Connect with us

Ειδήσεις

Τέμπη: Ξυλόλιο εντόπισε το Χημείο του Κράτους στα βαγόνια – Καθυστέρηση 9 μηνών

Published

on

Ιχνη ξυλολίου στα κατεστραμμένα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με το Intercity 62 εντοπίστηκαν στη διάρκεια νέας, δεύτερης δειγματοληψίας.

Νέες αποκαλύψεις φέρνει στο φως της δημοσιότητας σήμερα η «Καθημερινή» για το ξυλόλιο που τελικά εντοπίστηκε στα βαγόνια του τρένου στα Τέμπη.

Όπως γράφει η «Καθημερινή» σήμερα 18 Μαρτίου (Γιάννης Σουλιώτης) ίχνη ξυλολίου στα κατεστραμμένα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με το Intercity 62 εντοπίστηκαν στη διάρκεια νέας, δεύτερης δειγματοληψίας.

Όπως σημειώνει η εφημερίδα πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2024, 14 μήνες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, με τα αποτελέσματα των χημικών αναλύσεων να προκύπτουν με καθυστέρηση 9 μηνών, τον Φεβρουάριο του 2025. Από τα συνολικά 25 δείγματα που ελήφθησαν, σε 7 βρέθηκαν συγκεντρώσεις ξυλολίου πάνω από το όριο του πειραματικού σφάλματος. Τα στοιχεία που προέκυψαν από τις νέες χημικές αναλύσεις ενσωματώθηκαν στον φάκελο της δικογραφίας μόλις πριν από λίγα εικοσιτετράωρα.

Την 21η Μαΐου 2024 ο εφέτης ειδικός ανακριτής παρήγγειλε «τη διενέργεια συμπληρωματικής δειγματοληψίας από τις επιφάνειες των τεσσάρων πρώτων φορταμαξών της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 και από την επιφάνεια των λαμαρινών που αυτή μετέφερε». Ζήτησε ακόμη στη δειγματοληψία να παραστούν οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος.

Οι πρώτες χημικές αναλύσεις μετά το δυστύχημα έγιναν τον Μάρτιο του 2023, με τα αποτελέσματα από το Γενικό Χημείο του Κράτους να γνωστοποιούνται στις ανακριτικές αρχές περί τις 40 ημέρες αργότερα. Αντίθετα, τα αποτελέσματα της δεύτερης δειγματοληψίας προέκυψαν –άγνωστο γιατί– 9 μήνες αργότερα.

Από την έγγραφη απάντηση του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ) με ημερομηνία 3 Φεβρουαρίου 2025 προκύπτει ότι δείγματα ελήφθησαν από ξύλινες και μεταλλικές επιφάνειες των τεσσάρων πρώτων φορταμαξών, όπως αποκαλούνται τα τέσσερα βαγόνια που ακολουθούσαν τις δύο ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας. «Ελήφθησαν 1 δείγμα επιχρίσματος και λαδιού στο εμπρόσθιο τμήμα της μεταλλικής επιφάνειας, στη φορτάμαξα Νο 1», αναφέρεται ενδεικτικά στο έγγραφο του ΓΧΚ. Από το σύνολο των 25 δειγμάτων, ίχνη ξυλολίου ανιχνεύθηκαν σε 7. Συγκεκριμένα βρέθηκαν σε κομμάτια ξύλου στη βάση των βαγονιών πλατφόρμες πάνω στις οποίες είχαν φορτωθεί τα μεταλλικά ελάσματα, καθώς και σε δείγματα επιχρίσματος και λαδιού από τις μεταλλικές επιφάνειες των βαγονιών. Με τον όρο «δείγμα επιχρίσματος και λαδιού» το Γενικό Χημείο του Κράτους περιγράφει ένα είδος λάσπης που δημιουργήθηκε από τη διαρροή των ελαίων σιλικόνης από τις μηχανές, το οποίο έχει ξεραθεί πάνω στις μεταλλικές επιφάνειες των βαγονιών.

Πραγματογνώμονες – τεχνικοί σύμβουλοι των συγγενών των θυμάτων σχολιάζουν δηκτικά το γεγονός ότι μεσολάβησαν 9 μήνες έως ότου ολοκληρωθούν οι χημικές αναλύσεις επί των δειγμάτων. Προχωρούν μάλιστα ένα βήμα παρακάτω. Σημειώνουν ότι και τα 7 σημεία όπου βρέθηκαν ίχνη ξυλολίου (συνολικά 14 μαζί με τη δειγματοληψία του 2023) είναι κοντά στο σημείο που ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στο πόρισμά του περιγράφει ως «επίκεντρο» της έκρηξης και της φωτιάς. Ποιο είναι αυτό; Το πίσω μέρος της δεύτερης ηλεκτράμαξας και το μπροστινό σημείο της πρώτης φορτάμαξας με τα μεταλλικά ελάσματα.

Νέα ηχητικά ντοκουμέντα

Νέα ηχητικά ντοκουμέντα έρχονται στο φως από την ημέρα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, με συνομιλίες μεταξύ σταθμαρχών και άλλων υπαλλήλων του ΟΣΕ, ώρες πριν τη μοιραία σύγκρουση, που σκιαγραφούν την κατάσταση χάους που επικρατούσε στο δίκτυο.

Αναλυτικά οι διάλογοι μεταξύ σταθμαρχών πριν από τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023:

Σταθμάρχης: Το 63 το άκουσες πουθενά;

Σταθμάρχης: Είναι στη Σίνδο.

Σταθμάρχης: Στη Σίνδο; Εντάξει, ωραία θα το στείλω κι αυτό.

Σταθμάρχης: Εγινε.

Σταθμάρχης: Ντάξει; Την ίδια διαδικασία, το νου μας.

Σταθμάρχης: Ναι.

Η επιβατική αμαξοστοιχία 63 ταξιδεύει από Θεσσαλονίκη για Αθήνα αλλά οι σταθμάρχες ακούγονται να εκτιμούν μόνο κατά προσέγγιση το σημείο που βρίσκεται το τρένο.

-Το 63 λέω πού είναι;

-Το 63 δεν ξέρω, ούτε στο Πλατύ δεν πρέπει να είναι ακόμα.

-Α, δεν έφτασε διασταύρωση εκεί;

-Oχι, όχι, όχι.

Ο σταθμάρχης της Λάρισας έχει καταγραφεί να επικοινωνεί και με άλλο συνάδελφό του, προκειμένου να πληροφορηθεί για τη θέση του τρένου. Ταυτόχρονα καλείται να διαχειριστεί άλλα δύο τρένα, το ένα εκ των οποίων φαίνεται να έχει «μείνει» και περιμένει μηχανή για να το παραλάβει.

-Ελα, έρχεται σε εσένα το 63;

-Ναι έρχεται.

-Α, ωραία, το σταματάς, έτσι;

-Ναι, ναι, ναι.

-Το 2594 τι κάνει;

-Ε, θα το τραβήξω πίσω εγώ.

-Εντάξει.

-Πάει μηχανή. Ασ’ το αυτό, μη σε απασχολεί. Εσύ κοίτα το 2696, όπως πέρασε το 60. Και το 63 το μουλαρώνεις εκεί.

-Ναι, ναι, ναι.

Σε άλλο σημείο, φαίνεται πως οι σταθμάρχες αμφιβάλλουν για το κατά πόσο συγκεκριμένες εντολές είναι σύμφωνες με προϊστάμενο.

-Πήρε τηλέφωνο το Λιτόχωρο και μου είπε να σας δώσω γραμμή της καθόδου ελεύθερη για να στείλετε το τρένο.

-Ετσι, από μόνος του πήρε τέτοια πρωτοβουλία;

-Δεν νομίζω, είπε θα επικοινωνήσει με τον προϊστάμενο.

-Ποιον προϊστάμενο;

-Ετσι είχε πει ο Μ…

-Γιατί ο προϊστάμενος από το σπίτι του κάνει κυκλοφορία;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ