Κεντρικά Θέματα
Μια συνέντευξη με φαντασία και… χρώμα με το Δημοτικό Σύμβουλο Ηρακλείου, Πασχάλη Γονατά
Ένας από τους πρωτοεμφανιζόμενους Δημοτικούς Συμβούλους της συμπολίτευσης στο Δήμο Ηρακλείου Αττικής είναι ο ζωγράφος Πασχάλης Γονατάς. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα μας ο κ. Γονατάς εξηγεί γιατί αποφάσισε να συμμετέχει στις δημοτικές εκλογές με το συνδυασμό “ΑΚΕΠ – Ηράκλειο Επόμενη Μέρα” αλλά και πως η ενασχόληση του με τη ζωγραφική τον βοηθάει στην άσκηση των καθηκόντων του στο Δήμο. Μας μιλάει ακόμα
για τους στόχους που έχει θέσει αναφορικά με τη λειτουργία της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της οποίας προΐσταται και για τις εμπειρίες του από τη διοίκηση του καταργηθέντος Πολιτιστικού Κέντρου. Τέλος, συνθέτει τον πολύχρωμο “πίνακα” της δημοτικής αρχής και το σκίτσο της πόλης τα επόμενα χρόνια.
Ως Πρόεδρος ενός νέου Νομικού Προσώπου, της Σχολικής Επιτροπής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, θέλω να μου ποιοί είναι οι στόχοι που έχετε θέσει σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία του.
Το να συμμετέχεις στη δημιουργία ενός νέου Νομικού Προσώπου είναι πρόκληση και ευθύνη ταυτόχρονα. Ο «καμβάς» είναι λευκός και είναι πρόκληση να φτιάξεις μια νέα δομή. Είναι όμως και ευθύνη για τον τρόπο που θα σχηματίσεις το πλαίσιο ώστε να είναι λειτουργικό και αποδοτικό. Είναι σημαντικό το νέο νομικό πρόσωπο να μπορεί να λειτουργήσει και μετά από σένα αλλά και να υπάρχουν οι προοπτικές βελτίωσης και ανάπτυξης από τους διαδόχους σου.
Πρωταρχικός στόχος είναι η τήρηση της νομιμότητας και η εφαρμογή της νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία του νέου προσώπου, για αυτό και φροντίζω κάθε βήμα να γίνεται με την ανάλογη προσοχή. Το μόνο σίγουρο είναι ότι από την εφαρμογή του νόμου στην καθημερινότητα των σχολείων θα προκύψουν πολλές αποκλίσεις. Σε αυτό το σημείο έχω την βεβαιότητα ότι θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο το Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου που αποτελείται από ανθρώπους που συμμετείχαν και στις προηγούμενες επιτροπές και έχουν την τεχνογνωσία του πως ξεπερνιούνται οι όποιες δυσκολίες.
Δεν έχω καμία διάθεση να είμαι συγκεντρωτικός και οι αποφάσεις τις επιτροπής θα είναι δημοκρατικά διαμορφωμένες από το συμβούλιο. Οι αποφάσεις θα παίρνονται από κοινού. Δεν τίθεται θέμα συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, αφού η πρώτη προτεραιότητα είναι η καλή λειτουργία των σχολείων των παιδιών μας. Η σύνθεση απόψεων είναι πάντα η πιο καρποφόρα επιλογή όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων.
Υπάρχουν ακόμα ανοιχτές πληγές στο Δήμο από την προβληματική λειτουργία των προηγούμενων σχολικών επιτροπών. Μπορείτε να μας διαβεβαιώσετε πως δεν θα παρουσιαστούν ανάλογα φαινόμενα στο μέλλον;
Το καλό είναι ότι όσον αφορά τις προηγούμενες σχολικές επιτροπές γίνεται έλεγχος από ορκωτούς λογιστές, προκειμένου να αποτυπωθούν ατοπήματα, που έγιναν για οποιοδήποτε λόγο, ώστε να μην ξαναγίνουν. Το νέο Νομικό Πρόσωπο ξεκινά με μια πραγματική εικόνα των οφειλών των προηγούμενων επιτροπών, και έχοντας διαπιστώσει που είναι τα σημεία που μπορεί να γίνει το λάθος θα προσέξουμε το βηματισμό μας. Θα ήταν ανόητο να πω ότι δεν θα γίνουν λάθη. Με ένα νομικό πλαίσιο όπως αυτό του Καλλικράτη που συνεχώς βρίσκεται υπό διαμόρφωση, τίποτα δεν είναι σταθερό. Σε αυτή τη ρευστή πραγματικότητα πρέπει να είσαι πάρα πολύ προσεκτικός. Με την βοήθεια ειδικών και αξιοποιώντας την πείρα όλων όσων συμμετέχουμε στο διοικητικό συμβούλιο θα φροντίσουμε τα λάθη να είναι τα λιγότερα δυνατά. Πληγές όμως σαν αυτές που ταλαιπώρησαν τις προηγούμενες σχολικές επιτροπές όσο περνάει απ’ το χέρι μας δεν θα αφήσουμε να δημιουργηθούν.
Είναι γνωστή η ενασχόλησή σας με τη ζωγραφική, ενώ και μέχρι πρότινος ήσασταν υπεύθυνος για τα πολιτιστικά δρώμενα του Δήμου Ηρακλείου ως Πρόεδρος του καταργηθέντος Πολιτιστικού Κέντρου. Είστε ικανοποιημένος από το επίπεδο των πολιτιστικών δράσεων του Δήμου αυτούς τους πρώτους μήνες της διοίκησής του από την παράταξή σας; Ποια είναι τα σχέδια της Δημοτικής Αρχής για τη συνέχεια;
Η αλήθεια είναι ότι η πραγματικότητα που αντιμετώπισα όταν παρέλαβα το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου ήταν αποκαρδιωτική. Ο Δήμος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις ενώ τα τμήματα που λειτουργούσαν στο Δήμο, όπως αυτό της ζωγραφικής και του χορού έπρεπε να διακοπούν. Οι δάσκαλοι του χορού και της ζωγραφικής βλέπετε ήταν συμβασιούχοι και με την έλευση του νέου έτους οι δήμοι δεν μπορούν να κάνουν καμία σύμβαση με αποτέλεσμα τα τμήματα να μείνουν χωρίς καθηγητές. Σε αυτή την πραγματικότητα προσπαθούμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις – εθελοντές καθηγητές, κλπ, στο πλαίσιο της νομιμότητας- ωστόσο μέχρι τώρα αυτό δεν έχει καταστεί δυνατό.
Βρήκαμε το θεσμό του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» που συνεχίσαμε φροντίζοντας να διορθώσουμε τα λάθη που είχαν γίνει και να αναβαθμίσουμε την ποιότητά του. Από την αλλαγή της ονομασίας μέχρι την αναγόρευση του Πέτρου Γέμτου σε κοσμήτορα του Ανοιχτού Κύκλου Ακαδημαϊκών Διαλέξεων. Ήρθαμε σε επικοινωνία με το ΕΚΕΠΙΣ για να ερευνήσουμε και το ενδεχόμενο της δημιουργίας Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης ή Εργαστήριου Ελευθέρων Σπουδών στο Δήμο μας, τη δυνατότητα να δίνονται πιστοποιητικά κλπ. Αυτή η δομή θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην διαμόρφωση του προγράμματος και την συγκέντρωση ενδιαφέροντος από τους ενδιαφερόμενους καθηγητές αλλά και την ανεύρεση νέου χώρου πραγματοποίησης των διαλέξεων.
Θέσαμε υπό την αιγίδα του Δήμου την αναδρομική έκθεση γνωστού Ηρακλειώτη ζωγράφου που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και έφερε την πόλη μας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Βούληση της Δημοτικής Αρχής είναι η στήριξη και η ανάδειξη των καλλιτεχνών και των δημιουργών γενικότερα του Δήμου μας και με την έλευση της νέας σεζόν αυτό θα φανεί ακόμα περισσότερο.
Στηρίξαμε υπάρχοντα τμήματα του Δήμου που βρίσκονταν σε μαρασμό όπως την χορωδία του Δήμου που διευθύνει ο Νίκος Φυλακτός. Διοργανώσαμε μια βραδιά που παρουσίασαν ένα ρεπερτόριο ελλήνων δημιουργών, έψαλλαν το τροπάριο της Κασσιανής στην ενορία του Αγίου Νεκταρίου ενώ από φέτος ο Νίκος Φυλακτός έχει δημιουργήσει χορωδίες στα ΚΑΠΗ της πόλης μας.
Προχωρήσαμε στη δημιουργία μιας νέας ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας που σκοπό έχει να συμπεριλάβει όλους τους συμπολίτες μας ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλλου, χρώματος αναπηρίας. Πρόκειται για μια ομάδα που εισηγήθηκα μετά από πρόταση της Σόνιας Περλέγκα και με την απόφαση του Δημάρχου Παντελή Βλασσόπουλου και του συνόλου της διοίκησης να την υλοποιήσει έγινε αποδεκτή με πολύ ενθουσιασμό και ενδιαφέρον από τον κόσμο.
Αναφορικά με άλλες εκδηλώσεις, αυτή του «Τελευταίου Θρανίου» με τα μαθητικά μουσικά συγκροτήματα είναι κάτι που το σχεδιάσαμε από την αρχή με τη σκέψη ότι ολόκληρο το ποσό της εκδήλωσης πρέπει να καλυφθεί από χορηγούς και τα καταφέραμε. Από ό,τι διαφαίνεται αυτός είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσουμε από εδώ και μπρος.
Για το ερχόμενο χρονικό διάστημα σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί ένα τριήμερο με περίπτερα παρουσίασης των συλλόγων της περιοχής, αθλητικών σωματείων, του τοπικού τύπου αλλά και των υπηρεσιών του δήμου με σκοπό την επικοινωνία και τη γνωριμία του κόσμου με τις δράσεις της πόλης μας. Στο τέλος κάθε βραδιάς, θα πραγματοποιείται και από μια συναυλία. Βρίσκεται ακόμα σε προπαρασκευαστικό στάδιο πολιτιστικό φεστιβάλ μπύρας σε συνεργασία με την αδελφοποιημένη γερμανική πόλη του Muehldorf. Σκοπός είναι η ανάδειξη της ιστορίας της μπύρας στην Ελλάδα που ξεκινά από το ΦΙΞ που εγκαταστάθηκε το πρώτο ζυθοποιείο, ενώ το Muehldorf θα συμμετέχει με παραδοσιακά Βαυαρικά χορευτικά συγκροτήματα και γνήσια Βαυαρική μπύρα. Ακόμα σε συζήτηση βρίσκεται και μια εκδήλωση στο χώρο του παλιού αμαξοστασίου δίπλα στο γήπεδο της Κύμης με hip hop συναυλία και άλλες παράλληλες δράσεις, όπως graffiti στους τοίχους κλπ.
Η αντιπολίτευση κατηγορεί τη διοίκηση πως κρύβεται πίσω από τα οξυμένα προβλήματα του Δήμου και της αυτοδιοίκησης και δεν παράγει έργο. Τι απαντάτε; Μήπως τελικά η κακή κατάσταση των οικονομικών του Δήμου και η κρίση σας έχουν κόψει τη φόρα;
Σίγουρα η κατάσταση του Δήμου που παραλάβαμε δεν ήταν αυτή που περιμέναμε. Στην δική μου περίπτωση, που παρέλαβα το Πολιτιστικό, βρήκα τους πολιτιστικούς χώρους του δήμου να θέλουν επισκευή και ανακατασκευή, και όπως σας προανέφερα τμήματα πολιτιστικών δράσεων που έμειναν στον «αέρα» επειδή οι καθηγητές ήταν συμβασιούχοι. Αυτό σίγουρα σε αναγκάζει να κόψεις ταχύτητα και να βρεις εναλλακτικούς δρόμους για να φτάσεις στο στόχο σου. Δεν κόβει όμως τη διάθεση να προσφέρεις στο δήμο σου, να συμμετέχεις σε πρωτοβουλίες που θα καλυτερεύσουν την καθημερινότητά σου και την καθημερινότητα των παιδιών σου. Θα ήταν μοιρολατρικό να αντιμετωπίσουμε έτσι τα πράγματα. Μπροστά στα εμπόδια αυτοσχεδιάζεις, ενδεχομένως να πρέπει να συμβιβαστείς με κάποιες νέες παραμέτρους, όπως το γεγονός ότι για να κάνεις εκδήλωση έχεις ανάγκη από χορηγίες, υιοθετείς νέες πρακτικές και τελικά καταφέρνεις να τα ξεπεράσεις.
Ασχολείστε πρώτη φορά με τα κοινά. Υπάρχουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις σχετικά με τη συμμετοχή καλλιτεχνών στην πολιτική ζωή του τόπου. Πείτε μου τι σας έκανε να εμπλακείτε στο στίβο της πολιτικής και αν τελικά είναι αυτό που σας εκφράζει πέρα από τον καλλιτεχνικό χώρο; Είναι δύσκολη η μετάβαση από την τέχνη στην πολιτική και το αντίθετο;
Το κίνητρο μου για να συμμετέχω στις εκλογές ήταν να μπορέσω να βοηθήσω και εγώ με τον τρόπο μου σε κάποια θέματα που με απασχολούν, τόσο ως άνθρωπο όσο και ως δημότη Ηρακλείου Αττικής. Το σχήμα της ΑΚΕΠ Ηράκλειο Επόμενη Μέρα ήταν και είναι τέτοιο που με ενέπνευσε να συμμετέχω. Άνθρωποι από ετερόκλητα πολιτικά περιβάλλοντα, ένωσαν τις δυνάμεις τους, προκειμένου να αναλάβουν την τύχη του δήμου τους και συμμετοχικά να ανατρέψουν ότι έχει πληγώσει το Ηράκλειο. Να δημιουργήσουν ένα παρόν ανθρώπινο και να σχεδιάσουν ένα μέλλον καλύτερο γεμάτο προοπτικές. Δεν ξέρω ακριβώς αν αυτό που λέμε “καλλιτεχνική φύση” είναι που με ωθεί, αλλά σίγουρα είμαι πάντα ανήσυχος για αυτά που βλέπω να συμβαίνουν γύρω μου και δεν θέλω να μένω παθητικός παρατηρητής. Δεν αλλάζω όταν συμμετέχω στη διοίκηση του δήμου και όταν ζωγραφίζω ένα έργο. Ο ίδιος άνθρωπος είμαι και με τον ίδιο τρόπο το αντιμετωπίζω. Άλλωστε η πολιτική είναι πολύ κοντά με την ζωγραφική. Στην ζωγραφική όταν ξεκινάς ένα έργο δεν μπορείς να είσαι βέβαιος για το αποτέλεσμα, ούτε για το τι δυσκολίες μπορεί να σου προκύψουν στην πορεία. Τόσο η ζωγραφική όσο και η πολιτική κρύβουν αστάθμητους παράγοντες και αναπάντεχα αποτελέσματα. Στην ζωγραφική αυτά αντιμετωπίζονται χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο χρωστήρα. Mε έναv πιο φαρδύ, καλύπτεις ένα λάθος που έκανες ή μια γραμμή που δεν πήγε όπως την υπολόγιζες. Αντίστοιχα στην πολιτική τα λάθη αντιμετωπίζονται με συνεργασία, καλή διάθεση και όρεξη για δουλειά με αρκετό μεράκι.
Ο πολύχρωμος “πίνακας” της Δημοτικής Αρχής
Δώστε μας με δύο «πινελιές» τον «πίνακα» του Παντελή Βλασσόπουλου και της παράταξης που ανήκετε όπως επίσης και το σκίτσο της πόλης μετά από τέσσερα χρόνια. Πιστεύετε πως θα έχετε ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κόσμου για σωστή λειτουργία του Δήμου και της πόλης;
Ο Παντελής Βλασσόπουλος και η ΑΚΕΠ Ηράκλειο Επόμενη Μέρα, είναι στο μυαλό μου σαν πίνακας του Jackson Pollock που αποτελείται από όλα τα χρώματα. Στο συγκεκριμένο πίνακα όσα χρώματα και αν προσθέσεις το αποτέλεσμα παραμένει εντυπωσιακό. Κάθε χρώμα έχει το δικό του ρόλο. Η προσθαφαίρεση χρωμάτων δεν αλλάζει την εικόνα, και δεν είναι τυχαίο ότι ο συγκεκριμένος πίνακας είναι ο ακριβότερος του κόσμου. Είμαι αισιόδοξος ότι θα ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του κόσμου ξεπερνώντας τις όποιες δυσκολίες παρουσιάζονται καθημερινά.
Όσο για το σκίτσο της πόλης μετά από τέσσερα χρόνια το φαντάζομαι σχεδόν τελειωμένο μιας και ένα σκίτσο- έργο δεν τελειώνει ποτέ. Υπάρχουν πάντα δυνατότητες και προοπτικές για εξέλιξη, αλλαγή και ανάπτυξη αρκεί να υπάρχει διάθεση για δημιουργία.