Επιχειρήσεις
“Διαχείριση κρίσης”, των Β. Παναγιωτόπουλου και Λ. Μπελέση
Με δεδομένη τη δυσκολία της συγκυρίας ερχόμαστε να προτείνουμε κάποιες συμβουλές και τακτικές διαχείρισης, ώστε να διευκολύνουμε τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης λόγω του δεύτερου κύματος COVID-19.
Όταν έρχονται τα δύσκολα, τότε φαίνονται οι ηγέτες και οι ηγεσίες… Όσοι έχουν το σθένος να εργαστούν χωρίς διακοπή, να μελετήσουν ταχύτατα και χωρίς πανικό πολλά δεδομένα και να προχωρήσουν άμεσα στην αξιολόγησή τους , θα μπορέσουν να αντιληφθούν τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των όσων συμβαίνουν και να κάνουν τις επιχειρήσεις τους “να αντέξουν” στις συνθήκες αυτές και επομένως θα εξέλθουν από την κρίση με τις λιγότερες απώλειες.
Ο κάθε επιχειρηματίας θα πρέπει να έχει κοντά του σε αυτή την δύσκολη περίοδο έναν συνεργάτη-σύμβουλο, που να εμπνέει εμπιστοσύνη και να έχει θετική ενέργεια για να τον βοηθάει στη διαχείριση της κρίσης με τις στοχευμένες του προτάσεις -ενέργειες , που θα απορρέουν από την ουσιαστική γνώση της αγοράς και δεν θα αποτελούν ασκήσεις επί χάρτου…
Στα δύσκολα δεν ενδιαφέρουν κανέναν οι μελέτες , οι ράντες ,τα θεωρητικά μοντέλα και πλάνα αλλά ενδιαφέρει το τι θα κάνουμε πρακτικά τις επόμενες ώρες , τις επόμενες μέρες ώστε να υπάρξει αύριο για την επιχείρηση μας μετά το τέλος της κρίσης. Όλοι εμείς οι οικονομικοί σύμβουλοι σαν κλάδος με το πολλά χρόνια εμπειρίας στα λογιστικά, φοροτεχνικά, χρηματοοικονομικά αλλά και στα επιχειρηματικά πράγματα, προσπαθούμε να είμαστε όλη αυτήν την περίοδο στο πλευρό των επιχειρήσεων-πελατών μας με πρώτη τη δική μας συνεχή ενημέρωσή για τα όποια κρατικά μέτρα –προγράμματα νομοθετούνται και στην συνέχεια φροντίζουμε για την άμεση ενημέρωση και την παροχή των συμβουλών μας στις επιχειρήσεις-πελάτες μας για την δυνατότητα τους να αξιοποιήσουν τα παραπάνω.
Στη συνέχεια παραθέτουμε κάποιες πρακτικές προτάσεις άμεσης διαχείρισης.
1) ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ
• Περιορίστε στο ελάχιστο τις αγορές σας και φροντίστε να κάνετε κυρίως εκείνες που από πριν γνωρίζετε ότι θα μετατραπούν σίγουρα σε πωλήσεις.
• Επίσης φροντίστε οι πωλήσεις που αντιστοιχούν στις αγορές να γίνονται με μικρό κύκλο εξόφλησης κι αν είναι δυνατόν και με άμεση εξόφληση.
• Περιορίστε στο ελάχιστο δυνατό τα αποθέματα σας(το να έχετε δεσμευμένα κεφάλαια στο stock είναι μεγάλο λάθος γενικά, πόσο μάλλον σε περίοδο κρίσης).
• Τέλος αν το λογισμικό σας διαθέτει την κατάλληλη πληροφόρηση επιλέξτε να στοκάρετε εμπορεύματα από τα οποία συνήθως έχετε υψηλό τζίρο ώστε με το άνοιγμα της αγοράς να πετύχετε γρήγορες πωλήσεις.
2) ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΞΟΔΩΝ
Θα πρέπει οι δαπάνες να περιορισθούν στις ελάχιστες δυνατές Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα έσοδα και αν συμβαίνει αυτό θα πρέπει οι δαπάνες να περιοριστούν στα σταθερά έξοδα που χρειαζόμαστε για την λειτουργία της επιχείρησης (ενοίκα,ΔΕΗ, προσωπικό ασφαλείας, πχ γραμματεία-λογιστές) ενώ από τα μεταβλητά έξοδα θα πρέπει να διατηρήσουμε μόνο αυτά που μάς φέρνουν έσοδα(πχ κάποιους πωλητές).
3) ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ-ΠΛΗΡΩΜΩΝ
• Περιορίστε στο ελάχιστο δυνατόν την πίστωση σε πελάτες και προσπαθήστε να έχετε συναλλαγές μαζί τους κυρίως με μετρητά. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή η αξιολόγηση της χρηματοπιστωτικής ικανότητας των πελατών σας στην περίοδο της κρίσης γιατί υπάρχει κίνδυνος η επιχείρηση όσο εύρωστη και αν είναι να καταρρεύσει στην διάρκεια της κρίσης.
• Δημιουργήστε ένα πλάνο πληρωμών και οργανώστε τις πληρωμές σας με προτεραιότητα ανάγκης για την λειτουργία της επιχείρησης και για εσάς τον επιχειρηματία.
• Προσπαθήστε να μεταφέρετε για αργότερα όσο περισσότερο γίνεται κάποιες πληρωμές όμως προσοχή η μεταφορά δεν σημαίνει ότι δεν θα πληρωθούν ποτέ!!……άρα καθυστέρηση πληρωμών σε μεταφορά με μέτρο…
• Αξιοποιήστε τα εργαλεία της τράπεζας (κεφάλαια κίνησης , πιστωτικά όρια, πιστωτικές κάρτες)
• Για τις πληρωμές προς το δημόσιο και τις τράπεζες ενταχθείτε στα προγράμματα που ανακοινώνονται καθημερινά και που φυσικά πρέπει να σας ενημερώνει ο οικονομικός σας σύμβουλος η ο λογιστής σας .(αναστολή πληρωμών , εκπτώσεις έγκαιρης πληρωμής ,νέες ρυθμίσεις, παράταση τραπεζικών υποχρεώσεων κλπ).
• Αξιοποιήστε τα βασικά εργαλεία της διοίκησης (Επιστρεπτέα Προκαταβολή και προγράμματα επιδότησης δαπανών της περιφέρειας που μέχρι στιγμής στηρίζουν την αγορά και επίσης ενημερωθείτε για τα προγράμματα χρηματοδότησης που αυτή την στιγμή είναι διαθέσιμα με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και για τα μελλοντικά τραπεζικά προϊόντα που αναμένονται να βγουν στην αγορά , από τα νέα μικρά πιστωτικά ιδρύματα που θα δημιουργηθούν τους επόμενους μήνες και θα χρηματοδοτούν με ποσά μέχρι 25000 τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
• Πρέπει να πετύχετε μείωση του κόστους αμοιβών προσωπικού χωρίς να δημιουργήσετε πρόβλημα στον βασικό κορμό στελεχών της επιχείρησης και επομένως να φροντίσετε να στηρίξετε τους τρείς πυλώνες λειτουργίας της επιχείρησης “ επιχειρηματίας-επιχείρηση προσωπικό “(προσοχή χρειάζεται ιδιαίτερη και λεπτή επιλογή και χειρισμό).
• Αξιοποιήστε τέλος όλα τα εργαλεία που σάς δίνει η κρατική διοίκηση ώστε να μπορέσετε να μειώσετε τα κόστη(αναστολή συμβάσεων , μείωση ωραρίου ,χορήγηση κανονικής η ειδικού σκοπού άδειας, πρόγραμμα επιδότησης 100000 θέσεων εργασίας κλπ) και αποφύγετε τις απολύσεις γιατί τότε δεν θα έχετε κανένα δικαίωμα στα ευεργετικά μέτρα που ισχύουν για τις επιχειρήσεις. Όπως συμβαίνει συνήθως, μετά την κρίση θα υπάρξουν πολλές επιχειρηματικές ευκαιρίες που για να τις αξιοποιήσει κανείς θα πρέπει να έχει παραμείνει…. ζωντανός στη διάρκεια της κρίσης.
*ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΛΟΓΙΣΤΗΣ Α ΤΑΞΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑ.Ε.Λ.Ο.
ΜΠΕΛΕΣΗΣ ΛΑΜΠΡΟΣ – ΛΟΓΙΣΤΗΣ Α ΤΑΞΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑ.Ε.Λ.Ο.