούς που χρειάζονται ώστε να αντιμετωπίζουν τέτοιες περιπτώσεις απάτης μέσω της αμφισβήτησης συναλλαγών, κάτι που με απευθείας έμβασμα στο λογαριασμό της επιχείρησης είναι αδύνατο, ειδικά για επιχειρήσεις που έχουν έδρα στο εξωτερικό.
«Είναι κατακριτέα πρακτική αυτή και μάλιστα αποτελεί και το βασικό λόγο για τον οποίο το τελευταίο χρονικό διάστημα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου Προστασίας Καταναλωτή επιβάλλει πρόστιμα. Είναι ίσως η πιο συνήθης πρακτική τα τελευταία χρόνια να έχουμε τη διαφήμιση δόλωμα, κάτι που ουσιαστικά προσπαθεί να φέρει τον καταναλωτή στο κατάστημα είτε με τη χαμηλή τιμή είτε με το πολύ μικρό χρόνο παράδοσης και στη συνέχεια να δεσμεύσει τον καταναλωτή μέσω της κάρτας του ή μέσω μιας πληρωμής και τελικά από προμηθευτής να μην πάει ο καταναλωτής να μην πάρει τελικά αυτό που θέλει, στο χρόνο που το θέλει, στην τιμή που το θέλει» συμπλήρωσε.
Υπάρχει επίσης, ανέφερε ακόμα ο κ. Αναγνωστόπουλος, μια πιο σκληρή μορφή απάτης, η οποία έχει να κάνει με την εξαπάτηση των καταναλωτών να δώσουν στοιχεία τραπέζης. Όπως είπε χαρακτηριστικά, σε πολλές περιπτώσεις αγορών με πολύ ελκυστικές τιμές, υπάρχουν περιπτώσεις που ζητούνται από τους καταναλωτές κωδικοί των τραπεζικών τους διαπιστευτηρίων. «Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε πολύ δύσκολες καταστάσεις, έχουμε δει ακόμα και περιουσίες να χάνονται. Στο πλαίσιο αυτό, να πω και μια αλλαγή την οποία θα φέρουμε πολύ σύντομα στην καταναλωτική νομοθεσία, ότι θα προστατεύονται οι καταναλωτές από αυτές τις πρακτικές μέχρι κάποιο όριο, έτσι ώστε να μην έχουμε τα πολύ δραματικά φαινόμενα.
Αυτή την στιγμή αν κάποιος καταναλωτής χωρίς να φταίει καθόλου, κάνει κάποια λάθος χρήση των τραπεζικών του διαπιστευτηρίων, εκεί έχει μια πάρα πολύ μικρή ευθύνη κοντά στα 50 ευρώ. Αν όμως η αμέλεια ενός πελάτη είναι βαριά, δηλαδή να δώσει κωδικούς απευθείας σε μια επιχείρηση, μέχρι στιγμής σήμερα δεν προστατεύεται. Αν δώσει τους κωδικούς και μπει κάποιος στο ebanking του καταναλωτή, εκεί τα πράγματα είναι πραγματικά πάρα πολύ δύσκολα. Αλλά με τη νέα νομοθετική ρύθμιση θα υπάρχει ένα όριο ευθύνης για τον καταναλωτή της τάξης περίπου των χιλίων ευρώ, ίσως και λίγο περισσότερο και από εκεί και πέρα θα πρέπει η τράπεζα να διασφαλίζει ότι η συναλλαγή αυτή δεν πρέπει να γίνει με κανένα τρόπο.
Δηλαδή, θα έχει πολύ περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες από ό,τι έχει σήμερα, έτσι ώστε μόνο με δόλο πλέον ο καταναλωτής να μπορεί να προσχωρήσει σε τέτοια συναλλαγή. Αυτό είναι κρίσιμο, υπάρχει και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στη Βρετανία, έρχεται τώρα και στην Ελλάδα αυτή η πρακτική προκειμένου να προστατευτεί ο καταναλωτής» ανέφερε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Ένα τρίτο ζήτημα, στο οποίο εφιστά την προσοχή των καταναλωτών, σε σχέση με την Black Friday, είναι ότι παρά τις σημαντικές ευκαιρίες, δεν θα πρέπει να κάνουν αγορές πάνω από τις δυνατότητές τους. «Δυστυχώς ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σε μεγάλες εκπτωτικές περιόδους, είναι ότι οι καταναλωτές ξεφεύγουν λίγο σε επίπεδο προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα να χρεώνουν πιστωτικές κάρτες που έχουν πολύ υψηλά επιτόκια. Και καταλαβαίνουμε όλοι ότι πολλές φορές αυτό μετά από χρόνια οδηγεί σε πολύ δύσκολες καταστάσεις στις οποίες χρωστούν χρήματα πολλά και δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν» σημείωσε καταλήγοντας ο κ. Αναγνωστόπουλος.