Ειδήσεις
Ξεκινά το κυνήγι των infuencers για γκρίζα διαφήμιση και για φοροδιαφυγή διαρκείας
Tο φαινόμενο του influencer marketing έρχεται να εκτοπίσει –ή τουλάχιστον να αποδυναμώσει– την ισχύ παραδοσιακών μέσων όπως ο έντυπος Τύπος ή ακόμη και η τηλεόραση. Και σε αυτό στηρίζεται η ανθηρή παραοικονομία των πληρωμένων κλικ ή ακόμη και των ψεύτικων λογαριασμών.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών αρχών προστασίας καταναλωτή σε 22 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, αλλά και στη Νορβηγία και στην Ισλανδία, το 97% των influencers, των ατόμων δηλαδή που διαθέτουν σημαντικό αριθμό ακολούθων που μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 1 εκατομμύριο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναρτά διαφημιστικό περιεχόμενο.
Ωστόσο, συστηματικά μόνον 1 στους 5 καθιστά σαφές ότι αυτό είναι προωθητικού χαρακτήρα, με την Κομισιόν και τις αρχές προστασίας καταναλωτή να έχουν πραγματοποιήσει έρευνα «σκούπα» (sweep) σε αναρτήσεις.
Βάσει των ευρημάτων της έρευνας, το 78% των επαληθευμένων λογαριασμών influencers ασκούσε εμπορική δραστηριότητα, ενώ μόλις το 36% αυτών αποκάλυπτε τον εμπορικό χαρακτήρα τους. Το 30% δεν παρείχε στοιχεία της εταιρείας στις αναρτήσεις του, όπως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό μητρώου. Επίσης, το 38% αυτών δεν έκανε χρήση των λειτουργιών των πλατφορμών που χρησιμεύουν για τη δήλωση του εμπορικού περιεχομένου, όπως η επιλογή «πληρωμένη συνεργασία» στο Instagram. Αντιθέτως, επέλεξε διαφορετική διατύπωση, όπως «συνεργασία» (16%), «σύμπραξη» (15%) ή γενικές ευχαριστίες προς τη συνεργαζόμενη μάρκα (11%).