Πολιτική
“Δεν μπορεί να εφαρμοστεί η αξιολόγηση στους δημοτικούς υπαλλήλους”
Σε άμεση απάλειψη των προβλέψεων της εγκυκλίου για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων στο τμήμα της που αφορά στους εργαζόμενους στους δήμους, καλεί η ΠΟΕ ΟΤΑ το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, τονίζοντας ότι «άστοχα και χωρίς κανένα νομικό έρεισμα, με την επίκληση διατάξεως καταργημένου κώδικα επιχειρείται με εγκύκλιο, αυτές να επεκταθούν και στους εργαζόμενους των ΟΤΑ α΄ Βαθμού.
Ειδικότερα, όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση της Ομοσπονδίας, στην εγκύκλιο ορίζεται, ότι: «η Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας των ΟΤΑ του Υπουργείου Εσωτερικών παρακαλείται να ενημερώσει τους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ Βαθμού, δεδομένου ότι υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Π.Δ. 318/1992 βάσει των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 130 του Ν.1188/1981 (Α΄ 204)», υπονοώντας με τον τρόπο αυτό, ουσιαστικά, ότι οι διατάξεις του Ν.4250/2014 εφαρμόζονται και στους υπαλλήλους των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού.
Ωστόσο σύμφωνα με την ΠΟΕ ΟΤΑ αυτό είναι παντελώς αβάσιμο καθώς:
1. Οι διατάξεις του Ν.1188/1981 έχουν καταργηθεί με το Ν.3584/2007 «Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων» (άρθρο 232 του Ν.3584/ 2007: «Καταργείται κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα ή ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που διέπονται από αυτόν»).
2. Στο άρθρο 84 του ισχύοντος Δημοτικού Κώδικα (Ν.3584/2007) ρητώς προβλέπεται αναφορικά με την αξιολόγηση στους ΟΤΑ, ότι: «Τα ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων αξιολογούνται βάσει συστήματος αξιολόγησης το οποίο διέπεται από τις αρχές της αμεροληψίας, της επαγγελματικής ικανότητας του υπαλλήλου και της αποδοτικότητάς του. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, μετά από γνώμη της ΠΟΕ – ΟΤΑ και της ΠΟΠ – ΟΤΑ, η οποία διατυπώνεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών, καθορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται αξιολόγηση, τα κριτήρια αξιολόγησης, ο χρόνος, η συχνότητα, ο τύπος, η διαδικασία και τα όργανα αξιολόγησης, καθώς και τα δικαιώματα και οι εγγυήσεις υπέρ των υπαλλήλων σε σχέση με αυτή.» Το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα δεν έχει μέχρι σήμερα εκδοθεί, ενώ όπως είναι προφανές οι υπάλληλοι των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού δεν υπάγονται στις διατάξεις του Π.Δ. 318/1992, το οποίο και τροποποιείται με τις διατάξεις του Ν.4250/2014. Σημειωτέον, ότι ακόμα και το ίδιο το Π.Δ. 318/1992 προβλέπει (άρθρο 1), ότι στις διατάξεις του υπάγονται οι υπάλληλοι, στους οποίους εφαρμόζεται ο Υπαλληλικός Κώδικας και όχι ο Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων.
3. Το άρθρο 226 του Ν.3584/2007 προβλέπει: «Έως την έκδοση των διαταγμάτων ή αποφάσεων που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, εφαρμόζονται οι προιχύσασες αντίστοιχες διατάξεις, κατά το μέρος που δεν είναι αντίθετες προς τις διατάξεις του». Ως προϊσχύουσα διάταξη νοείται αυτή του άρθρου 130 του Ν.1188/1981, η οποία ωστόσο δεν προβλέπει την εφαρμογή των διατάξεων, που αφορούν στου Δημοσίους Υπαλλήλους και στους Υπαλλήλους των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού. Συγκεκριμένα, το άρθρο 130 προβλέπει: «Τα περί ουσιαστικών προσόντων των υπαλλήλων στοιχεία καταχωρούνται εις την «έκθεσιν ουσιαστικών προσόντων» συντασσομένην και μέχρι τέλους Ιανουαρίου το αργότερον, βάσει ενιαίου υποδείγματος κατά κλάδους τακτικών υπαλλήλων, ως και μη τακτικών τοιούτων, κατά τα εκάστοτε ισχύοντα επί δημοσίων υπαλλήλων».
Όπως σημειώνει η Ομοσπονδία η διάταξη αναφέρεται μόνο στη χρήση ενιαίου υποδείγματος, κατά τα εκάστοτε ισχύοντα στους Δημοσίους Υπαλλήλους και όχι εν γένει για την εφαρμογή του συνόλου των κανόνων της αξιολόγησης, για τους οποίους ρητώς προβλέπει το άρθρο 84 του Ν.3584/2007. Τέλος, οποιαδήποτε νομοθετική διάταξη αναφέρεται στους εργαζόμενους των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, ρητώς και απεριφράστως κάνει αναφορά στις διατάξεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, που διέπει την υπηρεσιακή τους κατάσταση (ήτοι τον Ν.3584/ 2007).
«Οι διατάξεις του Κεφαλαίου Γ΄ του Ν.4250/2014, συνεπώς, δεν έχουν εφαρμογή στους εργαζόμενους των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού και ούτε βεβαίως μπορεί να γίνει μια τέτοια εφαρμογή μέσω εγκυκλίων, που σε καμία περίπτωση, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την έλλειψη σχετικής νομοθετικής διατάξεως» καταλήγει στην ανακοίνωσή της η ΠΟΕ ΟΤΑ.