Πολιτική
Συζήτηση για τη δημόσια εκπαίδευση στο Ηράκλειο Αττικής
Εκδήλωση για το παρόν και μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης διοργανώνει η δημοτική παράταξη Ηρακλείου Αττικής “Δίκτυο Πολιτών”, επικεφαλής της οποίας είναι η κα Ειρήνη Κατσινοπούλου στο Πολιτιστικό Πολύκεντρο την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου στις 7 μ.μ.
Η ανακοίνωση-κάλεσμα της παράταξης αναφερει τα εξής:
“Καλούμε τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς καθώς και τους συλλογικούς τους φορείς, την ΕΛΜΕ, το σύλλογο «Γ. Σεφέρη», τους συλλόγους διδασκόντων, τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, την Ένωση Γονέων Ηρακλείου και τα δεκαπενταμελή μαθητικά
συμβούλια των Λυκείων να συμβάλουν στον προβληματισμό για την ανάπτυξη κοινών δράσεων με στόχο την υπεράσπιση του δικαιώματος στη μόρφωση.
Η παιδεία αποτελεί καθολικό ανθρώπινο δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό. Είναι υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει δημόσια δωρεάν εκπαίδευση ισότιμα σε όλους, χωρίς ταξικούς φραγμούς ή άλλες διακρίσεις και αποκλεισμούς, με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη της
προσωπικότητας.
Η δημόσια εκπαίδευση και έρευνα είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της χώρας, ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης. Η αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση και την έρευνα είναι
μονόδρομος ακόμα και σε περιόδους μεγάλης οικονομικής ένδειας.
Στην εκπαιδευτική κοινότητα αντανακλάται η συνολική οικονομική, κοινωνική, αξιακή
και εν τέλει πολιτική κρίση.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
– Μειώθηκε κατά 33% ο προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας από το 2009 μέχρι σήμερα.
– Μειώθηκαν οι εκπαιδευτικοί από το 2010 μέχρι σήμερα κατά 30% (30.000 λιγότεροι). 1000 κενά παραμένουν στα σχολεία, μετά από περίπου 15.000 προσλήψεις αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κενά τα οποία ο υπουργός σκέπτεται να καλύψει με τη θεσμοθέτηση του εθελοντισμού στο χώρο της εκπαίδευσης!!!
– Έκλεισαν πάνω από 1.200 σχολεία (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) και 120 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ), από το 2011 μέχρι σήμερα.
– Καταργήθηκαν το 2013 οι τρεις πιο δημοφιλείς τομείς στα δημόσια Επαγγελματικά Λύκεια και στις Επαγγελματικές Σχολές, οδηγώντας μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα και απόλυση και χιλιάδες μαθητές εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας ή στην ιδιωτική εκπαίδευση.
– Παραμένουν χωρίς καθηγητές πολλές σχολές ΟΑΕΔ.
Θεσπίζονται πανελλήνιες εξετάσεις από την Α ́ Λυκείου, με τα εξεταζόμενα μαθήματα για το απολυτήριο και την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να αυξάνονται από έξι σε τριάντα εννιά. Οι αυθόρμητες μαθητικές κινητοποιήσεις οι οποίες πυροδοτήθηκαν από αυτές τις
εξελίξεις, αντιμετωπίζονται από την πολιτεία με αυταρχικό και αντισυνταγματικό τρόπο.
– Προαναγγέλλονται ριζικές αλλαγές για την επόμενη σχολική χρονιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με άγνωστο προς το παρόν περιεχόμενο.
– Καταργήθηκαν στην πράξη, θεσμοί στήριξης των μαθητών: ενισχυτική διδασκαλία, σχολικές βιβλιοθήκες, ολοήμερα σχολεία, συμβουλευτικοί σταθμοί και δομές Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Οι γονείς καλούνται, όπως πάντα, να καλύψουν με ίδια έξοδα ό,τι το κράτος καταργεί.
– Αυξάνονται τα φαινόμενα μαθητικής βίας και ρατσιστικής συμπεριφοράς.
– Μέσω της αυτοαξιολόγησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, το κράτος αποποιείται της ευθύνης της χρηματοδότησής τους και μετατρέπει την εκπαίδευση σε πεδίο επιχειρηματικής δράσης και κερδοφορίας.
– Οι εκπαιδευτικοί οδηγούνται σε εργασιακή, μισθολογική και ηθική απαξίωση.
– Η εκπαιδευτική διαδικασία απαξιώνεται από μαθητές και φοιτητές.
– Το σχέδιο Αθηνά οδήγησε στην κατάργηση και τη συγχώνευση πολλών τμημάτων ΑΕΙ και ΑΤΕΙ εμποδίζοντας τους φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στον τομέα που είχαν επιλέξει.
– Η διαθεσιμότητα και απόλυση των διοικητικών υπαλλήλων των Ανώτατων Ιδρυμάτων επέφερε την πλήρη αποδιοργάνωση και την αδυναμία λειτουργίας τους.
– Οι φοιτητές εγκαταλείπουν τα ΑΕΙ αδυνατώντας να συνεχίσουν τις σπουδές τους λόγω της παντελούς έλλειψης φοιτητικής μέριμνας. Περισσότεροι από 100.000 νέοι επιστήμονες έχουν μεταναστεύσει από το 2010.
Aς αναλογιστούμε τι μελλον θέλουμε
Όλα τα παραπάνω υπονομεύουν καίρια το δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, αυξάνουν τη μαθητική και φοιτητική «διαρροή», δυσχεραίνουν τη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων, ενώ πλήττουν χιλιάδες οικογένειες ήδη επιβαρυμένες οικονομικά, που θα πρέπει να βάλουν ακόμη πιο βαθειά το χέρι στη τσέπη. Απέναντι στην πολιτική της απομόρφωσης και της ανταγωνιστικής εξατομίκευσης αντιτάσσουμε το δικό μας όραμα.
«Η παιδεία είναι μια διαδικασία με την οποία εισπνέουμε το παρελθόν και εκπνέουμε το μέλλον». Ας αναλογιστούμε λοιπόν, τι μέλλον θέλουμε”.