Ειδήσεις
Σύνταξη για εκπαιδευτικούς και δημοσίους υπαλλήλους το 2024: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για να συνταξιοδοτηθείτε από το Δημόσιο
Οι παραιτήσεις των εκπαιδευτικών του Δημοσίου και φέτος υποβάλλονται από 1 έως 11 Φλεβάρη 2024. Η παραίτηση μπορεί να ανακληθεί η αλλιώς να την πάρει πίσω ο ενδιαφερόμενος εκπαιδευτικός, μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία υποβολής αυτής. Οι παραιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά με ένα απλό έγγραφο στο gov.gr αλλά εάν επιθυμεί ο εκπαιδευτικός, μπορεί να την υποβάλει και αυτοπροσώπως στην Διευθυνση Εκπαίδευσης.
Η παραίτηση ανακαλείται ελεύθερα μέσα σε έναν μήνα από την ημερομηνία υποβολής της, πάλι με αντίστοιχη ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης υπεύθυνης δήλωσης μέσω του gov.gr ή δήλωσης στην Διεύθυνσή Εκπαίδευσης.
Για τον παραπάνω λόγο, όσοι εκπαιδευτικοί δεν προλαβαίνουν να σιγουρευτούν για το αν πληρούν της προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή να λάβουν με ηρεμία και διαύγεια την απόφασή τους, μπορούν να καταθέσουν την παραίτησή τους τις τελευταίες μέρες της προθεσμίας και να αξιοποιήσουν το περιθώριο του ενός μήνα για την ανάκληση για να οριστικοποιήσουν την απόφασή τους και να εμμείνουν στην παραίτηση ή να την πάρουν πίσω.
Η ημερομηνία 31 Αυγούστου είναι σημαντική γιατί τοτε λύεται η υπαλληλική σχέση του εκπαιδευτικού και αυτό έχει δύο συνέπειες: Μέχρι τότε παραμένει μισθοδοτούμενός άρα και ασφαλισμένος και συνεπώς μέχρι τότε μετράει η ασφάλιση του. Δεύτερον, μέχρι 31 Αυγούστου πρέπει να έχουν συμπληρωθεί η κατά περίπτωση προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όποιες και αν είναι αυτές.
ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
– Οι τρόποι συνταξιοδότησης είναι οι παρακάτω
Με διατάξεις 25ετίας και όρια ηλικίας.
Με 35ετία, 36ετία η 37ετία με θεμελίωση το 2010, 2011 και 2012.
Με 35ετία ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας και με 37ετία ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας τα για τους πριν και μετά το 1983 ασφαλισμένους στο Δημόσιο αντίστοιχα.
Συνταξιοδότηση ως γονέας ανηλίκου με θεμελίωση το 2010,2011 και 2012 για τις μητέρες και 2011 και 2012 για τους πατέρες.
Συνταξιοδότηση ως τρίτεκνος με θεμελίωση το 2010,2011 και 2012 για τις μητέρες και 2011 και 2012 για τους πατέρες.
62 ηλικιακά έτη και 40 χρόνια ασφάλισης.
67 ηλικιακά έτη και 15 χρόνια ασφάλισης.
(Και ειδικά για τους εκπαιδευτικούς με 30 έτη υπηρεσίας και ηλικία 55 ετών για τους πριν το 1983 στο Δημόσιο και 30 έτη υπηρεσίας και ηλικία 60 ετών για τους μετά το 1983 στο Δημόσιο με 25ετία μέχρι 31-12-2010.)
– Τα πλασματικά χρόνια που αναγνωρίζει κάποιος είτε για θεμελίωση, είτε για προσαύξηση των συντάξιμων ετών, υπολογίζονται στις συντάξιμες αποδοχές και προσαυξάνουν την σύνταξη.
– Οι προϋποθέσεις θεμελίωσης δικαιώματος , χρόνος ασφάλισης και νέα ηλικία συνταξιοδότησης πρέπει να συμπληρώνονται μέχρι τις 31.8.2024, όχι κατά την ημερομηνία υποβολής της παραίτησης.
– Για τους γονείς ανηλίκων που βγαίνουν με αυτόν τον τρόπο στην σύνταξη, το παιδί πρέπει να ήταν ανήλικο κατά την συμπλήρωση της 25ετίας.
-Για τους τρίτεκνους, τα τρία τέκνα πρέπει να είχαν γεννηθεί κατά την συμπλήρωση του θεμελιωτικού κατά περίπτωση χρόνου.
– Για μέρισμα από το ΜΤΠΥ χρειάζονται 20 έτη εισφορών.
– Για να λάβεις εφάπαξ πλέον δεν χρειάζεται μίνιμουμ 12,5 χρόνων κρατήσεων στο ΤΠΔΥ. Λαμβάνεις το εφάπαξ που αναλογεί σε όσα χρόνια ασφάλισης συγκεντρώνεις.
– Η μεγαλύτερη ανταπόδοση στις συντάξιμες αποδοχές συναντάται στα ποσοστά αναπλήρωσης που αντιστοιχούν από 35 σε έως 40 συντάξιμα έτη. Μετά ο συντελεστής ανταπόδοση μειώνεται.
– Η μειωμένη σύνταξη αποφέρει στις περισσότερες περιπτώσεις μείωση μέχρι 130 ευρώ στο ποσό της εθνικής σύνταξης σε σχέση με το ποσό που θα λάμβανε κάποιος με πλήρη. Αντί για 430 ευρώ δηλαδή, το λιγότερο που μπορεί να λάβει κάποιος με 20ετία ασφάλισης για εθνική σύνταξη, είναι 300 ευρώ, ανάλογα με την ηλικία αποχώρησης.
– Έχουν καταργηθεί τα λεγόμενα 35α στον υπολογισμό της σύνταξης. Η σύνταξη, εάν είναι πλήρης είναι απλά αναλογική των χρόνων ασφάλισης, χωρίς κάποια μείωση αν υπολείπεται των 35 ετών ασφάλισης.
– Σε περίπτωση συνταξιοδότησης εκπαιδευτικού ώς γονέα ή συζύγου ατόμου με αναπηρία, η πιστοποίηση αναπηρίας που γίνεται δεκτή στο Δημόσιο είναι μόνο από την ΑΣΥΕ και όχι από τα ΚΕΠΑ και απαιτείται ο χαρακτηρισμός του ατόμου ως ανίκανου για κάθε βιοποριστική εργασία με ποσοστό ανικανότητας 67% και άνω.
– Η έκδοση της οριστικής σύνταξης μπορεί να επισπευθεί εάν υπάρχουν αποδεδειγμένοι σοβαροί ιατρικοί ή οικονομικοί λόγοι, με σχετική αίτηση που πρέπει να αναλύει τους λόγους αυτούς και να συμπεριλαμβάνει και τα σχετικά αποδεικτικά έγγραφα. Ιδιαίτερα για τα προβλήματα υγείας , οι βεβαιώσεις θα πρέπει να εκδίδονται από δημόσιους φορείς.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΙ Η’ ΟΧΙ Η ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΕΡΓΙΑ;
Εν αντιθέσει με το Ι.Κ.Α., το Δημόσιο ως απονέμων φορέας συντάξης, δεν αναγνωρίζει ως πραγματικό χρόνο την ανεργία και την ασθένεια επομένως δεν μπορεί κάποιος που ενδιαφέρεται να βγει στη σύνταξη να υπολογίζει αυτούς τους χρόνους για την θεμελίωση του.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΙ ΕΝΑΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΕ ΑΝΗΛΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ
Αυτό που πρέπει να προσέξει στην επιλογή του πλασματικού χρόνου ένας πατέρας με ανήλικο ο οποίος θέλει να σε συμπληρώσει εικοσιπενταετία, είναι το είδος πλασματικού χρόνου που θα αναγνωρίσει. Κάποιοι πλασματικοί χρόνοι, όπως ο χρόνος τέκνων και στρατιωτικής θητείας ανατρέχουν πριν από το 2011, εν αντιθέσει με τις σπουδές οι οποίες δεν μπορούν να ανατρέξουν πέρα από το 2011.
Επομένως επειδή ως γνωστόν για τους πατέρες ανήλικου δεν αναγνωρίζεται (μη ορθώς κατά την άποψή μας) δικαίωμα για σύνταξη με εικοσιπενταετία από το 2010 και πίσω πρέπει κάποιος να προσέξει μήπως η εικοσιπενταετία του συμπληρωθεί καταλάθος πριν από το 2011 ή το 2012.
ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΛΕΟΝ
Από το 2016 και μετά έχει αλλάξει ο υπολογισμός σύνταξης και πλέον οι παράγοντες που καθορίζουν το τελικό ποσό σύνταξης είναι ο συνολικός χρόνος ασφάλισης, το ποσοστό αναπλήρωσης που αντιστοιχεί σε αυτόν τον χρόνο ασφάλισης και ο μέσος όρος των συντάξιμων αποδοχών, οι οποίες αρχίζουν να μετράνε από το Γενάρη του 2002 και φτάνουν μέχρι και την τελευταία μέρα όπου ο υπάλληλος παραμένει ασφαλισμένος άρα μέχρι και την λύση της υπαλληλικής του σχέσεις.
Επομένως το τελικό ποσό είναι πλήρως αναλογικά υπολογιζόμενο με βάση τις αποδοχές και τα χρόνια ασφάλισης. Στο ερώτημα τι κερδίζει κάποιος εάν παραμείνει έναν χρόνο παραπάνω στην υπηρεσία ή και περισσότερο, για να απαντήσουμε, πρέπει να έχουμε σχηματίσει προσεκτικά τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών του και να κάνουμε προβολή στο μέλλον.
Συνεπώς οι εισφορές υπέρ κλάδου σύνταξης αλλά και υπέρ των υπολοίπων επικουρικών ταμείων παίζουν σημαντικό ρόλο στο να εντοπίσουμε τι ποσό κερδίζει παραμένοντας περισσότερο στην ασφάλιση ο ενδιαφερόμενος.
ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
Με βάση τον τελευταίο ασφαλιστικό νόμο (Δεκέμβρης του 2023) , απλοποιείται η διαδικασία και οι προϋποθέσεις θεμελίωσης δικαιώματος για επικουρική σύνταξη και πλέον μπορεί να δοθεί επικουρική σύνταξη και με δεκαπενταετή επικουρική ασφάλιση.
Αυτό από την άλλη σημαίνει ότι πλέον στις περισσότερες περιπτώσεις δεν θα υπολογίζονται πλασματικά έτη γιατί στην επικουρική σύνταξη στο Δημόσιο εν αντιθέσει με την κύρια σύνταξη, τα πλασματικά υπολογίζονται μόνο για θεμελίωση και όχι για για προσαύξηση της σύνταξης, επομένως οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να το λάβουν υπόψιν, γιατί ενδεχομένως η σύνταξη η οποία θα λάβουν θα είναι μικρότερη από αυτή που θα ανέμεναν με τις προηγούμενες προϋποθέσεις θεμελίωσης.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ ΝΕΑ ΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
Από πέρυσι το καλοκαίρι, αντικαταστάθηκε η παλιά φόρμα της αίτησης απονομής σύνταξης στο Δημόσιο, με νέα φόρμα αίτησης, πολλών σελίδων η οποία είναι αρκετά εκτεταμένη και λεπτομερής.
Ουσιαστικά σε αυτήν ο δημόσιος υπάλληλος προς συνταξιοδότηση, καλείται να απαντήσει σε πολλά ερωτήματα για την πλήρη αποτύπωση της ασφαλιστικής του ιστορίας, της διαδοχικής ή παράλληλης ασφάλισής του, παραγόντων που θα επηρεάσουν την εθνικη του σύνταξη και τρόπων χρησιμοποίησης των πλασματικών ετών για θεμελίωση ή για προσαύξηση της σύνταξης του, ακόμα και για να υποβάλει κατά την έξοδό του αίτηση αναγνώρισης πλασματικών.
Περιττό να τονιστει ότι ευθύνη για την συμπλήρωση έχει μόνο ο υπάλληλος και θα πρέπει να γίνεται με την αντίστοιχη μελέτη και γνώση των ακριβών προϋποθέσεων με τις οποίες αυτός ζητά να λάβει συνταξιοδοτική παροχή, μέρισμά ή εφάπαξ από όλα τα εμπλεκόμενα Ταμεία.
ΠΩΣ ΕΠΙΣΠΕΥΔΕΤΑΙ Η ΣΥΝΤΑΞΗ
Επειδή πάρα πολλές από τις αυτοματοποιημένες συντάξεις που εκδίδονται με την διαδικασία fast track στο Δημόσιο καταληγουν ελλιπείς ή εσφαλμένες και αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχουν πρόσφατες καταμετρησεις ασφάλισης σε άλλα Ταμεία πριν του Δημοσίου, οι οποίες να έχουν αναρτηθεί στα ηλεκτρονικά συστήματα του ΕΦΚΑ, για να μπορέσει να τις «διαβάσει» το ηλεκτρονικό πρόγραμμα, από την εμπειρία μας, αυτό που βοηθά την πιο γρήγορη και πιο ορθή έκδοση απόφασης συντάξης στο δημόσιο είναι μία πολύ πρόσφατη καταμέτρηση ασφάλισης στα προηγούμενα ταμεία (προσυνταξιδοτική βεβαίωση). Εάν υπάρχει διαδοχική ασφάλιση, παλαιότερες βεβαιώσεις δεν εξυπηρετούν καθώς δεν είναι ανεβασμένες στα ηλεκτρονικά συστήματα.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Αυτά που κοιτάμε όταν παίρνουμε στα χέρια μας μία συνταξιοδοτική απόφαση είναι εάν ο χρόνος ασφάλισης σε όλα τα ταμεία που είχαμε καταγράψει/ επικαλεστεί, είναι αποτυπωμένος και αναγνωρισμένος στην απόφαση, εάν το ποσοστό αναπλήρωσης το οποίο έχει εφαρμοστεί στην απόφαση είναι το ορθό και εάν είναι ορθά υπολογισμένες οι συντάξιμες αποδοχές μας με βάση την εκτίμηση υπολογισμού που έχουμε κάνει πιο πριν.
Από αυτά τα στοιχεία θα κρίνουμε εάν υπάρχει κάποιο σφάλμα, και ο έλεγχος ορθότητας συνταξιοδοτικής αποφάσεις πλέον κρίνεται απαραίτητος λόγω των πολλών σφαλμάτων που παρατηρούνται και καταλήγουν σε απονομή μειωμένης αντί για πλήρη σύνταξης ή σε μη θεμελίωση συνταξιοδτικού δικαιώματος. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει απευθείας να συντάξουμε και να καταθέσουμε ένσταση κατά της αυτοματοποιημένης συνταξιδοτικής αποφάσεως.
ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
Μετά τη λύση της υπαλληλικής σχέσης και την αποστολή από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης του φακέλου της αίτησης απονομής συντάξης και του ΔΑΥΚ του υπαλλήλου, μέσα σε δύο μήνες κατατίθεται στο λογαριασμό του εν αναμονή συνταξιούχου η προκαταβολή σύνταξης.